دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / مسائل حقوقی /

عده زن باردار 

شنبه، 29 مرداد 1401
در برخی از موارد انحلال عقد نکاح مانند طلاق ، فسخ نکاح یا فوت شوهر ، زن موظف است که عده نگه دارد . فلسفه نگه داشتن عده در بیشتر موارد جلوگیری از اختلاط نسل می باشد و به همین دلیل ، قانون مدنی حکم نگه داشتن عده را مقرر کرده است . البته مدت عده وفات ، عده طلاق و عده فسخ نکاح ممکن است با هم تفاوت هایی هم داشته باشد .

این محتوا قصد داریم به بررسی این مسئله بپردازیم که حکم عده زن باردار چیست ؟ آیا زن باردار هم بعد از انحلال عقد نکاح باید عده نگه دارد ؟ مدت عده زن باردار چقدر است ؟ به همین مناسبت ، در این محتوا به بررسی عده زن ، انواع عده زن و عده زن باردار خواهیم پرداخت .

عده زن چیست؟

یکی از مباحثی که در خصوص انحلال عقد نکاح مطرح می شود ، لزوم نگه داشتن عده است . در قانون مدنی ، در شرایطی که عقد نکاح به دلیلی منحل می شود ، زن موظف است عده نگه دارد . نگه داشتن عده به این معناست که زن در آن مدت نمی تواند با شخص دیگری ازدواج کند . بنابراین تا پایان مدت عده باید از ازدواج خودداری کرده و پس از آن ، در صورت تمایل به عقد دیگری در آید . در غیر این صورت ، ممکن است ازدواج وی حکم ازدواج با زن شوهردار را داشته باشد. در قانون مدنی ، انواع عده زن پیش بینی شده است . در واقع ، بر حسب علت انحلال نکاح ، عده زن هم مختلف و متنوع است . بنابراین ، در صورت طلاق زن و مرد ، زن باید عده طلاق نگه دارد . در عقد موقت ، باید عده بذل و انقضای مدت مگه دارد . در فسخ نکاح نیز موظف به نگه داشتن عده فسخ نکاح است . علاوه بر این ، در صورت فوت شوهر نیز نگه داشتن عده وفات شوهر ضروری است .

انواع عده زن

در قانون مدنی ، انواع عده زن پیش بینی شده است . در واقع ، بر حسب علت انحلال نکاح ، عده زن هم مختلف و متنوع است . بنابراین ، در صورت طلاق زن و مرد ، زن باید عده طلاق نگه دارد . در عقد موقت ، باید عده بذل و انقضای مدت مگه دارد . در فسخ نکاح نیز موظف به نگه داشتن عده فسخ نکاح است . علاوه بر این ، در صورت فوت شوهر نیز نگه داشتن عده وفات شوهر ضروری است .

عده زن باردار

حال که به توضیح عده و انواع آن پرداختیم ، قصد داریم به این سوال نیز پاسخ بدهیم که آیا زن حامله نیز موظف به نگه داشتن عده است ؟ حکم عده زن باردار در قانون چیست ؟ مدت عده زن باردار چقدر است ؟ در پاسخ به این سوالات و با توجه به قانون مدنی ، می توان حکم عده زن باردار را به این صورت توضیح داد : عده زن باردار ، در طلاق زن حامله، فسخ نکاح یا در عقد موقت تا پایان وضع حمل زن است . یعنی تا زمانی که زن فرزندش را به دنیا بیاورد ؛ یا به دلیلی فرزندش سقط شود . چرا که فلسفه عده در این موارد ، جلوگیری از اختلاط نسل است که با وضع حمل زن این موضوع منتفی می شود . اما در مورد زن بارداری که در عده وفات شوهر است ؛ اگر وضع حمل او زودتر از چهار ماه و ده روز از زمان فوت شوهر اتفاق افتد ؛ موظف است تا پایان مدت چهار ماه و ده روز را عده وفات نگه دارد .

عده طلاق زنی که از زنا باردار شده

زوجه اى ـ العیاذ بالله ـ از زنا حامله شده، و طلاق داده شده است. آیا عدّه او وضع حمل است، یا عدّه غیر حامله را دارد؟ حکم مسأله در صورتى که حاملگى از طریق وطى به شبهه باشد چیست؟
پاسخ : در صورتى که مسلّم باشد حمل از زناست، و احتمال الحاق به زوج شرعى نباشد، عدّه اى براى حمل نیست، تنها عدّه طلاق دارد. و وطى به شبهه عدّه دارد، و در صورت حمل عدّه آن وضع حمل است.

عده زنی که در ازدواج موقت حامله شده [عده عقد موقت]

زنى متعه شده، و مدّت عقد و عدّه وى سپرى شده است، ولى از همان مرد حامله شده، و فرزندى در شکم دارد. آیا همان شخص تا قبل از وضع حمل، مى تواند دوباره او را صیغه نماید؟
پاسخ : شوهر اوّل مى تواند مجدّداً او را متعه کند، ولى شخص دیگرى حقّ ندارد با او ازدواج کند تا وضع حمل کند. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
هزینه چاپ یک کتاب
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟