دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

6 ویتامین و مواد مغذی ضروری برای تقویت بینایی 

جمعه، 27 بهمن 1402
درست مانند هر بخش دیگری از بدن، چشم‌ها هم در مسیر پیر شدن گام برمی‌دارند و روز به روز کارکرد بی‌عیب خود را از دست می‌دهند. در این مطلب ویتامین ها و مواد مغذی که برای تقویت چشم ها لازمند را بررسی می‌کنیم. همراه ساعدنیوز باشید.

احتمالاً این جمله را بسیار شنیده‌اید که می‌گویند: هویج مصرف کنید زیرا برای چشم‌هایتان مفید است. همچنین ممکن است تبلیغات مکمل‌های غذایی برای سلامت چشم را دیده باشید. آیا ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند برای سلامت چشم و بینایی مفید باشند؟ به خواندن این مطلب ادامه دهید تا در مورد بهترین ویتامین و مکمل برای سلامت و تقویت چشم بیشتر بدانید.

ویتامین های ضروری تقویت چشم ها


  • بتاکاروتن: توصیه می‌شود روزانه 15 میلی‌گرم از این ماده مغذی مصرف شود. بتاکاروتن به عنوان یک پیش‌ساز ویتامین A عمل می‌کند که برای حفظ بینایی سالم ضروری است.

  • ویتامین E: مصرف روزانه 180 میلی‌گرم از ویتامین E توصیه می‌شود. این ویتامین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، در محافظت از سلول‌های چشم در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد نقش دارد.

  • ویتامین C: توصیه می‌شود که روزانه 500 میلی‌گرم ویتامین C مصرف شود. این ویتامین، که یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های مهم است، به حفظ سلامت شبکیه و مقاومت آن در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

  • روی (زینک): مصرف روزانه 80 میلی‌گرم روی توصیه می‌شود. روی نقش مهمی در حمایت از سلامت چشم ایفا می‌کند و در بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی چشمی دخیل است.

  • امگا 3: اسیدهای چرب امگا 3، به عنوان چربی‌های سالم و ضروری، از منابع غذایی متنوعی مانند ماهی‌های چرب، دانه‌های چیا و کتان، و آجیل به دست می‌آیند. این اسیدهای چرب نقش مهمی در حفظ سلامت شبکیه و پیشگیری از بیماری‌های چشمی دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم ماهی‌های حاوی امگا 3 خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی ناشی از پیری را تا 53 درصد کاهش می‌دهد. به ویژه، افرادی که بیشترین میزان دریافت اسیدهای چرب DHA و EPA را دارند، 38 درصد کمتر در معرض خطر دژنراسیون ماکولا قرار دارند. با این حال، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مکمل‌های امگا 3 تأثیر چندانی در کاهش پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به AMD ندارند.

  • لوتئین و زآگزانتین: لوتئین و زآگزانتین، دو نوع کاروتنوئید بسیار مهم، در سلامت چشم نقش بسزایی دارند و به صورت منحصر به فردی در ماکولا و عدسی چشم تجمع می‌یابند. این دو ماده مغذی که از برخی گیاهان و میوه‌ها به دست می‌آیند، در حفاظت از چشم‌ها در برابر آسیب‌های نوری و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با سن نظیر دژنراسیون ماکولا مؤثر هستند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 01 خرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید