آزمون زبان MHLE چیست؟

  چهارشنبه، 13 دی 1396 ID  کد خبر 1543
 آزمون زبان MHLE چیست؟
ساعد نیوز: با ساختار آزمون زبان MHLE و منابع این آزمون آشنا شوید.

 آزمون زبان MHLE چیست؟

آزمون زبان  MHLE) Ministry of Health Language Exam) توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برگزار می‌شود. از لحاظ ساختار، آزمون MHLE بسیار شبیه به آزمون زبان MSRT بوده سطح آن در حد آزمون زبان تافل می باشد. دانشجویان و فارغ التحصیلانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز پژوهشی زیر نظر وزارت بهداشت را دارند، لازم هست تا قبل از ثبت نام در آزمون دکتری تخصصی (phD) در آزمون MHLE  شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نمایند. زیرا یکی از الزامات ثبت نام در آزمون دکتری تخصصی (phD) داشتن گواهی زبان آزمون MHLE  است. گواهی صادر شده تا دو سال دارای اعتبار می باشد.

  • حداقل نمره قابل قبول آزمون MHLE نمره 50 می‌باشد.
  •  این آزمون تقریبا هر دو ماه یکبار در مراکز و شهرهای مختلف برگزار می‌گردد.
  • فردی که در این آزمون شرکت می‌کند بایستی دارای دانشنامه کارشناسی ارشد در رشته مربوطه یا دکترای حرفه‌ای (پزشکی, دندانپزشکی, داروسازی, دامپزشکی و یا علوم آزمایشگاهی) باشد.
  •  داوطلبان نباید در دوره‌های دکترای تخصصی یا دستیاری در کلیه موسسات آموزشی و تحقیقاتی کشور مشغول به تحصیل باشند.
  • گواهی آزمون MHLE ، در زمان مصاحبه دکتری و یا قبل از برگزاری آزمون جامع دکتری، توسط کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور قابل پذیرش و معتبر می باشد.
  • می توان از گواهی آزمون زبان MHLE  برای کسب فرصت مطالعاتی و یا بورسیه های تحصیلی دولتی استفاده کرد.

ساختار آزمون MHLE 

1. بخش شنیداری

این بخش از آزمون MHLE  شامل ۳۰ سوال می باشد. در این بخش که خود از چند قسمت تشکیل شده، مکالمه هایی با لهجه آمریکایی برای داوطلبان پخش می شود و بعد از هر مکالمه یک مکث کوتاه وجود دارد که در این فاصله داوطلبان بایستی به سوالات مربوط به این مکالمه پاسخ دهند.  یک قسمت از مکالمه ها بصورت تک سوالی هستند، یعنی یک مکالمه کوتاه، مکث و یک سوال، اما قسمت دیگر از این بخش بصورت یک مکالمه نسبتا طولانی بین دو نفر می باشد و پس از پایان آن داوطلب باید به چندین سوال مربوط به این مکالمه پاسخ دهد.

2. ساختار و نگارش

این بخش از آزمون MHLE  شامل ۲۰ سوال می باشد. داوطلبان در این بخش باید به سوالات ساختاری و چند گزینه‌ای پاسخ دهند. این بخش شامل دو دسته سوال است، یک دسته از سوالات بصورت جای خالی می باشد که داوطلب باید گزینه مناسب را انتخاب نماید و در دسته دوم، جملاتی نوشته شده است که در هر جمله زیر 4 کلمه خط کشیده شده و یکی از آنها اشتباه است، و داوطلب باید مورد اشتباه را انتخاب نماید.

3. درک مطلب

این بخش از آزمون MHLE   شامل ۳۰ سوال می باشد و معمولا شامل ۴ متن آکادمیک و دانشگاهی است که به ازای هر متن تعدادی سوال داده می شود که داوطلب بر اساس اطلاعت داده شده در هر متن باید به سوالات پاسخ دهد.

4. واژگان

این بخش از آزمون MHLE  ، شامل ۲۰ سوال می باشد. در این بخش تعدادی سوال جای خالی یا مترادف متضاد داده می شود تا میزان آگاهی داوطلب از لغات سنجیده شود.

منابع رایجی که برای آزمون MHLE مطالعه می شود:

 TOEFL Preparation KIT

 Barron’s Barron’s- How- to- Prepare- for the TOEFL- 11th Edition

 Longman- Complete- Course- for- the TOEFL

 ۵۰۴ Essential Words For Toefl

TOEFL Grammar Flash

TOEFL Reading Flash

TOEFL Word Flash

Preparation for the Paper Tests- By Debora Philips
 

البته داوطلبان توجه داشته باشند که طراحان سوال فقط به این منابع بسنده نکرده و همواره از ژورنال های آکادمیک دنیا نیز برای طراحی سوالات استفاده می کنند.

مطالعه سوالات زبان کارشناسی ارشد وزارت بهداشت نیز می‌توانند برای آمادگی آزمون MHLE   مفید باشد، چراکه طراحان سوال آزمون MHLE معمولا همان طراحان سوالات زبان ‌آزمون ارشد پزشکی هستند.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
سمانه
5 سال پیش

سلام. منابع فارسی خوبی هم در بازار برای این آزمون وجود دارند که میتونه خیلی به داوطلبان کمک کنه. مجموعه فست انتشارات جنگل واقعا عالی هستند و آزمون رو کامل پوشش میدن.
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (10 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان