اگر رمز تلفن همراه خود را فراموش کردیم چه کنیم؟

  پنجشنبه، 26 تیر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
اگر رمز تلفن همراه خود را فراموش کردیم چه کنیم؟
فراموشی رمز عبور تلفن هوشمند یک مشکل متداول در جهان محسوب می‌شود، در این گزارش راه حل‌های عملی برای شکستن رمز عبور تلفن هوشمند معرفی شده است.

همانطور که می دانید برای گذاشتن رمز روی گوشی راه های مختلفی می توان استفاده کرد،راه هایی مانند رمز عدد و حروف رمز پترن یا همان الگویی و اخیرا هم با پیشرفت فناوری رمز اثر انگشت و تشخیص چهره هم به آن افزوده شده است،اما بیشترافراد از روش الگو و حروف و اعداد استفاده می کنند. ما انسانیم و فراموشی خصلت بارز ما است. روشن گذاشتن چراغ، جا گذاشتن کلید ماشین و فراموش کردن الگوی قفل موبایل (پترن) یا رمز آن چیزهایی است که خواه و ناخواه اتفاق می افتد. متاسفانه این مورد آخر کمی دردسر ساز است و باعث می شود تا شما دیگر نتوانید به تبلت یا تلفن هوشمند خود دسترسی داشته باشید. اما خوشبختانه روش هایی وجود دارد که از طریق آن می توانید صفحه قفل و پترن را رد کرده و به دستگاه خود وارد شوید. در ادامه روش هایی برای بازیابی رمز در گوشی های اندروید ارائه می دهیم.

اگر نتوانیم قفل تلفن هوشمند را باز کنیم چه می شود؟

قبل از هرچیزی بهتر است به آخرین راه حل موجود در زمان فراموشی رمز عبور بپردازیم، اگر کاربر رمز عبور قفل گوشی خود را فراموش کرده و به هیچ طریقی نتواند آن را باز کند، آخرین راه، ریست کارخانه تلفن همراه است که با این کار تمامی اطلاعات داخل گوشی حذف خواهد شد. به همین دلیل کاربران برای از دست ندادن اطلاعات خود و درگیر نشدن با راه حل های موجود، بهتر است از یک رمز عبور کوتاه اما نه چندان ساده برای قفل تلفن هوشمند خود استفاده کنند.

یک رمز عبور ۴ یا ۶ عددی که ترکیبی از شماره دانشجویی و تاریخ تولد یا ارقام ابتدایی کارت بانکی یا مواردی از این دست باشد، مناسب خواهد بود. این اعداد هم به آسانی به خاطر سپرده می شوند و هم در صورت فراموش کردن آن می توان با مراجعه به منبع انتخاب مانند کارت دانشجویی یا کارت بانکی، رمز عبور را به یاد آورد، همچنین این گونه رمز ها به آسانی قابل پیش بینی نیستند. اما در هر صورت اگر رمز عبور تلفن هوشمند خود را فراموش کردید از طریق چندین روش اعلام شده می توانید قفل گوشی را باز کنید.

تصویر

از قفل هوشمند استفاده کنید

قفل هوشمند یا Smart Lock، یک ویژگی برای دستگاه های اندرویدی به شمار می رود که به کاربر اجازه می دهد در موارد خاص، با راه حل هایی به جز وارد کردن رمز عبور، تلفن هوشمند خود را باز کند. اگر در حال حاضر رمز عبور تلفن هوشمند خود را فراموش کرده اید، تنها در صورتی که گزینه های قفل هوشمند پیشتر فعال شده بودند، قادر به استفاده از این ویژگی هستید. در غیر این صورت بهتر است برای جلوگیری از ایجاد مشکل در آینده، حال به سراغ این ویژگی رفته و خود را برای آینده و زمانی که شاید رمز عبور خود را فراموش کنید، آماده نمایید.

برای تغییر تنظیمات این بخش باید به مسیر Settings > Security & location > Smart Lock بروید، حال باید رمز فعلی خود را وارد کرده و وارد تنظیمات این بخش شوید، در این قسمت با توجه به نحوه استفاده خود از گوشی، باید یک یا چند گزینه از 5 روش موجود برای بازکردن تلفن هوشمند بدون واردکردن رمز عبور را انتخاب کنید. این گزینه ها شامل:

  • On-body detection: با انتخاب این گزینه زمانی که گوشی در جیب شما قرار دارد، به حالت آماده به کار درمی آید و قفل آن باز می شود.
  • Trusted places: می توانید مکانی مانند خانه خود را از روی نقشه انتخاب کرده و به عنوان محل مورد اعتماد خود مشخص کنید تا گوشی همواره در خانه بدون قفل باشد.
  • Trusted devices: با این گزینه زمانی که گوشی به دستگاه های مشخص شده شما (مانند دستبند یا ساعت هوشمند، هدفون بلوتوث و غیره) با اتصال بلوتوث متصل باشد، قفل نمی شود.
  • Trusted face: با این گزینه می توان به جای رمز عبور، با قابلیت تشخیص چهره قفل گوشی را باز کرد.
  • Voice match: این قابلیت نیز کمک می کند تا به جای رمز عبور، با صدای کاربر، گوشی باز شود.

بهترین گزینه:

Android Device Manager (برای اندروید 2.3 و بالاتر) برای بازیابی رمز عبور یا الگو (پترن)

این ساده ترين و بهترین روشی است که بعد از فراموش کردن رمز ورود دستگاه خود می توانید از آن استفاده کنید تا دسترسی دوباره به دستگاه خود را به دست آورید. تا مادامی که شما به حساب گوگل خود در تلفنتان متصل باشید این روش کار خواهد کرد.

وارد کامپیوتر خود شوید، از طریق صفحه Android Device Manager به حساب خود وارد شوید و از فهرست دستگاه های مرتبط با اکانت خود دستگاه قفل شده را انتخاب کنید. سپس روی گزينه Lock کلیک کنید. بعد از این که شما با یک کد جدید تلفن خود را قفل کردید، رمز قبلی که فراموش کرده بودید با این رمز جدید جایگزین خواهد شد. حالا می توانید دوباره به دستگاه خود وارد شوید.

تصویر

گزینه دوم:
Smart lock (اندروید 5.0 و بالاتر) برای بازیابی رمز عبور یا الگو (پترن)

نسخه های جدیدتر اندروید از امنیت بالاتری برخوردار هستند. این نسخه ها از قابلیتی به نام Smart lock بهره می گیرند که به شما اجازه می دهد تلفن خود را تحت شرایط خاص (برای مثال، زمانی که به شبکه وای فای خانگی شما متصل است) از حالت قفل خارج کنید. در این شرایط وقتی شما رمز ورود خود را فراموش می کنید تنها کافی است به خانه برگردید تا بتوانید قفل آن را باز کنید.

تصویر

گزينه سوم:
استفاده از حساب گوگل (اندروید 4.4 و پایین تر) برای بازیابی رمز عبور یا الگو

شما پشت صفحه قفل دستگاه خود گیر افتاده اید و الگوی باز کردن آن را هم به یاد نمی آورید. خوشبختانه جای نگرانی نیست. با طی کردن این مراحل می توانید دوباره به دستگاه خود دسترسی پیدا کنید:

  • برای پنج باز الگوی باز کردن قفل را تکرار کنید (شاید خوش شانس بودید و آن را به طور حدسی به یاد آوردید)
  • بعد از پنج بار تلاش ناموفق یک گزینه در پایین صفحه نمایش با عنوان Forgot Pattern ظاهر خواهد شد. روی آن تقه بزنید.
  • به حساب گوگل خود وارد شوید.
  • بعد از این که از طریق حساب گوگل احراز هویت شدید، می توانید یک رمز یا الگوی جدید انتخاب کنید و دستگاه خود را از قفل خارج کنید.

گزينه های امنیتی ثالث برای بازیابی رمز عبور یا الگو (پترن)

بعضی از تولیدکنندگان تلفن هوشمند اغلب نرم افزار امنیتی اختصاصی خود را داخل دستگاه هایشان قرار می دهند (مثل Find My Mobile سامسونگ). از چنین قابلیت هایی می توان برای گذشتن از صفحه قفل استفاده کرد. اما شما باید از قبل آن را تنظیم کرده باشید. اگر این را کرده اید از طریق یک دستگاه دیگر یا کامپیوتر به وبسایت مربوطه مراجعه کرده و از آن جا قفل تلفن خود را باز کنید.

تصویر

آخرین گزینه:
بازگشت به تنظیمات کارخانه برای بازیابی رمز عبور یا الگو (پترن)

آخرین گزینه پیش روی شما بازگشت به تنظیمات کارخانه (factory reset) است. اما فراموش نکنید که این کار تمام داده های موجود در دستگاه اندروید شما را پاک خواهد کرد، بنابراین از این گزینه تنها زمانی استفاده کنید که سایر روش های گفته شده در بالا بدون نتیجه بوده باشد.

ساده ترين راه برای انجام این کار روی تلفن قفل شده این است که به صفحه وب Android Device Manager وارد شده و از آنجا گزینه factory reset را انتخاب کنید.

اگر بنا به دلایلی نمی توانید به صفحه Android Device Manager دسترسی داشته باشید یا قادر به ورود به حساب گوگل خود نیستید باید از ریست سخت افزاری کمک بگیرید، که به معنای وارد شدن دستی به حالت ریکاوری دستگاه است.

روش استفاده از شیوه ریست سخت افزاری در دستگاه های مختلف متفاوت است اما معمولا با پایین نگه داشتن همزمان دکمه پاور و ولوم در زمانی که دستگاه شما خاموش است انجام می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (215 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (116 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (40 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (27 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت