آداب و رسوم مردم سورینام

  چهارشنبه، 23 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آداب و رسوم مردم سورینام
کشور سورینام دارای بزرگترین درصد مسلمانان در قاره آمریکا است و میخو اهیم با فرهنگ مردم سورینام آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

سورینام کوچکترین کشور مستقل در آمریکای جنوبی و واقع در سپر گویانا است. این کشور را می توان به دو منطقه اصلی جغرافیایی تقسیم کرد. منطقه ساحلی شمالی و دشتی (تقریباً بالاتر از خط آلبینا-پارانام-واژنینگن) کشت شده است و بیشتر مردم در اینجا زندگی می کنند. قسمت جنوبی شامل جنگل های بارانی گرمسیری و ساکنان کمبود ساکن در امتداد مرز با برزیل است که حدود 80٪ سطح زمین سورینام را در بر می گیرد. سورینام یک کشور چند قومی، چند فرهنگی، چند زبانه و چند مذهبی است و دارای یک فرهنگ ملی واقعی نیست.

دین و زبان مردم سورینام

دین در سورینام به دلیل تنوع قومی، طیف وسیعی از اعتقادات و اعمال مذهبی را نشان می دهد. دولت از نظر تنوع و تحمل دینی حمایت می کند و این نگرش ها در جامعه عمومی نیز وجود دارد. براساس آخرین سرشماری (2012)، 48.4 درصد از جمعیت مسیحی هستند (بیشترین گروه ها، کلیسای موراویان و کلیسای کاتولیک)، 22.3 درصد هندوها، 13.9 درصد مسلمان هستند، 1.8 درصد از وینتی و 0.8 درصد جوانی است. علاوه بر این 2.1 درصد از مردم پیرو سایر ایمان ها (از جمله شاهدان یهود)، 7/5 درصد ملحد یا اگنوستیک هستند و 3/3 درصد نیز به سؤال در مورد دین خود پاسخ ندادند. مذاهب بومی توسط جمعیت های مارون آمریکایی و آفریقایی تبار تمرین می شود. آمریندیان، عمدتا در داخل کشور و به میزان کمتر در مناطق ساحلی پرستش همه موجودات زنده و مراسم خود را توسط رهبری مردان پزشکی، یا piaiman انجام می دهند. مارونوس ها که در داخل کشور سکونت دارند، با تمرینی که نام خاصی ندارند، طبیعت را پرستش می کنند و همچنین از طریق آیینی به نام وینتی، اجداد خود را عبادت می کنند. شهروندان آمریکایی تبار و مارون که خود مسیحی هستند، اغلب به طور هم زمان با تصدیق رهبران کلیساهای مسیحی خود، از آداب و رسوم مذهبی بومی پیروی می کنند. تعداد قابل توجهی از جامعه یهودی، و تعداد کمی از بهائیان و بودائیان نیز وجود دارند. زبان کشور سورینام بیشتر به زبان هلندی ها نزدیک است. صحبت کردن به زبان انگلیسی در بین مردم کشور سورینام بسیار رویت شده است.

غذاها در سورینام

سورینام گرمسیری و ساحلی است، بنابراین میوه های عجیب و غریب (مانند نارگیل و گیاهان) و غذاهای دریایی (به ویژه میگو) در غذاها بسیار برجسته هستند. سایر ترکیبات اساسی شامل cassava (ریشه غده مانند گیاه مانیوک)، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، عدس، گیاهان و تایلر (غده دیگر) است. تولید برنج نیمی از کشاورزی کشور را تشکیل می دهد و شکر، گوشت گاو و مرغ نیز بخش عمده ای از تولید مواد غذایی سورینام هستند. به طور طبیعی، این ترکیبات نقش زیادی در دستور العمل های معمول سورینام دارند. گوشت و ماهی، ماهی شور (به نام bakkeljauw) که ماهی بدون ماهی خشک شده است، اغلب بخشی از آشپزی سورینام به همراه سبزیجات مانند بادمجان، بامیه و حبوبات حیاط است. هنگامی که مقداری ادویه در یک دستور العمل فراخوانی می شود، معمولاً از فلفل های مادام جانت استفاده می شود.

پوشش مردم سورینام

سورینام به طور کلی مکانی نیست که مجبور باشید نگران لباس پوشیدن باشید، اگرچه ممکن است بخواهید چیزی را برای رفتن به وعده های غذایی یا باشگاهی در پاراماریبو کمی شیک و بسته بندی کنید. به طور کلی، شلوارک، لباس و تیشرت یا پیراهن سبک، با یک جفت شلوار بلند و چیزی که آستین بلند برای شب ها در جنگل است، می خواهید، جایی که اشکالات می تواند آفت باشد. کفش سبک که بدون خیس شدن مشکل دارد برای بوش مفید است. صندل راه رفتن گزینه بسیار خوبی است زیرا در بیشتر مواقع می توان آنها را پوشید.

پوشش سنتی زنان سورینام

اسلام در سورینام

کشور سورینام تنها کشور در قاره آمریکاست که بزرگ ترین درصد مسلمانان را در این قاره به خود اختصاص داده است، به همین دلیل تنها کشور عضو سازمان همکاری اسلامی از این قاره است. در سال 1982م 35% جمعيت سورينام مسلمان بودند كه به اين ترتيب بالاترين درصد جمعيت را در ميان تمام كشورهاى امريكايى دارا هستند از اين ميزان در دوسوم جاوه‏اى، يك سوم هندى و بقيه آفريقائى، سرخ‏پوست آمريكايى و فلسطينى مى‏باشند. درصد جمعيت مسلمانان طى دهه‏هاى اخير افزايش يافته است، افزايش آهنگ بالاى رشد طبيعى جمعيت، مهاجرت مسلمانان به اين كشور و گروندگان جديد به اسلام، از علل بالابودن اين درصد است. اگرچه مسلمانان هويت زبانى و مذهبى را حفظ كرده ‏اند ولى به دليل تفاوت‏ هاى فقهى و قومى تاكنون موفق نشده ‏اند، جامعه‏ اى يكپارچه به وجود آورند و بسيارى از آنان در شهر پاراماريبو(پايتخت) به تجارت اشتغال دارند.

فستیوال ها در سورینام

فستیوال فاگوا: تعداد زیادی از مردم در سورینام از مهاجران هندی تبار هستند که دین، فرهنگ و تعطیلات خود را به همراه آورده اند. یکی از تعطیلات هندو، “هولی فاگوا” Phagwa است که دارای ارزش ملی در سورینام است. در سفر به سورینام می­ بینید که این فستیوال بهاری هندو که “فستیوال رنگ ها” نامیده می شود به نشانه پیروزی خیر بر شر برگزار می­ گردد. همچنین یک جشن عمومی در کشورهای اطراف کارائیب مانند گویان، ترینیداد و توباگو است. هندوها در معابد یا درخانه های خانوادگی جمع می ­شوند تا آوازهای عامیانه به نام “Chowtal” بخوانند که با ضربات تند درام همراه است و به همدیگر رنگ می­ پاشند.
فستیوال نورها: این فستیوال به دیپاوالی معروف است که نام آن از فستیوالی در جنوب هندوستان گرفته شده است. این جشنواره در سایر کشورهای آسیایی مانند مالزی و سنگاپور نیز جشن گرفته می شود. در شمال هندوستان بیشتر به عنوان دیوالی مشهور است، اما در اصل همان جشن است.
این فستیوال به منظور پیروزی خیر بر شر، پاکی بر پلیدی و نور بر ظلمت برپا می­ شود. در سفر به سورینام خواهید دید که دیوالی یک جشنواره پنج روزه است که یکی از مهمترین جشنواره های هندو بوده و در تاریک ترین شب ماه جدید طبق تقویم هندو برگزار می­ گردد. در سال 2020 در 14 نوامبر این جشن برگزار می­شود.

کارناوال سورینام: کارناوال سورینام از 22 تا 23 فوریه برگزار می ­گردد. در سفر به سورینام می­ بینید که در این کارناوال بهترین گروه های موسیقی، خوانندگان، رقصندگان و دی جی های سورینام شرکت می کنند.

سخن آخر

سورینام کوچکترین اجتماع آمریکای جنوبی، که فقط ۵۰۰ هزار شهروند دارد. این کشور جهان سومی، بیشتر با نیمکره شمالی قاره آمریکا در ارتباط بوده تا با بخش جنوبی و بر این اساس شهروندان سورینام در جست و جوی یک زندگی بهتر از آمریکای شمالی، به هلند ارباب سابق خود پل زدند. سورینام در گذشته از مستعمرات امپراتوری هلند بود و به نام گویان هلند معروف بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (199 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (200 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می کنم، ده و ربع دیگه دلم میخواد بخوابم+ویدیو (175 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (139 نظر) نگاهی به ماشین BMW لوکس و هوش پران رهبر معظم انقلاب+ویدئو (106 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (54 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (48 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (44 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به کیک تولد تزیین شده با توت فرنگی و بلوبری میلاد کی مرام بازیگر جذاب و خوش استایل +عکس/ مبارکاا باشه (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نگاهی به گنجینه حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام/ از قطعه های طلا تا ستاره بلورین
ماجرای تکیه 200 ساله تجریش از زبان پیرغلام 90 ساله
از نوحه خوانی دکتر پزشکیان در شب عاشورا تا جزئیات زلزله کرمان در حواشی داغ امروز سه شنبه 26 تیر 1403
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در محضر رهبر انقلاب برگزار شد
تأثیر سوابق تحصیلی/ جزئیات نحوۀ محاسبۀ نمره کل و ضرایب کنکوری‌های 1403
اولین تصاویر از حادثه شاهچراغ و زنده شدن دوباره صحنه های ترس و وحشت+فیلم
اعلام زمان ثبت‌نام آزمون زبان انگلیسی آیلتس
چالش ذهنی/ آیا می‌توانید معمای بقای مردی که از ارتفاع مرگبار پرید را حل کنید؟ کمتر کسی توانسته این معما را حل کند!
معمای ریاضی / در جستجوی نابغه‌ها هستیم؛ آیا شما توانایی و هوش کافی برای حل این معمای المپیادی پیچیده و چالشی را دارید؟
توضیحات دادستان شیراز در خصوص تیراندازی در شاهچراغ
ویدیو/ دکتر عباس موزون: "لَعنَ الله" در زیارت عاشورا به معنای دشنام یا ناسزا نیست
ویدیو/ دکتر الهی قمشه‌ای: امام حسین (ع) زنده است/ «زیرِ شمشیرِ غمش رقص‌کُنان باید رفت»
ویدیو/ تک واژۀ زیارت عاشورا که معنی آن در هاله‌ای از ابهام است/ تفسیر دکتر عباس موزون از کلمهٔ «تَنَقَبَت» چیست؟
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا»/ مکالمات پرکاربرد
شاهکار مهندسی در هلند؛ عبور کشتی‌ها از روی بزرگراه در آبگذر ولئومیر/ از تعجب انگشت به دهان می‌مانید!
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟