دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رشته های دانشگاهی / کارشناسی ارشد /

آشنایی با مجموعه مرتع و آبخیزداری و بازار کار آن 

چهارشنبه، 02 خرداد 1397
کد خبر: 7220
ساعد نیوز: معرفی مجموعه مرتع و آبخیزداری و موقعیت های شغلی آن

معرفی مجموعه مرتع و آبخیزداری

به كليه اراضي طبيعي كه داراي پوشش گياهي خودرو بوده و بتواند علوفه مورد نياز دام‌ها را در فصل چرا تأمين نمايند مرتع گفته مي‌شود. مراتع در تأمين نيازهاي علوفه‌اي دام‌ها، تغذيه سفره‌هاي آب زيرزميني، بهر‌ه‌برداري از محصولات فرعي مرتعي، تصفيه و تلطيف هوا، جلوگيري از فرسايش خاك و بروز سيل، تأمين نيازهاي حيات وحش و  جنبه‌هاي تفرجگاهي اهميت دارند.
كشور ما با برخورداري از 90 ميليون هكتار عرصه‌هاي مرتعي، يكي از 8 كشور داراي غني‌ترين فلور گياهي در جهان است. بنابراين حفاظت، احياء، اصلاح و بهره‌برداري بهينه از مراتع در قالب مديريتي صحيح و كارآمد و در راستاي توسعه پايدار ضرورت دارد كه تنها از طريق علم و هنر مرتعداري (Range Management) ميسر است.
مراتع خود در بستر حوزه‌هاي آبخيز واقع شده‌اند و حوزه آبخيز (Watershed) به محدوده‌اي طبيعي كه داراي يك زهكش اصلي باشد و در مواقع بارندگي آب تمام آبراهه‌ها به درون اين زهكش (رودخانه يا مسيل) وارد شده و در نهايت از نقطه مشخصي تحت عنوان خروجي حوزه تخليه مي‌گردد، اطلاق مي‌گردد.
دانشجویان این رشته به توانمندیهای متعددی دست خواهند یافت. به عنوان مثال، این که حد چرای دام در یک مرتع کجاست و تعامل این موضوع با عرصه كشاورزی در این مرتع باید چگونه باشد؟ و یا چگونه می توان از عوارض و آسیب سیلاب و خشكسالی، جلوگیری كرد، اداره مراتع و آبخیزهای کشور و بهره برداری صحیح از منابع تولید علوفه برای تولیدات دامی بیشتر و جلوگیری از فرسایش در حوزه های آبخیز اعم از بادی، آبی و سیلابی که سبب هدر رفتن خاک و پر شدن مخازن سدها و پیشروی شنهای روان می شود، تقویت پوشش گیاهی، اصلاح آبراهه‌ها و جلوگیری از فرسایش خاك از دیگر توانمندی های دانش آموختگان این رشته است.

گرایشهای مجموعه مرتع و آبخیزداری 

1- مهندسی  آبخیزداری

2- مهندسی مرتعداری

موقعیت شغلی مجموعه مرتع و آبخیزداری

با توجه به گستردگی منابع طبيعی و منابع جنگلی کشور, فارغ التحصيلان می توانند در نقاط مختلف ايران جذب سازمانها و مراکز کاری مربوط شوند. وزارت خانه جهاد کشاورزی , سازمان جنگلها و مراتع کشور, موسسات تحقيقاتی منابع طبيعی , مراکز دولتی ديگر از قبيل وزارت «آموزش و پرورش , کشاورزی , فرهنگ و آموزش عالی , شهرداريها ,سازمان پارکها و فضای سبز, سازمان محيط زيست , طرحهای جنگلداری خصوصی, شرکتهای بهره برداری از جنگلها, نهالستانهای جنگلی خصوصی و شرکتهای مشاوره منابع طبيعی » برای تامين کادر کارشناسی خود نياز به استخدام فارغ التحصيلان اين رشته دارند و محل جذب آنها به شمار می آيند .


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب