در مورد آداب و رسوم مردم جمهوری چک چه می دانید؟

  جمعه، 20 آبان 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
در مورد آداب و رسوم مردم جمهوری چک چه می دانید؟
جمهوری چک یکی از کشورهای واقع شده در اروپای مرکزی است. برای آشنایی بیشتز با این کشور با ساعد نیوز همراه باشید.

جمهوری چک یکی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا محسوب می شود که در بخش مرکزی اروپا قرار دارد. فرهنگ مردم جمهوری چک با دیگر کشورهای قاره اروپا متفاوت است و مردم آن فرهنگ و آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند. در حال حاضر این کشور مانند دیگر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا به مقصد مهاجرتی اکثر ایرانیان تبدیل شده است. جمهوری چک با 10 میلیون نفر جمعیت در قلب اروپای مرکزی واقع شده و با آلمان، اتریش، لهستان و اسلواکی مرز مشترک دارد.

لباس سنتی مردم چک

تاریخچه جمهوری چک

مردم چک، افرادی بی نظم و انضباط هستند. هیچ کس به اندازه ی آنها به خوردن و آشامیدن اهمیت نمی دهد ، شاید دلیلش این است که آنها مراسم زیادی برای جشن گرفتن دارند. مردم چک توانستند بدون شلیک حتی یک گلوله از یوغ اتحاد جماهیر شوروی در سال 1989 رهایی یابند و انقلاب مخملی گواهی بر رهایی و خودمختاری مردم چک است. قرن بیستم ، روی خوشی به مردم چک و جمهوری آنها نشان نداد ، امپراتوری اتریشی مجاری در این کشور بنا نهاده شد ، سپس مورد حمله نازی ها قرار گرفتند و به مدت نیم قرن با مشت آهنین استالین از آنها پذیرایی شد اما آنها خود را حفظ کردند ، باور این مسئله سخت است که جمهوری چک در حدود 26 سال قبل، عروسک خیمه شب بازی حکومت های استبدادی بوده است. در آن زمان رفتن به چک کابوسی وحشتناک بود اما اکنون چک تبدیل به یکی از پر بازدید ترین کشورهای اروپایی شده است ، چقدر خوب است که می توان به راحتی و آزادانه به این نقطه از اروپا رفت و آمد کرد البته این موهبت را مدیون انسانیت و انعطاف پذیری مردم جمهوری چک در مقابل چهره شیطانیِ ظلم هستیم.

آداب و رسوم مردم چک

کشور چک یا جمهوری چک یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شینگن محسوب می شود که در قلب اروپای مرکزی قرار گرفته است. این کشور 10 میلیون نفر جمعیت دارد و در همسایگی چهار کشور آلمان، اتریش، لهستان و اسکاندیناوی واقع شده است. به همین دلیل فرهنگ مردم چک را می توان ترکیبی از فرهنگ های این چهار کشور دانست. علاوه بر این کشور چک از 3 منطقه مهم تاریخی به نام بوهمیا، موراویا و سیلسیا برخوردار است. این مناطق سالانه تعداد زیادی از گردشگران خارجی را به سمت خود جذب می کند که این موضوع و حضور گردشگران کشورهای مختلف در این کشور، بر فرهنگ مردم جمهوری چک بی تاثیر نبوده است.

زبان مردم چک

اسلاونیک زبان اصلی جمهوری چک است. پیش از انقلاب مخملی سال 1989، زبان روسی در مدارس اجباری بود و هنوز هم نسل قدیم از آن استفاده می کنند، هرچند با توجه به ارتباطش با تهاجم شوروی در سال 1968، بسیاری ترجیح می دهند به این زبان صحبت نکنند. کاربرد زبان آلمانی خیلی زیاد است و تا اواسط دهه 1990 با زبان انگلیسی (زبان بین المللی کسب و کار) رقابت می کرد. در سفر به شهرها و روستاهای نزدیک به مرزهای آلمان و اتریش، تعجب نکنید اگر مردم آلمانی حرف می زدند.

انگلیسی از سال 1989 در مدارس و دانشگاهها تدریس شده به همین دلیل جمعیت زیادی از مردم پراگ و دیگر شهرهای بزرگ به این زبان صحبت می کنند. اما هنوز هم در میان نسل های قدیمی تر در شهرهای کوچک و روستاها متداول نیست، هرچند که جوان ترها به واسطه آموزش در مدارس و نفوذ فرهنگی از آن استفاده می کنند. به طورکلی 95% از مردم به زبان چکی و 3% به زبان اسلواکی صحبت می کنند که نزدیک به زبان چک است. 2% از مردم علاوه بر زبان چکی، به زبان مادری خود یعنی آلمانی، مجارستانی، رومی و لهستانی نیز حرف می زنند.

دین مردم چک

خانواده در فرهنگ مردم چک

در فرهنگ جمهوری چک، خانواده ها بسیار صمیمی هستند و با یک دیگر رفت و آمد زیادی دارند. تعداد فرزندان در هر خانواده به ندرت بیشتر از 2 تا است. اکثریت خانواده ها نیز همراه با پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها در یک خانه زندگی می کنند.

در شهرهای کوچک چک، بیشتر مردم در آپارتمان ها زندگی می کنند. با این حال تمامی آن ها در آخر هفته، برای گشت و گذار به کلبه های روستایی خود می روند. علاوه بر این زندگی کردن در یک خانه کوچک یا یک باغ در خارج از شهر، و رفتن به شهر فقط برای کار، تحصیل و … به صورت فزاینده ای در فرهنگ مردم جمهوری چک رایج است.

سبک و ساختار خانواده سنتی چک، که در آن، پدر تنها مسئول کسب درآمد در خانواده بود؛ مادر نیز وظیفه داشت از فرزندان و خانواده مراقبت کند، در چند سال اخیر به شدت تغییر کرده است. به این صورت که والدین، هر دو در تصمیم گیری های مهم زندگی نظیر کسب درآمد، تربیت فرزند و … مشارکت می کنند. در صورت نیاز، نظر فرزندان خود را نیز جویا می شوند.

نوجوانان در فرهنگ مردم چک

نوجوانان چک در برخورد اول کمی خجالتی به نظر می رسند. اما بعد از مدتی آشنایی و صحبت، بسیار دوستانه و مشتاق برخورد می کنند. تعداد گروه دوستانه جوانان چکی کم جمعیت است و شامل یک گروه کوچک از همکلاسی ها می شود که با یک دیگر صحبت می کنند.

آن ها به صورت معمول اوقات فراغت خود در خارج از منزل را با پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا در تابستان یا اسکی در زمستان طی می کنند. همچنین به بازدید از مکان های تاریخی، تئاتر و گالری های هنری علاقه بسیار زیادی دارند. در کنار آن نیز در رویدادهای فرهنگی، فعالیت های بعد از مدرسه از جمله ورزش، نمایش و علوم کامپیوتر شرکت می کنند.

به صورت معمول نوجوانان چکی اجازه بیرون ماندن بعد از ساعت 8 شب را ندارند و اغلب تا ساعت 6 بعد از ظهر به خانه برمی گردند.

آداب معاشرت در جمهوری چک

مردم چک در برخورد اول با افراد غریبه، کمی سرد و خشک برخورد می کنند. با این حال بعد از آشنایی، رفتاری بسیار گرم و صمیمی دارند. در فرهنگ این کشور، مردم خیلی سریع و راحت احساسات و افکار خود را با دیگران به ویژه دوستان صمیمی در میان می گذارند.

به صورت کلی مردم چک احساسات خود را خیلی راحت بروز می دهند. علاوه بر این مردمی بسیار متواضع هستند. به نحوی که صحبت کردن درباره موفقیت های شخصی، برای آن ها بسیار سخت است. از طرف دیگر از برگزاری جشن های مختلف به مناسبت موفقیت دوستان، آشنایان و نزدیکان خود، بسیار لذت می برند.

علاوه بر این در فرهنگ مردم جمهوری چک تواضع و فروتنی رفتاری و گفتاری در ارتباط مستقیم، بسیار ارزشمند است. به همین دلیل در برخورد با یک دیگر در موقعیت های مختلف چون مغازه های کوچک، آسانسور یا کوپه قطار با غریبه ها، سلام و خداحافظی می کنند.

به عنوان مثال، هنگام ورود یا خروج از مغازه، مودبانه است که به ترتیب Dobrý den (روز بخیر) یا Na shledanou (خداحافظ) بگویید. نکته دیگری نیز که در فرهنگ چک وجود دارد این است که: مردم چک معمولا قبل از ورود به خانه، کفش های خود را در می آورند!.

همچنین در برخورد با افراد مختلف، از دو نوع احوالپرسی رسمی و غیر رسمی استفاده می کنند. به عنوان مثال استفاده از سلام غیر رسمی (Ahoj/Čau) به دوستان و اعضای خانواده اختصاص دارد. اما به صورت رسمی از کلماتی نظیر Dobré ráno/Dobrý den/Dobrý večer (صبح بخیر/ بعد از ظهر به خیر/عصر به خیر) برای سلام و احوال پرسی با غریبه ها، معلمان و سایر مقامات استفاده می کنند.

غذا و نوشیدنی در جمهوری چک

یک نکته جالب در مورد کشور چک، این است که این کشور غذای ملی ندارد. با این حال شما می توانید تعداد متنوعی از غذاهای خوشمزه و خوش طعم را در چک امتحان کنید؛ غذاهایی که دستور پخت آن ها، ترکیبی از غذاهای آلمانی، مجارستانی و لهستانی است.

به صورت کلی، غذاهای چکی نسبتاً سنگین هستند و از محبوب ترین آن ها می توان به پیراشکی ها، غذاهای گوشتی، سیب زمینی و برنج اشاره کرد. اکثریت غذاها نیز در کنار سس غلیظ و سبزیجات یا کلم ترش سرو می شوند. دانه های زیره، بیکن و نمک زیاد نیز رایج ترین طعم دهنده هایی هستند که در تمامی غذاهای چک مورد استفاده قرار می گیرند.

محبوب ترین نوشیدنی مردم چک نیز آبجو است و چک ها بیشترین سرانه مصرف آبجو را در دنیا دارند.

سنت های جالب در فرهنگ مردم چک

در فرهنگ چک، سنت های بسیار قدیمی و جذابی وجود دارد که تا به حال نیز حفظ شده اند. به عنوان مثال، در طول عید پاک، زنان چک می توانند انتظار داشته باشند که با شلاق بید به پشت سرشان بکوبند. مردان نیز می توانند انتظار داشته باشند که روی آن ها آب سرد بریزند. همه این ها بخشی از آیین های باروری در عید پاک است که چک ها هنوز به شدت به آن ها اعتقاد دارند.علاوه بر این، پختن نوعی غذای چک به نام slivovice در خانه، بخش بسیار دوست داشتنی از اقدامات عید پاک است.علاوه بر این مردم چک عاشق موسیقی هستند. جشنواره های موسیقی متعددی نیز در طول سال، مطابق با سنت های عامیانه چک برگزار می شود.

قارچ چیدن بخشی از فرهنگ مردم چک

شاید باور نکردنی به نظر برسد، اما یک خانواده متوسط چک در واقع هر سال حدود 17.6 پوند (8 کیلوگرم) قارچ می چیند.زمانی که به پارک های ملی و جنگل های چک می روید؛ ممکن است، چند نفر از مردم محلی را ببینید که در حال چیدن قارچ هستند. این کار آن ها کاملا قانونی است و دولت چک هیچ گونه مالیاتی بابت این کار از مردم دریافت نمی کند.قارچ ها نقش مهمی در غذاهای چک ایفا می کنند. به عنوان مثال برای پختن یکی از غذاهای اصلی چک به نام smaženice و سایر غذاهای اصلی مانند خورش ها و سوپ ها ازقارچ استفاده می شود.

اغلب مردم چک دوست دارند یک روز یا بیشتر پس از بارندگی، به چیدن قارچ بروند. قارچ هایی مانند Porchini، Boletus Edulis و Hribek نیز از محبوب ترین قارچ هایی هستند که در جمهوری چک چیده می شوند، زیرا پیدا کردن آن ها راحت تر است.

فرهنگ کار مردم جمهوری چک

فرهنگ کار در شهرهای بزرگ کشور چک بعد از سقوط کمونیسم و هجوم شرکت های چند ملیتی به این کشور، کم کم مطابق با فرهنگ غربی تغییر شکل پیدا کرد. به همین دلیل اشتغال در فرهنگ مردم جمهوری چک تابع قوانین گسترده کاری است. مطابق با قانون کار این کشور، تمامی اطلاعات مورد نیاز استخدام کارمندان باید به صورت قراردادهای کاری مکتوب، به ثبت برسد. به عنوان مثال در هنگام استخدام باید جزئیات ماهیت کار و دیگر جزئیات مهم نظیر مدت زمان دوره آزمایشی، ساعت کار، حداقل دستمزد، مرخصی سالانه و ... به صورت کتبی ثبت و تنظیم شود.

علاوه بر این مطابق با فرهنگ مردم چک، تمامی کارمندان و کارکنان با لباس پوشیده و رسمی در محل کار حاضر می شوند. برای معرفی خود در جلسات اولیه کاری نیز از کارت ویزیت استفاده می کنند. همچنین در برخورد با همکاران خود بسیار مودب و رسمی هستند. به عنوان مثال برای مخاطب قرار دادن همکاران خود از عناوین رسمی نظیر دکتر، مهندس و پروفسور استفاده می کنند.

مردم چک در محیط کاری به زبان انگلیسی صحبت می کنند. ایمیل نیز رایج ترین شیوه ارتباطی است که کارمندان و کارکنان کشور چک، برای انجام مکاتبات کتبی خود از آن استفاده می کنند.

سخن آخر

جمهوری چک نیز مانند سایر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا مقصدی مناسب برای مهاجران ایرانی است. تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج و سفر گردشگری از جمله روش هایی هستند که می توانید ویزای این کشور را دریافت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (572 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان