آشنایی با مجموعه الهیات و معارف اسلامی - فقه و حقوق و بازار کار آن

  دوشنبه، 14 اسفند 1396 ID  کد خبر 3509
آشنایی با مجموعه الهیات و معارف اسلامی - فقه و حقوق و بازار کار آن
ساعد نیوز: معرفی مجموعه الهیات و معارف اسلامی - فقه و حقوق و موقعیت های شغلی آن

آشنایی با مجموعه الهیات و معارف اسلامی - فقه و حقوق

معارف از لغت معرفت به معنای شناخت گرفته شده و منظور شناختی است که اولین قدم برای آشنایی با حقیقت و حركت در مسیر قرب‌الهی می باشد. هدف از کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی قدم گذاشتن در مسیری است که به یاری مطالعه، تحقیق،‌ پژوهش و تلاش و در سایه توکل می‌توان به شناخت خود و خداوند دست یافت. گرایش‌ فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی‌، وظایف‌ و حقوق‌ انسان‌ را از دیدگاه‌ مذاهب‌ الهی‌ بیان‌ می‌کند، این حقوق براساس حکمت‌ و مطابق با مصالح‌ خردمندانه‌ است‌ و در زمینه‌ رابطه‌ میان‌ انسان‌ و خدا، رابطه‌ انسان‌ها با یکدیگر یا وظایف‌ انسان‌ نسبت‌ به‌ خود و طبیعت‌ می‌باشد. تفاوت میان رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و رشته حقوق هم از همین مسئله ناشی می‌شود. زیرا کارشناسی ارشد حقوق، اصولی را بیان می‌کند که از نظر عقل و عرف حاكم بر جوامع بشری، رعایت آنها در زندگی برای ایجاد نظم و امنیت لازم است. اصولی که ممكن است براساس تشخیص عقل، مصلحتی موقت اما ضروری داشته باشد. اما فقه مرتبط با مصالحی است که در تکامل انسان تأثیر دارد. بنابراین مطابق با دیدگاه حقوق اسلامی، تنها عامل نظم و امنیت نباید اصول و قوانین باشد، بلکه باید انسان را نیز به کمال برساند. و این می تواند به احکام فقهی اعتباری جاودانه ببخشد. دوره كارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی به منظور دستیابی به اهداف زیر می‌باشد :

- تربیت و تامین مربیان و مدرسان متخصص در مسائل حقوق و فقه اسلامی جهت جذب در دادگستری و سایر نهادهای مشابه مطابق با مصوبات مجلس شورای اسلامی

- تربیت و تامین محقق در زمینه مطالعات و تحقیقات اسلامی در رشته های قرآن و حدیث، تاریخ و تمدن اسلامی، حکمت و کلام اسلامی و عرفان و ادیان.

- تامین نیروی لازم و متخصص برای خدمت در رایزنیها و نمایندگیهای فرهنگی در خارج از کشور

- فراهم ساختن امکانات برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی کارشناسان و صاحب منصبان دستگاهها و سازمانهای دولتی در زمینه مطالعات اسلامی.

- جذب داوطلبان مطالعات و تحقیقات اسلامی از کشورهای دیگر جهان

- فراهم کردن زمینه و امکانات تحصیل علوم ومعارف اسلامی برای علاقمندانی که امکان کسب این علوم و معارف در حوزه های علمیه برای آنان وجود ندارد.

موقعیتهای شغلی مجموعه الهیات و معارف اسلامی - فقه و حقوق 

فارغ‌التحصیلان رشته فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی نسبت به فارغ التحصیلان سایر رشته‌های مرتبط با الهیات و معارف اسلامی،‌ موقعیت‌ کاری‌ بیشتری‌ دارند. چرا که‌ این‌ گرایش‌ جنبه‌ کاربردی‌ دارد. برای‌ مثال‌ می‌توانند به‌ عنوان‌ وکیل‌ دادگستری‌، مشاور حقوقی‌ و کارشناس‌ حقوقی‌ فعالیت‌ کند یا دفترخانه‌ اسناد رسمی‌ و دفتر ازدواج‌ و طلاق‌ دایر نمایند. فارغ التحصیلان این رشته درصورت تسلط كامل به مفاهیم و تبحر كافی می‌توانند در زمینه های زیر فعالیت كنند .

ـ در سمت استاد جهت تدریس در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی
ـ مدرس جهت تدریس در دبیرستانها
ـ به عنوان محقق و پژوهشگر در زمینه مسائل فرهنگ و معارف اسلامی
ـ كارشناس مورد نیاز در دستگاههای قضایی و قوه قضائیه نظیر كارشناس فقهی و حقوقی، مشاور حقوقی و...
و همچنین در سازمانهای فرهنگی مثل صدا و سیما ، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و ...

ـ تبلیغ معارف اسلامی در سطح عمومی.
ـ گسترش و نشر فرهنگ و معارف اسلامی در کشورهای مختلف جهان به عنوان مثال: در قالب رایزنی های فرهنگی و وزارتخانه های ارشاد و خارجه.

گرایش های رشته مجموعه الهیات و معارف اسلامی - فقه و حقوق در آزمون کارشناسی ارشد 

  1. فقه و مبانی حقوق اسلامی
  2. فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی
  3. فقه مقارن و حقوق عمومی اسلامی
  4. فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی
  5. مذاهب فقهی
  6. فقه سیاسی
  7. فقه و حقوق خانواده

3 دیدگاه
  دیدگاه ها
بازدیدکننده
4 سال پیش

سلام منم همین سوال رو دارم اگه کسی میدونه لطفا جواب بده ممنون
حمید
4 سال پیش

سلام آزمون استخدامی برا دبیری معارف رشته کارشناسی الهیات ومعارف اسلامی میگیره الان من رشته فقه وحقوق اسلامی هستم نه فقه ومبانی حقوق.سوالم اینه آیابافقه وحقوق میتونم برادبیری معارف آزمون بدم؟
ناشناس
6 سال پیش

سلام و باید بگوییم که بهتر می شد که رشته فقه ومبانی حقوق اسلامی شیعه دوازده امامی تعریف می شد و همیشه زیر مجموعه الهیات باقی می ماندو بهتر است رشته الهیات و فقه و حقوق عمومی نیز در تمام دانشگاه ها ساخته شود
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان