آبکاری طلا چیست؟

  یکشنبه، 29 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
آبکاری طلا چیست؟
حتما شما هم تا به حال نام روکش طلا یا آبکاری طلا را شنیده‌اید. در این مطلب از بلاگ گالری طلا پرسته قصد داریم آبکاری طلا یا روکش طلا را بیشتر به شما معرفی کنیم.انگشتر طلا تماما از طلای خالص تهیه نشده است، بلکه از فلزی دیگر ساخته و سپس با  طلا روکش می‎شوند.روکش کردن یا آبکاری طلا اغلب برای این است که قیمت خرید مصنوعات طلا کاهش پیدا کند

حتما شما هم تا به حال نام روکش طلا یا آبکاری طلا را شنیده اید. در این مطلب از بلاگ گالری طلا پرسته قصد داریم آبکاری طلا یا روکش طلا را بیشتر به شما معرفی کنیم.انگشتر طلا تماما از طلای خالص تهیه نشده است، بلکه از فلزی دیگر ساخته و سپس با طلا روکش می شوند.روکش کردن یا آبکاری طلا اغلب برای این است که قیمت خرید مصنوعات طلا کاهش پیدا کند. یعنی مثلا یک انگشتر نقره را با آب طلا روکش می کنند تا شبیه طلا بشود. در این حالت، بهای آن کاهش می یابد اما ظاهرش کاملا شبیه طلای زرد است.البته روکش طلا یا آبکاری طلا، علاوه بر زیبایی و زینت بخشی به زیورآلات، خواص دیگری هم دارد. به طور مثال، بهترین مقاومت در برابر خوردگی را در مقایسه با سایر پوشش های فلزی فراهم می کند.محصولاتی که با آب طلا روکش یا آبکاری طلا شده اند (مانند انگشتر طلا) درخشندگی خاصی دارند و بعضا هم کاملا شبیه طلای واقعی به نظر می رسند.روکش آب طلا، در واقع ترکیب طلا و یک فلز دیگر است که به صورت لایه ای با ضخامت استاندارد روی نقره یا فلزات دیگر کشیده می شود.

در برخی موارد به جای آب طلا از روکش رودیوم استفاده می شود که زیبایی و جلای زیادی دارد. به این کار هم روکش آب طلا سفید گفته می شود. همچنین گفتنی است، طلای سفید همان طلای زرد است که یک لایه فلز سفید همچون نیکل، پالادیم یا پلاتین روی آن کشیده شده است. طلای سفید همیشه یک روکش رودیوم دارد تا علاوه بر حفظ سفیدی، براق و درخشان هم بماند.

فایده آب طلا در این است که از اکسید شدن فلزی همچون نقره (که فلز پایه انواع زیورآلات روکش شده است) جلوگیری می کنند و درخشش آن را نیز افزایش می دهد.اگر قصد دارید طلا را هر روز و همه جا دست کنید، بهتر است طلای کامل بخرید. اما اگر هر چند وقت یکبار انگشتر را استفاده می کنید اگر روکش باشد هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.البته اگر به نیکل حساسیت دارید مطمئن شوید که فلز اصلی انگشتر از نیکل نباشد که مشکلی برای پوست شما ایجاد نشود.

بد نیست بدانید در صنعت جواهر سازی، اغلب از روکش طلای ۲۴ عیار روی مصنوعات استفاده می شود تا درخشندگی رنگ آن حفظ شود. همچنین، حروف “GP” روی کد طلا نشان دهنده این است که آن قطعه از جنس طلا نیست و فقط روکش طلا دارد.

برخی مواقع برای کاهش قیمت زیورآلات، روی آهن روکش طلا می کشند و به عنوان طلا به مشتری عرضه می کنند. برای اینکه از طلا بودن محصولی که خریداری کرده اید مطمئن شوید، فقط کافیست خاصیت آهنربایی آن را امتحان کنید. طلا و نقره نباید به آهنربا بچسبند. اگر زیورآلاتی که خریده اید به آهنربا چسبید، سریعا آن را به فروشنده پس دهید.

آبکاری:
روکش کردن یک قطعه طلا بوسیله طلا به روش الکترولیز را آبکاری می گویند. آبکاری به منظور زینت و یا حفظ قطعه از عوامل جوی می باشد که در ده مرحله انجام می­ گیرد.

آماده سازی زیر کار:

براق کردن و تمیز کردن زیرکار در آبکاری طلا الزامی می باشد که این عمل معمولاً بوسیله دینام انجام می­گیرد. بر روی دینام فرچه­های موئی و نمدی یا پنبه­ای قرار داده و برای از بین بردن خط های نسبتاً عمیق با فرچه موئی همراه با روغن معروف به پنزا (PENZA) استفاده میگردد. و برای براق کردن روی کار از روغن پولیش مخصوص طلا همراه با فرچه موئی استفاده می کنند. در کارگاه­های طلاسازی برای براق نمودن از دستگاه ساچمه زن استفاده می­ گردد که به نسبت فرچه سیمی برای پرداخت در مورد وزن طلا از کسری کمتری برخوردار می باشد.

شستشو با شوینده­ هائی که چربی را از بین می برند:

پودرهای شستشو همراه با آب داغ هر گونه چربی و کثافات را از روی محل کارپاک کرده و زمینه مساعدی فراهم می نماید.بعد از اتمام شستشو با چربی گیرها آنرا با آب شهر آب می کشیم.برای از بردن لک انگشت دست و سایر چربی هائی که در گوشه کار ممکن است باشد بوسیله وانی شامل 30 گرم سیانور پتاسیم یا سدیم (NACN یا KCN) در یک لیتر آب مقطر و در ولتاژی بین 12-10 ولت به مدت حداکثر یک دقیقه انجام می­گردد. لازم به ذکر است که قطب منفی را به کاتد یا قطعه مورد نظر وصل می کنیم. شستشوی دوبار با آب شهر که باعث بهبود کیفیت کار خواهد شد.

لیزگیری:

عمل لیزگیری برای این منظور قطعه را دورانی شامل یک لیتر آب مقطر 100 یا یک استکان اسید سولفوریک غلیظ (H­2SO4) قرار می دهند.شستشو با آب مقطر مرحله بعدی می باشد.خشک کردن که معمولاً از خاک اره استفاده می شود. خاک اره در کیفیت خشک شدن تأثیر بسزایی دارد و بهترین نوع خاک اره درخت شمشاد که گرم شده می باشد.

تشکیل دادن وان آبکاری:

استفاده از وانهای استیل بدون پوشش موجب تجزیه تدریجی سیانور شده و کیفیت الکترولیت را تغییر می دهد لذا ضروری است از وانهای شیشه­ای از نوع پیرکس- فایبر گلاس و یا وان فلزی با پوشش P.V.C استفاده نمود. در صورتی که غیر از وان استیل چیز دیگری در دسترس نباشد می توان از دو قطعه صفحه استیل که از وان عایق شده باشد استفاده نمود.

آبکاری رودیوم

ازمتداول ترین آبکاری هایی است که روی سطح جواهرات و زیورآلات انجام می شود.رودیوم یکی از فلزات با ارزش و کمیاب و گران بها می باشد.آبکاری باعث می شود که جواهرات زیبا باشند و بدرخشند .فلز رودیوم سفید رنگ و براق می باشد که این قابلیت منحصر به فرد باعث شده است کههمواره از فلز رودیوم استفاده زیادی در صنعت جواهرسازی شود،به طوری که حتی برای روکش سایر فلزات هم استفاده می شود.در گذشته برای اینکه جواهرات زیبا باشند و بدرخشند، از فلز نقره برای روکش جواهرات استفاده می شد.فلز نقره سفید و براق است اما با گذشت زمان کدر و تیره می شود بنابراینبا پیشرفت صنعت جواهرسازی از آبکاری رادیوم استفاده می شود که بیشتر آبکاری برای سطح جواهرات می باشدکه جواهرات بدرخشند، حتی برای زیورآلات نقره ای از آبکاری رودیوم استفاده می شود تا جواهرات نقره تیره و کدر نشوند.آبکای رودیوم بهتر از آبکاری نقره و آبکاری تیتان می باشد، عمر آبکاری رودیوم بیشتر است ودیرتر تغییر رنگ می دهد.البته باید به نکات نگهداری از زیورآلات آبکاری شده نیز توجه داشته باشید.همچنین یکی از مزیت های مهم آبکاری رودیوم این است که ضد آلرژی می باشد.فلز رودیوم از فلزات نرم و انعطاف پذیر می باشد که این قابلیت مهم به طراحان جواهرسازی کمک می کند کهبتوانند انواع مدل و طرح ها را روی زیورآلات انجام دهند.آبکاری یک فعالیت تخصصی می باشد که باید توسط افراد متخصص و جواهرفروشان باسابقه انجام شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (541 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (296 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (48 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (47 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (28 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (23 نظر) نگاهی به کلیپ ویژه مراسم ساده و بدون تجملات معمم شدن سیداحمد خمینی و خنده های از ته دل پدرش+ویدیو (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (18 نظر)
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 27 تیر ماه 1403
فال روزانه امروز چهارشنبه 27 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 27 تیر 1403 + فیلم
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 27 تیر 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 27 تیر 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 27تیر 1403
عمارت باشکوه خوش آب و هوایی که برای رهبر معظم انقلاب ساخته شد/ حضرت آقا: من یازده سال است اصلاً احساس هوای بد نکردم، من با بقیه مردم هیچ تفاوتی ندارم
بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید!
صبحانه ساده رهبر معظم انقلاب در حیاط امام زاده همراه نوه هایشان/ تصویری از خانواده دوستی حضرت آقا
نگاهی به گنجینه حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام/ از قطعه های طلا تا ستاره بلورین
ماجرای تکیه 200 ساله تجریش از زبان پیرغلام 90 ساله
از نوحه خوانی دکتر پزشکیان در شب عاشورا تا جزئیات زلزله کرمان در حواشی داغ امروز سه شنبه 26 تیر 1403
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در محضر رهبر انقلاب برگزار شد
تأثیر سوابق تحصیلی/ جزئیات نحوۀ محاسبۀ نمره کل و ضرایب کنکوری‌های 1403
اولین تصاویر از حادثه شاهچراغ و زنده شدن دوباره صحنه های ترس و وحشت+فیلم
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟