دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رشته های دانشگاهی / کارشناسی ارشد /

آشنایی با رشته مطالعات زنان و بازار کار آن 

پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1397
کد خبر: 6814
ساعد نیوز: معرفی رشته مطالعات زنان و موقعیت های شغلی آن

معرفی رشته مطالعات زنان

سخن از زن، سخن تازه‌ای نيست. بي‌گمان از آن زمان كه بشر تكلم آموخت و آن را به سمت هنر نوشتاری گسيل داد، از زن به عنوان يكي از اركان خلقت ياد نموده است.
خدا انسان را آفريد و آن را در دو جنس زن و مرد احسن تقويم نمود و حضرتش به خود تبارك فرستاد. از آن زمان هر كس از دريچه‌اي به زن نگريست. او را در قالب وصف‌گاه تا مرحله الوهيت تقديس نمود و به ستايشش پرداخت و گاه ... تقبيحش نمود. در عين حال سخن از حقوق زن هميشه نو است چرا كه نشان از امري است فرو گذاشته شده كه رنگ بي‌توجهي و داغ بغض را می‌نماياند و حاكی از كم انگاشتن و نا انگاشتن است. به راستي چرا بايد از حقوق زن صحبت نمود و چرا بايد آن را به جامعه دانشگاهی سپرد؟ و چرا در دين مبين اسلام بر صحبت از زن و حقوق او تأكيد شده آنچنانكه سوره‌ای مستقل از كتاب وحی را به خود اختصاص داده است؟
خوشبختانه در ايران اسلامي با نهادينه شدن انقلاب اسلامي به رهبری امام راحل حساسيت و توجه ويژه امام به مسائل زنان را شاهد بوده‌ايم. امام خمينی در گفتار و در عمل با مهارت و درايت اصول موضوع حقوق زنان و اصلاح و بهبود وضعيت آنان را جزء استراتژيی‌های اساسي انقلاب اسلامي و يكی از محورهای بازگشت به اسلام ناب محمدی (ص) معرفی نموده‌اند و اين توجه توأم با دورانديشی امام باعث شد كه انقلاب اسلامی امروز پرچمدار نظام ارزشی و حقوقی اسلام براي زنان در مقابل نظام‌های ارزشي سكولار و لائيك بشود. بدون شك استمرار چنين حركتي كه امام آغازگر آن بودند امروزه بدون پشتوانه كافي علمی و آكادميك امكان‌پذير نيست.
در دو دهه اخير مراكز دانشگاهی جهان شاهد پديد آمدن و رشد جديد و با اهميتی تحت عنوان مطالعات زنان بوده‌اند. اين رشته كه به صورت ميان رشته‌ای و با پيوند موضوعی با رشته‌های مختلف علوم انسانی تأسيس گشته به‌سرعت گرايش‌های متعدد تئوريک و كاربردي يافته و گستردگی فراوانی به لحاظ محتوايی داشته است.
رشته مطالعات زنان در پی اين باور بوده است كه در اثر قرون متمادی حاكميت ديدگاه‌های منفی و متحجرانه نسبت به زنان از ابعاد گوناگون انسانی، خانوادگی و اجتماعی و وجود محروميت‌های جدي سبب شده كه امروزه به ناچار براي اصلاح اين معضل به مسئله زن توجه خاصی مبذول شود و رشته مطالعات زنان با هدف تربيت كارشناسان، مشاوران و مديران صاحب‌نظر در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی كه توانمندی ارائه طريق در مسائل مربوط به زنان را داشته باشند و بتوانند ديدگاه‌های متعادل جنسيتی را در كليه سطوح اجرایی و سياست‌گذاری كشور ارائه كنند گشايش يابد.
به همين منظور بر اساس رأی صادره در سيصد و هشتاد و ششمين جلسه شورای عالی برنامه‌ريزی مورخ 19/10/1378 برنامه آموزشی دوره كارشناسی‌ارشد رشته مطالعات زنان به‌تصويب رسيد و در سال 1380 برای اولين بار در ايران، همزمان در سه دانشگاه تربيت مدرس، علامه طباطبائي (ره ) و الزهراء (س) و با پيشگامی دانشگاه تربيت مدرس در دو گرايش حقوق زن در اسلام و زن و خانواده و با ظرفيت 24 دانشجو (به ترتيب ،6-12 و 6 نفر) آغاز به كار نمود.
همچنين شورای برنامه‌ريزی آموزش عالی در هفتصد و پنجاه و ششمين جلسه مورخ 89/2/11 خود برنامه آموزشی دوره دكتری رشته مطالعات زنان گرايش حقوق زن در اسلام را مصوب نمود.

موقعیت های شغلی کارشناسی ارشد مطالعات زنان

رشته مطالعات زنان تنها در مقطع كارشناسی ارشد پذیرش دارد و با توجه به این كه تلفیقی از رشته‌های حقوق و روانشناسی است فارغ التحصیل این رشته می‌تواند به عنوان مشاور و مددكار در پایان تحصیلات در مقطع كارشناسی ارشد مشغول فعالیت شوند.

گرایش های کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان

این رشته در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 دارای دو گرایش زیر است:

1- حقوق زن در اسلام

2- زن و خانواده


6 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
فرزانه السادات
4 سال پیش

سلام\r\nکسی کا کارشناسی مطالعات خانواده الزهرا\r\nو ارشد مطالعات زنان باهنر کرمان داره میتونه مرکز مشاوره بزنه؟
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری