4 نوع کفش طبیعت‌گردی

  سه شنبه، 24 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
4 نوع کفش طبیعت‌گردی
برای پیاده روی، کوه نوردی و دویدن انتخاب کفش و کتانی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. دلیلش هم این است که کفش مناسب برای پیاده باعث می شود تا مفاصلتان آسیب نبیند و بهترین عملکرد را در مسیرهای انتخابی خود داشته باشید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب کتانی و کفش مناسب برای پیاده روی نیاز به داشتن دانش مناسبی است

برای پیاده روی، کوه نوردی و دویدن انتخاب کفش و کتانی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. دلیلش هم این است که کفش مناسب برای پیاده باعث می شود تا مفاصلتان آسیب نبیند و بهترین عملکرد را در مسیرهای انتخابی خود داشته باشید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب کتانی و کفش مناسب برای پیاده روی نیاز به داشتن دانش مناسبی است، و مانند خرید دیگر های تنها سلیقه ملاک نمی باشد.

چند نکته هنگام خرید کفش مخصوص پیاده روی و دویدن

تفاوت کفش مخصوص پیاده روی و دویدن

کفش های مناسب برای پیاده روی معمولا سفت بوده و به راحتی خم نمی شوند؛ در حالیکه، کفش های مناسب دویدن، انعطاف بیشتری داشته و راحت تر خم می شوند. بنابراین، اگر قصد انجام هر دو کار را دارید، دو کفش مجزا خریداری کنید.

شب ها کفش بخرید

به دلیل اینکه در طول روز پاها فعالیت زیادی دارند متورم می شوند و بزرگتر خواهند بود، به همین دلیل شب کفش خود را بخرید تا دچار مشکل نشوید.

حتما جوراب بپوشید

هنگام دویدن و یا راه رفتن، حتما از جوراب استفاده کنید. بهتر است از جوراب های نخی استفاده کنید، که سبب بهبود عملکرد و یا کاهش درد شده و از پیشرفت بدشکلی در اندام جلوگیری می کند.

به شست پا توجه کنید

حدود ۲ سانتی متر بین شست پا و جلوی کفش فاصله است، به همی دلیل نباید کفشی را بخرید که پنجه پایتان را اذیت نماید.

ذکر چند نکته ی مهم

1. از کفش مخصوص دویدن فقط برای طبیعت گردی ساده استفاده کنید

کفش های مخصوص دویدن مانند کفش های ورزشی اما بسیار سبک تر از کفش های پیاده روی هستند. این کفش ها مناسب طبیعت گردی های ساده هستند. از این کفش های در صورتی استفاده کنید که فقط می خواهید در یک مسیر ساده و مسطح پیاده روی کنید و قصد صعود به جایی را ندارید. اگر بسیار کم کوه نوردی می کنید، این کفش می تواند نیازهای شما را برطرف کنید. اما اگر می خواهید پیاده روی را به صورت جدی تر انجام دهید یا قصد پیاده روی طولانی مدت از سربالایی ها را دارید، به کفشی نیاز دارید که پشتیبان مچ پای شما باشد و به خوبی از آن ها محافظت کند.

۲. برای راحتی بیشتر کفش های طبیعت گردی سبک وزن را انتخاب کنید

زیره کفش طبیعت گردی معمولا سخت تر و سنگین تر از کفش های پیاده روی و معمولی هستند. همچنین ارتفاع آن ها تا بالای مچ پا می رسند تا از مچ به خوبی محافظت و پشتیبانی کنند. کفش های طبیعت گردی در وزن های مختلف ارائه می شوند که هر کدام برای مناسبت های مختلف مناسب هستند.کفش طبیعت گردی سبک، مناسب پیاده روی در مسیرهای نسبتا راحت هستند. شما همچنین می توانید از این کفش ها فقط در مواقعی که بار نسبتا سبکی حمل می کنید، استفاده کنید. اما این کفش ها همانند کفش های سنگین وزن از مچ پاها به خوبی پشتیبانی نمی کنند.

۳. اگر قصد دارید در مسیرهای دشوار پیاده روی کنید، کفش های سنگین وزن انتخاب کنید

هر چه وزن کفش طبیعت گردی سنگین تر باشد، محافظت و پشتیبانی بهتری از مچ پاهای شما دارد. همچنین زیره های محکم تر کفش از شما در برابر مسیر بهتر محافظت می کنند. کفش های سنگین وزن، معمولا انتخاب سنتی طبیعت گردها هستند. اما اگر شما این کار را به صورت حرفه ای انجام نمی دهید، حتما با توجه به نوع مسیر و میزان وزن باری که در حال حمل آن هستید، کفش مناسب خود را انتخاب کنید. حواستان باشد که هر چه کفش سخت تر و سنگین تر باشد، جا افتادن کفش در پایتان زمان بیشتری می برد و مدتی طول می کشد تا در آن ها احساس راحتی کنید.

۴. در صورت لزوم کفش های تخصصی را انتخاب کنید

شما ممکن است برای هر نوع فعالیت به کفشی خاص احتیاج داشته باشید. به عنوان مثال در هنگام کوهنوردی، کفش های سبک وزن نمی توانند پشتیبانی مناسبی از پاهای شما داشته باشند. برای کوهنوری شما به کفش کوهنوری نیاز دارید که کشش و سختی بیشتری دارد. اما اگر قصد صخره نوردی را دارید، باید کفشی را انتخاب کنید که مناسب انجام این کار باشد. کفش های صخره نوردی معمولا زیره لاستیکی دارند تا کشش و دوام بیشتری داشته باشند.

انواع کفش طبیعت گردی


کفش های طبیعت گردی با توجه به نوع استفاده ای که دارند، به چند دسته تقسیم می شوند:

کفش پیاده روی:

اگر قصد پیاده روی در مسیرهای خشک و نسبتا هموار را دارید، بهتر است کفش پیاده روی را برای خود انتخاب کنید. این کفش ها شبیه کفش کتانی هستند و ساق های کوتاهی دارند. زیره انعطاف پذیر برای راحتی پاها و رویه توری برای تهویه هوای درون کفش، از جمله ویژگی های کفش پیاده روی است. این نوع کفش برای مسیرهای هموار، جاده های خاکی، مسیرهای با شیب کم، آب وهوای خشک با رطوبت کم و سفرهای سبک مناسب است.

کفش کوه پیمایی:

اگر قصد کوه پیمایی در مسیرهای شیب دار و گلی را دارید، پیشنهاد می کنیم کفش های کوه پیمایی را تهیه نمایید. کفش های کوه پیمایی، ساق های بلندی دارند و از جنس چرم و ضدآب ساخته شده اند. بهترین جنس ها، گورتکس یا سیمپاتکس هستند که علاوه بر ضدآب بودن، باعث تنفس و تهویه هوای درون کفش نیز می شوند. این نوع کفش برای مسیرهای کوه پیمایی با شیب متوسط، جاده های ناهموار و سنگی، عبور از میان آب و پیاده روی در آب وهوای مرطوب با احتمال بارندگی، مناسب است.

کفش کوه نوردی:

کفش کوه نوردی با کفش کوه پیمایی متفاوت است. این کفش ها بلندتر هستند و ضخامت بیشتری دارند. از این رو، در مقابل سرما و گرما استحکام بالاتری از خود نشان می دهند. اگر مسیرتان ناهموار و شیب دار است یا کوله بار سنگینی دارید، بهتر است کفش کوه نوردی را برای سفرتان انتخاب کنید. مقاومت بالا، بادوام بودن، زیره محکم و ضدآب بودن رویه، از جمله ویژگی های کفش کوه نوردی است که عبور از مسیرهای ناهموار و حتی برفی و یخی را نیز ممکن می سازد.

صندل ورزشی:

برای فعالیت هایی که با آب سروکار دارند مانند رودخانه نوردی، رفتینگ و ... صندل های ورزشی بهترین انتخاب هستند. این صندل ها به دلیل بندی بودن آب را به طور کامل تخلیه کرده و در خود نگه نمی دارند. صندل های ورزشی زیره محکمی دارند و برای عبور از مسیرهای ناهموار نیز مناسب هستند. دقت داشته باشید صندلی را انتخاب کنید که دارای بندهای مقاومی باشد و محکم به زیره چسبیده باشد. علاوه بر این، یک صندل خوب باشد طوری باشد که به پاهای شما بچسبد و به راحتی جدا از آن نشود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان