ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با نگارش بخش های مختلف پروپوزال

  شنبه، 30 تیر 1397 ID  کد خبر 10175
آشنایی با نگارش بخش های مختلف پروپوزال
ساعدنیوز: برای شروع هر کار پژوهشی در دانشگاه، در مقطع ارشد و دکتری، لازم است تا یک شرح کلی از موضوع و کار پژوهشی ارائه شود که تحت عنوان پروپوزال نامیده می شود.

پروپوزال در واقع یک گزارش کلی از یک کار تحقیقاتی و پژوهشی می باشد که طی آن اهداف، فرضیه ها، دلایل انجام پژوهش و بیشینه تحقیق ذکر می شود. یک پروپوزال بطور کلی از 12 بند تشکیل شده است:

1.     بیان مسئله

بیان مسئله یک توضیح کلی درباره موضوع با ذکر مشکل اصلی و دلایل انتخاب این موضوع است. این بخش میتواند در حدود 1 الی 2 صفحه نوشته شود.

مثلا موضوع شما " تغییرات بیان ژن Y در سلول های سرطان سینه در زنان"

اگر بخواهید برای چنین موضوعی بیان مسئله بنویسید ابتدا باید با تعریف سرطان آغاز کنید. سپس یه آمار کلی از رتبه سرطان معده در جهان بنویسید. سپس به سراغ عوامل خطر این سرطان بروید و ارتباط ژنتیک با این سرطان را مطرح کنید. در ادامه راجب ژن Y در حد چند خط توضیح دهید و ارتباط آن را با سرطان بیا کنید. در نهایت به طرح موضوع خود بپردازید و علت اینکه این موضوع را انتخاب کرده اید را بیان کنید. علت انتخاب می تواند تاثیر بالای عوامل ژنتیکی در پیدایش سرطان باشد و یا شناخت ژن مذکور بعنوان یک عامل تاثیر گذار در پیشرفت سرطان معده برای معرفی آن بعنوان یک پیش آگهی و دلایل دیگر.

2.     اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

چه دلایلی باعث ضرورت انجام این پژوهش یا تحقیق شده است؟ هر موضوعی که برای تحقیق یا پژوهش انتخاب می شود باید یک دلیل قانع کننده داشته باشد که نشان دهد این موضوع ارزش تحقیق کردن را دارد و اینطور نیست که هر چیزی که به ذهنمان رسید را بعنوان موضوع تحقیق انتخاب کنیم.

3.     اهداف پژوهش

منظور از اهداف پژوهش همان عنوان پژوهش می باشد که هدف اصلی پژوهش بشمار می رود. اگر در کنا هدف اصلی هدف فرعی دیگری نیز دارید که میخواهید مورد بررسی قرار دهید، آن را هم ذکر می کنید.

مثلا هدف کلی شما بررسی تغییرات بیان ژن Y در سلول های سالم و سرطان سینه در زنان در یک منطقه یا شهر خاصی می باشد. اما در کنار این هدف، قصد دارید تا تغییرات بیان ژن Y در سلول های سالم و سرطان سینه با توجه به دسته بندی انواع تومورها از لحاظ پاتالوژن (Stageهای مختلف) نیز بررسی کنید؛ این بعنوان هدف فرعی شما خواهد بود.

4.     سوالات تحقیق

سوالاتی که در نظر دارید تا در پژوهش خود برای آنها پاسخی پیدا کنید را ذکر نمایید. مثلا در عنوانی که بالا ذکر شد " تغییرات بیان ژن Y در سلول های سرطان سینه در زنان"، میخواهیم بدانیم

"میزان بیان ژن X در سلول های سالم و سرطانی معده چه تفاوتی با هم دارند"

" آیا ژن X یک انکوژن است که بیان بالای آن باعث پیشرفت این سرطان می شود و یا یک تومور ساپرسور است که در نتیجه جهش غیرفعال شده و باعث پیشرفت سرطان معده می شود و سوالات دیگر"

5.     فرضیه ها

فرضیه در واقع پاسخ احتمالی است که ما برای سوال پژوهش خود تخمین میزنیم. مثلا در مثال "تغییرات بیان ژن Y در سلول های سرطان سینه" فرضیه ما می تواند حالت های زیر باشد:

·        فرض بر این است که ژن X در بافت های توموری مختلف از لحاظ سطح بندی پاتولوژیکی بیان متفاوت داشته باشند.

·       فرض بر این است که میزان تغییرات بیان ژن X در بافتهای توموری با توجه به دسته بندی انواع تومورها از لحاظ پاتولوژی(Stage های مختلف) متفاوت باشد.

·       فرض بر این است که میزان بیان ژن X در بافتهای توموری نسبت به بافتهای مجاور (مارژینال) در مبتلایان به سرطان معده، اختلاف معناداری داشته باشد.

6.      متغیرهای پژوهش

متغییرها عواملی هستند که تغییر آنها یا تحت تاثیر عوامل دیگر تغییر می کند ( متغییر وابسته) و یا تغییر آن وابسته به چیزی نیست (متغییر مستقل). مثلا در مثال "تغییرات بیان ژن Y در سلول های سرطان سینه" تغییر بیان ژن یک متغییر وابسته است که تغییر بیان آن میتواند تحت تاثیر هورمون ها و آنزیم و عوامل دیگر داخل بدن تغییر کند. اما سن بیماران متغییر مستقل می باشد که تحت هیچ عاملی تغییر نمی کند. (درباره متغییرها بیشتر بدانید)

7.     پیشینه و ادبیات تحقیق (داخلی و خارجی)

منظور از بیشینه، کارها و پژوهش های انجام شده در گذشته در ارتباط با موضوع تحقیق می باشد. اینکه محققین در گذشته به چه نتایجی رسیده اند. مثلا بیان ژن X در سرطان های دیگر بررسی شده یا نه و چه نتایجی داشته است و ....

8.     مبانی نظری

منظور از مبانی نظری، تئوری‌ها، نظریه‌ها و مدل‌های علمی‌ است که پژوهشگر به عنوان سنگ بنای پژوهش خود انتخاب می‌کند تا بدین طریق بتواند نتایج پژوهش خود را در راستای آزمون نظریه یا مدل مورد نظر تبیین کند. این بخش ویژه رشته های علوم انسانی می باشد.

9.     مدل تحقیق

در اینجا نوع تحقیق خود را باید ذکر کنید. اینکه تحقیق شما میدانی است یا مشاهده ای یا ... . در واقع مدل رابطه بین طرح نظری(تئوری) و کار جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات می باشد.

10.  روش تحقیق

روش های تحقیق بر اساس هدف به دو دسته پژوهش های بنیادی و کاربردی تقسیم می شوند.
تحقیق بنیادی: پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء پدیده‌ها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوری‌ها و نظریه‌ها می‌پردازد و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می‌نماید. هدف اساسی این نوع پژوهش تبیین روابط بین پدیده ها، آزمون نظریه ها و افزودن به دانش موجود در یک زمینه خاص است. 
تحقیق کاربردی: پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می‌شود. هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. در اینجا نیز سطح گفتمان انتزاعی و کلی اما در یک زمینه خاص است.

11.  روش گردآوری اطلاعات

منظور از روشهای گردآوری اظلاعات و داده ها، مواردی هستند که نحوه چگونگی یا فرایند گردآوری داده ها را مشخص میکند. مثل روش پرسشنامه ای، مصاحبه، مطالعه کتابخانه ای، مطالعه اسناد و مدارک، مشاهده، آزمایش و غیره.
برای جمع آوری داده ها نیاز به ​​​​ابزارهای گردآوری داده ها می باشد که عبارت است از تجهیزات یا وسایل مورد استفاده جهت گردآوری و ثبت داده هاست مثل فرم پرسشنامه، چک لیست مصاحبه و مشاهده، فیش، جدول، دوربین، تجهیزات، ثبت نتایج ازمایشگاهی و غیره

12.  روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

پس از گردآوری داده های تحقیق، بایستی اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. البته در مرحله نگارش پروپوزال، فقط یک توضیح مختصر درباره روش تجزیه و تحلیل اطلاعات می دهیم و توضیحات کامل را در پایان نامه ذکر می کنیم. برای اینکه پژوهشگر بتواند داده های پژوهش را تجزیه و تحلیل و سپس تفسیر کند، باید از روش های آماری استفاده نماید. هر موضوعی در رشته های مختلف، روش های آماری و نرم افزار های تجزیه و تحلیلی مخصوص به خود دارد که بایستی با آنها آشنا شوید. مثل نرم افزار SPSS که کاربرد زیادی در تجزیه و تحلیل آماری در انواع مطالعات دارد.

توجه داشته باشید که هر دانشگاهی فرم پروپوزال مخصوص به خود دارد و لازم است تا هر دانشجو مطالب پروپوزال را در فرم مربوطه دانشگاه خود وارد کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (406 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (167 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (149 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (139 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (44 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (42 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (36 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (28 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (27 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (27 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (27 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (22 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (19 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (17 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس (تصاویر) عجیبت ترین زن جهان با دو لگن و چهار پا که 5 فرزند بدنیا آورد/ نمونه نادری از یک انسان با دو بدن (فیلم) به دام انداختن الکتریسیته داخل شیشه و خلق اثر هنری خارق العاده / لحظه ای هیجان انگیز ولی مرگبار
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده