4 مشخصه اصلی الماس چیست؟

  دوشنبه، 04 اسفند 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
4 مشخصه اصلی الماس چیست؟
الماس از واژه ادَماس (به یونانی|ἀδάμας}و به معنای نشکن) گرفته شده‌است. الماس یکی از سنگ‌های قیمتی و یکی از آلوتروپهای کربن است که در فشارهای بالا پایدار است. آلوتروپ دیگر کربن گرافیت نام دارد

الماس از واژه ادَماس (به یونانی|ἀδάμας}و به معنای نشکن) گرفته شده است. الماس یکی از سنگ های قیمتی و یکی از آلوتروپهای کربن است که در فشارهای بالا پایدار است. آلوتروپ دیگر کربن گرافیت نام دارد.الماس در حالت پایدار دارای ساختار بلندروی (مکعبی) است. الماس ساختار منشوری نیز دارد که این ساختار بصورت شبه پایدار در طبیعت به صورت کانی لونسدالنیت وجود دارد.الماس ها از کربن تشکیل می شوند- کربن کاملا سازمان یافته.بر اساس تحقیق جدیدی که در نشریه Nature منتشر شده است، دانشمندان حدس می زنند الماس ها درون کره زمین از یک تا سه میلیارد سال قبل تولید شده امند.

آنها فکر می کنندکه دستورالعمل ساخته شدن الماس این گونه است:
1.دی اکسید کربن را در 180 کیلومتری عمق زمین دفن کنید.
2.آن را تا بیش از 1200 درجه حرارت دهید.
3. آن را زیر فشار بیش از 50000 کیلوگرم نیرو بر سانتی متر مربع قرار دهید.
4.به سرعت آن را به سطح زمین بیاورید تا به سرعت سرد شود.

این 4 مشخصه شامل رنگ ، شفافیت ، تراش ، وزن سنگ می باشد .

رنگ Color

صنعت جواهرات سنگ های قیمتی با بالاترین کیفیت را از طریق خلوص رنگ، عمق تناژ و میزان اشباع رنگ تشخیص می دهد. سنگ هایی بیشترین ارزش را دارند که در رنگهای آنها و رگه های نازکی از رنگهای دیگر که خیلی روشن یا تیره نباشد؛ مشاهده شود و دارای رنگ اشباع شده به اندازه کافی باشد. چند نمونه سنگ قیمتی رنگی با کیفیت بالا در بلومز دایموند موجود است.

یک الماس هر چه بی رنگ تر باشد ارزشمند تر است ، در استاندارد GIA برای درجه بندی این مشخصه از حروف لاتین استفاده میکند که بترتیب از حرف D که بی رنگ ترین سنگ تا Z که الماسی است با رنگ زرد روشن طبقه بندی میکند . ضمنا تشخیص تفاوت رنگ مثلا اختلاف رنگ بین رنگ D و E که از نظر رنگی بسیار بهم نزدیک می باشند براحتی و با چشم غیر مسلح این امکان وجود ندارد ، گوهرشناسان برای تشخیص رنگ از سنگ های مرجع (Masterstone) استفاده می کنند ، توصیه بلومز دایموند به شما عزیزان برای اطمینان از خرید مطمئن دریافت شناسنامه و یا فاکتور کامل با مشخصه رنگی سنگ می باشد ، در بازار ایران برای سنگ های ریز (سنگ های مله) که درجه بندی نمی شوند برای سنگ هایی که تقریبا بی رنگ هستند (بازه D تا H) از واژه سفید استفاده می کنند ولی در خرید سنگ های بزرگ (تخمه) حتما باید رنگ سنگ بعنوان یکی از مشخصه های مهم سنگ در فاکتور و یا شناسنامه قید شود ، در بلومز دایموند بمنظور اهمیت بالای کیفیت تمام شده محصول برای سنگ های ریز به هیچ عنوان از سنگ های رنگ دار استفاده نمی شود و تخمه های مویزنایت در این مجموعه بر خلاف دیگر سنگ های موجود در بازار ایران کاملا بی رنگ و D کالر می باشند .در تصویر زیر تغییر رنگ سنگ در چند رنگ متفاوت را می توانید ببینید .

شفافیت Clarity

تمام سنگ های قیمتی حاوی ناخالصی هایی نیز هستند. سنگ هایی که بسیار گران قیمت هستند تا حد بسیار کمی ناخالصی در آن ها دیده می شود. سنگ های قیمتی بی عیب، بسیار کمیاب و گران قیمت هستند. بهترین قیمت برای سنگهایی تعیین می شود که تا حد جزئی و متوسط حاوی ناخالصی هستند که معمولاً در جواهر فروشی هایی مانند بلومز دایموند موجودند .
الماس سنگی است که در طبیعت و در نتیجه ی قرار گرفتن اتم های کربن در معرض حرارت و فشار زیاد در اعماق زمین شکل می گیرد . در این روند الماس می تواند ناخالصی های درونی پیدا کند و یا اینکه بعدها دچار ناخالصی های سطحی بشود. ارزیابی درجه ی پاکی الماس شامل تعیین تعداد، اندازه، رنگ، نوع و محل قرارگیری ناخالصی ها است و اینکه آنها چه مقدار روی ظاهر الماس تأثیر می گذارند. هرچه الماس ها دارای ناخالصی های کمتری باشند، کمیاب تر و درنتیجه ارزشمند تر خواهند بود.
استاندارد GIA این ناخالصی ها را در 11 درجه بشرح زیر تقسیم بندی میکند که بترتیب از FL (بدون هیچ نا پاکی) تا I3 (ناپاکی مشهود) تقسیم بندی میکند ، محل و نوع قرارگیری ناپاکی ها در این طبقه بندی بسیار مهم می باشند . در تصویر زیر طبقه بندی شفافیت سنگ را می توانید مشاهده بفرمایید .

تراش Cut

برخلاف الماسها معمولاً سنگ های گرانبهای دیگر از لحاظ هندسی برش ایده آلی ندارند که حداکثر درخشندگی آنها را نشان دهد. برش سنگ های قیمتی با کیفیت بالا یکی از روش هایی است که می تواند به بهترین شکل ممکن رنگ آنها را نمایان کرده و کمترین آلودگی و ناخالصی را بر جای بگذارد.

در الماس 2 مشخصه که بسیار در زیبایی و گیرایی این سنگ اهمیت دارند وابسته به تراش می باشند و این 2 مشخصه مهم درخشندگی و دیدن طیف های رنگی در اثر تجزیه نور در سنگ می باشد که با تغییر جهت یک الماس در نور مشهود می باشد و در صورتیکه نسبتهای مهم در تراش سنگ به خوبی انجام نشده باشند این درخشندگی بسیار ضعیف خواهد بود ، بلومز دایموند اصولا سنگ هایی را در تولیدات خود استفاده می کند که تراشی ایده آل و یا خیلی خوب را داشته باشند .

تناسب ، تقارن و صیقل بودن یک سنگ پس از تراش مواردی هستند که میتوانند برروی مشخصه Cut سنگ تاثیر گذار باشند که برای هر سه مورد GIA استاندارد هایی را تعریف کرده ، در حقیقت همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می فرمایید هر چه تراش سنگ دقیق تر باشد میزان نوری که از سنگ منعکس می شود بالاتر بوده لذا درخشندگی سنگ بیشتر خواهد شد .

وزن سنک Carat

واحد اندازی گیری سنگ های قیمتی و از جمله الماس قیراط (Carat) می باشد ، هر 5 قیراط معادل یک گرم می باشد و برای الماس های زیر یک قیراط واحد سوت (Point) استفاده می شود ، برای درک بهتر شما عزیزان از وزن سنگ ها و سایز حدودی آنها در جدول زیر سایز های متفاوت الماس های با تراش برلیان گرد را می توانید ببنید.

تولید الماس

الماس بطور طبیعی تحت فشارهای زیاد اعماق زمین و در زمانی طولانی شکل می گیرد. اما در آزمایشگاه می توان به کمک دوفرآیند مجزا در زمانی بسیار کوتاهتر الماس تولید کرد. فرآیند فشار بالا _ دما بالا (HP HT) اساساً تقلیدی است از فرآیند طبیعی شکل گیری الماس در حالی که فرآیند رسوب گیری بخار شیمیایی (CVD) دقیقاً خلاف آن عمل می کند. در واقع CVD بجای وارد کردن فشار به کربن برای تولید الماس با آزاد گذاشتن اتمهای کربن به آنها اجازه می دهد با ملحق شدن به یکدیگر به شکل الماس در آیند.این دو تکنیک برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ کشف شدند. به گفته باتلر که هفده سال روی تولید الماس با استفاده از تکنیک CVDکار کرده است «از آنجا که پیشگامان تولید الماس بدون فشار بالا در دهه ۱۹۵۰ با تمسخر سایرین از میدان به در شدند. تکنولوژی CVD هنوز دوران کودکی اش را سپری می کند.» هر دو فرآیند قادرند با سرعتی خیره کننده الماسهایی با کیفیت جواهر تولید کنند، اما در نهایت این فرآیند CVD است که بخاطر کنترل ساده ناخالصی و اندازه محصول برای تکنولوژی های الکترونیکی مناسب ترین خواهد بود.

فرآیند CVD با قرار دادن ذره بسیار کوچکی از الماس در خلأ آغاز می شود. سپس گازهای هیدروژن و متان به محفظه خلأ جریان می یابند. در ادامه پلاسمای تشکیل شده باعث شکافته شدن هیدروژن به هیدروژن اتمی می شود که با متان واکنش می دهد تا رادیکال متیل و اتمهای هیدروژن بوجود آیند. رادیکال متیل نیز به ذره الماس می چسبد تا الماس بزرگ شود. رشد الماس در تکنیک CVD، فرآیندی خطی است، بنابراین تنها عوامل محدودکننده اندازه محصول در این روش بزرگی ذره ابتدایی و زمان قرار دادن آن در دستگاه است.

به گفته دیوید هلیر (D. Hellier)، رئیس بخش بازاریابی کمپانی ژمسیس، «فرآیند HP HT نیز با ذره کوچکی از الماس آغاز می شود. هر ذره الماس در محفظه های رشدی به اندازه یک ماشین رختشویی، تحت دما و فشار بسیار بالا درون محلولی از گرانیت و کاتالیزوری فلزی غوطه ور می شود. در ادامه تحت شرایط کاملاً کنترل شده ای این الماس کوچک به تقلید از فرآیند طبیعی، مولکول به مولکول و لایه به لایه شروع به رشد می کند.»

گر چه جنرال الکتریک در تولید الماس ها به این روش پیشگام است و الماس های ساخته شده با تکنیک HP HT را برای مصارف صنعتی به بازار عرضه می کرد اما تا پیش از آنکه کمپانی ژمسیس با ساده سازی این فرآیند امکان تولید نمونه هایی با کیفیت جواهر را فراهم کند، هرگز آن الماس ها به عنوان سنگهای قیمتی به فروش نرسیده بودند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان