آبشار سنگان کجاست؟

  دوشنبه، 17 مرداد 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آبشار سنگان کجاست؟
آبشار سنگان سولقان از آبشارهای نزدیک شهر تهران است که به دلیل ارتفاع بلندی که دارد شناخته شده است. آبشار زیبایی خاص خود را دارد و افراد زیادی هستند که حتی ممکن است بارها و بارها تعطیلات خود را در کنار آبشارها بگذرانند.

آبشار سنگان، بلندترین آبشار استان تهران و جزو چند آبشار مرتفع کشور اولین اثر طبیعی استان تهران در شهریور ۹۸ در فهرست میراث ملی ایران ثبت گردید که در طول سال گردشگران و زیادی از جمله داخلی و خارجی جذب میکند و یکی از مسیر های مورد علاقه کوهنوردان تیم های طبیعتگردی میباشد آبشاری است در انتهای روستای سنگان، در فاصلهٔ حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه های قلهٔ پهنه حصار. نحوه رسیدن به این آبشار، تهران، میدان کوهسار، جاده سولقان، حدود ۵۰۰ متر بعد از سولقان، دست چپ خروجی سنگان، در مسیر از کنار سنگان پایین، سنگان باغدره عبور و به سنگان بالا میرسید در جنب امامزاده قاسم (از نوادگان امام چهارم) مسیر پیاده روی شروع می شود.

این آبشار، در زمستان با یخ زدن، شکلی بسیار زیبا به خود می گیرد.

خوشبختانه در ابتدای مسیر و در روستا امامزاده، رستوران، دکه جهت خرید خوراکی، سرویس بهداشتی، سکو جهت نشستن، آب خوردن و … وجود دارد و می توانید از تمامی این امکانات استفاده کنید. اما در طول مسیر رسیدن به آبشار تقریباً امکانات خاصی جهت استفاده مراجعه کنندگان تعبیه نشده است و باید تمامی وسایل مورد نیاز را از قبل تهیه کرده و همراه خود داشته باشید.

چرا بازدید از آبشار سنگان را پیشنهاد می کنیم؟

اما ممکن است از خودتان بپرسید، آبشار سنگان چه ویژگی هایی دارد که طرفداران زیادی را در طول سال و حتی در روز زمستان به سمت خود می کشاند؟ این آبشار پر از زیبایی و جذابیت است. به طور کلی آبشار همیشه طرفداران خاص خود را دارد اما آبشار سنگان شرایط خاصی برای بازدید از آن وجود دارد که دیدن آن را حتی یک بار هم که شده پیشنهاد می کنیم. برخی از ویژگی های خاص آبشار سنگان سولقان به صورت زیر هستند:

  • دسترسی راحت برای رسیدن به آبشار
  • جاذبه های گردشگری مختلفی اطراف آن
  • امکان کوهنوردی و صخره نوردی در نزدیکی آبشار
  • وجود غارهای متعدد
  • طبیعت زیبا و چشم نواز منطقه

روستای سنگان

روستای سنگان از توابع بخش کن و روستای سولقان است که در جاده امامزاده داود قرار دارد. این روستا بعد از روستای کشار نزدیکترین روستا به سولقان محسوب می شود و در کمترین فاصله می توان خود را به این روستای زیبا رساند. خروجی روستای سنگان ، اولین خروجی روستاهای سولقان است و تمامی روستاها اعم از روستای رندان و روستای کیگا بعد از خروجی سنگان قرار دارند. ارتفاع روستای سنگان از سطح دریا 2100 متر است که این ارتفاع در بخش های مختلف سنگان با یکدیگر تفاوت دارد. روستای سنگان یکی از روستاهای زیبای اطراف تهران است که هنوز ریشه های سنت های قدرتمند اجتماعی و کوچه باغ های زیبا را می توان در این منطقه دید. البته با ساخت و سازهای چند ساله اخیر بخش هایی از این کوچه باغات مبدل به آپارتمان شده است. اما هنوز نیز میتوان در بخش هایی از این روستای زیبا در کوچه باغ های قدیمی و با سایه های درختان و گلهای رنگارنگ آن قدم زد. روستای سنگان دو اثر ثبت شده ملی را در فهرست آثار ملی ایران دارد.

این دو اثر آبشار سنگان و چنار هزار ساله سنگان است. از نظر ثبت آثار ملی نیز روستای سنگان یکی از غنی ترین روستاها است ، چرا که کمتر روستایی را در اطراف تهران می توان دید که دارای دو اثر ثبت ملی باشد. آبشار سنگان به دلیل ارتفاع بسیار بلند که بلندترین آبشار تهران شناخته می شود و چنار هزار ساله سنگان نیز به دلیل زیبایی و قدمت درخت چنار توانسته اند در فهرست آثار ملی قدم بگذارند.

روستای سنگان

جاذبه های سنگان

جاذبه های سنگان به چندین بخش تقسیم می شود. جاذبه های تاریخی ، جاذبه های طبیعی و جاذبه های مذهبی جزو جاذبه های گردشگری سنگان هستند. جاذبه های طبیعی سنگان شامل طبیعت و کوچه باغهای زیبای سنگان ، رودخانه سنگان ، آبشار سنگان ، باغات سنگان ، چنار هزار ساله امامزاده قاسم ، مسیر کوهنوردی به آبشار سنگان ، مسیر کوهنوردی به قله پهنه حصار و کوچه باغهای روستا است. جاذبه های مذهبی این روستا شامل چهار امامزاده است. امامزاده قاسم ، امامزاده عقیل ، امامزاده علاءالدین و امامزاده عماد الدین امامزاده های چهار گانه روستا هستند. جاذبه های تاریخی سنگان نیز شامل تکیه قدیمی در سنگان وسط یا میان محله است که دارای قدمتی نزدیک به ۱۵۰ سال است.

مسیر کوهنوردی به آبشار سنگان

مسیر کوهنوردی به آبشار سنگان ، یکی از مشهورترین و زیباترین مسیرهای کوهنوردی منطقه سولقان است. گردشگران و کوهنوردان بسیار زیادی به این مسیر علاقه داشته و هر هفته برای کوهنوردی و گشت و گذار پای در این مسیر می گذارند. مسیر کوهنوردی آبشار سنگان جاذبه های بسیار زیادی را برای گردشگران دارد. باغات زیبای منطقه ، رودخانه زیبای سنگان و طبیعت بی نظیر منطقه از جاذبه های این مسیر است. مسیر کوهنوردی از حاشیه امامزاده قاسم آغاز می شود. فاصله روستای سنگان تا آبشار سنگان در حدود 5 کیلومتر است که این فاصله در حدود 2 تا 3 ساعت پیاده روی نیمه سنگین زمان خواهد برد. در طی مسیر باید از یال کوه ها خود را به منطقه دودران برسانید. در این محدوده جاده آسفالته و باشیب کم است و هر فردی با هر توانی می تواند در حدود 1 ساعت خود را به این منطقه برساند. دو دران به معنی جایی است که دو دره در کنار یکدیگر وجود دارد و محلی ها این نام را بر روی دودران گداشته اند. در این منطقه اولین تابلوی آبشار خود نمایی می کند. آبشار از این قسمت حدود 2 الی 3 کیلومتر با دودران فاصله دارد.
فاصله بین دودران تا آبشار سنگان دارای شیب سنگین تری است. از منطقه دودران طبیعت زیبای آبشار سنگان بیشتر خودنمایی می کند. ادامه مسیر بیشتر از کنار باغات و رودخانه عبور کرده و دارای زیبایی چشم نوازی است. در این مسیر و بعد از طی کردن عرض رودخانه باید از یک یال سنگین عبور کنید که این سینه کش کوه با شیب بسیار زیادی همراه بوده و تقریبا در حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت از شما زمان خواهد برد. بعد از طی کردن این شیب سنگین آبشار زیبای سنگان خود نمایی خود را آغاز می کند. آبشار سنگان در حدود 30 الی 40 متر ارتفاع داشته و جزو زیباترین آبشارهای تهران است. دبی این آبشار در فصل تابستان به دلیل آبیاری باغات بسیار کم بوده ، اما در زمستان با دبی و حجم مناسب دارای زیبایی چشم نوازی است. آبشار نگان به خصوص در فصل زمستان زیبایی خیره کننده ای دارد. ارتفاع یخ و قندیل های این آبشار تا 15 متر نیز می رسد و از زیباترین آبشارهای یخی تهران است.

غار بیوک آقا

غار بیوک آقا یکی از جاذبه های آبشار سنگان است. غار بیوک آقا غاری دست ساز است که در حدود ۵۰ سال قبل توسط شخصی به نام آقا بیوک در کنار آبشار حفر شد و تا امروز جزو جاذبه های زیبای آبشار سنگان باشد. روایتی بسیار جالب در مورد کندن این غار توسط آقا بیوک نقل است. آقا بیوک که فردی ترک زبان بوده ، در مورد مشقات کندن کوه و ایجاد این غار عنوان کرده که برای کندن غار تعداد ۷۵ عدد قلم فولادی را مصرف کرده و این قلم های فولادی در زمان کندن کوه از بین رفته اند. در محلی که آقا بیوک ، اقدام به کندن کوه کرده است ، سنگ کوه ، یکپارچه و بسیار سخت بوده و به همین دلیل قلم های فولادی یکی پس از دیگری در زمان کندن و خرد کردن سنگ ها از بین رفته و تمام می شدند. از دلایل کندن آقا این غار در آن جای سخت و سنگی یکپارچه زیاد نمی دانیم. شاید که بیوک آقا خواسته باشد که خاطره ای از فرهاد را و اینبار در سنگان زنده کند. هر چه باشد امروز غار بیوک آقا یا غار آقا بیوک یکی از جاذبه های زیبا در کنار آبشار سنگان است.

مسیر سنگان به پهنه حصار

اگر قصد ماجراجویی بیشتری در سنگان دارید ، صعود به قله پهنه حصار در مقابل شما است ، اما باید بدانید که از این قسمت به بعد برای صعود آماتوری مناسب نیست. صعود به قله پهنه حصار نزدیک به 2 الی 3 ساعت زمان خواهد برد. قله پهنه حصار دارای مسیرهای متعددی است. مسیر روستای خور به پهنه حصار ، مسیر واریش به پهنه حصار و مسیر سنگان به پهنه حصار از جمله مسیرهای مورد علاقه کوهنوردان است و در این میان مسیر آبشار سنگان به پهنه حصار جزو زیباترین و جذابترین مسیرهای صعود به پهنه حصار است. صعود به پهنه حصار در شیبی سنگین تر از صعود به آبشار سنگان است و برای این صعود باید حرفه ای تر و با لوازم کوهنوردی کامل رفت و به خصوص در فصل زمستان صعود به پهنه حصار برای کوهنوردان آماتور به هیچ عنوان پیشنهاد نمی گردد. صعود به پهنه حصار دارای الزامات خاص خود است و از برگترین این الزامات همراه بودن با یک بلد و یا مربی است.

قله پهنه حصار

پهنه حصار با نام یک قله شهرت دارد ، اما این قله در واقع ، یک پهنه و دشت سرسبز و زیبا است. پهنه حصار پهنه سبزی است که در آن امامزاده ای به نام امامزاده بی بی قمر مدفون بوده و در کنار مرقد امامزاده بی بی قمر ، اطاقکی برای استراحت کوهنوردان ساخته شده است . امامزاده بی بی قمر و جان پناه آن به معنای واقعی استراحت گاه و جان پناهی بسیار دلچسب برای کوهنوردان است. در گذشته مرسوم بود که اهالی روستاهای سنگان ، خور و واریش بعد از اتمام و جمع آوری محصولات خود ، سفری چند روزه را به پهنه حصار داشتند و خاطرات شیرین این اقامت ها برای اهالی این روستاها هنوز باقی است. قله پهنه حصار به پهنه سار نیز شهرت دارد و در زبان محلی به این منطقه پهنه سار گفته می شود. این دشت یکی از بکرترین و زیباترین مناطق البرز در حوالی تهران است و دارای طبیعتی بسیار زیبا است.

راهنمای بازدید از روستا و آبشار سنگان

فاصله تهران تا سنگان با اتومبیل حدود یک ساعت است. شیب مسیر پس از عبور از باغ ها، به تدریج زیاد می شود و روی یال های متعددی امتداد می یابد که دیواره ای سنگی تمام این یال ها را به دو میان تقسیم می کند. این دیواره بلند باعث ایجاد آبشار معروف سنگان شده است که بر بالای این دره خودنمایی می کند. آبشار زیبای سنگان با بلندی حدود ۳۰ متر دارای محوطه ای مسطح و مناسب برای اتراق و استراحت است. در طرف چپ آبشار نیز با کمی فاصله غارهایی دیده می شوند. رودخانه فصلی سنگان به طول ۱۲ کیلومتر از دامنه های شرقی کوه کرکو، در ۳۵ کیلومتری شمال غربی تهران سرچشمه می گیرد و پس از سیراب کردن روستاهای سنگان بالا، سنگان پایین و ده باغ به رود کن یا سولقان می ر یزد.

وسایل مورد نیاز برای بازدید از آبشار سنگان شامل کوله سبک یک روزه، کفش مناسب مثل نیم بوت یا کفش ساق بلند، کلاه آفتابی، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، لیوان و ظروف غذای غیر یکبار مصرف (برای رعایت مقدماتی ترین اصول حفاظت محیط زیست)، لوازم بهداشتی شخصی، زیرانداز انفرادی، قمقمه آب و فلاسک چای انفرادی، دوربین عکاسی، سوت، غذای مناسب و هد لمپ با باطری مناسب می شود.

در فصل زمستان وسیله نقلیه خود را در جایی نزدیکی روستا پارک کنید و به هیچ وجه تا امامزاده را با ماشین نروید. به دلیل سرمای هوا جاده پرشیب امامزاده در بعدازظهر خیلی زود یخ می زند و با تاریک شدن هوا، بالا آمدن از آن تقریبا غیرممکن می شود.

روستا و آبشار سنگان

آدرس دقیق آبشار سنگان

آبشار سنگان در انتهای روستای سنگان از توابع بخش کن در شمال غرب تهران و دامنه قله پهنه حصار قرار دارد. فاصله تهران تا روستای زیبای سنگان که پیشینه تاریخی هم دارد حدود ۲۰ کیلومتر است و برای طی کردن این مسیر باید حدود نیم ساعت در راه باشید.

اگر از سمت تهران راهی روستا و آبشار سنگان بشوید باید از طریق بلوار کوهسار وارد مسیر جاده تهران – سولقان – سنگان که درست در نزدیکی آزادراه تهران – شمال قرار دارد شده و راه را تا خود روستا ادامه دهید.

از ابتدای بلوار کوهسار تهران تا سولقان باید ۱۰ کیلومتر رانندگی کنید که احتمالا در بخش هایی از مسیر به ترافیک نیمه سنگین برخواهید خورد. بعد از سولقان باید مسیر جاده را تا ۷ کیلومتر به سمت شمال ادامه دهید تا خروجی روستای سنگان را در سمت چپ مشاهده کنید. اینجا روستای سنگان است و شما تنها چند کیلومتر با آبشار سنگان فاصله خواهید داشت.

روستای سنگان از چند محله کوچک و بزرگ تشکیل شده است که شما باید از جنوبی ترین آن ها یعنی سنگان پایین به سمت سنگان بالا بروید. از حوالی امامزاده به بعد باید ماشین ها را پارک کرده و استارت یک پیاده روی یا بهتر است بگوییم کوهنوردی در مسیری با شیب نسبتا زیاد و طبیعت سرسبز و زیبا که به آبشار منتهی می شود را بزنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (232 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (106 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (49 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (29 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!