دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده /

4 فرش ارزشمند و باشکوه ایرانی که در موزه های خارجی نگهداری میشوند 

چهارشنبه، 29 شهریور 1402
ساعدنیوز: با 4 فرش ارزشمند ایرانی که در موزه های خارجی نگهداری میشوند آشنا میشوید.

فرش معروف اردبیل در شمال غرب ایران، احتمالا، در شهر تبریز یا اطراف آن، توسط یکی از مقام‌های درباری به نام مقصود کاشانی بافته شده است. این جفت فرش عتیقه و باشکوه که در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن و نیز موزه هنر لس‌آنجلس به نمایش درآمده، متعلق به مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی بوده است.

این قالی‌های ایرانی از نظر طرح و بافت یکی از نفیس‌ترین و مشهورترین قالی‌های جهان هستند که در فهرست 50 اثر شاهکار هنری برگزیده جهان قرار دارند؛ طرح لچک و ترنج قالی اردبیل در کنار پیچش گل‌ها و برگ‌های زمینه قالی نمونه‌ای از هنر دوره صوفی است. ترکیب رنگی این قالی که از رنگدانه‌های زرد، نیلی و قرمز و از انار و نیل ساخته شده در طول زمان زیبایی خود را از دست نداده است.

قالی کلارک سیکل برگی که گفته می شود در کرمان بافته شده است از گران قیمت ترین فرش های دنیا محسوب می شود. اخیراً این قالی در حراجی سوثبی در شهر نیویورک به قیمت 33٫765 میلیون دلار به فروش رسید و به همین جهت این فرش تا به الان گران قیمت ترین فرش در جهان شناخته میشود . این قالی 2٫5 متر طول و 2 متر عرض دارد. قالی سیکل برگی در کنار این که یک اثر هنری است یک عتیقه نیز محسوب می شود و بافت آن در قرن هفدهم میلادی بوده است و تا قرن بیستم به ویلیام کلارک سناتور و میلیاردر آمریکایی تعلق داشته است.

موزه هنر متروپولیتن، در منهتن نیویورک که از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان است، یکی از مرغوب‌ترین فرش‌های دربار صفوی را در اختیار دارد. این فرش ایرانی که زمانی اقامتگاه تابستانی امپراتوران هابسبورگ، اتریش، را زینت می‌داد به فرش امپراتور مشهور است و شبکه‌ای پرپیچ از گل، طرح‌های مرکب بزرگ، جوانه‌ها و شکوفه‌ها دارد که حیواناتی واقعی و خیالی را در میان خود جا داده‌اند و شبیه باغی بهشتی در فصل بهار است.

موزه لوور پاریس نیز میزبان یک قالی تبریزی به نام مانتس است که حدود 120 سال پیش در شمال غرب ایران گره خورده است. این فرش باشکوه و بزرگ یک ترنج بزرگ و طرحی شگفت‌انگیز از برگ‌ها، درختان سرو، گل‌ها و حیوانات دارد که در یک زمینه آبی پررنگ و حاشیه قرمز بزرگ احاطه شده‌اند.

تصاویر دیگری از این فرش های ارزشمند ایرانی

بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز یک پلتفرم برای افزایش آگاهی و اطلاعات شما در زمینه مد و فشن است ما در کنار شما هستیم تا بهترین ها را با یکدیگر تجربه کنیم. برای پیگیری جدید ترین اخبار، ترند های مد و فشن و تحلیل استایل سلبریتی ها با بخش فرهنگ و هنر ساعد نیوز همراه باشید.


1 پسندیدم 4 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 10 مهر
از سراسر وب
دیدگاه ها
مادر
12 ماه پیش

هنر نزد ایرانیان است وبس
پاسخ
حسین پور
1 سال پیش

در هر منطقه ای که اختلاف قومی داشته باشد ، بدانید که در آنجا شیطان دست بکار هست .
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محمدرضا فروتن بازیگر جذاب ایرانی تغییر جنسیت داد؟! بستگان او خبر تغییر جنسیت را تایید کردند!
ترجمه تخصصی کتاب
(عکس) چهره واقعی فرعون «آمنهوتپ اول» برای اولین بار؛ تصویری خیره‌کننده از یکی از مشهورترین فرمانروایان مصر باستان
تبدیل پایان نامه به مقاله
استایل شیک و مجلسی سحر دولت‌شاهی در خارج از کشور با لباس مشکی حاشیه طلایی و اکسسوری‌هایی به سبک ایران باستان
نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده هادی نوروزی ورزشکار جوان پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی