دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / کودک /

عادت های بد کودکان که باید ترک شوند ! 

یکشنبه، 30 آذر 1399
خیلی از کودکان با عادات فشار دادن دندان ها روی یک دیگر یا به عبارتی دندان قروچه کردن، باعث شکستن یا کج شدن دندان هایشان می شوند. بهتر است برای ترک این عادت شما حتما نزد یک دندان پزشک رفته و از او بخواهید به کودک شما محافظ دندان بدهد تا از شکستن و خرد شدن دندان هایش جلوگیری کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، عادت های انسان به عنوان یک سری رفتارهای تکرار شونده هم ناشی از همین عوامل است.آن چه بیشتر خانواده ها را از دست فرزندان خود عاصی می کند، رفتارهای خارج از عرفی است که کودکان به انجام آن خو کرده اند. نتایج تحقیقات متعدد نشان می دهد که سهم عوامل اجتماعی و روان شناختی در شکل گیری و تداوم عادت های نامناسب بسیار بیشتر از عوامل ارثی و فیزیولوژیکی است.بیشتر شکایات والدین از عادت های نادرست کودکان مربوط به بدغذایی، بازی با یکی از اندام های بدن، جیغ زدن، وابستگی افراطی و بیمارگونه به والدین، دروغ گویی، دزدی، کشیدن موی سر دیگری، کتک کاری و مکیدن انگشت است که شیوع زیادی در بین کودکان دارد.

باید توجه داشت که یکی از علل بروز این عادت ها، اضطراب و فشارهای درونی کودک است. عادت یک شبه به وجود نمی آید و یک شبه هم از بین نمی رود. بنابراین از کودکی که دارای تفکر و احساس ناسالم است، نباید انتظار رفتار مطلوب داشته باشیم. زیرا مخزن رفتاری کودک در نتیجه پاسخ به تفکرات و احساساتش شکل گرفته است و اگر والدین در ارائه پاسخ های صحیح و به موقع کوتاهی کرده باشند، نباید نقش خود را در بروز عادت نادرست کودکشان نادیده بگیرند.

از طرفی کودک در تعامل با محیط و اطرافیان تحت تاثیر رفتارها و واکنش های دیگران قرار می گیرد و در واقع رفتارهای خوب و بد را آموزش می بیند. بسیاری از کودکان دست به الگوبرداری از رفتارهای دیگران می زنند. اگر این الگوبرداری و عمل به آن از نظر روانی به تخلیه کودک منجر شود و اضطراب کودک را کاهش دهد، آن رفتار را الگو قرار می دهد و تداوم می بخشد.در ادامه مطلب بدترین عادات کودکان بررسی می شوند.

۱- مکیدن انگشتان:

کودکان علاقه زیادی به مکیدن انگشتان دارند بویژه انگشت شصت. شما باید سعی کنید این عادت او را ترک دهید زیرا مکیدن انگشت باعث می شود، رشد آرواره ها ناهنجار شود و دندان های فک بالایی گشاد شده و دندان های فک پایینی به عقب کشیده شود. شما می توانید برای ترک دادن این عادت روی انگشت او لاک تلخ بزنید یا به او دستکش نخی یا لاستیکی بپوشانید تا از مکیدن انگشت صرف نظر کند.

۲- بد غذا بودن:

بد غذا بودن کودک یعنی این که او از خوردن غذاهای جدید امتناع می کند و فقط تعداد انگشت شماری از غذاها را بخورد. با این اوضاع هرگز ویتامین های بدن او به طور کامل تامین نخواهد شد. بنابراین سعی کنید حتی شده به اندازه یک قاشق چای خوری از غذاهای جدید به کودک خود بدهید تا او کم کم به خوردن آنها عادت کند. همچنین از پوره میوه ها استفاده کنید تا با طعم میوه های مختلف نیز آشنا شود.

۳- استفاده طولانی مدت از پستانک:

استفاده طولانی مدت از پستانک باعث ایجاد عفونت گوش، رشد میکروب ها در داخل دهان و درگیر شدن میکروب ها با زبان و دندان ها می شود. بهترین زمان گرفتن پستانک از کودکتان، زمانی است که او می تواند کاملا راه برود ولی چنانچه دیرتر پستانک را گرفتید، اجازه ندهید خیلی به درازا بکشد تا برای کودک شما باعث ایجاد مشکل شود. سعی کنید پستانک او را داخل جعبه ای قرار دهید و به او بگویید که باید پستانک را به کودک دیگری هدیه کنیم و با این روش پستانک را از ذهن او پاک کنید.

۴- نوشیدن مایعات با بطری:

اگر کودک شما عادت کرده است با بطری یا شیشه شیر، مایعات را بنوشد شما باید فنجان را جایگزین بطری یا شیشه شیر کنید. زیرا کودک بیشتر از همه علاقه به نوشیدن شیر دارد و زیاده روی در مصرف شیر باعث ایجاد فقر آهن در بدن او می شود. همچنین بسیاری اوقات که شیشه شیر در دهان او است و کودک به خواب می رود باقیمانده شیر در دهان او باعث ایجاد پوسیدگی دندان می شود.

۵- انگشت را داخل بینی فرو بردن:

کودکان علاقه زیادی به بینی خود دارند و بیشتر اوقات با فرو بردن انگشت خود داخل بینی یک سرگرمی برای خود ایجاد می کنند. اما ممکن است زمانی که بینی آنها پر از عفونت و آلرژی باشد این انگشت آلوده را به دهان خود بزنند و بیماری را بدتر کنند. شما سعی کنید حتما در زمان سرماخوردگی کودکتان بینی او را با اسپری بینی بشویید و خالی کنید.

همچنین انگشت در بینی کردن ممکن است باعث زخم شدن بینی و عفونت آن شود

۶- مصرف تنقلات:

بیشتر کودکان عاشق خوردن تنقلات هستند و همیشه با خوردن تنقلات در طول روز اشتهایی برای خوردن غذا در وعده های اصلی یا میان وعده ها را ندارند. سعی کنید تا جایی که می توانید زمانی که کودک شما گرسنه است تنقلات را از دسترس او دور کنید و به او غذا بدهید و در میان وعده ها حتما از میوه ها و تنقلات مفید مانند مغزها استفاده کنید این کار باعث می شود آنها کم کم یاد بگیرند که از تنقلات مفید استفاده کنند.

۷- دندان قروچه کردن:

خیلی از کودکان با عادات فشار دادن دندان ها روی یک دیگر یا به عبارتی دندان قروچه کردن، باعث شکستن یا کج شدن دندان هایشان می شوند. بهتر است برای ترک این عادت شما حتما نزد یک دندان پزشک رفته و از او بخواهید به کودک شما محافظ دندان بدهد تا از شکستن و خرد شدن دندان هایش جلوگیری کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی