ساعدنیوز
ساعدنیوز

اگر موهایتان موخوره دارد، بخوانید

  جمعه، 27 دی 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
اگر موهایتان موخوره دارد، بخوانید
موخوره (trichoptilosis) وقتی ایجاد می شود که لایه محافظ در انتهای فیبرهای مویی نوک مو از بین برود و سر مو چند شاخه شود.

خیلی از افراد برای مقابله با این مشکل به سراغ انواع محصولات خارجی، نرم کننده مو و سرم ها می روند. اما باز نمی توانند به طور کامل از شر مو خوره راحت شوند. در این مطلب توصیه های ساده ای ارائه می دهیم که طبیعی بوده و سلامت موهایتان را ارتقا می دهد.

موخوره و انواع آن

قبل از این که با روش های پیشگیری از ایجاد موخوره آشنا شوید ابتدا باید بدانید که موخوره چیست، چگونه ایجاد می شود، آیا قابل درمان است و چه افرادی بیشتر به آن دچار می شوند. فرقی نمی کند موهای شما چه جنس و بافتی داشته باشد، اگر موهایتان از حد مشخصی بلندتر شود و در نگهداری از آن ها دقت کافی نداشته باشید احتمال ایجاد موخوره در آن ها وجود دارد. موخوره همیشه در نوک مو ایجاد می شود چون موها هرچه از ریشه مو فاصله بگیرند بیشتر رطوبت خود را از دست می دهند و شکننده تر می شوند. اکثر افراد موخوره را به شکل دو شاخی شدن نوک مو می شناسند در حالی که این تنها شکل موخوره نیست و موخوره می تواند به صورت چند شاخی (درختی) و یا بدون شاخه و تنها با نازک شدن نوک موها (شمعی) بروز کند. پس از ایجاد موخوره درمان آن کار مشکلی است و تنها می توان تامین رطوبت موها و تقویت آن ها با روغن های گیاهی مفید، نشانه های موخوره را تا حدی از بین برد اما در مرحله ای خاص شما مجبور به کوتاه کردن نوک موها یا استفاده از دستگاه موخوره گیری خواهید شد پس لازم است که با پیشگیری از ایجاد موخوره همیشه موهای خود را سالم و قوی نگه دارید تا نیازی به کوتاه کردن آن ها نداشته باشید.

تصویر

پرهیز از استفاده مکرر از ابزارهای حرارتی روی نوک موها

حرارت بیش از حد با ابزارهای حرارتی فلزی باعث آسیب به ساقه مو و رشد نامتعادل موها و ایجاد موخوره در آن ها می شود. کارشناسان توصیه می کنند استفاده از این ابزارها را به حداقل برسانید و ترجیحا از موصاف کن و موفرکن سرامیکی به جای فلزی استفاده کنید. هنگام استفاده از این ابزارها سعی کنید آن را روی نوک مو به کار نبرید و تنها ساقه مو را با استفاده از آن حالت دهید. چون حرارت زیاد روی نوک موها باعث آسیب به این قسمت می شود و موخوره ها به وجود می آیند.

استفاده از اکسسوری های مناسب برای مو

از اکسسوری هایی برای جمع کردن و حالت دادن به موها استفاده کنید که قطعات فلزی در خود نداشته باشند. این قطعات فلزی در تماس با ساقه مو می توانند باعث آسیب و شکنندگی موها شوند و موخوره را به وجود آورند. همچنین جمع کردن موها در حالت مرطوب باعث کشیدگی ساقه مو شده و موخوره به وجود می آورد. بنابراین کارشناسان توصیه می کنند موها را ا خشک شدن کامل جمع نکنید و نبندید و این کار را پس از خشک شدن موها با استفاده از کش سر و روبان که قطعات فلزی در خود ندارد انجام دهید. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که هرگز دچار موخوره نخواهید شد و همیشه موهایی سالم و بلند و زیبا خواهید داشت.

کوتاه کردن موها با قیچی داغ برای مقاوم کردن آن ها

کوتاه کردن موها با قیچی داغ یکی از روش های موثر در پیشگیری از ایجاد موخوره است چون حرارت موجود در قیچی باعث می شود ساقه مو پس از برش مهر و موم شده و رطوبت مو از طریق نوک آن دفع نشود و به این ترتیب ساقه مو نسبت به ایجاد موخوره مقاوم خواهد شد. این روش هم برای کسانی که می خواهند از بروز موخوره پیشگیری کنند موثر است و هم می تواند موخوره موجود در مو را که در مراحل اولیه هستند درمان کرده و از پیشروی آن جلوگیری کند بدون آن که نیاز به کوتاه کردن قسمت زیادی از ساقه مو باشد. این روش توسط کارشناسان آرایشی تایید و توصیه شده است و شما می توانید با به کار بردن آن به طور دائم از شر موخوره ها خلاص شوید. حرارت مورد نیاز برای چنین اثری روی مو حدود ۱۵۵ درجه سانتیگراد است و استفاده از یک قیچی داغ با این حرارت ممکن است برای افراد مبتدی کار دشواری باشد به همین دلیل توصیه می شود این کار را در سالن های آرایشی و توسط افراد متخصص انجام دهید.

تصویر

کوتاه کردن منظم موها برای جلوگیری از ایجاد موخوره

هرچه موهای شما بلندتر باشد احتمال ایجاد موخوره نیز در آن بیشتر است بنابراین توصیه می شود فاصله زیادی بین نوبت های کوتاه کردن موها قرار ندهید چون در این فاصله است که موخوره در نوک موها ایجاد می شوند و باعث تضعیف ساقه مو می گردند. اما اگر پیش از این مرحله مو را انجام دهید موخوره های ایجاد شده فرصت پیشرفت و رسیدن به قسمت های بالایی ساقه مو را نخواهد داشت و موها سالم تر رشد خواهند کرد. کارشناسان توصیه می کنند هر ماه یک بار حدود نیم تا یک سانتی متر از نوک موها را کوتاه کنید تا چند ماه بعد مجبور نباشید برای خلاص شدن از شر موخوره ها قسمت زیادی از قد موها را کوتاه کنید. اگرچه با این کار موها در مدت طولانی تری به بلندی مورد نظر شما خواهند رسید اما شما از سلامت و زیبایی آن ها مطمئن خواهید بود.

عدم استفاده مکرر از شامپو برای جلوگیری از ایجاد موخوره

علت اصلی ایجاد موخوره خشکی ساقه مو است و هر کاری که این خشکی را افزایش دهد در به وجود آمدن موخوره نیز موثر خواهد بود. یکی از کارهایی که باعث خشک شدن ساقه مو می شود استفاده زیاد از شامپو است، شامپوها از هر نوعی که باشند باعث از بین رفتن مقاومت ساقه مو می شوند چون موها در مرحله خیس بودن بسیار حساس تر هستند و به خصوص نوک موها در مرحله شستشو با شامپو آسیب بیشتری می بینند. کارشناسان توصیه می کنند بیش از یک یا حداکثر دو بار در هفته موهای خود را شامپو نزنید و ترجیحا این کار را رو قسمت های نزدیک ریشه مو انجام دهید، شما می توانید در حمام موها را مثل دم اسبی در دستان خود جمع کنید و شامپو را روی پایه دم اسبی استفاده کنید طوری که بیشتر به کف سر شما برسد تا نوک موها. پس از شامپو زدن نیز نرم کننده را روی نوک موها استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته آن ها تامین شود. در صورت نیاز می توانید قبل از حمام از ماسک های آبرسان روی نوک مو نیز استفاده کنید.

تصویر

پرهیز از شستشوی موها با آب داغ

همان طور که گفتیم هر کاری که باعث خشک شدن ساقه مو شود در ایجاد موخوره نیز موثر است. یکی از عادات غلط در شستشن موها استفاده از آب داغ است، آب داغ چربی های محافظ و رطوبت موجود در ساقه موها را از بین می برد و باعث خشکی و شکنندگی آن می شود. کارشناسان توصیه می کنند موقع استحمام و به خصوص در مرحله آبکشی موها از آب ولرم و حتی آب سرد (تا حدی که بتوانید سرمای آن را تحمل کنید) برای شستن موها استفاده کنید. این کار باعث می شود که کوتیکول موها بسته شود و ساقه مو رطوبت خود را از دست ندهد و از ایجاد موخوره در نوک موها جلوگیری شود.

استفاده از محصولات حاوی روغن به خصوص روغن آرگان

روغن های طبیعی یکی از روش های اصلی و موثر در پیشگیری است موخوره است که حتی می توانند در درمان و رفع موخوره نیز تاثیر داشته باشند. روغن های گیاهی سبک مثل روغن آرگان رطوبت مورد نیاز ساقه مو را تامین می کنند و بدون آن که موها را سنگین کنند و یا باعث چرب شدن کف سر شوند درخشش و شادابی را به آن ها باز می گردانند. روغن های سنگین مثل روغن زیتون و روغن نارگیل مولکول های بزرگی دارند که به سادگی در فولیکول مو نفوذ نمی کند اما روغن آرگان مولکول های کوچکی دارد که به سرعت و به طور کامل بافت ساقه مو را پوشش می دهد و با تامین رطوبت مورد نیاز مو از ایجاد موخوره پیشگیری می کند.

خشک کردن صحیح موها برای جلوگیری از ایجاد موخوره

پس از شستشوی موها با یک حوله میکروفیبر آب اضافی موها را بگیرید و از برس کشیدن موهای خیس شدیدا اجتناب کنید چون موها در حالت خیس بسیار مستعد شکنندگی هستند. اما برای باز کردن گره موها می توانید از یک شانه دندانه درشت ساده استفاده کنید و قبل از این کار یک اسپری حالت دهنده و نرم کننده روی موهای خود به کار ببرید تا فشار کمتری روی ساقه مو وارد شود. برس زدن موهای خشک را نیز با احتیاط انجام دهید و اگر موهای مستعد موخوره دارید به جای برس های پلاستیکی و مویی از برس های چوبی استفاده کنید. وقتی از سشوار روی موها استفاده می کنید حرارت زیادی به ساقه مو وارد می شود و این حرارت می تواند رطوبت و چربی طبیعی ساقه مو را از بین ببرد و باعث به وجود آمدن موخوره در نوک موها شود. اما اگر موقع سشوار کشیدن سعی کنید حرارت سشوار را روی ساقه مو متمرکز کنید و سشوار را روی نوک موها نگیرید این قسمت آسیب کمتری خواهد دید. سشوار کشیدن موها را نیز تا حدی ادامه دهید که موها کاملا خشک نشوند و کمی مرطوب باقی بمانند و اجازه دهید باقی مانده این رطوبت با جریان هوا خشک شود. این کار سلامت موها را تضمین می کند و مانع از ایجاد موخوره بر اثر خشکی و حرارت ناشی از سشوار می شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

2 دیدگاه
  دیدگاه ها
هیر تراپیست سمیرا
2 سال پیش

یکی دیگه از دلیل ایجاد موخوره کمبود پروتئین و مواد مغذی در کورتکس مو هست که حتما باید درمان‌عمقی شود مثل پروتئین تراپی یا بوتاکس مو یا ویتامینه مناسب آسیب موهاتون که بعد از درمان و انجام موخوره گیری ،موهاتون درمان میشه :)))
نرگس
3 سال پیش

دروغ است من دو ماهیکبار نصفی از موهایم را کوتاه میکنم اما فایده ای ندارد بازهم 2 ماه بعد موخوره میشود
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (134 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (76 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (45 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (36 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (30 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (28 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خوانندگی غش آور احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت به زبان محلی با اصرار شهاب حسینی/ فقط خنده هاش😂+ویدئو خلاقیت خنده دار اُوستا بنّا با طراحی نمای خانه اش حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 روزمرگی های پر دردسر ولی قشنگ ستاره سادات قطبی با پسر کوچولوهاش/ راسته میگن بچه شیرینی زندگیه+ویدیو دیس غذای محمود احمدی نژاد در خانه اش با فرش ماشینی و پشتی/ ظروف غذاش از چینی های قدیمیه +عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی جملات قصار خنده دار جواد خیابانی ملقب به جواد بلا به بهنام تشکر، نیمای سریال ساختمان پزشکان+فیلم ایده خلاقانه پدر خوش فکر در تاب دادن دخترش از راه دور در تاریخ ثبت شد+عکس/ مغز نیست که گنجینه افکار نابه😂 رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی هومن حاجی عبداللهی، رحمت سریال پایتخت درکنار همسر کم سن و سالش/ مبارکا باشه+عکس خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار در ساخت الاکلنگ برای گچ کاری/ دکترای افتخاری حق توئه+ فیلم خلاقیت منحصربفرد شهرداری در محافظت از درخت با نصب المان نوستالژی+عکس/ آدم از اینهمه هوش و ذکاوت حظ میکنه👌 صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 حیاط باصفا و دلباز خانه شیدا یوسفی، دختر بزرگ نورالدین خانزاده در نون خ/ خونه نگو باغ بگو!+عکس نگاهی به آخرین جشن تولد ساده و بدون تجملات هاشمی رفسنجانی با حضور همسرش+ عکس/ روحشون شاد ترکی حرف زدن زیبا و باحال المیرا شریفی مقدم و رامبد جوان در حضور همسرش/ چقدر خوب صحبت کردن+ویدیو حضور آشنایان و ورزشکاران در مراسم عروسی میلاد محمدی با رونمایی از تیپ شیک آقای داماد+عکس/ از ووریا غفوری تا برادرش... طراحی منحصربفرد یک معمار در طراحی خانه با الهام از پاندا+عکس/ از چیدمان بینظیر بالکن تا مبلمان چشم نواز عکس زیبای مژده لواسانی و پدر وکیلش در روز خاص و افتخارآفرین زندگی خانم مجری/ میز پر از هدیه است+عکس کتاب های روانشناسی معروف که باید خواند نگاهی به تاج گل عروس زیبا و دسته گل شیک و متفاوت همسر نچرال و باکلاس سام درخشانی+عکس چگونه بیمه مناسب خودروی خود را خریداری کنیم؟ مقایسه هتل درویشی با الماس 2، کدام بهتر است؟ مداحی دیده نشده مرتضی پاشایی برای امام حسین در ماه محرم در خیابان+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی میز صبحانه ساده و رژیمی همسر شاهرخ استخری با خوراکی های سالم و مقوی/ چقدر خوب به خودش و بچه هاش میرسه😍+عکس مقایسه موکت تایل و موکت رولی برای فضاهای مختلف ضرب المثل های ایرانی با هوش مصنوعی جان گرفت رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد! حضور بازیگران در منزل نسرین مقانلو برای تسلیت بابت فوت پدرشون؛ فریبا کوثری ،سالار عقیلی و...+ویدئو روایت فوق خنده دار حامد آهنگی از معادل سازی لغات انگلیسی به فارسی+ویدیو/ دیگه کراوات نمیخرم چون احساس میکنم معادلش فحشه😂 (عکس) رهبر معظم انقلاب زیر سایه درخت چنار پیر حیاط خانه پدریشان/چه با صلابت نگاهی به فضای کتابخانه‌ی رهبرمعظم انقلاب؛ چه کتاب‌هایی در آن وجود دارد؟ پسر بزرگ و رشید ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت +عکس/ باورتون میشه همچین پسر بزرگی داشته باشه؟ حضور جالب علی دایی در خانه یک عکاس ورزشی و دیدار با مادر 98 ساله او+عکس خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی وان حمام به شکل سنگ های قیمتی/ مغزو باید طلا گرفت +عکس رونمایی از تصویر پدر زن متشخص همایون شجریان/ خداوکیلی سحر دولتشاهی چه بابای لارجی داره😍 مهر و تسبیح و قرآن هدیه به سرمربی تازه مسلمان شده‌ی تیم سپاهان+عکس مراسم سالگرد ازدواج عاشقانه مرضیه جوان سریال دلدادگان/ چیدمان شیک میز با گل های رز پرَپَر شده+عکس مداحی موذن زاده اردبیلی در سخت ترین روز علی دایی ستاره سابق فوتبال/ اردت آقای فوتبالیست به اهل بیت مثال زدنی ست+ فیلم نگاهی به دکوراسیون اروپایی و شیک خانه لوکس و مجلل هانده ارچل/ عجب خونه زندگی خاص و منحصر به فردی+عکس پست تلخ و جگرسوز گلنار گیلدخت برای مرگ مادرش !! +ویدئو سکانس خنده دار دروغ گفتن بامزه حامد آهنگی در مورد پدربزرگش به رضا ناجی، بازیگر تبریزی/ سالن رفت رو هوا 😂+فیلم
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد! ضرب المثل های ایرانی با هوش مصنوعی جان گرفت نگاهی به فضای کتابخانه‌ی رهبرمعظم انقلاب؛ چه کتاب‌هایی در آن وجود دارد؟ جزئیات جدید از ماجرای مهمانی29 پزشک در شیراز و مرگ یک متخصص پوست و مو جوان رابطه عاشقانه در خیابان گاندی به خون کشیده شد/ قاتل اعتراف کرد به بهانه اکران مست عشق، نگاهی به شهاب حسینی و عاشقانه‌ترین نقش‌هایش؛ سفری در میان عشق‌های ماندگار! رازهای نقاشی مرگ سقراط در موزه متروپلیتن نیویورک اختلاف شیرین امام خمینی(ره) و همسرشان در نام‌گذاری فرزندان ترفند باورنکردنی پزشکان روم باستان برای برگرداندن ضربان قلب به بدن بیمار/ عجیب ولی واقعی! کف قیمت دلار کجاست؟ مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد/ تغییر ظرفیت‌های پذیرش ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند/ ناشر عذرخواهی کرد جزئیات افزایش 10 میلیون تومانی وام بازنشستگان + مبلغ اقساط عکس دیده نشده از زنی که در ترور شهید صیاد شیرازی نقش اصلی را داشت/سرنوشت معاون رجوی چه شد؟؟
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده