دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رشته های دانشگاهی / کارشناسی ارشد /

آشنایی با رشته حقوق و بازار کار آن 

دوشنبه، 23 بهمن 1396
کد خبر: 2755
ساعد نیوز: معرفی رشته حقوق ، موقعیت های شغلی و بازار کار آن

از جمله رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی رشته علوم انسانی رشته حقوق قضایی می‌باشد. رشته مذکور در مقطع کارشناسی ارشد به نه گرایش حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق خصوصی، حقوق مالکیت فکری، حقوق اقتصادی، حقوق محیط زیست، حقوق عمومی‌، حقوق بین‌الملل، حقوق تجارت بین‌الملل و حقوق بشر تقسیم می‌گردد‌‌. هر چند شرکت داوطلبان رشته حقوق در آزمون سراسری در هر نه گرایش بلا مانع می‌باشد ولیکن به جهت بالاتر رفتن شانس قبولی به داوطلبان عزیز توصیه می‌گردد که تنها یک گرایش را انتخاب نموده و زمان مطالعاتی خود را صرف همان گرایش نمایند. البته به جهت مشترک بودن مواد امتحانی چهار گرایش حقوق خصوصی، حقوق محیط زیست، حقوق مالکیت فکری و حقوق اقتصادی شرکت همزمان در این چهار گرایش بلا اشکال است.

بازار کار رشته حقوق

شغل و بازار کار رشته حقوق از قرار زير است:
وكيل دادگستري (پس از قبولي در آزمون وکالت و اخذ مجوز)
مشاور حقوقي
قاضي (پس از قبولي در آزمون قضاوت و اخذ مجوز)
سردفتر اسناد رسمي (پس از قبولي در آزمون سردفترداري و اخذ مجوز)
سر دفتر ازدواج و طلاق (پس از قبولي در آزمون سردفترداري و اخذ مجوز)
كارشناس حقوقي
بازرس در ادارات مختلف دولتي و خصوصي (قسمت حقوقي)

چرا کارشناسی ارشد حقوق؟

یکی از اساتید حقوق می گفت: دانشجویان رشته حقوق و روانشناسی قبل ازورود به دانشگاه باید تست شخصیت شناسی بدهند. حقوقی ها باید بیشتر از هرچیز و هرکس خود را بشناسند. موفق ترین انسان ها  کسانی هستند که برای تمام اوقات زندگی خود برنامه ریزی نه تنها کلی حتی جزئی دارند. برای مثال باید بدانید که مثلاً شما در چه سالی و از کدام استان برای آزمون وکالت اقدام خواهید کرد. تصمیم بگیرید که هدفتان پس از اتمام دوران کارشناسی چیست؟ آیا می خواهید دنبال وکالت بروید؟ آیا قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد، دکتری، ...) را دارید؟ به دنبال قضاوت هستید و یا اصلاً ترجیح می دهید اول  کارت پایان خدمتتان را بگیرید؟! اگر به دنبال کارشناسی ارشد می روید لطفاً با اخذ مدرک فوق لیسانس تحصیلات تکمیلی را ناتمام نگذارید و بدانید که دانشجوی حقوق، کارشناسی ارشد می خواند چون می خواهد دکتری بگیرد.

با یک دست دو هندوانه را نمی توان گرفت!
یک توصیه دوستانه به دوستان حقوقی: یا یک وکیل خوب باشید یا یک دانشگاهی محقق. از اینجا رانده و از آنجا مانده نباشید. یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید که می خواهید هرچه زودتر به شغل و درآمد برسید و یا به دنبال کارشناسی ارشد و دکتری هستید. البته من هم مثل شما افرادی را می شناسم که هم کارشناسی ارشد گرفته اند و هم کارآموزی وکالت را تمام کرده اند. اما من با احتمال 99% به شما قول می دهم هیچ کدام یک کار تحقیقی– پژوهشی 20 نداشته اند.

معرفی کارشناسی ارشد حقوق

رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایشات متنوعی است، البته هستند صاحب نظرانی که به این تقسیم بندی ها اعتقادی ندارند. به نظر می رسد تا ترم دو یا سه هر دانشجوی کارشناسی کاملاً متوجه شود که به کدام گرایش علاقه و رغبت بیشتری دارد. مثلاً اگر به دنبال حقوقی هستید که سیاست و حکومت چاشنی آن باشد، پس در مقطع کارشناسی ارشد خود به خود به دنبال حقوق عمومی خواهید رفت. گرایشات ارشد حقوق جداگانه معرفی خواهد شد. البته در انتخاب یک گرایش در مقطع کارشناسی ارشد حقوق، فاکتورهای زیادی می تواند دخیل باشد. مهم ترین آن علاقه استً اما عوامل دیگری نیز وجود دارد مانند ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در کارشناسی ارشد حقوق، بازار کار مناسب، اخذ دکتری حقوق، وضعیت ادامه تحصیل در خارج و... برای مثال گرایش هایی که در چند سال اخیر در کارشناسی ارشد حقوق ایجاد شده اند صرفاً در دانشگاه های مرکز وجود دارند.

با زبان قهر نباشیم
شاید شما هم بارها از دوستان حقوقی تان که در آزمون کارشناسی ارشد شرکت می کنند این جمله را شنیده باشید که به سؤالات زبان دست نمی زنم! در آزمون کارشناسی ارشد حقوق، زبان عمومی و تخصصی را جدی بگیرید و باور داشته باشید که تأثیر بی نهایت آن در رتبه کنکور شما داستان نیست، یک واقعیت غیر قابل انکار است. اگر حتی در یک دانشگاه خوب هم پذیرفته شوید اما زبانتان خوب نباشد، مطمئن باشید با مشکل بزرگی روبه رو خواهید شد.


11 پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
مهندس عمران
5 سال پیش

با سلام و تشکر بابت مطلب خوبتون من ارشد مهندسی عمران دارم از دانشگاه سراسری و مشغول به کار دولتی هستم. به شخصه به رشته حقوق بنا به دلایلی علاقه زیادی دارم و هدفم از انتخاب این رشته صرفا برای قبولی در آزمون وکالت و کار با پروانه وکالت در کنار کار دولتی ام و حتی عصرها در دفتر مستقل خودم هستش . ۲ سوال داشتم خدمتتون یکی اینکه فرمودین که باید بعد از قبولی آزمون وکالت حتما ۲سال کاراموزی باید رفت آیا برای من محدودیتی دارد یا اینکه میشود بصورت سوری از جایی این گواهی کاراموزی را اخذ کرد با توجه به اینکه من مشغول به کارم؟ سوال دومم این هست که بین دانشگاه پیام نور و آزاد و غیرانتفاعی شما کدوم یکی رو با توجه به شرایطم پیشنهاد میدین؟ ممنون میشم اگه راهنماییم کنید و اگه توصیه ای داری د بفرمایید
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس