دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه اروپادرباره اقدامات ترکیه درشرق مدیترانه 

سه شنبه، 04 آذر 1399
کد خبر: 116689
ساعد نیوز: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به اقدامات ترکیه در شرق مدیترانه عمیقا ابراز نگران کرد و از آنکارا خواست تا ضمن احترام به قطعنامه‌های سازمان ملل، بدون فوت وقت از اقدامات صورت گرفته عقب نشینی کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایرنا: جوسپ بورل روز سه شنبه با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا سفر اخیر رئیس جمهوری ترکیه به بخش ترک نشین شمال قبرس و شهر واروشا را به باد انتقاد گرفت و افزود که این اقدام در حالی صورت گرفت که تلاش ها برای حل مساله قبرس و تحولات شرق مدیترانه در جریان است. وی عنوان کرد که اتحادیه اروپا و سازمان ملل ترکیه را به دلیل وضعیت به وجود آمده این منطقه پاسخگو می داند.

بورل با اشاره به تماس های تلفنی که در این رابطه با همتایان ترک خود داشته افزود: اکنون زمانی است که باید از تلاش های آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد برای از سرگیری مذاکرات قبرس حمایت کرد؛ چرا که گسترش بی اعتمادی و تنش به هیچ کس کمکی نمی کند.

پیشتر دفتر ریاست جمهوری قبرس نیز با صدور بیانیه ای سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به بخش ترک نشین در شمال قبرس را اقدامی تحریک آمیز، بی سابقه و نقض قوانین بین المللی خوانده بود.

در این بیانیه آمده است: این اقدامات تلاش های دبیرکل سازمان ملل برای برگزاری کنفرانس جهت حل بحران قبرس را از بین می برد و منجر به ایجاد فضای مثبت و سازنده برای ازسرگیری مذاکرات برای حل مشکل قبرس نمی شود.

کیریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان نیز بازگشایی سواحل شهر واروشا را در بخشی که تحت اشغال ترکیه است، اقدامی غیرقابل قبول خواند. یونان پیشتر خواستار توقف اقدامات غیرقانونی ترکیه در ساحل واروشا شده بود.

همچنین «نیکوس اناستاسیادس» رئیس جمهوری قبرس ترکیه را از اتخاذ اقدامات یک جانبه در بحران قبرس برحذر داشت و اعضای شورای امنیت را در جریان تصمیم ترکیه برای بازگشایی ساحل واروشا قرار داد.

ترکیه اخیرا دومین کشتی حفاری خود با نام «یاووز» را برای اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه به نزدیکی ساحل جزیره قبرس اعزام کرده است.

اتحادیه اروپا چندی پیش به ترکیه هشدار داده بود که در صورت ادامه دار شدن عملیات اکتشاف گاز در سواحل قبرس، تحریم هایی علیه آن کشور وضع می کند.

آنکارا گفته است که منطقه اکتشاف و حفاری در منطقه ای موسوم به «منطقه انحصاری اقتصادی» صورت می گیرد که تحت حاکمیت «جمهوری ترک قبرس شمالی» است.

موضوع اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه در سال های اخیر به یکی از چالش های مهم میان کشورهای حاشیه این دریا تبدیل شده است. یونان و قبرس مخالفت خود را با حضور شناورهای اکتشافی ترکیه ابراز کرده اند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله !
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی