دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رشته های دانشگاهی / کارشناسی ارشد /

آشنایی با رشته زیست شناسی دریا و بازار کار آن 

پنجشنبه، 24 خرداد 1397
کد خبر: 8320
ساعد نیوز: معرفی رشته زیست شناسی دریا و موقعیت های شغلی آن

معرفی رشته زیست شناسی دریا

در این نوشتار قصد معرفی رشته سرشار از جذابیت، تنوع و زیبایی یعنی رشته زیست شناسی دریا را داریم. کمتر از دو دهه است که رشته زیست شناسی دریا در دانشگاه های ایران تدریس می شود. زیست شناسی دریا در واقع یک زمینه علمی میان رشته ای اشت. سرو کار داشتن با محیط های آبی مختلف در دریاها و اقیانوس ها باعث شده است تا به خاطر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی این محیط ها، دانش زیست شناسی با کمک علوم دیگر نسبت به مطالعه ویژگی های زیست شناسی این محیط ها، خصوصیات جانداران دریایی، روابط آنها با همدیگر و روابط آنها با عوامل محیطی بپردازد.

با بیانی ساده تر زیست شناسی دریا در دنیای علم ایجاد شد تا به مطالعه دنیای زنده در دریاها و اقیانوس ها بپردازد.

زیست شناسی دریایی عبارت است از مطالعه، مشاهده و محافظت از گیاهان، جزیره‌های مرجانی، جلبکها و موجودات دریایی و ده‌ها فعالیت علمی متنوع دیگر. این حرفه، بسیار چالش ‌برانگیز و پرارزش است. در این مقاله در مورد چگونگی پیگیری این رشته به عنوان یک شغل، بیشتر یاد می‌گیرید.

ایده‌ی کاوش در اعماق دریا، کار کردن زیر آب و احاطه شدن با گیاهان و حیوانات آب زی چگونه به نظر می‌رسد؟ آیا شغل جذابی به نظر نمی‌آید؟ اولین نکته‌ی مهم این است که به این زمینه علاقه‌ی واقعی داشته باشید، اگر این ‌طور است، پس یک زیست ‌شناس دریایی شوید. اصلاً نیازی به رؤیا پردازی نیست. در ادامه راهنمایی‌های با ارزشی برای موفقیت در راه پر چالش ارائه می شود.

گرایش های رشته زیست شناسی دریا

  • گرایش جانوران دریا
  • گرایش آلودگی دریا
  • گرایش بوم شناسی دریا
  • گرایش گیاهان دریا

موقعیت های شغلی رشته زیست شناسی دریا

زيست‌ شناسی دريا به‌ بررسي‌ و مطالعه‌ خواص‌ محيط‌ آبي‌، بيولوژي‌ آبزيان‌ و فعاليت‌هاي‌ آبزي‌پروري‌ مي‌پردازد؛ يعني‌ برخلاف‌ دو گرايش‌ علوم‌ جانوري‌ و علوم‌ گياهي‌ كه‌ در آنها بيشتر موجودات‌ خشك‌زي‌ مطالعه‌ مي‌شوند اين‌ گرايش‌ جانوران‌ و گياهان‌ آبزي‌ را بررسي‌ و مطالعه‌ مي‌كند. گرايش‌ زيست‌ دريا علاوه‌ بر بررسي‌ فيزيولوژي‌ آبزيان‌ به‌ مطالعه‌ اكولوژي‌ دريا يعني‌ بررسي‌ آلودگي‌ آب‌ درياها و تأثير آن‌ بر محيط‌ دريا مي‌پردازد.
فارغ‌التحصيلان‌ زيست‌ دريا مي‌توانند‌ در مراكز پرورش‌ ماهي‌ و مراكز‌ تحقيق‌ بر روي‌ ارزش‌ مواد غذايي‌ دريايي‌ فعاليت كنند. علاوه‌ بر كار در شيلات‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ گرايش‌ مي‌توانند در حفظ‌ بعضي‌ از گونه‌هاي‌ آبزيان‌ كه‌ در حال‌ انقراض‌ هستند مثل‌ ماهي‌ ازون‌برون‌ يا ماهي‌ سفيد كار كنند.


19 پسندیدم 3 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
میائی
3 سال پیش

بله می شود
پاسخ
نیلو
3 سال پیش

سلام، من هنوز منتظرم ميشه شرکت کرد یانه؟
پاسخ
نیلو
5 سال پیش

سلام . میشه با کارشناسی زیست دریا آزمون استخدامی آموزش پرورش برای دبیری زیست شرکت کرد؟
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟