اعتبار بین‌المللی آزمون GRE چگونه است؟

  دوشنبه، 13 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
اعتبار بین‌المللی آزمون GRE چگونه است؟
یکی از شرایط پذیرش برای تحصیل در دانشگاه های آمریکا و برخی از دانشگاه های اروپا، شرکت و قبولی در آزمون GRE است.

آزمون GRE چیست و از چه سالی برگزار می شود؟

آزمون GRE یکی از آزمون های بین المللی است و در واقع آزمون سنجش مهارت های درک واژگان، نوشتار تحلیلی و تفکر انتقادی (Critical Thinking) به زبان انگلیسی است و نام آن از مخفف کلمات Graduate Record Examinations می آید. از آنجا که این آزمون از پیش نیازهای پذیرش برای دوره های تحصیلات تکمیلی در بسیاری از دانشگاه های جهان و به ویژه آمریکا می باشد، به آزمون پذیرش (Admissions) نیز معروف است.

آزمون GRE را موسسهETS در سال ۱۹۴۹ طراحی کرده است و امروزه به صورت کامپیوتری برگزار می شود. ETS آزمون GRE General را در سال ۲۰۱۱ مورد بازبینی قرار داد و تغییراتی در این آزمون صورت داد. تغییرات اعمال شده درGRE به جهت تبدیل کردن آن به آزمونی بود که بتواند مهارت های دانشجویان متقاضی دوره های تحصیلات تکمیلی را بهتر از قبل مورد سنجش قرار دهد.

آزمون GRE General از چند بخش تشکیل شده است؟

این آزمون از سه قسمت اصلی درک واژگان (Verbal Reasoning)، ریاضیات (Quantitative Reasoning) و نوشتار تحلیلی (Analytical Writing) تشکیل شده است. هر قسمت نیز خود در برگیرنده ی دو سری سوال است و در مجموع شامل شش سری سوال می شود. تعداد سوالات هر بخش (بجز Writing) 20 سوال می باشد.

همچنین یک سری سوال ۲۰ تایی با عنوان بخش تجربی (Experimental Section) نیز وجود دارد، در نتیجه آزمون دهندگان ۵ سری سوال ۲۰ تایی که مجموعا ۱۰۰ سوال ریاضی و درک واژگان است و دو تکلیف نوشتار تحلیلی (Analytical Writing) را پاسخ می دهند. بخش تجربی دربرگیرنده ی پرسش های جدیدی است که موسسه ETS در نظر دارد در آینده از آن ها استفاده کند. علی رغم اینکه نمره این بخش محاسبه نمی شود، اما برای متقاضی غیر قابل تشخیص است و همانند بخش های دارای نمره در آزمون ارائه می گردد.

تصویر

مبنای نمره دهی در هر بخش آزمون چگونه است؟

ارزیابی بخش درک واژگان و ریاضیات براساس تعداد پاسخ های صحیح و با درنظر گرفتن دشواری سوالات هر کدام از بخش های ذکر شده تعیین می گردد. ابتدا نمرات خام هر بخش براساس تعداد پاسخ های صحیح، محاسبه شده سپس در فرآیندی به نام معادل سازی (equating) به مقیاس نمره ۱۷۰-۱۳۰ تبدیل می گردد.

ارزیابی نمره بخش نگارش تحلیلی بر مبنای کیفیت پاسخی است که به پرسش مطرح شده در قالب مقاله می دهید. نمره این بخش میانگین نمرات دو مقاله نوشته شده شما است. میانگین نمرات اخذ شده، رند و عدد بدست آمده مابین ۶-۰ در کارنامه درج می گردد. در جدول زیر مقیاس نمرات را می توانید مشاهده کنید.

Score Scale Section
130–۱۷۰, In 1 point increments Verbal Reasoning
130–۱۷۰, In 1 point increments Quantitative Reasoning
0–۶, In half point increments Analytical Writing

اعتبار بین المللی آزمون GRE

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دکتری و بالاتر را در دانشگاه های کشورهایی مانند آمریکا و 160 کشور دیگر جهان را داشته باشند قطعاً یکی از مدارک موردنیاز آن ها، آزمون GRE است که بسته به نوع دانشگاه، نمره مدنظر و قبولی نیز متفاوت است؛ همچنین درمواردی کارفرمایان جهت استخدام در برخی از موقعیت های شغلی، خواستار مدرک GRE هستند.

با شرکت در آزمون GRE توانایی و قابلیت خود را برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشگاه های معتبر آمریکا و 160 کشور دیگر روشن خواهید ساخت؛ بنابراین از بابت اعتبار بین المللی آن هیچ گونه نگرانی نخواهید داشت.

چه افرادی باید در آزمون GRE General شرکت کنند؟

آزمون GRE General امکان سنجش کیفی و کمی مشترکی را برای مقایسه دانشجویان متقاضی تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی به هیئت های بررسی کننده دانشگاه ها فراهم می کند. از آنجا که درخواست های بررسی مدارک به دانشگاه ها جهت پذیرش، طیفی از دانشجویان با سوابق تحصیلی و فرهنگی متفاوت را در بر می گیرد، در نتیجه متقاضیانی که درصدد ارائه درخواست برای ادامه تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) در دانشگاه های آمریکا هستند، باید در آزمون GRE General شرکت کنند.

همچنین نمره این آزمون در پنل های پذیرش و بورس تحصیلی مورد استفاده قرار می گیرد و مکمل مدارکی نظیر ریز نمرات دوره کارشناسی، توصیه نامه ی استادان، رزومه علمی و سایر مدارک فارغ التحصیلی است. باید این نکته را نیز متذکر شد که دانشگاه های آمریکا شیوه های بسیار زیادی را در جهت استفاده از نتایج GRE به کار می برند، در برخی دانشگاه ها نتایج آزمون GRE در فرآیند پذیرش (Admissions) فرمالیته و تشریفاتی است، در حالی که در برخی موسسات پژوهشی و دانشگاهی نتایج آزمون یکی از مهم ترین و اساسی تر ین بخش ها در فرآیند پذیرش است.

از چه منابعی برای آمادگی در آزمون GRE General استفاده کنیم؟

با مراجعه به وب سایت ETS و مطالعه صفحات مربوط به این آزمون، با منابع دست اول و معتبر معرفی شده از سوی ETS مواجه می شوید. این منابع کمک چشم گیری به شما در جهت پشت سر گذاردن موفق آزمون و کسب نمره مناسب دارند. یکی از منابع مهم که می توانید از وب سایت ETS دانلود کنید، نرم افزاری با نام PowerPrep است. این نرم افزار در برگیرنده ی دو آزمون است که کاملا مشابه آزمون GRE General است. همچنین می توانید از کتابی جامع برای آشنایی بخش های مختلف آزمون استفاده کنید که این کتاب از اینجا قابل مشاهده است.

برای آمادگی بهتر در قسمتQuantitative Reasoning می توانید از ویدیو های معرفی شده در سایت ETS که برای این بخش در نظر گرفته شده است، استفاده کنید. همچنین کتاب GRE Math Bible یکی از بهترین منابع جهت آمادگی در بخش Quantitative Reasoning است.

برای قسمتVerbal Reasoning نیز از کتاب چند جلدیOfficial GRE® Verbal Reasoning Practice Questions می توانید بهره ببرید. کتاب ACE The GRE Writing Assessment جهت آمادگی بهتر برای قسمتAnalytical Writing توصیه می گردد.

نکته: توجه داشته باشید که در آزمون کامپپیوتری GRE General می بایست از واژه پرداز مخصوص آزمون استفاده کنید که این واژه پرداز با برنامه ای مثل Word متفاوت است و امکاناتی مثل اصلاح املای لغات را ندارد، به همین جهت به متقاضیان آزمونGRE General توصیه می شود هنگام مطالعه و تمرین های در منزل برای Analytical Writing، به جای نرم افزار Word از واژه پرداز WordPad یا Notepad که مجهز به Error Correction نیست، استفاد کنند.

برچسب ها: GRE آزمون GRE

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان