دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رشته های دانشگاهی / دکترا /

آشنایی با رشته مهندسی پلیمر-رنگ و بازار کار این رشته 

چهارشنبه، 11 بهمن 1396
کد خبر: 2463
ساعد نیوز:معرفی رشته مهندسی پلیمر گرایش رنگ ، شرایط کارآفرینی در این رشته و بازار کار

 رشته مهندسی پلیمر از رشته های نوپا در جهان است که به دلیل کاربردی بودن، بسیار سریع پیشرفت کرده است. از آنجاییکه واقف هستید بسیاری از چیزهای اطراف ما از فرآورده های صنعتی پلیمر هستند از جمله انواع رنگ ها، محصولات لاستیکی و پلاستیکی، چسب ها، مواد تفلونی و.... پلیمرها که به‌ دو دسته‌ طبیعی‌ و مصنوعی‌ تقسیم‌ می‌شوند. پلیمرهای‌ طبیعی‌ موادی‌ مانند ترکیب‌های‌ سلولزی‌، چوب‌، کاغذ و پشم‌ هستند و از مواد نفتی‌ نیز می‌توان‌ مواد پلیمری‌ مصنوعی‌ را ساخت‌.
دانشجوی رشته مهندسی پلیمر باید در دروس شیمی، ریاضی و زبان انگلیسی قوی بوده و با نحوه کار با کامپیوتر نیز آشنا باشد. از طرفی چون در طول تحصیل زمان زیادی را در آزمایشگاه می گذراند، باید نسبت به مواد شیمیایی حساسیت نداشته و توانایی کار  طولانی در آزمایشگاه ها را داشته باشد.ساعد نیوز در اینجا شما را با این رشته در مقطع دکتری آشنا کرده و در مورد بازار کار این رشته برای شما توضیحاتی می دهد.

مشاغل مربوط به تكنولوژی و علوم رنگ به دو بخش تقسیم می‌شوند:یك بخش در مورد سنتز مواد رنگزا است كه كاربرد آن در صنعت نساجی، چاپ و چرم‌سازی می‌باشد و بخش دوم پوشش‌دهی است كه روی سطوح فلزی و یا غیرفلزی مانند پلیمرها، چوب یا بتن استفاده می‌گردد.

پوششهای پلیمری یكی از مهمترین ابزار انسان در پیشگیری از انهدام سرمایه‌ها در اثر خوردگی هستند و خوردگی مخربترین پدیده‌ای است كه انسان تا كنون با آن مواجه بوده است. مواد رنگرزی (مواد رنگی مصرفی در رنگرزی منسوجات) نیز همواره بخشی جدانشدنی از صنعت نساجی بوده‌اند و صنعت نساجی در حال حاضر یكی از بزرگترین صنایع كشور است. تامین مواد رنگرزی و نیز رنگدانه‌های مصرفی در ساخت پوششهای پلیمری نیز بخشی مهم از صنایع شیمیایی است كه درآمد قابل توجهی برای كشورهای تولید كننده به همراه دارد. توانایی در همانندسازی رنگ محصولات تولیدی و نیز آگاهی دقیق از عوامل موثر بر جلوه یكی شیء ، مبحثی است كه اهمیت آن در نظام تولید و كنترل كیفی محصولات مختلف بر كسی پوشیده نیست. صنعت چاپ نیز بخش بااهمیت دیگری از صنایع است كه جایگاه مناسبی برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم می‌آورد.
به دلیل گستردگی کاربرد پلیمرها در صنایع مختلف، فارغ التحصیلان مهندسی پلیمرمی توانند دربخش های مختلف صنایع پوشاک، حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی، نظامی، پزشکی و کشاورزی مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته مهندسی پلیمر-رنگ

با توجه به نیاز اساسی جامعه ی امروز به رنگ ها و پوشش های سطوح در مقیاس بالا و با ویژگی های خاص؛ یک مهندس پلیمر و بخصوص رنگ پس از مقطع کارشناسی توانایی فعالیت در یک کارخانه ی رنگ سازی را دارد و نیاز به نیروی متخصص هم در کشور به گونه ای است که فارغ التحصیلان مشکل خاصی برای شروع فعالیت شغلی خود ندارند.

 در زمینه ی کارآفرینی دست فارغ التحصیلان برای شروع کار یک کارگاه تولید رنگ و پیگمنت و پوشش های سطح باز بوده و نیاز به سرمایه ی آن چنانی ندارد اما ابتدا به فعالیت پژوهشی در حوزه ی ماده ی تولید شونده دارد. در مجموع  این رشته شرایط خوبی نسبت به سایر رشته ها در عرصه ی کار آفرینی دارد.

همه ساله در جهان هزاران تن رنگینه مصنوعی تولید می‌شود. اگر بخواهیم فقط برای رنگرزی الیاف، به جای رنگینه‌های مصنوعی از رنگینه‌های طبیعی استفاده کنیم مساحتی چند برابر کره زمین برای کاشت گیاهان رنگی لازم است.
این نشان‌دهنده گستردگی بازار کار فارغ‌التحصیلان مهندسی پلیمر گرایش تکنولوژی و علوم رنگ است که می‌توانند در کارخانجات رنگ‌سازی به تولید رنگینه‌های مصنوعی بپردازند.
از سوی دیگر بازار کار فارغ‌التحصیلان این رشته تنها شامل کارخانجات ساخت رنگ نمی‌شود ، امروزه صنعت پوشش‌دهی بسیار گسترش یافته است تا جایی که در کنار هر صنعت مادر حتما یک صنعت پوشش‌دهی، حضوری فعال دارد. مثلا در یک اتاق هزاران قطعه است که اکثر آنها پوشش‌دهی شده‌اند. از دگمه‌های یک پیراهن و سگک کفش گرفته تا دستگیره درها.
 فارغ‌التحصیلان مهندسی پلیمر گرایش تکنولوژی و علوم رنگ می‌توانند در دو زمینه عمده فعالیت بکنند که یکی از آنها طراحی فرمول و ساخت رنگ و دیگری طراحی فرمول و ساخت پوششهای سطوح می‌باشد که البته طراحی و ساخت پوششها خود به دو بخش پوششهای صنعتی مثل ضد خوردگی و پوششهای تزیینی یمانند رنگ درها و دیوارها تقسیم می‌شود.
اما در حال حاضر مواد پلیمری تنها در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در نتیجه موقعیتهای شغلی فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی صنایع پلیمر بسیار گسترده است.


3 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی