آداب و رسوم مردم کشور بلاروس چگونه است؟

  دوشنبه، 14 آذر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آداب و رسوم مردم کشور بلاروس چگونه است؟
بلاروس در شمال شرقی اروپا واقع شده و از شمال غرب با لیتوانی و لتونی، از جنوب غرب با اوکراین، از شرق با روسیه و از غرب با لهستان همجوار می باشد. با همراهی ساعد نیوز آداب ورسوم مردم کشور بلاروس را بشناسیم.

بلاروس یکی از کشور های اروپایی است که تقریبا در ناحیه شرقی اروپا قرار دارد و از مهم های مناطق توریستی و گردشگری در جهان به شمار می رود. از مهم ترین شهر های بلاروس می توان به برست، گرودنو، گومل، موگلیف و ویتبسک اشاره کرد، این کشور در گذشته با نام "روسیه سفید" شناخته می شد، بلاروس همچنین تا پیش از استقلال روسیه، به عنوان کوچکترین جمهوری در مقایسه با اوکراین و روسیه شناخته می شد.

چند دلیل برای اینکه از عنوان روسیه سفید برای بلاروس استفاده می شود، وجود دارد. یکی از آن ها این است که اهالی این سرزمین خودشان را از اهالی تزار روسیه می دانند، حاکمان مسکو با لباس ها و حتی عینک سفید در مجامع حاضر می شدند. مورد دیگر به اواخر قرن ۱۴ میلادی بازمی گردد که کلمه Vasmer که دو معنی «سفید» و «مالیات» را می داده و بلاروسی ها معتقدند منظور از سفید به آن بخش هایی از روسیه گفته می شود که تحت نظر حکومت تاتارها نیست.

بلاروس را لاس وگاس اروپای شرقی می نامند. کافه ها و بارها و قمارخانه های زیادی در این کشور وجود دارد و بخصوص بعد از ممنوع شدن قمار در روسیه، بلاروس محبوبیت بالایی پیدا کرده است.

تاریخ بلاروس

کشور بلاروس در تاریخ ۲۷ جولای موجودیت خود را اعلام کرده است و در سال ۱۱۹۱ در تاریخ ۲۵ اوت توانسته استقلال کامل خود را به دست آورد. این شرایط منجر به استقلال کامل این کشور و تبدیل آن به جمهوری بلاروس شد. در همان دوران ششکویچ، رئیس شورای عالی کشور بلاروس شد که در مقام رهبری نیز معرفی گردید، به این ترتیب در تاریخ ۸ سدامیر در سال ۱۹۹۱ همایشی در پوشچا فراهم شد که سبب شد یک فضای مشترک منافع ایجاد شود. تا سال ۱۹۹۴ این کشور به وسیله فردی به نام لوکاشنگو رهبری شد و البته انتقاد های دولت های غربی نیز در این شرایط فراهم شد. به این ترتیب سازمان های غیر دولتی غربی نیز سیاست های داخلی خود را به سبک شوروی سابق در نظر گرفتند. از سال ۲۰۰۵ جنبشی در کشور بلاروس شکل گرفت که جنبش سیاست های داخلی نام داشت. اینطور که مشخص شده است در اواخر سال ۲۰۰۵ یک پیش نویس از قانون اساسی این کشور بین هر دو رئیس جمهور فراهم شد.

دو کشور روسیه و روسیه سفید در لیست کشورهایی قلمداد می شوند که پس از بین رفتن اتحاد شوروی، سعی کردند که به نفع یک فضای تک قطبی فعالیت نمایند. این موضوع نشان می دهد که زمینه های مناسب برای گسترش مناسبات در تهران نیز با مسکو صورت گرفته است. در طول دهه ۱۹۹۰ میلادی همکاری های هسته ای ایران با کشور بلاروس آغاز شد و به این ترتیب شاهد رشد زیادی در عرصه های علمی و فناوری و دفاعی در این کشور هستیم. نشان ملی کشور بلاروس پس از رفراندوم سال ۱۹۹۵ میلادی در این کشور جایگزین شده است و پس از اینکه کشور بلاروس به استقلال رسید، پس از ۴ سال توانست نماد خود را مشخص نماید.

پرچم کشور بلاروس

دین در بلاروس

دین اصلی در کشور بلاروس مسیحیت است به طوری که 80 درصد از مردم این کشور به این دین تأکید دارند و البته از نوع مسیحی ارتدوکس خواهد بود، کلیسای کاتولیک روم و همینطور ارتدوکس شرقی نیز بزرگترین مراکز مذهبی بلاروس محسوب می شود. 20 درصد از مابقی افراد در اسلام و یهودیت هستند و دین در کشور بلاروس آزاد است به طوری که هر کس خود انتخاب می کند که بهترین گزینه برای وی کدام است. کشور بلاروس یکی از کشور هایی است که توانسته در این بخش بسیار منطقی عمل نماید.

زبان رسمی مردم کشور بلاروس

زبان بلاروسی ، زبان رسمی کشور بلاروس است که همراه با روسی در صحبت می شود . قبل از این که کشور بلاروس در سال 1991 میلادی استقلال خود را از اتحادیه جماهیر شوروی به دست آورد، این زبان تنها به زبان انگلیسی یا بلاروسی شناخته می شد و نام روسی نام گرفت اما پس از استقلال کشور بلاروس نام خود یعنی زبان بلاروسی را به دست آورد . زبان بلاروسی یکی از زبان های شرقی اسلاوی است و بسیاری از ویژگی های دستوری و لغوی با دیگر اعضای گروه دارد. تا حدودی زبان کشور های روسیه، اوکراین و بلاروس به طور متقابل قابل فهم هستند.

فرهنگ مردم بلاروس

در این کشور به طور کلی دو نوع احوال پرسی دیده می شود که در وضعیت رسمی و غیر رسمی است. مردم برای موقعیت های رسمی و زمانی که با فرد مقابل صمیمی نیستند، از احوالپرسی های رسمی استفاده می کنند و در صورتی که با شخص صمیمی باشند به طور کلی سعی می کنند همدیگر را در آغوش بگیرند.

در بلاروس مردم هر آنچه در ذهن خود دارند به زبان می آورند و این موضوع یکی از فرهنگ های بسیار مهم مردم بلاروس محسوب می شود. این رک بودن شاید در ابتدا برای شما کمی عجیب باشد. اصلی ترین زیر گروه در بلاروس خانواده است، به طوری که در ازدواج تا زمانی که خانواده راضی نباشند هرگز وصلتی شکل نمی گیرد. این کشور به طور کلی از نظر سنت کمی رنگ باخته است.

آداب و رسوم جالب مردم بلاروس

از آداب و رسوم و ادیان رایج در بلاروس می توان به کوپالی ، کولیادی ، دوژینکی ، ماسلنیتسا اشاره کرد، همچنین علاوه بر زبان بلاروسی که به عنوان زبان رسمی بلاروس شناخته می شود، زبان روسی هم در بین مردم بلاروس مورد استفاده قرار می گیرد. از فرهنگ و آداب و رسوم بلاروس باید به لباس و دست سازه های معروف این کشور اشاره کرد. اگر بخواهید درباره آداب و رسوم بلاروس چیزی بدانید بهتر است تا پیش از هر موضوعی نگاهی به لباس های محلی مردان و زنان بلاروسی داشته باشید.
برای معرفی مردم بلاروس بهتر است با مهمترین ویژگی ها و صفات اخلاقی این افراد یعنی خوش اخلاق بودن، برخورد دوستانه و مهربان بودن را آشنا شوید. صبر و صلح به عنوان دو ویژگی برتر مردم بلاروس در طول تاریخ این ملت شناخته می شود، چرا که جنگ های بی پایان که بلاروس هرگز شروع کننده آنها نبوده اما یک قربانی در این جنگ ها شناخته می شده، نمایش دهنده صفات و اخلاق مردم بلاروس است.
مردم بلاروس از تمامی گردشگران و بازدیدکنندگان استقبال می کنند و علاقمندند که فرهنگ و سنت و اساس جامعه خود را با آنها به اشتراک بگذارند. بلاروسی ها بیش از ۸۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، اما به علت تاریخچه بلاروس بسیاری از ملیت های دیگر هم در این کشور مستقر شده اند.
لباس های محلی یکی از محبوب ترین لباس هایی است که مردم بلاروس در روزهای جشنواره و جشن های مختلف آن را به تن می کنند، صنایع دستی سنتی بلاروس نیز همچون صنایع دستی بسیاری از کشورهای دیگر به عنوان یک مهارت زنده شناخته می شود. نجاری، بافندگی، شیشه سازی و رقص های محلی به عنوان مهمترین و در عین حال محبوب ترین صنایع و آداب و رسوم رسمی در بلاروس شناخته می شود.
۳ ژوئیه به عنوان روز استقلال و تاریخ آزادسازی مینسک از اشغال آلمان در سال ۱۹۴۴ به عنوان یکی از روزهای تعطیل رسمی در بلاروس همه سال جشن گرفته می شود. مهمترین فعالیت های ادبی در بلاروس به قرن یازدهم می رسد، اگرچه بلاروسی ها قومی غالب در این کشور هستند، اما فرهنگ و آداب و رسوم بلاروس شامل قومیت های دیگری مانند لهستانی، اکراینی، روسی، یهودی تاتار و لیتوانیایی هم می شود.
غنا و ترکیبی از فرهنگ های مختلف بیانگر برخی پیچیدگی ها در تعاملات قومی است که بیش از ۱۰۰ سال در این منطقه جریان دارد. برای چندین قرن سرزمین های بلاروس تحت تأثیر فرهنگ بیزانس از جمله مسیحیت ارتودوکس، معماری سنگی و همین طور ادبیات بیزانس قرار گرفتند.

غذاهای سنتی بلاروس

  • سوپ برش: ماده اولیه طبخ این غذا تشکیل یافته است چغندر و انواع کلم و همچنین موادی دیگر که به آن اضافه می گردد تا طعمی خوشمزه به آن بدهد نیز عبارتند از پیاز،کلم ،سیب زمینی ،هویج ، شلغم ،آب و گوشت گاو. بعد از طبخ کامل سوپ آنرا در کنار نان تازه پخته شده و همچنین جعفری خرد شده و خامه تزیین کرده و سپس سرو می کنند.
  • درانیکی: درانیکی (پنکیک سیب زمینی) یکی از محبوب ترین غذاهای کشور بلاروس میباشد. مواد اصلی تشکیل دهنده این غذای لذیذ سیب زمینی رنده شده و پیاز است، این مواد پس از سرخ شدن در کنار نان تازه و همچنین سبزیجات تازه و از همه مهم تر خامه ترش سرو می گردد.
  • کلتسکی: یکی دیگر از انواع غذاهای شناخته شده کشور بلاروس می باشد که بوسیله خمیر های پر شده با گوشت چرخکرده و به صورت آب پز می باشد. این غذا را می توان در کنار پیاز تفت داده شده و یا خامه ترش و مقداری سبزیجات خرد شده بر روی آن نوش جان کرد.
  • ژورک: راز طعم بی نظیر سوپ در مخمر آن می باشد که تهیه شده از جو دوسر و نان سیاه می باشد. مخمر باید به مدت ۲-۳ روز در یک مکان گرم قرار گیرد، سپس خمیرمایه فیلتر شده و با گوشت چرخکرده ، سبزیجات و سیر مخلوط می شود و پس از آن طبخ می شود.

سخن آخر

آب و هوای بلاروس سرد است. میانگین دمای گرم ترین ماه سال (آوریل) ۱۸ درجه و سردترین ماه سال (ژانویه) ۶- درجه می باشد . فصل تابستان در کشور بلاروس با بارش شدید باران همراه است. به علت رطوبت بالا، مناطق اطراف شهر های مینسک و ناواروداک (در ایالت گورادنا) بین ۶۵ تا ۱۰۰ روز از سال شاهد پدیده مه می باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان