دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رزومه نویسی / رزومه کاری /

30 نکته کلیدی برای نگارش رزومه تاثیر گذار 

سه شنبه، 23 اردیبهشت 1399
برای اینکه رزومه از دیدگاه کار آفرینان یا اساتید جذاب و تاثیر گذار باشد باید نکات کلیدی را در نگارش آن رعایت کنیم. پیدا کردن شغل ایده‌آل در شرایط فعلی جامعه کمی دشوار می‌باشد اما چنانچه رزومه شما جذابیت و تاثیر گذاری کافی داشته باشد و نکات ارزشمندی در ان ارائه شود حتما به شغل ایده‌آل خود دست خواهید یافت.

رزومه چیست؟

رزومه در واقع تاریخچه مختصری از مهارت ها استعدادها و توانایی های شما می باشد. هر مهارت و تخصصی که در طول زندگی کسب نموده اید به همراه مدارک تحصیلی در قالب یک رزومه به کار فرما ارائه کنید. برای ارائه یک رزومه خوب باید خود را به خوبی بشناسید و مهارت و استعداد هایتان را معرفی کنید. برای نوشتن یک رزومه تاثیر گذار با ما همراه شوید:

برای نوشتن یک رزومه ایده آل چهارچوب خاصی وجود ندارد فقط باید ویژگی ها و مهارت های فردی خود را توصیف کنید. با توجه به اینکه اولین برخورد مهمترین برخورد می باشد و رزومه شما قبل از شما با کارفرما ملاقات خواهد داشت به همین جهت باید همان میزان صداقت راستی و درسی که در وجود خود دارید را در رزومه اعمال کنید. رزومه شما باید با خود شما مطابقت داشته باشد و ویژگی های فردی شما را نیز مشخص کند استفاده از کلمات و عبارات تاثیر گذار و مثبت در متن رزومه حتما تاثیر به سزایی در جذب توجه کارفرما خواهد داشت. کارفرما اغلب 30 ثانیه برای هر ارزیابی اولیه رزومه زمان می گذارد و اگر در همان 30 ثانیه اول نکته قوتی در رزومه شما پیدا نکند آنرا کنار خواهد گذاشت.

یک رزومه خوب می تواند کلید موفقیت شما در امر کاریابی باشد.

تعداد صفحات رزومه با توجه به سابقه شغلی و مدارک تحصیلی شما متفاوت می باشد. برای مثال اگر فردی هستید که به تازگی فارغ التحصیل شده اید و سابقه کاری ندارید 2 تا 3 صفحه برای رزومه شما کافی می باشد. شما حجم گسترده ای از اطلاعات از علاقه مندی ها، سوابق تحصیلی تان، دوره های آموزشی که گذرانده اید، کارهای پاره وقت و تمام وقت، پروژه هایی که در آن ها مشارکت داشتید و... در دست دارید حال هر چیزی باید در جای خود قرار بگیرد. رزومه باید شفاف، مختصر و کامل باشد.

30 نکته کلیدی برای نگارش رزومه حرفه ای

  1. رزومه باید بدون غلط املایی و با دقت نوشته شود.
  2. ایرادات گرامری و دستور زبانی نداشته باشید. جملات را کاملا با رعایت قواعد دستور زبانی بنویسید.
  3. شفاف و روشن بنویسید به هیچ عنوان جملاتی که گنگ یا مبهم باشند ننویسید.
  4. یک رزومه حرفه ای باید کوتاه و مختصر بوده و در عین حال، حاوی اطلاعات مفید باشد.
  5. نوع و اندازه فونت رزومه باید خوانا باشد.
  6. با صداقت و بدون اغراق نوشته شود.
  7. اطلاعاتی از قبیل آدرس ایمیل شماره تماس و یا آدرس محل کار سابق خود را با دقت و صداقت بنویسید.
  8. رزومه یک متن کاملا رسمی و اداره می باشد آنرا باید با لحن اداری و رسمی بنویسید.
  9. مثبت و انرژی بخش بنویسید و به هیچ عنوان منفی گویی نکنید. برای مثال اگر به دلیل عدم رضایت از محیط کار قبلی آنجا را ترک نموده اید در باره آنها بدگویی نکنید و سعی کنید با جملات مثبت دلیل خود را بیان کنید.
  10. سعی کنید سمتی که در محل کار سابق برعهده داشتید را با توضیح مسئولیت بنویسسید برای مثال اگر در بخش اداری مشغول به کار بودید صرفا کارمند بخش اداری ننویسید و در چند جمله کوتاه مسئولیتی که بر عهده شما بود را نیز توضیح دهید.
  11. از سوابق کاری خود صرفا به مواردی اشاره کنید که مرتبط با شغل درخواستی فعلی باشد. مثلا اگر قبلا در یک آموزشگاه موسیقی مربی موسیقی بودید و اکنون می خواهید در یک حرفه اداری شروع به کار کنید نیازی به بیان دوره مربی گری نمی باشد صرفا سوابق شغلی مرتبط بیان شود.
  12. افتخارات تحصیلی یا علمی مرتبط که تا کنون کسب کرده اید را دقیق بنویسید مثلا اگر در المپاد های علمی و ... رتبه قابل توجهی کسب کرده اید حتما اشاره کنید.
  13. از چاپلوسی و یا اضافه گویی بپرهیزید و در مورد خودتان زیاد تعریف نکنید فقط هر آنچه هست را جایگاه مناسب و با کلمات رسمی بیان کنید.
  14. مدیران و صاحبان مشاغل اصولا افرادی را انتخاب می کنند که ساده و بدون حاشیه باشند و بیشتر تمرکزشان به کار باشد بنابر این سعی کنید خود را فردی توانا و به دور از حاشیه و کاملا فرض جلوه دهید.
  15. از ضمیر من استفاده نکنید و کلماتی انتخاب کنید که قدرت تاثیر گذاری بیشتری داشته باشند.
  16. اگر اثر تالیفی از جمله مقاله یا کتاب دارید حتما شااره کنید و تاریخ چاپ و موضوع آنرا بیان کنید. آثار تالیفی رسمی در جلب توجه کارفرما موثر خواهد بود.
  17. خيلي مهم است كه بتوانيد خود را فردي با علاقه منديهاي مختلف نشان دهيد نه مانند يك ماشين كه به يك كار مشخص عادت كرده است. بنابراين خيلي خلاصه 4 تا 8 مورد از علاقه مندي هاي خود را فهرست كنيد.
  18. می توانید یک عکس پرسنلی که جدید است را ضمیمه رزومه کنید اما از عکس هایی که چند سال از چاپ آنها گذشته و یا رسمی نیستند جدا خودداری کنید.
  19. اگر برای مشاغلی رزومه می نویسید که زبان انگلیسی در آن ها مهم است، حتماً رزومه را به صورت دو زبانه بنویسید. تجربه نشان داده که تاثیرگذار میباشد.
  20. ایملیل تان بدون موضوع و توضیحات و … نباشد. حتماً شرکتی که رزومه را ارسال می کنید را مورد خطاب قرار دهید و توضیح مختصری هم در ایمیلتان بنویسید. و حتما از ایمیل شخصی خودتان برای ارسال رزومه استفاده کنید.
  21. فایل رزومه تون حتماً پی دی اف باشد و نام خودتان را هم در اسم فایل ذکر کنید.
  22. رزومه خود را به روز کنید مثلا اگر سه سال پیش روزمه ای نوشته اید و به همه شرکت ها آنرا ارسال نموده اید را حتما اصلاح و به روز کنید و سوابق و فعالیت های جدید خود را نیز بیفزایید.
  23. سعی کنید اشتیاق خود را همکاری با این شرکت بیان کنید و همه در حالت کلی به کاری که انتخاب کرده اند علاقمند و مشتاق هستند؛ اما شما باید مخصوصاً درباره آن شرکت صحبت کنید و نشان دهید به استخدام در آن شغل و در آن شرکت راغب هستید.
  24. برای نوشتن یک رزومه خوب باید آگهی استخدامی را به دقت بخوانید و سعی کنید بدانید که حوزه فعالیت شرکت در چه زمینه ای است و شما دقیقا قرار است چه وظایفی برعهده بگیرید. بعد از شناخت این موارد می توانید بهتر بنویسید.
  25. در نظر داشته باشید که کارفرما روزانه با مراجعه کنندگان زیادی در ارتباط است و رزومه های زیادی به وی ارسال می شوند بنابر این خود را در یک عرصه رقابتی بسیار تنگاتنگ تصور کنید و سعی کنید رزومه را به بهترین نحوه بنویسید.
  26. باید طوری خود را معرفی کنید که کارفرما تصور نکند که ضعف شما نشانه بیکاری شما می باشد و برعکس چنین گمتن کند که با اشتیاق می خواهید در این زمینه که زمینه مورد علاقه اتان می باشد فعالیت داشته باشید.
  27. به هیچ عنوان در ایمیلی که ارسال می کنید اصرار نکنید و خواهش و تمنا و اعلام عجز و ناتوانی اصلا کار خوبی نیست و بیشتر باعث دلسردی کارفرما خواهد شد. خود را یک فرد قوی جلوه دهید که کار را صرفا برای رسییدن به اهداف مد نظرتان می خواهید.
  28. برای اینکه خیلی هدفمند بتوانید از سد مدیران منابع انسانی شرکت ها و سازمان ها عبور کنید باید قوی باشید و فقط به دنبال کسب امتیازات پژوهشی و افزایش استعداد هایتان باشید به جز مهارت و استعداد و شخصیت شما عامل دیگری در استخدام شدن شما موثر نخواهد بود.
  29. هر اطلاعاتی که در رزومه وارد می کنید، احتمال دارد در مصاحبۀ حضوری، در مورد آن ها از شما سوال شود؛ بنابراین اطلاعاتی را وارد کنید که بتوانید بدون تأمل در موردشان پاسخگو باشید.
  30. هر آنچه که احساس می کنید برای استخدام ضروری است را در اول رزومه جایگذاری کنید. چون همانطور که ذکر شد تنها 30 ثانیه زمان برای اثبات خود دارید و در این 30 ثانیه روشن است که کارفرما رزومه را ورق نخواهد زد بنابر این بخش های ابتدایی صفحه اول فرصت طلایی شما می باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
مراحل سابمیت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی