آیین نامه کسان مشمول (لیست انواع بیماری ها و معلولیت های بستگان مشمول، که شامل معافیت کفالت مشمولین می شود)

  پنجشنبه، 27 مهر 1396 ID  کد خبر 174
آیین نامه کسان مشمول (لیست انواع بیماری ها و معلولیت های بستگان مشمول، که شامل معافیت کفالت مشمولین می شود)
ساعد نیوز: انواع بیماری ها و معلولیت های بستگان مشمول که در اظهار نظر اعضای شورای پزشکی درباره نیازمندی بستگان مشمول به مراقبت موثر است و شامل معافیت کفالت مشمولین نظام وظیفه می باشد، گزارش ش

به گزارش ساعد نیوز و به نقل از سازمان وظیفه عمومی ناجا، انواع بیماری ، نقص عضو ، معلولیت و یا محجوریت که مطابق تبصره های 1 و 4 ماده 44 قانون خدمت خدمت وظیفه عمومی ، در اظهار نظر اعضای شورای پزشکی درباره نیازمندی بستگان مشمول به مراقبت و یا ناتوانی آنان در مراقبت از مکفول ملاک عمل است به شرح زیر می باشد :

لیست انواع بیماری ها و معلولیت های بستگان مشمول، که شامل معافیت کفالت مشمولین می شود

  1. ضعف شدید جسمانی (کاشکسی ) بعلل مختلف و نواقص و معایبی که توان جسمانی را به حدی کاهش داده باشد که عملا شخص مورد معاینه ، بدون کمک دیگران قادر به انجام حوائج ، تکالیف و کارهای روزمره نبوده و نیاز به مراقبت شخص دیگری داشته باشد و یا اینکه عملا در مراقبت و نگهداری از دیگران ناتوان باشد .
  2. دیابت شیرین مزمن مقاوم به درمان با عوارض پیشرفته چشمی یا عصبی و یا کلیوی همراه با اختلال در عملکرد روزمره
  3. آکرومگالی ، ژیگانتیسم ، کوشینگ ، آدیسون در هرمورد به شرطی که پیشرفته بوده و عوارض جسمی یا روانی یا علائم بالینی واضح ایجاد کرده باشد به همراه سوابق معتبر پزشکی و با تایید متخصص غدد مترشحه داخلی .
  4. بیماری های پوستی مزمن ، شدید ، گسترده و مقاوم به درمان در صورتی که موجب اختلال عملکرد در زندگی روزمره شده و به تایید متخصصین مربوطه رسیده باشد و سابقه حداقل 3 بار بستری در مراکز بیمارستانی دانشگاهی یا نیروهای مسلح داشته باشند .
  5. اسکار و کلوئید ناشی از سوختگی هایی که موجب اختلال عملکرد اندام شده ( در حداقل دو اندام به طور کامل ) و یا بیش از 50 درصد از سطح بدن را فرا گرفته باشد و تمایل به زخم شدن و یا چسبندگی به اطراف داشته باشد و موجب اختلال عملکرد فرد گردد.
  6. انواع نوروپاتی ها و میوپاتی های اولیه و ثانویه در مراحل پیشرفته و استقرار یافته که منجر به ناتوانی و اختلال در ایستادن و حرکت شده باشد.
  7. همی پلژی ، پاراپلژی و یا کوادری پلژی که موجب ناتوانی و اختلال در عملکرد روزمره شخص شده باشد.
  8. پارکینسون در مراحل پیشرفته با علائم بالینی واضح و ایجاد اختلال در عملکرد روزمره فرد با تایید متخصص بیماریهای اعصاب .
  9. دمانس و یا آلزایمر در مراحل پیشرفته با علائم بالینی واضح و ایجاد اختلال در عملکرد روزمره فرد با تایید متخصص بیماریهای اعصاب .
  10. مولتیپل اسکلروزیس استقرار یافته همراه با نقص نورولوژیک شدید ناتوان کننده و یا عود کننده که سبب اختلال عملکرد فرد شده باشد .
  11. صرع گراندمال یا جنرالیزه مقاوم به درمان با مصرف حداقل دودارو ، درصورتیکه حداقل 5 سال سابقه ابتلاء داشته باشد و همراه با اختلال در عملکرد روزمره فرد باشد . به شرط ثبوت در مراکز درمانی نظامی و یا دانشگاهی .
  12. کلیه ضایعات عروقی مغزی همراه با نقص و یا علایم عصبی شدید با عارضه پایدار که موجب ناتوانی و اختلال در عملکرد روزمره فرد شده باشد.
  13. بیماریهای روانی مزمن شدید و ناتوان کننده و مقاوم به درمان ( نظیر اختلالات سایکوتیک ، خلقی و دوقطبی ) باسابقه حداقل سه بار بستری ( با اندیکاسیون واقعی بستری ) در بیمارستانهای روانپزشکی دانشگاهی و یا نیروهای مسلح با تایید ، روانپزشک مربوط.
  14. انواع نقیصه عقلانی و کند ذهنی ها ( عقب ماندگی ها ) با ضریب هوشی زیر 35 ، همراه با اختلال عملکرد رفتاری و اجتماعی با تایید مراکز تخصصی نظامی و یا دانشگاهی .
  15. کلیه بیماری ها ، تروماها و اعمال جراحی روی ستون فقرات که منجر به نقص عصبی حرکتی توام با حسی استقرار یافته در دو اندام و یا اختلالات اسفنکتری همراه با فقدان ارزش کاری یک اندام شده باشد .
  16. هرگونه اعمال جراحی روی مغز با عارضه پایدار و ناتوان کننده بعد از عمل
  17. بیماریهای مزمن و انسدادی شدید ریه به همراه FEV1 کمتراز 40% غیرقابل درمان
  18. سابقه اعمال جراحی ریه و قفسه صدری ( توراکوپلاستی ، رزکسیون ریه ) که منجر به FEV1 کمتر از 40% به صورت پایدار شود .
  19. در مورد قطع یا از کار افتادگی اندام فوقانی یا تحتانی به شرح زیر رفتار شود .
    الف– قطع کامل هر دودست از مچ به بالا یا قطع کامل یک دست از ناحیه مفصل کتف ( قطع کامل پنج انگشت یک دست به منزله قطع دست از مچ تلقی می شود .)
    ب – قطع کامل یک پا از مفصل هیپ و یا قطع هر دو پا از بالای مچ .
    ج – قطع یک پا و یک دست هر دو از بالای مچ  
  20. نارسایی مزمن کبد عارضه دار یا سیروز پیشرفته کبد .
  21. بیماریهای التهابی مزمن و شدید روده ( کرون ، کولیت اولسرو ) که با وجود درمان های دارویی و مداخله جراحی فعال بوده ( با تشخیص پاتولوژی ) و موجب اختلال عملکرد فرد گردد. 
  22. کولستومی های دائمی
  23. کلیه بدخیمی های دستگاه های بدن که پیشرفته و مقاوم به درمان باشد و موجب ناتوانی فرد گردد .
     تبصره : سرطانهای قابل درمان و محدود که متاستاز نداده و عوارض نداشته باشد مشمول این بند نمی شوند .
  24. تومورها و آدنوپاتیهای مزمن و غیر قابل درمان مدیاستن همراه با علائم فشاری بر مدیاستن همراه با ایجاد اختلال در عملکرد روزمره فر
  25. اختلالات انعقادی به صورت هموفیلی A یا B یا اختلالات خونریزی دهنده شدید ( درصورتی که میزان فاکتور انعقادی کمتر از 1% باشد که موجب اختلال عملکرد فرد شده باشد .
  26. نارسائی مزمن کلیه با GFR زیر « 10 » یا نیازمند دیالیز دائم یا پیوند کلیه .
  27. کلیه اعمال جراحی در سرتاسر دستگاه ادراری که منجر به تغییر دائمی مسیرادراری بشود و انواع پیوندها نظیر پیلوستومی ، نفروستومی ، اورتروستومی – جلدی ، سیستوستومی .
  28. فیستولهای مثانه به رکتوم غیرقابل درمان
  29. برداشتن کامل مثانه .
  30. برداشتن هر دوکلیه و یا پیوند کلیه و یا برداشتن یک کلیه بهمراه اختلال عملکرد در کلیه مقابل .
  31. فقدان هر دوچشم و یا آنکه هر دوچشم عملا فاقد بینائی باشد .
    تبصره : به هر علتی که دید هر دوچشم در مجموع به اندازه کمتر از 30% دید یک چشم باشد این بند مصداق دارد .
  32. کری کامل و یا کاهش شنوایی هر دوگوش که با وجود درمان و اصلاحات لازم ( استفاده از سمعک ) میزان کاهش شنوائی در هر دو گوش ( هرگوش به صورت جداگانه ) بیش از 70 دسی بل باشد
  33. کری و لالی توام با تایید متخصص گوش ، حلق و بینی مراکز درمانی نظامی و یا دانشگاه
  34. اعمال جراحی و بیماریهای حلق و حنجره مادرزادی یا اکتسابی که اصلاح پذیر نبوده و موجب اختلال دایم در صحبت کردن و تغذیه شده باشد . مثل فیستول غیر قابل اصلاح تراشه به مری
  35. بیماریهای مادرزادی ، اکتسابی ، تومورال یا التهابی ( روماتیسمال ) قلبی ، آئورت و یا سرخرگهای بزرگ دیگر مانند کوارکتاسیون ، آنوریسم ها ، و یا اتساع سرخرگهای ریوی ، کانال آرتریل باز ، تنگی شریان ریوی اصلی ، فیستولهای شریانی وریدی در صورت عارضه داربودن و غیر قابل اصلاح با جراحی و همراه با اختلال در عملکرد روزمره فرد
  36. بیماری عروق کرونر ( انفارکتوس میوکارد و آنژین صدری ) که با وجود درمان های لازم موجب نارسایی قلبی با (EF) زیر 35% و اختلال عملکرد روزمره فرد گردد با تشخیص مراکز تخصصی ن . م و یا دانشگاهی .
  37. نارسائی پیشرفته قلب با علائم بالینی واضح که با وجود درمان های لازم (EF) زیر 35% باشد
  38. اعمال پیوند عروق کرونر یا تعویض دریچه های قلب و یا گذاشتن پیس میکرهای دائمی که به رغم انجام عمل و دیگر درمان های لازم ، نارسایی قلب با فشار سهمی (EF) کمتر از 35% وجود داشته باشد .
  39. انواع آریتمی ها و بلوکهای قلبی که با وجود درمان های لازم موجب نارسایی قلبی با (EF) زیر 35% شده و امکان انجام فعالیت روزمره را ازشخص بگیرد
  40. کاردیومیو پاتی هیپرتزفیک مقاوم به درمان و عارضه دار که موجب اختلال عملکرد فرد شده باشد .
    تبصره : در کار دیومیوپاتی دیلاته و انفیلتراتیو یا رسترکتیو در صورتی که (EF) زیر 35% باشد .
  41. افزایش اولیه یا ثانویه فشار خون شریان ریوی ، توام با نارسایی قلبی با (EF) زیر 35% به هر علت که باشد .
  42. اختلالات عروقی که منجر به فلبیت همراه با ورم شدید و مزمن اندام گردیده و اندآرتریت مسدود کننده که موجب اختلال عملکرد فرد شده باشد .
    تبصره : در صورتیکه فلبیت در اثر اعتیاد فرد به مواد تزریقی باشد از این بند مستثنی است و شامل این بند نمی گردد .
  43. آرتریتهای مزمن شدید و ناتوان کننده توام با تغییر شکل در استخوانها و جمود در مفاصل بزرگ ( بیش از یک مفصل ) و ستون فقرات که مانع انجام فعالیتهای روزمره شده باشد .
  44. جذام با تشخیص متخصص پوست و تایید مراکز مبارزه با جذام در مرحله ایزوله شدن بیمار و تازمانی که خطر واگیرداربودن بیماری به دیگران وجود دارد .
  45. مبتلابان به سل ( ریوی و یا خارج ریوی ) فعال و مقاوم به درمان ( پس از اتمام دوره درمان ) که منجر به محدودیت و از کارافتادگی فرد گردد با تایید مراکز تخصصی مربوطه .
  46. مبتلایان به HIV اثبات شده با حداقل یک آنتی HIV و pcr مثبت همراه با عوارض و ایجاد اختلال در عملکرد روزمره فرد
  47. عقب ماندگی های ذهنی شدید یا عمیق و یا بیماری های روانی شدید ، مزمن ناتوان کننده و مقاوم به درمان مانند سایکوز که افراد مبتلا به آن محجور شناخته می شوند ( با تایید پزشک متخصص بیمارستان یا مرکز تخصصی مربوط به همراه گواهی پزشکی قانونی )

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (672 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان