دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رشته های دانشگاهی / کارشناسی ارشد /

آشنایی با رشته بیوتکنولوژی کشاورزی و بازار کار آن 

دوشنبه، 30 بهمن 1396
کد خبر: 2955
ساعد نیوز: معرفی رشته بیوتکنولوژی کشاورزی و موقعیت های شغلی آن

معرفی رشته بیوتکنولوژی کشاورزی

روند رو به رشد جمعیت جهانی در سده اخیر به طور فزآینده‌ای افزایش یافته است كه این امر باعث رویارویی این جمعیت با كمبود موادغذایی شده است. در واكنش به این كمبود، فعالیت‌های انسانی باعث از دست رفتن منابع طبیعی و آلودگی بیشتر محیط زیست شده است. بنابراین بشر باید به دنبال راهی باشد كه غذای بیش‌تر و با كیفیت بالاتر در اختیار مردم قرار دهد كه به دنبال آن محیط زیست نیز حفظ شود.

كشاورزی سنتی نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد. از جمله، محدودیت بازار آزاد، محدودیت منابع طبیعی و محدودیت منابع ژنتیكی است كه در سده اخیر تقریباً از حداكثر پتانسیل ژن‌ها در كشاورزی سنتی استفاده شده است. از این رو دانشمندان به دنبال راهی بودند كه بر این محدودیت‌ها غلبه كنند.

کارشناسی ارشد بیوتكنولوژی کشاورزی علمی روشی است كه شامل هر نوع استفاده تلفیقی از علوم بیوشیمی، میكروبیولوژی و مهندسی می‌شود به منظور نائل شدن به استفاده صنعتی از فعالیت میكروارگانیسم‌ها، سلول‌های كشت شده و اجزا متعلق به آن‌ها به طوری‌كه به صورت كنترل شده از عوامل بیولوژیك نظیر میكروارگانیسم‌ها یا اجزای سلولی استفاده شود. بنابراین بیوتكنولوژی شامل هر تكنیكی است كه از میكروارگانیسم‌های زنده یا بخشی از آن‌‌ها با هدف تولید و تغییر فرآورده‌های خاص استفاده می‌كند تا حیوانات و گیاهان را بهبود بخشیده یا میكروارگانیسم‌ها را برای مصارف خاص توسعه دهند.

درسنامه کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی

طول دوره کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی بطور متوسط دو سال و حداکثر سه سال می­باشد. هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال است و در هر نیمسال 17 هفته کامل آموزشی وجود دارد.

تعداد واحدهای درسی رشته بیوتکنولوژی کشاورزی

 تعداد واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی 32 واحد است. که 18 واحد آن دروس اصلی که شامل (بیوشیمی-میکروبیولوژی عمومی-ژنتیک مولکولی مقدماتی-هورمونهای گیاهی و تمایز بافت ها-ریز ازدیادی و کشت بافت های گیاهی-بیوتکنولوژی گیاهی مقدماتی-مهندسی ژنتیک) 7 واحد دروس اختیاری و 1 واحد سمینار و 6 واحد پایان نامه می باشد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته بیوتکنولوژی کشاورزی

در اکثر رشته های کشاورزی از جمله بیوتکنولوژی تحقیقات گسترده ای مبتنی بر استفاده از روش ها و تکنولوژی های جدید صورت می گیرد که در جهان در حال توسعه روز افزون بوده لذا ضرورت تریبت افرادی مسلط بر دانش بیوتکنولوژی کاملا محرز است.

موقعیت های شغلی بیوتکنولوژی کشاورزی

فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد رشته بیوتکنولوژی می توانند:

در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و یا در مرکز ملی تحقیقات مهندسی ژنتیک و مؤسسات تحقیقاتی دیگر به امر پژوهش مشغول شوند
به برنامه ریزی و هدایت امور اجرایی در زمینه بیوتکنولوژی کشاورزی و یا
به تدریس دروس مربوط به بیوتکنولوژی و علوم وابسته در آموزشکده ها و دانشکده های کشاورزی و یا
به جمع آوری، شناسایی، حفظ و نگهداری میكروارگانیسم‌های مرتبط با بخش كشاورزی در بانك سلولی بپردازند
برای اجرای پروژه‌ها‌ و طرح‌های تحقیقاتی حول محور تولید فراورده های بیولوژیك مورد استفاده در بخش كشاورزی و صنایع وابسته به آن از جمله سموم بیولوژیك، كودهای بیولوژیك و فراورده های با ارزش مورد استفاده در صنعت غذا، مشغول به کار شوند.


10 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟