(عکس) قدیمی ترین نقشه های جهان

  چهارشنبه، 06 تیر 1397 ID  کد خبر 9043
(عکس) قدیمی ترین نقشه های جهان
ساعد نیوز: این واقعیت غیر قابل انکار است که نقشه ها اطلاعات بسیار مهمی از تاریخ را در اختیار ما قرار داده‌اند. شاید نقشه‌ها توانایی نمایش زبان‌های از بین رفته یا نمایش جزئیات فرهنگی مانند مو

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از کجارو: 

نقشه‌ها فقط وسیله‌ای برای نمایش راحت داده‌ها و اماکن نیستند، بلکه آثار مهم تاریخی، فرهنگی و حتی هنریهستند. تعدادی از این نقشه‌ها در سال‌های اخیر بسیار مفید و موثر در شناخت امپراتوری‌ها و سرزمین‌های قدیمی بوده‌اند. بعضی از نقشه‌ها در طول تاریخ منجر به وقوع بعضی اختلافات ناخوشایند سیاسی شده‌اند. به طور خلاصه، این نقشه‌ها سبب به وجود آمدن جهان امروز به صورتی که می‌بینیم شده‌اند.

واضح است که اهمیت تفاوت‌های دینی، فرهنگی و حتی سیاسی در نقش دادن به دنیای امروز به اندازه‌ی اهمیت مرز‌های کشورها نبوده است.

در ادامه ۱۰ نقشه‌ی مهم جهان که در شکل‌گیری حکومت‌ها و دنیای امروز نقش به سزایی داشته‌اند را خواهید دید.

نقشه جغرافیای بطلمیوس (‍۱۵۰ سال بعد از میلاد مسیح)

نقشه جهان

نقشه‌ی کلاودیوس بطلمیوس (Claudius Ptolemy) جز اینکه نقشه‌ای هنری و بسیار زیبا بود، اولین نقشه‌ای بود که از ریاضیات و هندسه استفاده شده بود تا به وسیله‌ی مستطیل‌های رسم شده خواندن نقشه را تسهیل کند. جالب بود که عرض و طول جغرافیایی برای بیش از ۸۰۰۰ نقطه از جهان در اروپا، آسیا و آفریقا در این نقشه نمایش داده شده بود که پایه و اساس تمام نقشه‌هایی است که امروزه در دسترس همگان قرار دارد.

نقشه جهان العدریسی (AL-Idrisi)

نقشه جهان

الشریف العدریسی اولین نقشه‌برداری بود که برای شاه نرمن راجر دوم (Norman King Roger II) کار می‌کرد و نقشه‌ای به زبان عربی (در سال ۱۱۵۴ میلادی) از مناطق یهودی، یونانی، مسیحی و اسلامی تهیه کرد. این نقشه شامل دو قسمت است؛ یکی قسمت بزرگ مرکزی و دیگری ۷۰ قسمت کوچک و مجزا. برخلاف نقشه‌های دیگری که در آن زمان تهیه می‌شده‌اند، الشریف مکه را که در جنوب قرار دارد، در بالای نقشه ترسیم کرده است. (آفریقا به صورت خشکی هلالی در بالای نقشه نشان داده شده است، شبه جزیره‌ی عربی هم در مرکز نقشه دیده می‌شود.)

نقشه هرفورد (Hereford)

نقشه جهان

نقشه‌ی هرفور ( در سال ۱۳۰۰ میلادی) که شکلی غم‌آلود دارد، در واقع جهان را در زمان قرون وسطی نمایش می‌دهد. موردی که این نقشه را متمایز می‌کند این مسئله است که این نقشه به مرور زمان تکمیل شده و اگر به جزئیات علاقه‌مند باشید، این نقشه بر اساس انجیل طراحی شده است و نه بر اساس واقعیت.

بهشت عدن (Garden of Eden) در بالای نقشه و در پایین آن ستون‌های هرکول (Pillars of Hercules) در جبل‌الطارق قرار دارد.

نقشه کوون کون کانگیندو (Kwon Kun’s Kangindo)

نقشه جهان

نقشه‌ی کانگیندو در سال ۱۴۰۰ میلادی و توسط گروهی از منجمان آن زمان که تحت رهبری کوون کون کار می‌کردند، تهیه شده است. نکته‌ی جالب این نقشه پیش زمینه‌ی سیاسی آن است. این نقشه بر اساس ایدئولوژی سلطنتی طراحی شده و نقاط شمالی در بالای نقشه قرار دارند. علت این امر در تفکر آن زمان آسیای جنوبی نهفته است. زمانی که به امپراتور نگاه می‌کردند، باید به بالا یا شمال نگاه می‌کردند و زمانی که امپراتور به مردم نگاه می‌کرد مردم در پایین یا جنوب قرار داشتند.

نقشه جهانی والدسمولر (Waldseemuller)

نقشه جهانی

نقشه‌ی والدسمولر در سال ۱۵۰۷ تهیه شده بود. آمریکا برای به بدست آوردن این نقشه ۱۰ میلیون دلار هزینه کرد؛ پس می‌توان به اهمیت این نقشه پی برد. این نقشه از شاهزاده‌ای آلمانی خریداری شد و اولین نقشه‌ای بود که اقیانوس آرام و قاره‌ها و البته قاره‌ی آمریکا در آن نشان داده شده بود. این نقشه بسیار واضح است و والدسمولر این نقشه را به نام آمریگو وسپوجی (Amerigo Vespucci)، اولین شخصی که آمریکا را به عنوان سرزمینی حقیقی شناسایی کرد، نام نهاد.

نقشه جهانی ریبیرو (Ribeiro)

نقشه جهانی

نقشه‌ی ریبیرو هم مانند نقشه‌ی کوون کون، یکی از اولین نمونه‎های نقشه‌های سیاسی است. در این نقشه فضای خشک و خالی بزرگی بین پرتغال و اسپانیا در نظر گرفته شده است. مورد جالب دیگر این است که به خاطر زنجیره‌ای بودن جزایر مالدیو در آن زمان نام مولوکاس (Moluccas) بر آن گذاشته شده بود. خلاصه اینکه بین این دو کشور قراردادی امضا شد و این جزایر را که به تازگی کشف شده بودند، در سال ۱۴۹۴ بین دو کشور تقسیم کردند. در آن زمان ریبیرو برای شاه اسپانیا کار می‌کرد و جزایر اسپایس (Spice Islands) را در نقشه در طرف اسپانیا رسم کرد. اصل ماجرا این بود که این جزایر در سهم پرتغال قرار داشت، ولی در آن روزها اگر کسی با شاه مخالفت می‌کرد، سر خود را از دست می‌داد.

نقشه جهانی مرکاتور (Mercator)

نقشه جهانی

بدون شک ژرارد مرکاتور (Gerardus Mercator) یکی از مهم‌ترین نقشه‌برداران در تاریخ جهان بوده است. او اولین کسی بوده است که تلاش کرده، انحناهای زمین را به خوبی روی نقشه (در سال ۱۵۶۹ میلادی)  بکشد. او در طول زندگی خود مظنون به ارتداد بود و در قرن بیستم به خاطر این موضوع مورد اذیت قرار گرفت. دریانوردان اروپایی برای جهت‌یابی از این نقشه استفاده می‌کردند، نقشه‌ی مرکاتور امروزه هم استفاده می‌شود.

نقشه جهانی اطلس بلای (Blaeu’s Atlas)

تحت حمایت شرکت هلندی هند شرقی، تعداد زیادی نقشه به سبک باروک تهیه شده که یکی از این نقشه‌ها، نقشه‌ی اطلس بلای است. موردی که این نقشه را از بقیه‌ی نقشه‌ها متمایز می‌کند، تفاوت سبک نقشه است و اینکه کره‌ی زمین در مرکز جهان هستی قرار دارد.

در زمانی که این نقشه تهیه می‌شد (سال ۱۶۶۲)، فقط پنج سیاره برای انسان‌ها شناخته شده بود. خورشید هم در این نقشه‌ها در مرکز کیهان و در بالای نقشه قرار گرفته است. امروزه می‌دانیم که این تفکر کاملا غلط است، به هر حال هنوز هم دیدن این نقشه‌های هنری لذت‌بخش است.

پروژه گال پیتر (Gall-Peter)

گال پیتر

نقشه‌ی گال پیتر، جهان را به کلی تغییر داد و نقشه‌ی مرکاتور را از رده خارج کرد. در سال ۱۹۷۳ یک آلمانی با نام آرنو پیترز (Arno Peters) تصمیم گرفت که نقشه‌ی مرکاتور را که مرکزیتش اروپا بود به چالش بکشد. او قصد داشت که هر قاره را با مساحت واقعی نشان دهد، به همین علت است که در نقشه‌ی او نسبت به نقشه‌ی مرکاتور، مساحت قاره‌ی آفریقا بزرگ‌تر دیده می‌شود، زیرا این قاره واقعا از اروپا بزرگ‌تر است. درست است که این نقشه هم به طور کامل صحیح نیست و به علت نمایش کره‌ی گرد روی کاغذ دو بعدی مقداری خطا و انحراف ریاضی دارد، ولی در هر حال تلاش شده است که جانب صداقت در آن رعایت شود.

گوگل ارث (Google Earth)

گوگل ارث

گوگل ارث کامل‌ترین نقشه‌ای است که تا به امروز تهیه شده (در سال ۲۰۰۵ تهیه شد) و می‌توان به کمک آن از زمین به آسمان و اقیانوس رفت. تمام نرم‌افزارها از نرم‌افزار سلامتی روی گوشی گرفته تا نرم‌افزار سفارش آژانس از این گوگل ارث استفاده می‌کنند. امروزه وسایل حمل و نقل هم بسیار گسترش پیدا کرده‌اند و به کمک گوگل ارث بعد دیگری از نقشه‌ها در دسترس همگان قرار گرفته است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رهبر معظم انقلاب: من از وقتی که رهبر شده‌ام آجیل نخوردم، مگر فقرا آجیل می‌خورند؟ (194 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق علی دایی در بیمارستان هنگام عیادت چهره های مشهور از شهریار ایران+عکس/ از خوش و بش همسر دایی با کی‌روش تا احوالپرسی فردوسی‌پور و عابدزاده (163 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: رفته بودم عروسی دیدم نون و پنیر و هندونه میدن گفتم مگه عروسی نیس اینجا دوماد گفت میخوام حزب اللهی باشم آخه این خُل بازیا چیه +ویدئو😂👌 (161 نظر) کاهو و نان، سهم آقازادگی فرزند رهبر معظم انقلاب از سفره غذا+عکس/ ساده زیستی ادامه دار و تمام نشدنی (145 نظر) فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه (117 نظر) مقایسه سفره نان و ماست ساده رهبر معظم انقلاب با بریانی چرب و چیلی سفره شاه پهلوی (94 نظر) نگاهی به مراسم عروسی مجلل یاس، دختر ژاله صامتی در باغ تالاری در تهران+ویدیو/ جشنی باشکوه و اروپایی؛ خوشبخت باشن😍 (84 نظر) خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "مَمَّد" ها حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍 (78 نظر) لعیا زنگنه: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که رهبر آن از نسل حضرت فاطمه زهراست+ ویدیو (75 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ غول بابلسری و گرگ پارسی (60 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (55 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه ای رویا نونهالی، داور برنامه عصرجدید/ انصافا مو نمیزنن+عکس (54 نظر) خلاقیت خنده دار مرد جنوبی با طراحی آفتابه اتوماتیک حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (50 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک کافی شاپ اصفهانی برای پاکبانان حماسه آفرید/ به شما باید گفت فرشته زمینی+عکس (46 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران مهران غفوریان که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (45 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 20 مرداد 1403
فال انبیاء روزانه شنبه 20 مرداد 1403
فال روزانه امروز شنبه 20 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز شنبه 20 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر روز شنبه 20 مرداد 1403 + فیلم
فال قهوه با نشان روز شنبه 20 مرداد ماه 1403
حضور گرم و صمیمانه علی دایی در کمپ ترک اعتیاد اردبیل و ارتباط دوستانه شهریار ایران با آسیب دیدگان +عکس
دکتر پورعباس: درخواست پذیرش بدون کنکور قهرمانان المپیک باید از طریق کمیتۀ ملی المپیک به وزارت علوم ارسال شود
این مرد کاشانی برای تفریح عقرب می خورد آن هم با کارد و چنگال!+عکس
درخواست عجیب آمریکا از ایران: ما می زنیم شما جواب ندید، تنش ایجاد میشه!
خطای دید/ فقط افرادی با ضریب هوشی بالا می‌توانند خرس متفاوت را در 2 ثانیه پیدا کنند
(ویدئو) "کپسول آندوسکوپی، راهی بدون درد و نوین برای جایگزینی آندوسکوپی سنتی که تجربه پزشکی را متحول می‌کند!
ویدیو/ نابودی گیاهان با کوددهی غیراصولی/ نکاتی مهم دربارۀ کودهای آپارتمانی
ویدیو/ داستان انگلیسی «گاو راستگو و ببر درنده»
کشف گنجینه گرانبهای برنزی از دل یک آرامگاه سنگی در خوزستان/ نماد کاروان المپیک هم زیر خاک مدفون بود+عکس
منتخب روز   
پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو