عقاید غلط درباره بیت کوین

  چهارشنبه، 30 مهر 1399   زمان مطالعه 16 دقیقه
عقاید غلط درباره بیت کوین
اغلب بر این باورند که بیت‌کوین به تنهایی هیچ ارزشی ندارد و این بازی با نوسانات قیمت و فرآیند عرضه و تقاضاست که کل ارزش بیت کوین را تعیین می‌کند. ولی واقعیت کار این است که برای ساخت هر بلاک رمز ارز، نیاز به صرف انرژی، تجهیزات کامپیوتری قوی، زیرساخت‌هایی مثل اینترنت، مکان و … می‌باشد. تک‌تک این‌ها هزینه‌هایی است که به ارزش هر بیت‌کوین اضافه می‌کند.

تعریف ارز دیجیتال و بیت کوین

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال برای بهره مند شدن از ویژگی های اساسی مانند غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیر بودن از بلاک چین استفاده می کنند.

ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به این معنی است که هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آن ها را کنترل نمی کند. کریپتوکارنسی ها را می توان به صورت مستقیم و بدون دخالت هرگونه واسطه ای در اینترنت به شخص دیگری ارسال کرد. یعنی برای ارسال ارزهای دیجیتال به یکدیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی، استفاده از خدمات بانک ها یا هر سازمان واسطه دیگری نخواهید داشت.

رمزارزها همانند ریال و دلار پول هایی هستند که با سازوکار مختلفی ایجاد و توزیع می شوند. فرایند خلق برخی از این پول ها مانند بیت کوین با ماینینگ انجام می شود و برای تعدادی دیگر از آن ها، تمامی سکه ها از قبل به صورت استخراج شده در شبکه قرار می گیرند.

ارزهای دیجیتال بر روی فناوری دفترکل توزیع شده ساخته شده اند که یکی از محصولات مهم آن، فناوری بلاک چین است. بلاک چین های عمومی که اکثر ارزهای دیجیتال از آن استفاده می کنند، قابلیت مشاهده تمامی تراکنش ها را چه برای افرادی که در شبکه حضور دارند و چه برای افراد خارج از شبکه فراهم می کند.

بیت کوین چیست؟

(به انگلیسی: Bitcoin) یک رمزارز و یک نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بدون پشتوانه است. از نظر فنی بیت کوین نخستین پول دیجیتال نامتمرکز است، چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می کند. این شبکه همتابه همتا است و تراکنش ها را مستقیماً و بدون واسطه میان کاربران انجام می دهد. به دلیل محبوبیت بالای بیت کوین برخی به آن لقب پادشاه رمزارزها را داده اند. اکنون السالوادور نخستین و تنها کشوری است که بیت کوین را به عنوان پول رسمی پذیرفته است. گره ها با استفاده از فناوری رمزنگاری (Cryptography) این تراکنش ها را بازبینی می کنند و در یک دفتر کل توزیع شده همگانی که به آن زنجیره بلوکی گفته می شود، ضبط می کنند. بیت کوین را شخص یا گروهی از اشخاص ناشناس تحت نام ساتوشی ناکاموتو اختراع کردند و در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم افزار متن باز عرضه شد.

ارزش بیت کوین از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱. ارزش یک بیت کوین از مقدار ۷۸۹ دلار در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ به حدود ۵۷هزار دلار در فوریه ۲۰۲۱ رسیده است.

در چند سال گذشته ارزش بیت کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار آمریکا به چندهزار دلار افزایش یافته است. شمار شرکت های خدماتی و تاجرانی که بیت کوین می پذیرند نیز در حال افزایش است. قیمت بیت کوین و ارزش آن نوسان های بسیاری دارد و ممکن است حتی طی چند دقیقه صدها دلار ارزش آن افزایش یا کاهش یابد. هیچ کس مالک شبکه بیت کوین نیست و مانند ایمیل، کاربران بیت کوین هستند که آن را کنترل می کنند. کاربردهای بیت کوین در هیچ کدام از دیگر سامانه های پرداخت یافتنی نیست.

مزایای بیت کوین

  1. قابلیت بهتر و آسانتر تبدیل شدن به ارزهای دیگر
  2. محبوبیت و پذیرش بیشتر در بین مردم
  3. هزینه تراکنش مناسب
  4. امنیت در مقایسه با ارزهای سنتی
  5. مستقل بودن و عدم وجود مدیران و سازندگان
  6. محدودیت و کمیابی آن را با ارزش تر می کند

نگرانی های مطرح شده درباره بیت کوین

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بسیاری از مفاهیم اشتباه درباره بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به طور مرتب توسط صاحب نظران در این حوزه مطرح می شوند، اما غالبا از مبنای علمی خاصی برخوردار نیستند. این شیوه باعث می شود بسیاری از افراد علاقه مند نیز به دنبال صحت و سقم این باورهای اشتباه، کم مایه و سطحی نباشند. نگرش های غلطی در بین جامعه وجود دارد که سبب عقب افتادگی ما و کل جامعه از جریان پیشرفت می شود. در این مقاله به حساب چندین عقیده غلط در مورد بیت کوین رسیدگی می کنیم که نقطه نگاهی جدید از بیت کوین را برای شما نمایان می کند.

نگرانی های مطرح شده درباره بیت کوین

  • ناشناس بودن شبکه بیت کوین

این جمله اصول باورهای اشتباهی است که ریشه در ناآگاهی افراد در این مورد دارد. به احتمال زیاد شما هم می دانید که همه تراکنش ها در شبکه بلاک چین ثبت می شود و به همین علت امکان پیگیری تراکنش بیت کوین در همه زمان ها وجود دارد. این جمله بدین معنی است که شبکه بیت کوین به طور صد در صدی ناشناس نیست و می توان با پیگیری تراکنش آت به یک سری اطلاعات در مورد صاحب تراکنش دست یافت. همه تراکنش ها و آدرس کیف پول در بیت کوین از طریق دفتر کندوزی شده بیت کوین برای همه مردم قابل دسترسی است. در هر منطقه یا کشوری جوان این قضایی منتشر به فردی وجود دارد که سر راهی ها باید از قوانین شناخت مشتری و قوانین ضد پولشویی تبعیت کنند یعنی مشتریان پیش از استفاده از این پلتفرم ها باید هویت خود را احراز نمایند . اگر یک نفر از صرافی استفاده نماید که مطابق با قوانین گفته شده در بالا نباشد، با اطلاعات فاش شده دیگر می توانند برای مطابقت هویت فرد با آدرس و کیف پول به کار بگیرند. شرکت های مثل چینالیسیس، ابزارهای تحلیلی را ایجاد کرده اند که فعالیت این را می توان با استفاده از آنها به آسانی ردیابی کرد. سایت های بسیاری وجود دارند که مطاب بسیار مفیدی در مورد آموزش کار با کیف پول تراست والت را خدمتتان ارائه می دهند که میتوانید از آن ها بهره مند شوید .

  • هک کردن بیت کوین

می توان گفت احتمال هک کردن بیت کوین چیزی مساوی با صفر است. برای هک کردن بیت کوین نیاز به حمله ۵۱ درصدی است که احتمال رخ دادن آن سه می باشد. عملی کردن این حمله علاوه بر تجهیزات رایانه ای پیشرفته و عظیم، هزینه بسیار زیادی را در بر دارد و همین عامل سبب می شود که هیچ کس دنبال هک کردن بیت کوین نباشد. البته لازم به ذکر است که امنیت شبکه بیت کوین ارتباطی به امنیت صرافی های مثل فاینانس و همچنین کیف پول های رمز ارزی ندارد. در زبان ساده می توان گفت هر موقع هک بیت کوین شنیدید مطمئن باشید که این خبر مربوط به یک صرافی آنلاین و یا به یک کیف پول بیت کوین است که فرد نگهدارنده کلید خصوصی والت، در نگهداری کلید خصوصی کوتاهی کرده و هکرها به سرمایه وی دسترسی پیدا کرده اند. بیش از ۱۰ سال از به وجود آمدن بیت کوین گذشته است ولی تا به حال هیچ کس موفق به کسب آن نشده است فقط صرافی های بیت کوین هک شدند. از جمله معروف ترین حکایت می توان به هک صرافی ام تی گاکس اشاره کرد که این صرافی در سال ۲۰۱۴ ورشکست شد. شبکه بیت کوین بسیار مقاوم در برابر هک می باشد و برای هک کردن آن به منابع محاسباتی بسیار بزرگی نیاز است. هر چقدر هش ریت شبکه بیشتر رشد کند و در سطح جامعه زیاد توزیع شود احتمال به وقوع پیوستن یک حمله ۵۱ درصدی، بیشتر نزدیک به صفر می شود.

  • بیت کوین را نمیتوان ارتقا داد!

این باور هم یکی از باورهای اشتباه در مورد بیت کوین است زیرا بیت کوین هم مانند پدیده های دیگر به دنبال ارتقاء و افزایش رضایت کاربران خود است اما شروع این به روز رسانی به احراز شرایط خاصی نیازمند است. به عنوان مثال برای ایجاد تغییر در شبکه بیت کوین اول لازم است یک طراحی با عنوان بهبود شبکه بیت کوین ارائه شود. زمانی که کاربران شبکه در مورد این موضوع به اجماع نظر برسند این تغییرات اعمال خواهد شد. اگر فکر میکنید که تغییراتی برای بیت کوین ممکن است اتفاق بیفتد می توانیم پاسخ شما را با یک مثال بدهیم. همانگونه که میدانید کوچک ترین واحد هر بیت کوین چند ساتوشی نام دارد. حالا فرض کنید در طی یک جلسه تصمیم گیری شود که ساتوشی به میلی تغییر کند. آن وقت همه محاسبات فعلی به هم می خورد پس متوجه شدیم که امکان تغییر و ارتقاء بیت کوین وجود دارد.

  • بیت کوین فاقد هرگونه ارزشی است!

بیت کوین به گونه ای طراحی شده است که هیچ نمود ظاهری، حمایت مالی یا سازمان کنترل مرکزی ندارد و به همین دلیل، بسیاری معتقدند که بیت کوین فاقد ارزش است. مسئله ای که در این بین نادیده گرفته می شود، توجه به این حقیقت است که سایر ارزهای غیردیجیتال نیز در واقع همین طور هستند.

پول کاغذی که دولت ها عرضه می کنند، فقط به این دلیل ارزشمند است که همه ما در خصوص ارزشمند بودن آن توافق نظر داریم و در سیستم انسانی و جمعی که حول استفاده از آن شکل می گیرد مشارکت می کنیم. هنگامی که موجودی حساب بانکی خود را به صورت آنلاین یا با استفاده از عابربانک چک می کنیم، بر این باور هستیم که ارقام روی صفحه نشان دهنده ارزش پول ما هستند، هرچند که توانایی لمس آن را نداشته باشیم.

در طول زمان، بشر در توافقی جمعی پذیرفته است که هر چیزی، از صدف گرفته تا سنگ ریزه و مهره های کوچک را می توان به عنوان نمادی از ذخیره ارزش و قدرت خرید استفاده کرد. این توافق دسته جمعی، کلید کار سیستم های مبتنی بر ارز فیات است. حقیقتی که وجود دارد این است که همین جریان می تواند برای بیت کوین نیز صدق کند.

برخی ممکن است استدلال کنند که طلا ارزشی ذاتی دارد و حتی اگر بخواهیم ارزش مالی طلا در ازای هر اونس را نیز قراردادی توافقی در نظر بگیریم، خودِ فلز طلا را می توان در حوزه الکترونیک و برای ساخت جواهرات تزئینی به کار برد. در نتیجه، این فلز ذاتاً ارزشمند است.

حقیقت این است که ارزش طلا به دلیل ترکیبی از دو عامل توافق جمعی در خصوص ارزشمند بودن آن و کمیاب بودن نسبی و محدودیت عرضه آن است. این توافق جمعی در تعیین ارزش طلا بسیار مؤثر است و از طرف دیگر، کمیاب بودن منابع طلا و محدودیت استخراج و عرضه آن نیز این ارزش را دوچندان می کند.

این دو ویژگی طلا را کاملاً می توان در بیت کوین نیز یافت. به بیان دیگر، شباهت بیت کوین به طلا بسیار بیشتر از شباهت ارزهای رایج امروزی به این فلز ارزشمند است.

حداکثر تعداد بیت کوینی که می تواند موجود و در گردش باشد، ۲۱ میلیون واحد است. واحدهای بیت کوینی که گم می شوند هرگز جایگزین نخواهند شد. همچنین برخلاف پول کاغذی که دولت ها مختار به چاپ آن در هر زمانی هستند، در شبکه بیت کوین هیچ کسی حق تصمیم گیری برای ایجاد بیت کوین های بیشتر را ندارد؛ زیرا این محدودیت برای تعداد کل بیت کوین ها در کُد این ارز دیجیتال و پروتکل های زیربنایی آن تعبیه شده است.

  • پیگیری بیت کوین امکان پذیر نیست!

در واقع، ردیابی بیت کوین ساده تر از آن است که تصورش را بکنید. حتی آسان تر از دنبال کردن گردش پول نقد. این یکی از ویژگی های بنیادی زنجیره بلوکی است که ردیابی اطلاعات تراکنش را تا لحظه ایجاد شدن پول امکان پذیر می کند. چرا که هر بلوک به بلوک قبل از خود اتصال دارد و به این طریق می توان زنجیره بلوک ها را و از اولین تراکنش ماینر تا آخرین انتقال بین تریدرها دنبال کرد. از این روش در ردیابی الماس از کشورهای آفریقایی تا نیویورک، ردیابی گوشت از چین تا آمریکا و چندین و چند زمینه دیگر استفاده می کنند.

  • بیت کوین تحت نظارت مراجع قانونی نمی باشد

این باور غلط بیشتر به این خاطر است که؛ در ابتدا از بیت کوین در مبادلات قاچاق و معاملات خلاف کارانه استفاده می شده و همچنان هم در برخی موارد غیرمجاز مانند پولشویی بکار می رود. این ها همه می تواند به این خاطر باشد که بیت کوین به طور کامل تحت نظارت مراجع قانونی نیست. اما با گذشت زمان، با توجه به گسترش استفاده از بیت کوین و محبوبیت آن حکومت ها و قانون گذاران به فکر تنظیم قوانین جدید هستند تا از استفاده غیر قانونی از بیت کوین جلوگیری کنند.

همانطور که پیش تر هم گفته شد، پاک کردن ردپای تراکنش های مبتنی بر ارز دیجیتال نسبت به انتقال پول نقد کار سخت تری است. در نتیجه اگر یک کیف پر از پول داشتید، راحت تر از بیت کوین می توانستید آن را جابجا کنید.

  • شاید روزی بیت کوین خاموش شود!

برخی از افراد این تصور اشتباه را داشتند که شاید روزی کسی دکمه ای را فشار دهد و کل بیت کوین و سیستم استخراج این ارز دیجیتال را خاموش کند. واقعیت این است که شاید روزی از بیت کوین هیچ استفاده ای نشود و به فراموشی سپرده شود ولی تا زمانی که اینترنت جهانی برقرار است کسی نمی تواند این ارز دیجیتال را از بین ببرد یا خاموش کند.
روزی که ساتوشی ناکاموتو این ارز دیجیتال را راه اندازی کرد بیشتر از هروقت به فکر پایانش بود. او برای بیت کوین محدودیت ایجاد کرد تا علاوه بر مهار تورم، پایان خوشی در انتظارش باشد. پس در این خصوص نگرانی ها بی فایده است.

  • بیت کوین جایگزین ارزهای کنونی خواهد شد!

نوسانات قیمت بیت کوین و بالا رفتن دیوانه وار آن در یک مدت کوتاه، سبب شد برخی به اشتباه فکر کنند که بزودی بیت کوین جایگزین ارزهای دیگر مثل یورو و دلار و تومان و ریال می شود. این باور اینگونه است که دیگر روزی تمام فعالیت های مردم جهان بر اساس یک ارز و تنها همان بیت کوین انجام خواهد شد.
البته، بعید نیست که روزی هیچ ارز فیزیکی ای وجود نداشته باشد و خرید و فروش ها با پول دیجیتال انجام شود. همانطور که ما هم اغلب پول نقد همراه خود نداریم و از کارت های بانکی استفاده می کنیم. اما ارز مجازی با پول دیجیتال متفاوت است. تصور اینکه یک ارز مجازی جایگزین تمام واحدهای پول شود و در تمام جهان فقط بر اساس آن کارها انجام شود، بعید است.

  • استخراج بیت کوین، مستلزم انرژی بالایی است!

بیت کوین یک سیستم ارزی غیرمتمرکز است و همین سبب می شود که هیچ کس نداند فرآیند ساخت یک بیت کوین چقدر انرژی مصرف می کند. پیش بینی می شود که برای هر تراکنش بیت کوین معادل مصرف برق هفتگی یک منزل مسکونی انرژی مصرف شود. به همین دلیل برخی از فعالان محیط زیست با گسترش بیت کوین مخالفت می کنند. اما این مکانیسم، توجیه های مربوط به خود را نیز دارد.

  1. تصور کنید که برای حفظ و مراقبت از ارزهای رایج، هیچ بانک و خزانه داری و نگهبان و گاوصندوقی وجود نداشت، در آن صورت حفاظت از پول امکان پذیر نبود. به عبارت دیگر، هزینه استخدام نگهبان و خرید تجهیزات امنیتی و غیره، توجیه دارند و به همین دلیل هزینه استخراج بیت کوین را هم می توان توجیه کرد.
  2. از طرف دیگر، ارزهای مرسوم در بین مردم، از مواد کاغذی و با استفاده از آخرین دستگاه های چاپ پول ساخته می شوند. اگر هزینه آن ها و اثرات زیست محیطی آن ها را در نظر گرفت، باز هم استخراج بیت کوین از نظر صرف انرژی توجیه می شود.
  3. تنها انرژی و منبع مصرفی برای تولید بیت کوین برق است، ولی برای چاپ پول های کاغذی حداقل به کاغذ نیاز است. برق را می توان از طریق منابع انرژی تجدید پذیر تولید کرد ولی منابع چوب و کاغذ با محدودیت مواجه هستند .
  4. با توجه به موارد بالا از منظر زیست محیطی، استخراج و استفاده از ارزهای دیجیتال، نسبت به ارزهای معمولی و رایج مزیت های بیشتری خواهد داشت.
  • ارز دیجیتال مشمول مالیات نمی شود

در برخی از کشور ها مانند هلند، کره جنوبی، دانمارک، ایتالیا و سنگاپور فناوری ارزهای دیجیتال هنوز آنچنان همه گیر نشده اند و به همین دلیل درآمدهای حاصل از مبادلات ارزهای دیجیتال در این کشورها مشمول مالیات نمی شود. با این حال، در بسیاری از کشورها، مالیات گذاشته شده روی فعالیت های حوزه دیجیتال، مستقیما به مقدار درآمد در قبال مقدار هزینه بستگی دارد و هر کشوری هم قوانین مخصوص به خود را دارد: ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا از سود سرمایه مالیات می گیرند، ژاپن درآمدهای حاصل از فعالیت در این حوزه را «درآمد متفرقه» می داند و قوانین مالیاتی آلمان نیز بسته به خرید، سرمایه گذاری یا فروش متفاوت است. هرچه سیستم نظارتی کشور پیشرفته تر باشد، سیستم مالیاتی پیچیده تر است.

  • پس از استخراج کامل بیت کوین دیگر نمیتوان تراکنشی انجام داد

بسیاری از مردم درباره ی سرنوشت بیت کوین بعد از استخراج کل ۲۱ میلیون آن اطلاعات کافی ندارند و گمان می کنند که بعد از آن ماینرها دیگر انگیزه ای برای ادامه فعالیت نخواهند داشت و شبکه نابود خواهد شد. وقتی تمام بیت کوین ها ماین شوند و دیگر بیت کوینی برای استخراج وجود نداشته باشد، هزینه ی تراکنش ها همچنان به عنوان منبع درآمدی برای ماینرها باقی خواهد ماند.

آغاز دوره جدید با استفاده از ارزهای دیجیتال

با استفاده از ارزهای دیجیتال پا به مرحله ای جدید از تراکنش های مالی و شاید حتی دنیای جدیدی از ذخیره اطلاعات می گذاریم. گرچه هنوز در ابتدای راه هستیم ولی از همین ابتدا می توان از تجربیات استفاده کرد و آینده را ساخت. تجربه افزایش های ناگهانی قیمت بیت کوین و سپس سقوط سریع آن، یکی از تجربیات ارزشمندی است که به ما آموخت قیمت ارزهای دیجیتال همیشه صعودی نمی باشد.

هم اکنون می دانیم که:

  • این ارز هم می تواند توسط سارقان و با شیوه های مختلف همچون مهندسی اجتماعی از ما دزدیده شود.
  • ارزش بیت کوین شامل هزینه استخراج آن نیز می شود.
  • این ارز قابلیت ردیابی دارد، مخصوص تبهکاران و مافیا نیست و در خیلی از کارهای متنوع و خداپسندانه از آن می توان بهره برد.
  • دیجیتالی بودن این ارز دلیلی بر این ادعا نمی شود که بتوان آن را مانند یک نرم افزار بست یا مانند یک ماشین خاموشش کرد.
  • جایگزینی این ارز بجای تمام ارزهای مورد استفاده در جهان، قابل تصور نیست.
  • رمزگذاری بودن بیت کوین همانند رمز یک گاوصندوق است، در حالی که محتوای گاوصندوق قابل خواندن هستند.
  • تعداد معینی بیت کوین قابل استخراج وجود دارد ولی به توافق کاربران شبکه بیت کوین، این تعداد قابل اصلاح است.
  • صرف انرژی برای استخراج بیت کوین توجیه زیست محیطی و اقتصادی خودش را دارد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (465 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (333 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (60 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند