20 نکته طلایی برای نگارش و دفاع از پایان نامه

  شنبه، 28 تیر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
20 نکته طلایی برای نگارش و دفاع از پایان نامه
20 نکته طلایی برای شما در این مطلب ارائه خواهیم کرد که میتوانید با در نظر داشتن این نکات هرچه سریعتر پایان‌نامه خود را آماده کنید و برای شرکت در جلسه دفاع آماده شوید. بهتر است قبل از شناخت کامل از مراحل پایان‌نامه نویسی نگارش را آغاز نکنید.

نکات مهم پایان نامه نویسی

با توجه به اهمیت پایان نامه ها برای دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری همواره در پی رسیدن به راههایی هستند که بتوانند کیفیت پایان نامه خود را بهبود ببخشند و هرچه سریعتر آنرا به مرحله دفاع برسانند. کیفیت پایان نامه مهم است و دانشجو همه توان و مهارت خود را در زمینه نگارش پایان نامه به کار بگیرد تا بتواند مهمترین تحقیق و پژوهش خود را با موفقیت به اتمام برساند. توصیه میکنیم این نکات کاربردی و کلیدی را مطالعه فرمایید و سپس شروع به کار کنید. 20 نکته کلیدی و کاربردی زیر را مطالعه کنید. این نکات میتوانند بهترین راهنمای شما در راستای نگارش پایان نامه باشند. همانطور که میدانید برای فارغ التحصیل شدن از دوره ارشد و دکتری و برای کسب نمره کامل در این مقاطع کسب نمره و امتیاز کامل پایان نامه الزامی میباشد.

1-اولین نکته ای که بهتر است آنرا مد نظرتان قرار دهید انتخاب عنوان مناسب برای پایان نامه میباشد. برای انتخاب عنوان باید جستجو و تحقیقات لازم را انجام دهید که عنوان را از تکرار نجات دهید. عناوین تکراری مناسب برای پایان نامه نمیباشند. برای بررسی عدم تکرار عنوان پایان نامه بهتر است از سایت های زیر بررسی را انجام دهید که مبادا تکرار در عنوان پایان نامه عامل بی اعتباری آن نشود.

2-از تجربه های دیگران کمک بگیرید و سعی کنید حتما یک استاد راهنما با سواد و متخصص انتخاب کنید که تحصیل کرده در زمینه موضوعی پایان نامه شما باشد. پایان نامه ها چنانچه عناوین تکراری داشته باشند و بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم نوشته شوند از اعتبار ساقط خواهند بود بنابراین انتخاب استاد راهنما و بهره بردن از راهنمایی های وی را به هیچ عنوان دست کم نگیرید.

3-قبل از شروع آمادگی های لازم را در مورد نحوه نگارش پایان نامه سایز و فونت و قلم نگارش پایان نامه و نحوه تایپ آن ورد را اموزش ببینید و زمانی نگارش را آغاز کنید که کاملا به این موارد تسلط داشته باشید. قبل از شناخت اجزای پایان نامه و نحوه نگارش و تایپ آن آغاز نگارش علنا غیر ممکن خواهد بود.

تصویر

4-مراحل تحقیق و پژوهش نیز جز موارد مهمی میباشد از استاد راهنمای خود بخواهید مناسبترین ابزارهای تحقیق را به شما معرفی کند. ابزارهای تحقیق ممکن است کتاب یا مقاله باشد و یا در برخی رشته ها ممکن است مجبور شوید ماهها در آزمایشگاهها مشغول به کار شوید و برخی رشته های دیگر مانند حقوق بیشتر باید تحقیق و داده گردآوری کنید و شاید مجبور باشید برای جمع آوری اطلاعات به مکانهای مختلف مراجعه کنید. خلاصه شناخت ابزارها و روش تحقیق قبل از شروع نگارش ضروری میباشد از افراد هم رشته خود که قبل از شما از پایاننامه خود دفاع کرده اند بخواهید که تجربیات خود را از مراحل تحقیق و پژوهش در اختیار شما قرار دهند.

5-بهترین وقت برای شروع نگارش پایان نامه به بزرگی پروژه تحت تفسیر و مدت زمان موجود بستگی دارد. در بعضی مواقع ، پایان نامه شما ممکن است کوتاه باشد و ممکن است نتوانید قبل از اتمام زمان پروژه ، پایان نامه خود را تکمیل کنید. البته در نمونه های دیگر ممکن است طولانی باشد – خصوصاً اگر پایان نامه دکترا باشد – و نیاز دارید در حالی که پایان نامه را مینویسید ، پروژه خود را پیش ببرید. امّا بی اعتنا به ماهیت پروژه و یا زمان موجود ، شما باید نگارش پایان نامه خود یا حدّاقل بعضی از بخش های آن را هرچه سریعتر آغاز کنید.

6-رفرنس ها اصلی ترین بخش پایان نامه شما هستند از این رو ضروری است کلیه منابع و مراجعی که در طول تحقیق استفاده میکنید را به خاط داشته باشید و راحت ترین راه برای پیگیری مقاله هایی که برای پروژه خود خوانده اید ،ساختن یک پایگاه داده است که در آن میتوانید مقاله را بصورت یک سری دایره اطلاعاتی مهم خلاصه کنید و کمک میکند محتوای آن را به یاد داشته باشید. یک ابزار مفید دیگر برای انجام مؤثر این کار استفاده از «نرم افزار های مدیریت منابع RMS» مانند Endnote می باشد. استفاده از RMS بسیار ساده است و هنگامی که می خواهید فهرست منابع خود را مرتب کنید وقت بسیار کمی میخواهد. این ممکن است بسیار سودمند باشد ، خصوصاً اگر برای جمع آوری بخش منابع پایان نامه خود قبل از ارائه وقت کمی دارید.

7-وجود تشابهات ادبی و سرقت علمی در متن پایان نامه ضعف محسوسی شناخته میشود و اصلی ترین عامل بی اعتباری مقالات و پایان نامه ها در سالهای اخیر تشابهات علمی و ادبی شناخته شده اند از این رو حتما در حین گرد آوری اطلاعات منابع را یادداشت کنید که دچار سرقت ادبی و علمی نشوید. برای رفع سرقت ادبی های ناخواسته از متن پایان نامه نرم افزار های و سایت های مطمعنی ارائه شده است که میتوانید به کمک نرم افزارها و سایت ها پایاننامه خود را از اتهام به سرقت ادبی حفظ کنید.

8-دانشگاه های متفاوت راهنمایی های متفاوتی برای چگونگی قالب بندی پایان نامه دارد، و مهم است که قبل از اینکه پایان نامه خود را ارائه دهید راهنمایی ها را بخوانید تا از جریمه شدن جلوگیری کنید. قبل آنکه واقعاً نگارش پایان نامه خود را شروع کنید راهنمایی های دانشگاه خود را بخوانید تا بعداً نیاز نداشته باشید که وقت خود را برای عوض کردن قالب نوشتاری هدر دهید. البته بطور معمول، اکثر دانشگاه ها از شما میخواهند که از فاصله خطوط ۱.۵ تا ۲ سانتیمتر، اندازه نوشتار ۱۲ برای متن و چاپ پایان نامه روی کاغذ A4 استفاده کنید. این راهنمایی های قالب بندی ممکن است حتما به بهترین پایان نامه از نظر هنری منجر نشود، امّا بهرحال زیبایی همیشه به معنای مفید و عملی بودن نیست و یک پایان نامه ی فقط زیبا ممکن است تجربه خسته کننده تری برای بازرس پروژه شما باشد.

9-متن پایان نامه باید سلیس و روان باشد و متن آن با ادبیات مناسب نوشته شود توصیه میکنیم برای حفظ کیفیت پایان نامه های خود قبل از ارائه چندین بار آنرا مطالعه کنید که از انسجام مطالب و جملات کاملا مطمعن شوید.

10-پایان نامه تقریبا شکل ظاهری مشابهی دارند و بخش های مشخصی دارند اما توصیه میکنیم قبل از شروع به نگارش شیوه نامه تدوین پایان نامه مخصوص دانشگاه و رشته خود را مطالعه کنید و همه بند ها و نکات آنرا کاملا در نظر بگیرید نادید گرفتن بندها و نکات مندرج در شیوه نامه افت اعتبار پایان نامه را به همراه خواهد داشت.

11-فرم های پروپوزال را حتما از پورتال دانشگاه خودتان دانلود کنید و به مواردی که در سایت های دیگر اشاره شده اند به هیچ عنوان اطمینان نکنید. منبع قابل اعتماد برای همه پایان نامه ها سایت رسمی و پورتال خود دانشگاه میباشد.

تصویر

12-دانشجویانی که اساتید مدعو از دانشگاه های دیگر (با هماهنگی مدیر گروه فقط درصورت پر بودن ظرفیت اساتید) برای راهنمایی و مشاوره پایان نامه خود انتخاب نموده­اند بایستی کپی آخرین حکم کارگزینی، کپی شناسنامه، کارت ملی و صفحه اول دفترچه بیمه دریافت همراه پروپوزال به اداره پژوهش تحویل نمایند.

13-دانشجو موظف است یک ماه قبل از دفاع اطلاع رسانی عمومی در مورد زمان و مکان دفاع نصب نماید در غیر اینصورت اجازه دفاع داده نخواهد شد.

14-تائید مدیران گروه و اساتید راهنما مبنی بر مطابقت آیین آموزش نگارش پایان نامه ها طبق آیین نگارش دانشگاه جهت اخذ مجوز ضروری می باشد.

15-دانشجو می بایست یک جلد از پایان نامه نهایی خود را که به تائید اساتید راهنما و مشاور رسانده جهت ارسال به داور حداقل ۴۵ روز قبل از دفاع تحویل اداره پژوهش دهند.

16-راهنمایی های افراد با تجربه را به هیچ عنوان دست کم نگیرید کسانی که قبل از شما پایان نامه ارائه کرده و در جلسه دفاع شرکت کرده اند به عنوان منبع اطلاعات معتبر شناخته میشوند توصیه میکنیم حتما از سابقه این افراد کمک بگیرید.

17-پایان نامه محل گردآوری ابهامات و سوالات شما نیست اطلاعاتی که در پایان نامه ارائه میکنید باید روشن و قابل درک باشند و نکته نا مفهومی موجود نباشد.

18- همانطور که میدانید قبل از روز جلسه دفاع باید پاورپوینت آماده کنید و پاورپوینت شما باید نکات اصلی و رئوس مطالب را داشته باشد. نکاتی را در پاورپوینت گردآوری کنید که تصمیم دارید آنها را روز جلسه دفاع ارائه کنید.

19- روز جلسه دفاع اطمنیان خاطر و آرامش داشته باشید و متین و با وقار رفتار کنید و با لحن متناسبی مطالب درج شده در پاورپوینت را به حضار ارائه کنید. بهتر است تمرین و تکرار بسیاری داشته باشید که بتواند کاملا برای ارائه محتوای آن آماده باشید.

20-پایان نامه مهم ترین تحقیق شما در طول دوره تحصیل خواهند بود بنابراین با همه مهارت و توان خود محتوای آنرا گردآوری کنید و با دقت بالایی متن آنرا نگارش کنید. مهارت نویسیندگی خود را تقویت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان