دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / طب سنتی و گیاهان دارویی /

15 خاصیت دارویی گل زنبق 

چهارشنبه، 19 تیر 1398
زنبق گل زیبای بسیار معروفی است و در منازل و باغ ها کاشته می شود و حتی به طور وحشی هم می روید، علاوه بر کاربرد زینتی این گیاه دارای فواید متعددی است که در مطلب زیر به آن ها اشاره می کنیم.

زنبق از زمان بسیار قدیم مورد توجه بوده است و در قرن اول میلادی به عنوان دارو به کار می برده اند و امروزه نیز در بسیاری از ترکیبات دارویی نقش عمده ای دارد. گل زنبق از زیبا ترین گل هایی است که می توان  در منزل خود کاشت و از آن نگه داری کرد این گل زیبا به دلیل خواص بی نظیری که دارد از زمان های بسیار دور مورد توجه قرار گرفته است که از خواص زنبق این گیاه معجزه آسا به  عنوان دارو استفاده فراوانی می شد.امروزه هم گل زنبق در ترکیبات دارویی فراوانی مورد استفاده قرار گرفته است که در این زمینه نقش فراوانی را ایفا می کند. در این مطلب با خواص زنبق در طب سنتی آشنا می شویم:

 

1. درمان آسم و برونشیت

از ریشه زنبق برای درمان عوارضی مانند آسم، سیاه سرفه و بهبود مشکلات مجاری ادراری استفاده می شود.

2. درمان سوختگی

برگ زنبق حاوی ویتامین C است و برای درمان سوختگی مفید است، چند عدد برگ زنبق را روی حرارت قرار دهید سپس بعد از آنکه گرم شد بر روی محل سوختگی بگذارید

3. درمان یبوست

ریشه زنبق از جمله مواد طبیعی بسیار خوب در درمان یبوست است، مقدار 2 گرم ریشه خشک کرده زنبق را بکوبید و صبح ناشتا همراه با کمی عسل میل کنی

4. درمان میخچه

مقداری از برگ های سبز زنبق را کاملا بکوبید و عصاره به دست آمده و برگ های کوبیده را مخلوط و به صورت مرهم روی میخچه قرار دهید و آن را ببندید. با تکرار این عمل در مدت زمان یک هفته میخچه از بین می رود.

5. خوشبو کننده و سفید کننده دندان

اگر دندان های شما به علت مصرف روزانه سیگار سیاه و لکه دار شده اند، ریشه خشک زنبق را به صورت پودر در آورید و با آن روزانه چند مرحله دندان های خود را مسواک بزنید. با این کار هم سیاهی دندان برطرف می شود و هم دهان شما خوشبو می شود.

6. زنبق برای مثانه

نوشیدن چای مخلوط با پودر ریشه زنبق بهترین داروی ادرار افزا و پاک کننده مجاری ادرار است

7. درمان درد و ناراحتی کبد

60 تا 90 گرم ریشه زنبق خشک را بکوبید و در داخل یک لیتر آب جوش بریزید و مدت 20 دقیقه کنار بگذارید تا خوب دم بکشد سپس آن را با عسل میل کنید. مصرف روزانه 2 تا سه فنجان از این نوشیدنی در کاهش درد کبد به شما کمک میکند.

 

8. خواص زنبق برای پوست

زنبق باعث حفظ رطوبت پوست می شود همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین سی و اسید سیلیس‌ باعث از بین رفتن و کاهش جای جوش و آکنه می شوند. می توانید ریشه زنبق را بکوبید و در آب بجوشانید سپس با روغن هسته انگور ترکیب کرده و بر روی پوست خود بمالید همچنین گل زنبق را می توانید با روغن زیتون ترکیب کردن و به عنوان ماسک از آن استفاده کنید.

9. درمان بیماری روماتیسم

پودر ریشه زنبق و یا ضماد تهیه شده از برگ زنبق موجب کاهش علائم بیماری روماتیسم می شود و در بهبود این بیماری به شما کمک می کند

10. خواص زنبق برای لاغری

نوشیدن روزانه دو الی سه لیوان از چای زنبق باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارشی شده و همچنین سوخت و ساز سلول های بدن را بالا می برد بنابراین نوشیدن چای زنبق به کاهش وزن کمک می کند

11. درمان میگرن

نوشیدن دم کرده زنبق باعث تسکین سردرد می شود. همچنین در صورتی که دچار حمله میگرنی شده اید توصیه می شود مقداری روغن زنبق بر روی پیشانی خود بمالید همچنین ریختن چند قطره از این روغن در بینی، در بهبود میگرن یاری رسان است

12. خواص گیاه زنبق برای هپاتیت

گیاه زنبق باعث بهبود عملکرد کبد می شود و هچنین در صورت وجود التهاب در کبد باعث کاهش آن می شود بنابراین در درمان هپاتیت موثر است.

13. درمان یرقان

مصرف ریشه زنبق به صورت دمنوش بهترین نوشیدنی موثر در پاکسازی کبد و صفراست و به همین دلیل در درمان یرقان تاثیر دارد.

 

14. فواید زنبق برای چشم

اشک آور است. اندام هاي تنفسي و سينه :در مداواي درد پهلو ، ذات الريه ، تنگ نفسي ، خناق ، خفگي ، سرفه و به ويژه سرفه اي که از رطوبت غليظ باشد سودمند است. از آنجا که بسيار لطافت بخش و بازکننده است ، زائده هاي بند آمده درد سينه را بيرون مي برد.

15. زخم و قرحه

در مداواي قرحه هاي پليد مفيد است ، ناصورها را بهم مي آورد و حتي اگر گرد آن استعمال شود گوشت را باز مي روياند و استخوانها را با گوشت سالم مي پوشاند .

خواص و طرز تهیه چای زنبق

▪ برای تهیه چای زنبق، یک قاشق مرباخوری ریشه خشک آن را در یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و روزی 3 بار مصرف کنید.
▪ چای زنبق با تحریک کبد در درمان هپاتیت و یرقان مفید است.
▪ با عوارض پوستی مانند آکنه مبارزه می کند.
▪ سوءهاضمه را برطرف می کند.
▪ به درمان بیماری روماتیسم کمک می کند.
▪ در کاهش وزن موثر است.

طرز تهیه جوشانده زنبق :

15 تا 60 گرم ریشه تازه یا خشک کرده گل را در یک لیتر آب جوش بریزید تا به مدت 20 دقیقه بجوشد سپس 20 دقیقه بر روی آن درپوش گذاشته بگذارید تا خوب جا بیفتد و دم بکشد. بعد آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید. هر یک ساعت یک یا دو قاشق از آن را میل کنید


12 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل اکسپت مقاله