دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

آبرسانی پوست چیست؟ 

سه شنبه، 07 مرداد 1399
همان طور که از اسمش مشخص است منظور از آبرسانی پوست یعنی روشی برای رفع خشکی پوست و طراوت و شادابی بخشیدن به آن که معمولا همه افراد به آن نیاز دارند. یکی از مناسب ترین و کم هزینه ترین راه های آبرسانی پوست، نوشیدن آب به میزان زیاد است زیرا هر چقدر بدن اب زیادی داشته باشد پوست مرطوب تر است

آبرسانی پوست چیست؟

همان طور که از اسمش مشخص است منظور از آبرسانی پوست یعنی روشی برای رفع خشکی پوست و طراوت و شادابی بخشیدن به آن که معمولا همه افراد به آن نیاز دارند. یکی از مناسب ترین و کم هزینه ترین راه های آبرسانی پوست، نوشیدن آب به میزان زیاد است زیرا هر چقدر بدن اب زیادی داشته باشد پوست مرطوب تر است. بسیاری از افرادی که در فصول سرد سال دچار خشکی پوست می شوند عمدتا افرادی هستند که میانه خوبی را با آب ندارند که این می تواند علاوه بر پوست بر سایر اندام های دیگر نیز تاثیر منفی داشته باشد.معمولا با سرد شدن هوا، دمای بدن نیز تا حدودی پایین می آید و پوست دست؛ صورت و بدن خشک تر و زبرتر از فصل های گرم می شود و از همین رو پوست رطوبت عادی خودش را از دست می دهد. با توجه به حساسیت پوست نسبت به اب و هوا از این رو در مواجه با هوای سرد علاوه بر خشک شدن آن امکان بروز چین و چروک در کوتاه مدت نیز بسیار زیاد است که این خود اصلی ترین علت پیری زود رس پوست در بسیاری از افراد است.از همین رو نیز بیشتر متخصصان توصیه می کنند تا برای داشتن پوستی سالم و شاداب در فصل های سرد سال بیش از همیشه بایستی مراقب بود.

از این رو بهتر است:

  • با تغذیه سالم و استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه در زمستان بیشتر از همیشه مراقب پوست خود باشید
  • از محلول های شست و شوی مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید
  • با نوشیدن آب به مقدار کافی رطوبت پوست خود را حفظ کنید
  • استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

آبرسانی برای همه لازم است

ممکن است با خود تصور کنید که آبرسانی پوست چیزی که فقط افراد با پوست خشک یا کم آب باید انجامش دهند و سایر افراد لازم نیست نگرانش باشد. اما آبرسانی به پوست مثل آبرسانی به بدن است: بدن شما برای این که حس خوبی داشته باشد و خوب به نظر برسد، به آب کافی نیاز دارد. پوست شما هم دقیقاً همینگونه است، صرف نظر از این که چه نوع پوستی دارید. پس این که بدانیم بهترین آبرسان های پوست چه هستند، برای همه ما لازم است.

آبرسان و مرطوب کننده: فرقشان چیست؟

از لحاظ علمی، واژه مرطوب کننده ۴ نوع محصول را دربر می گیرد:

  • امولینت ها (چربی ها و روغن ها) – Emollients
  • اسکوآلن (روغن) – Squalene
  • نم نگهدارها – Humectants
  • مسدود کننده ها – Occlusives

آب به تنهایی برای تامین رطوبت مورد نیاز پوست کافیست؟

فراموش نکنید، آب به تنهایی نمی تواند رطوبت پوست را حفظ کند. احتمالا شما هم متوجه شده اید زمانی که از حمام خارج می شوید، آب باقیمانده روی بدن شما تبخیر می شود و به همراه آن چربی طبیعی پوست شما هم از بین می رود.در حقیقت، هرچه بیشتر پوست تان را بدون استفاده از مرطوب کننده و یا کرم آبرسان پوست بشویید، پوست شما بیشتر به خشکی می گراید.

مواد مرطوب کننده

مرطوب کننده ها موادی با پایه روغن هستند که مواد پوشاننده (occlusive) مانند وازلین و روغن های معدنی و همچنین امولینت هایی چون استرها و روغن های گیاهی در برمی گیرند. این مواد روی پوست لایه ای را تشکیل می دهند که مانع از خارج شدن آب می شود. آنها همچنین در کاهش خشکی پوست و افزایش لطافت آن نقش مهمی دارند.

مواد آبرسان

آبرسان ها موادی تحت عنوان humectants (هموکتانت یا جاذب الرطوبه) همانند گلیسیرین و اسید هیالورونیک هستند که آب را از هوا یا پوست شما جذب می کنند و بر روی پوست نگاه می دارند.خواندن مواد تشکیل دهنده محصولات و تشخیص این مواد بسیار اهمیت دارد، چراکه، مکانیسم عمل متفاوتی دارند. بنابراین، نمونه ای را که شما انتخاب می کنید می تواند پوست شما را سالم تر کند یا اینکه سلامت پوست شما را به خطر بیاندازد.درست است که هدف نهایی هیدراته کردن (آبرسانی) پوست است، اما انتخاب بهترین ماده رطوبت رسان کاملا به نوع پوست شما بستگی دارد.

کدام محصول برای پوست شما مناسب است؟

افراد بسیاری تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده را نمی دانند و در انتخاب یک محصول مناسب پوست شان مشکل دارند. محصولات بسیار متفاوتی در بازار وجود دارد؛ از بالم گرفته تا انواع روغن، کرم، ژل، پماد و آبرسان ها؛ اما حقیقت این است که همه آنها در واقع یک کار را انجام می دهند.اکثر لوسیون ها و محصولات مربوط به بهداشت پوست هم دارای ترکیبات پوشاننده (occlusive) و هم نرم کننده (emollients) و جاذب رطوبت (humectants) هستند. بنابراین به طور همزمان هم پوست را مرطوب می کنند و هم اینکه نقش آبرسان را دارند.توجه داشته باشید نوع و فرم یک محصول (به شکل روغن، بالم، کرم، ژل و…) اثری بر عملکرد آن محصول ندارد، بلکه این مواد تشکیل دهنده آن محصول است که نقش مهمی در کارکرد آن ایفا می کند. فرم و شکل محصول فقط تجربه و حس شما را در استفاده از مواد تشکیل دهنده فرمولاسیون تحت تأثیر قرار می دهد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله !
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل سابمیت مقاله
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی