دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رشته های دانشگاهی / کارشناسی ارشد /

آشنایی با رشته ایمنی صنعتی و بازار کار آن 

چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1397
کد خبر: 6752
ساعد نیوز: معرفی رشته ایمنی صنعتی و موقعیت های شغلی آن

معرفی رشته ایمنی صنعتی

ین رشته، تلفیقی از سه رشته بهداشت حرفه ای، مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع است و فارغ التحصیلان این رشته، در دو زمینه ایمنی فنی و بهداشت صنعتی توانمند می شوند که در زمینه ایمنی فنی می توانند به اندازه گیری مقاومت زمینی و ارایه طرح و محاسبه سیستم اتصال زمین، طراحی و محاسبه سیستم های اعلام و اطفای حریق، طراحی و محاسبه مدارهای حفاظتی الکتریکی، طراحی و محاسبه حفاظ های مکانیکی کلیه دستگاه ها

ارایه طرح ایمنی سازی مراحل مختلف تولید، ارایه دستورالعمل های ایمنی برای کلیه مشاغل، ارایه جدول لوازم استحفاظ فردی برای کلیه مشاغل، ارایه طرح تابلوهای ایمنی و هشداردهنده، بررسی علل حوادث ناشی از کار و اثرات زیست محیطی آن بپردازند، و در زمینه بهداشت صنعتی، بررسی و اندازه گیری سر و صدا و تجزیه و تحلیل و کنترل آن در محیط کارهای مختلف، بررسی و اندازه گیری ارتعاشات وارد بر انسان و دستگاه ها و تجزیه و تحلیل و کنترل آن، بررسی و اندازه گیری روشنایی و تجزیه و طراحی آن در محیط کار، بررسی و اندازه گیری نقش های گرمایی وارد بر انسان و تجزیه و تحلیل و کنترل آنها در محیط کار در حیطه فعالیت آنهاست.

توانمندی های لازم برای موفقیت در رشته ایمنی صنعتی

دانشجوی ایمنی صنعتی باید در دروس ریاضی و فیزیک، قدرت تحلیل و درک بالایی داشته باشد؛ بخصوص در آمار و احتمالات توانمند باشد. همچنین لازم است که دانشجوی این رشته، از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد. این رشته از بین داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی دانشجو می پذیرد.

 

دروس این رشته در طول تحصیل (در مقطع کارشناسی)

دروس پایه

ریاضی 1 و2، معادلات دیفرانسیل، برنامه نویسی و کاربرد کامپیوتر، محاسبات عددی، فیزیک مکانیک، فیزیک حرارت و آزمایشگاه آن، فیزیک الکتریسیته و آزمایشگاه آن، شیمی عمومی و آزمایشگاه آن.

دروس اصلی

مبانی مهندسی برق 1 و2  و آزمایشگاه آن، نقشه کشی صنعتی 1 و 2، استاتیک و مقاومت مصالح، علم مواد، اقتصاد عمومی 1 و 2، اصول حسابداری و هزینه یابی، اصول مدیریت ایمنی، ارزیابی کار و زمان، طرح ریزی واحدهای صنعتی، تحقیق در عملیات، روش های تولید 1 و 2، تیوری احتمالات و کاربرد آن، آمار مهندسی، کارگاه ماشین افزار 1 و 2، کارگاه جوش، کارگاه ریخته گری، کارگاه برق صنعتی، ترمودینامیک و انتقال حرارت، مکانیک سیالات، روان شناسی صنعتی، کارآموزی.

دروس تخصصی

ایمنی در برق، اعلام و اطفاء حریق، دیگ ها و ظروف تحت فشار، عوامل شیمیایی محیط کار، حفاظت صنعتی، مهندسی احتراق، گاز رسانی، ایمنی بالابرها، ایمنی در ساختمان و معدن، حقوق کار و تامین اجتماعی، سم شناسی صنعتی، عوامل فیزیکی محیط کار، اصول بهداشت محیط.

موقعیت شغلی فارغ التحصیل ایمنی صنعتی در ایران

با گسترش رو به رشد صنایع در کشور و ارتباط تنگاتنگ ارتقای کیفیت تولید با ایمنی صنعتی و اهمیت جلوگیری از عملکردهای غیرقانونی واحدهای کاری، می توان به اهمیت و ضرورت حضور فارغ التحصیلان این رشته در  بازار کار پی برد.

در کل، اکثر مراکز صنعتی مانند ذوب آهن، آلومینیوم سازی، پتروشیمی، صنایع خودروسازی، هواپیمایی، راه آهن، مترو و هر مرکز فعالیت اقتصادی (خصوصی یا دولتی) می تواند به نوعی بازار کار این رشته محسوب شود.


20 پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
@
4 سال پیش

سلام
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه