آداب و رسوم مردم کشور کرواسی

  یکشنبه، 13 آذر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آداب و رسوم مردم کشور کرواسی
در مورد فرهنگ مردم کرواسی چه می دانید؟ اگر به کرواسی سفر کردید حتما باید در مورد فرهنگ آن کشور اطلاعاتی داشته باشید تا سفر لذت بخشی داشته باشید. در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

مردم کرواسی بسیار خانواده دوست و مهربان هستند و همواره روابط بسیار نزدیکی با فامیل و آشنایان دور و نزدیک خود برقرار می کنند و اینکه یکی از رسومات رایج در این کشور ، نگهداری از والدین سالمند به جای فرستادن آن ها به خانه سالمندان بوده و این فرهنگ غنی و همبستگی و مهربانی را می توان در ترانه ها ، لباس ها ، رقص ها ، افسانه های بومی و مراسم آئینی این کشور به وضوح حس کرد. مردم کرواسی بسیار خانواده دوست و مهربان هستند و همواره روابط بسیار نزدیکی با فامیل و آشنایان دور و نزدیک خود برقرار می کنند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرواسی

فرهنگ و اداب و رسوم مردم هر کشور یکی از جاذبه های گردشگری آن کشور محسوب می شود که این امر باعث می شود افراد زیادی کشور کرواسی را به عنوان مقصدی توریستی انتخاب کنند.

از ویژگی های این کشور ۴ میلیون نفره که اکثر جمعیت آن کروات هستند ، می توان به خانواده دوستی و روابط بسیار نزدیک با اطرافیان و فامیل های دور اشاره کرد. یکی از حساسیت های مردم این کشور در نگهداری از سالمندان است و این امر باعث می شود افراد با دید بهتری به این کشور نگاه می کنند. یکی دیگر از رسوم کرواسی تعارف به خانم ها قبل از اقایان در معرفی خود ، غذا خوردن و همچنین هنگام ورود به یک مکان است و این کشور در سطح جهانی به کشور مدافع حقوق زنان یا کشور فمنیستی معروف است.

فرهنگ های دوستانه و خانوادگی در کرواسی

اگر در یک مراسم دوستانه یا یک مراسم اجتماعی شرکت کردید و در حین معرفی افراد جدید به مهمانان ، اول با معرفی خانم ها شروع کردند جا نخورید این سنت آنهاست که در فرهنگ کرواسی ابتدا بانوان و به ترتیب سن افراد، معرفی را آغاز می کنند. پس اطلاع داشته باشید؛ ضمنا شما گردشگران بدانید که معمولا تا زمانی که کروات ها به شما این اجازه ندادند حق ندارید افراد را با اسم کوچک صدا کنید . نکته دیگر این است که کروات ها در ابتدا با دست دادن ، ارتباط چشمی و جملات احوالپرسی بر اساس زمان با یکدیگر معاشرت را آغاز می کنند. در نهایت دوستی صمیمانه ای را شکل می دهند و اینکه احوالپرسی نکردن با کسی در یک مراسم یا دورهمی که به طور معمول نیاز به این کار دارد یک توهین بسیار بزرگ و جدی در آداب و رسوم اجتماعی کرواسی محسوب می گردد.

غذاهای محبوب در بین مردم کراوسی

مردم این کشور همچون مردم همه دنیا، به بعضی غذاها علاقه بیشتری دارند که در ادامه با چهار نوع از این ها آشنا خواهید شد.

  • استروکلی: چیزی شبیه باقلوای یونانی و لازانیای ایتالیایی است! برای درست کردن این غذا داخل خمیر نازکی را با موادی مثل پنیر و میوه پر می کنند، سپس خمیر را می پیچند و آن را با خامه و کره مخلوط می کنند و درون فر می گذارند تا ترد و برشته شود.
  • پکا: یکی از غذاهایی که باید در کرواسی حتما آن را امتحان کنید، پکاست. این غذا عموماً با گوشت گاو، گوساله یا هشت پا که در ظرفی بزرگ و آهنی قرار داده شده، درست می شود.
  • گوشت کبابی بره: این غذای لذیذ، تقریباً در تمام کرواسی و در تمام روزهای خاص یافت می شود و روش پخت آن قدمتی هشت هزار ساله دارد. دورچین خاص این گوشت کبابی، سرو آن را در مقایسه با کشورهای دیگر متفاوت کرده است.
  • پاستیکادا: این غذا به شدت در کرواسی محبوب است اما مدت زمان پختن این غذا آن قدر طولانی است که معمولا در رستوران ها طبخ نمی شود. برای تهیه این غذا گوشت را یک شب در سرکه می خوابانند و سپس آن را به مدت پنج ساعت با سبزیجات مختلف می پزند تا آماده خوردن شود.

دورهمی های دوستانه و خانوادگی

اگر در یک مراسم دوستانه اجتماعی شرکت کردید و حین معرفی افراد جدید به مهمانان، اول با معرفی خانم ها شروع کردند جا نخورید. در فرهنگ کرواسی ابتدا بانوان و به ترتیب سن افراد معرفی را آغاز می کنند. معمولاً تا زمانی که به شما این اجازه داده نشده حق ندارید افراد را با اسم کوچک صدا کنید. کروات ها در ابتدا با دست دادن، ارتباط چشمی و جملات احوالپرسی بر اساس زمان با یکدیگر معاشرت را آغاز می کنند. احوالپرسی نکردن با کسی در یک مراسم یا دور همی که به طور معمول نیاز به این کار دارد یک توهین بسیار بزرگ و جدی در آداب و رسوم اجتماعی کرواسی محسوب می شود.

هدیه دادن

وقتی به خانه یک کروات دعوت شدید برای خانم خانه دسته گل بیاورید و حتماً دقت داشته باشید که تعداد شاخه ها فرد باشد. در کرواسی خرافه هایی در رابطه با دادن دسته گل به تعداد زوج وجود دارد. گل داوودی اغلب در خاکسپاری و بر روی قبر استفاده می شود پس توجه کنید که دسته گلتان شامل این گل نشود! اگر درباره انتخاب گل شک داشتید که چه گلی با چه تعدادی تهیه کنید، شاید بهتر باشد به سمت هدیه دیگری مانند یک جعبه شکلات یا نوشیدنی بروید که هر دو برای خانم میزبان قابل قبول هستند.

فرهنگ خاص خواستگاری ، نامزدی و عروسی در کرواسی

روش سنتی درخواست ازدواج در کرواسی با هدیه دادن یک سیب که سکه ای به آن چسبیده از طرف پسر جوان به دختر مورد علاقه اش آغاز می گردد و این سیب نمادی از درخواست ازدواج در این کشور محسوب می گردد. اگر دختر این سیب را بپذیرد دو نفر با هم به طور رسمی نامزد شده و یک رسم سنتی دیگر ازدواج در کرواسی که برای جوانان امروزی اندکی عجیب به نظر می رسد ، خریدن عروس می باشد ، بله عجیب است و نکته دیگر سنت ازدواج در این کشور به این صورت است که داماد آینده به طور مرسوم دختر را از پنجره اتاقش صدا زده و از او درخواست ازدواج می کند.

از اینجا معامله آغاز می گردد و قیمت آن قدر بالا می رود تا خانواده دختر، عروس آینده را به داماد بدهند در اصطلاح خودمان بله را بگیرند و بعد از اتمام معامله داماد باید قول بدهد که تا پایان عمر از عروس خود مراقبت کند و به او احترام می گذارد و خوشبختش کند . این رسم در واقع خیلی حول محور پول نمی چرخد بلکه داماد باید سخاوت خود را به خانواده عروس ثابت کند تا بدانند دخترشان چقدر برای پسر جوان با ارزش و با اهمیت است؛ بعد از مراسم ازدواج قبل از آن که عروس وارد خانه جدید خود شود باید چیزی را به سمت پشت بام پرتاب کند و این وسیله می تواند هر چیزی از بطری نوشیدنی تا سیب باشد . اگر شی پرتاب شده به بام نمی رسید و دوباره به زمین باز می گشت گفته می شد که این زوج به زودی از هم جدا خواهند شد و این سنت عجیب دیگری است.

لباس سنتی مردم کرواسی

این لباس های کرواتی سنتی مردان و زنان نشان دهنده توری آبی و سفید، شال های حاشیه ای، سرامیک های گلدار، مشبک و جلیقه می باشد. این سبک شلوار مستطیلی را می توان در لباس های کرواسی مردان مناطق مختلف یافت. جلیقه های سیاه نیز معمول هستند. لباس ملی کرواسی در طراحی، رنگ مورد استفاده و لوازم جانبی پوشانده می شود. اولویت های منطقه ای نیز باید مورد توجه قرار گیرد، و همچنین وضعیت اجتماعی مصرف کننده. به عنوان مثال، یک زن متاهل جوان می تواند لباس های سنتی منطقه خود را با عناصر خاص (رنگ های روشن، سرپوشیده یا مدل موی متفاوت) بپوشاند تا او را از زنان متاهل جدا کند.

لباس سنتی مردم کرواسی

مراسم خاکسپاری

احترام گذاشتن به رفتگان خانواده یک فرهنگ مهم در کرواسی به شمار می رود. مراسم معمول تدفین شامل تزئین خانه متوفی شده که خانواده، دوستان و آشنایان او برای عزاداری در آن جمع می شوند. ابراز نهایت اندوه و غصه را می توان از سمت بانوان خانواده انتظار داشت. زمانی که پیکر متوفی را به سمت گورستان می برند، زنگوله کوچکی در بیرون خانه به صدا در می آید که به نشان آغاز آخرین سفر فرد فوت شده است. طبق رسوم تنها مردان اجازه حمل مرده را دارند. بعد از مراسم هیچ غذایی طبخ نشده و تمام پنجره های خانه متوفی را می بندند و تا ۸ روز هیچ لباسی نباید در آن خانه شسته شود. امروزه این رسم تنها برای ۲ یا ۳ روز رعایت می شود. اهالی خانواده برای صرف غذا باید به بیرون از خانه یا نزد همسایگان بروند. در روزگاران قدیم زمانی که شوهر یک زن فوت می کرد وی باید تا آخر عمر لباس عزا به تن می داشت.

توصیه پرخوری

اگر به خانه یک کروات دعوت شدید و اشتهای خوبی هم داشتید، اصلاً لازم نیست نگران پرخوری تان باشید، زیرا زیاد غذا خوردن شما برای میزبان نوعی تعریف محسوب می شود و هیچ فردی شما را به خاطر آن قضاوت نمی کند.

سخن آخر

تمام رسومی که در بالا از آن ها یاد شد در روزگاران جدید رعایت نمی شوند اما در بسیاری مناطق روستایی کرواسی هنوز هم می توان آن ها را مشاهده کرد. همان طور که حال و هوای مدرن به تدریج کل کشور را در بر می گیرد، برخی از این رسوم را تنها در کتاب ها می توان خواند یا از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند؛ اما بلد بودن این رسوم خود یک ارزش مهم محسوب می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (126 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (86 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه