دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رشته های دانشگاهی / کارشناسی ارشد /

آشنایی با رشته مهندسی هوافضا و بازارکار آن 

سه شنبه، 12 دی 1396
کد خبر: 1481
ساعد نیوز: با رشته مهندسی هوافضا و شاخه های تحصیلی آن در ایران آشنا شوید و درباره ی بازارکار این رشته بیشتر بدانید.

آشنایی با شاخه های تحصیلی بسیار اهمیت دارد زیرا می تواند ذهن فرد را برای انتخاب رشته ای که می خواهد در آینده در آن فعالیت کند بازتر کند و اگر با دانش و آگاهی از شاخه مورد نظر و سختی ها و بازدهی کاری آن این انتخاب انجام شود فرد در رشته خود موفق تر و با انگیزه تر عمل خواهد کرد. ساعد نیوز در مقاله حاضر در مورد رشته مهندسی هوافضا و بازارکار آن صحبت خواهد کرد.

مهندسی هوافضا چیست؟ 

شاید اولین قدم در معرفی این رشته تعریف درستی از آن باشد. توجه داشته باشید که درست است که در عنوان آن کلمه هوا و فضا آمده است ولی به اشتباه فکر نکنید که با وارد شدن به این رشته شما خلبان می شوید. این رشته شاخه ای از مهندسی است که با تحلیل، طراحی و ساخت هواپیما، ماهواره، ماهواره بر، موشک، گلایدر، بالگرد و هر وسیله پرنده دیگری سرو کار دارد. یک مهندس هوافضا به عنوان نمونه می تواند هواپیمایی بدون سرنشین، بدون موتور و یا عمود پرواز طراحی کند و همچنین می تواند طراحی و ساخت موشک های مسافربری به فضا و یا پایگاه های فضایی را به عهده داشته باشد که این امر در دنیای مدرن امروز نشان دهنده اهمیت این رشته است.

این رشته بر چهار پایه استوار است: آیرودینامیک که به بررسی و تجزیه و تحلیل تاثیر جریان های مختلف و پیجیده بر روی وسیله مورد طراحی و کارآمدی  آن می پردازد. جلو برندگی که سیستم های جلوبرنده مانند انواع موتورها و راکت ها و ساز و کار رانش آن ها را بررسی می کند. مکانیک پرواز که در آن نحوه عملکرد وسیله پرنده مانند مداومت پروازی و پایداری و کنترل آن ها تحلیل و موشکافی می شود. سازه های فضایی که مهندس هوافضا را آماده طراحی سازه های هوا گرد و فضا گرد کارآمد و ایمن می کند.

با دانستن موارد فوق واضح است که داشتن پایه قوی در ریاضی و فیزیک برای ورود به این رشته الزامی است. متقاضیان این رشته توجه داشته باشند که در مهندسی هوافضا مانند تمام شاخه های مهندسی باید آمادگی کار میدانی و کار در کارخانه ها را داشته باشند.

بازارکار مهندسی هوافضا 

مهندسین هوافضا می توانند در تمامی موسسات و مراکز تحقیقاتی که در زمینه تولید، ساخت و طراحی وسایل هواگرد/فضاگرد مانند هواپیما، بالگرد، ماهواره، موشک، سیستم های دفاعی، فضاپیما و غیره فعالیت می کنند، مشغول به کار شوند. همچنین در فرودگاه ها و تمامی شرکت ها و سازمان هایی که به هر دلیلی از وسایل پرنده استفاده می کنند می توانند به عنوان کارشناس در قسمت تعمیر، نگهداری و عملیات آن فعالیت کنند. صنایع دفاعی به عنوان طراح موشک و جنگ افزارها می تواند محل کار و فعالیت مناسبی برای مهندسین هوافضا باشد. در نهایت به دلیل دانش هایی که کسب می کنند می توانند در مکان های دیگری مانند صنایع خودروسازی، نفت و گاز و نیروگاه ها هم فعالیت کنند.

مهندسی هوافضا در دانشگاه های ایران 

این رشته در دانشگاه های ایران در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. کارشناسی ارشد با هفت گرایش سوانح هوایی و صلاحیتهای پروازی، آیرودینامیک، سازه های هوایی، جلوبرندگی، دینامیک پرواز و کنترل ومهندسی فضایی و دکتری با چهار گرایش آیرودینامیک، پیشرانش، سازه، کنترل.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل اکسپت مقاله
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی