ساعدنیوز
ساعدنیوز

اقتصاد را تبدیل به دعوای سیاسی نکنیم /چه کسی گفته دغدغه مسئولان حجاب است

  سه شنبه، 19 اردیبهشت 1402 ID  کد خبر 339564
اقتصاد را تبدیل به دعوای سیاسی نکنیم /چه کسی گفته دغدغه مسئولان حجاب است
ساعد نیوز:مشاور فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه هیچ کشوری اجازه براندازی نمی‌دهد، گفت: وقتی آمریکایی‌ها صراحتا می‌گویند که در امور ایران دخالت می‌کنند و اسرائیلی‌ها می‌گویند که در ایران مشغول عملیات هستند، نباید مقابله کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از مشرق، حجت الاسلام حسین طائب، مشاور عالی فرمانده سپاه، در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه خوارزمی به تبیین وضعیت کشور در سه عرصه بین المللی، منطقه‌ای و داخلی پرداخت و به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

طائب در ابتدای جلسه به تقسیم جهان بین دو ابرقدرت شوروی و آمریکا در قرن پیش اشاره کرد و گفت: در آن زمان هردو ابرقدرت اعتقاد داشتند که ایران نباید به عنوان یک قدرت نه شرقی و نه غربی شکل بگیرد. با این حال انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرد و یکی از این دو ابرقدرت با فروپاشی مواجه شد.

مشاور عالی فرمانده سپاه ادامه داد: در این زمان آمریکایی‌ها احساس کردند رقیب ندارند و یکه تازی بر جهان را شروع کردند. با تدوین استراتژی امنیت ملی به دنبال پیشگیری از نابودی و فروپاشی بودند.

وی با اشاره به اینکه سند استراتژی امنیت ملی آمریکا ابتدا تا سال 2025 و سپس تا 2030 تدوین شده، گفت: در این سند آمده که تا هفت سال دیگر آمریکا وارد چه چالش‌هایی می‌شود. موضوعاتی مانند واگرایی در غرب و هم گرایی در شرق، واگرایی بین اروپا و آمریکا و بین اسرائیل و آمریکا، چالش‌های امنیتی آمریکا در سال 2024 و .. در این سند اشاره شده است.

فرصت‌های ایران برای تولید قدرت بیشتر

طائب بیان کرد: شکست هژمونی امریکا، باعث فرصت سازی و تولید بیشتر قدرت انقلاب اسلامی در صحنه بین المللی می‌شود. همگرایی کشورهای منطقه با ایران بیشتر می‌شود و همین امر زمینه‌ای برای امتیازگیری بیشتر ایران در مذاکرات آینده خواهد بود.

وی به برخی پیشرفت‌های زیرساختی در کشورمان طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: توسعه در حوزه آب، دارو و سلاح زیاد بوده و باعث می‌شود که وابستگی ما به ارز کاهش یابد. 6 کانال از دریای عمان آب را به کشور منتقل می‌کند. صادرات ما در 92 حدود 48 میلیارد دلار بوده و در 1401 به بیشتر از 100 میلیارد دلار رسیده است؛ بنابراین می‌توان گفت که در زیرساخت‌ها داریم پیشرفت می‌کنیم.

مشاور عالی فرمانده سپاه گفت: اگر بخواهیم در این نظام جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم، ابتدا باید استحکام درونی را تقویت کنیم که این امر با تحول به دست می‌آید. تحول در عناصر قدرت را باید بپذیریم.

تعریف حکمرانی جدید

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها نگران عملکرد ایران در منطقه هستند، گفت: آنان معتقدند که ایران دو کار اساسی دارد؛ اول اینکه مدل دموکراسی را تضعیف می‌کنند و دوم مدل جدید حکمرانی به جهان معرفی می‌کنند. با این حال تصویری که از ایران به مردم معرفی می‌کنند این است که حکومت ایران دیکتاتور است.

طائب در ادامه این جلسه به سوالات دانشجویان پاسخ داد و گفت: ما می‌گوییم که در صحنه جهانی، آمریکایی‌ها یک نقشه داشتند. می‌خواستند پس از جنگ سرد آقای جهانی باشند. ایران در آن زمان سلاح راهبردی برای مقابله با غرب نداشت. موشکی و دفاعی کشور تجهیز نمی‌شد. نفت ما را آمریکایی‌ها می‌بردند و تجهیزاتمان وارداتی بود. اما امروز در حوزه‌های مختلف از جمله ساخت سلاح، بهداشت و درمان و ... پیشرفت کرده ایم. قبلا مردم منطقه برای امور بهداشتی و درمانی خود باید به امریکا و اروپا می‌رفتند اکنون کیفیت درمان در ایران بالا و مقرون به صرفه است و به همین دلیل به ایران می‌آیند.

وی به ضرورت صادرات مازاد تولید در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون می‌توانیم تا هشت میلیون تن ترانزیت کالا داشته باشیم. اگر خط ترانزیتی جدید ایجاد کنیم، این ظرفیت تا 100 میلیون تن افزایش پیدا می‌کند. روسیه 300 میلیون تن تجارت خارجی دارد.

مشاور عالی فرمانده سپاه گفت: تا زمانی که این زیرساخت‌ها ایجاد نشده، مسائل داخلی ما ادامه پیدا می‌کند و ارز گران می‌شود. زمانی می‌گفتیم که 30 میلیارد دلار، اکنون می‌گوییم بیش از 100 میلیون دلار ارز در خانه‌ها جمع شده است. ارز دست مردم باقی می‌ماند و پیشرفت اتفاق نمی‌افتد. برای احداث پالایشگاه و ایجاد زیرساخت‌ها به ارز نیاز داریم.

وی ادامه داد: اکنون به توانایی اورهال کردن هواپیما را داریم و به جایی رسیده که کشورهای دیگر هم که تحریم می‌شوند، هواپیماهای قدیمی خود را برای اورهال به ایران می‌آورند. این راهی برای وارد کردن ارز به کشور است.

دانشجویان در قضاوت انصاف داشته باشند

طائب از دانشجویان خواست تا در قضاوت‌هایشان انصاف داشته باشند، گفت: باید مهاجرت را در حوزه‌های مختلف مدیریت کنیم. پس از کرونا خدمات ما در حوزه بهداری و پرستاری را دیدند، اکنون کشورهای زیادی به دنبال جذب پرستاران ما هستند.

وی تأکید کرد: گرانی داریم. این گرانی‌ها متأثر از بازی است که بخشی از این بازی را دشمن بازی می‌کند و بخشی دیگر متعلق به خودمان است.

مشاور عالی فرمانده سپاه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص آزادی بیان در ایران گفت: پس از آنکه از مسئولیت خارج شدم، مشغول جهاد تبیین هستم و دانشگاه‌های زیادی رفته ام. آیا دیده اید با یکی از دانشجویان این دانشگاه‌ها به دلیل سوال از من برخورد شده باشد؟

هیچ کشوری اجازه براندازی نمی‌دهد

وی تأکید کرد: هیچ کشوری عامل بیگانه را قبول نمی‌کند چه نخبه باشد چه نباشد. سال 71 یا 70 که معاون ضدجاسوسی وزارت اطلاعات بودم، آمریکایی‌ها که نفت کشور ما را از دست داده بودند، یک نفر را به عنوان نخبه شیمی معرفی کردند تا در وزارت نفت مشغول شود. برنامه شان این بود که پس از مدتی به عنوان وزیر نفت باشد. ما مخالفت کردیم. سیستم اطلاعاتی این را فهمید و چرا باید اجازه دهیم چنین فردی حتی نخبه باشد، به وزارت نفت بیاید؟

طائب اشاره کرد: در زمانی که غرب دنبال براندازی در کشور است، ما باید داخل را آرام نگه داریم. وقتی آمریکایی‌ها صراحتا می‌گویند که در امور ایران دخالت می‌کنند و اسرائیلی‌ها می‌گویند که در ایران مشغول عملیات هستند، نباید مقابله کنیم؟

وی با بیان اینکه اعتراض با براندازی فرق می‌کند، گفت: هیچ کشوری اجازه براندازی نمی‌دهد. در اعتراضات با کسی که می‌خواهد نفوذ کند، مقابله می‌کنیم. نفوذی هم در حاکمیت بوده، هم در حوزه‌های سیاسی و هم اجتماعی. در نفوذی‌های حاکمیت هیچگونه کوتاهی نکرده ایم و هر موردی دیده ام برخورد کرده ایم. اما اگر نفوذی در جمعیت باشد، باید برخورد کنیم.

طائب در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رهبر انقلاب به گروهی از زندانیان سیاسی عفو دادند با این حال برخورد دانشگاه‌ها با دانشجویان سنگین است، گفت: آن عفو برای زندانیان بود. اگر همان وسط اغتشاشات فرمان عفو می‌دادند، اثر نداشت. ما آنچه می‌خواهیم برداریم، مقابله با نفوذی هاست.

روند مقابله با فساد افزایشی است

مشاور عالی فرمانده سپاه گفت: معتقدم که روند فساد کاهشی است و روند مبارزه با فساد افزایشی است. در جریان مبارزه با فساد حتی خانه نشین شده ام. عمده فساد از طریق جریان خارجی به داخلی است.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب اعلام عمومی کردند که مراقب ثروت‌های بادآورده باشید، گفت: آن زمان مبارزه جدی می‌کردیم با فساد، اما چون دوره توسعه بود، مطرح نمی‌شد. هرچه پیشتر آمدیم، برخوردها قوی‌تر شد. برادر رئیس جمهور، پسر رئیس جمهور و ... از جمله افرادی هستند که با آنان برخورد شده است.

طائب تأکید کرد: اگر در مبارزه با فساد موفق می‌شدیم، بسیاری از مشکلات امروز کشور نبود. اما می‌خوام بگویم که هرچه جلوتر می‌رویم، جریان ثروت از قدرت بیشتر می‌شود، ولی مقابله با فساد هم بیشتر شده است.

وی خطاب به دانشجویی که سوال پرسیده بود، گفت: گفتید مصونیت، چه کسی مصونیت دارد؟ به مقابله با فساد در آمریکا اشاره کردید؛ مگر جنبش 99 درصد را سرکوب نکردند؟ کدام بخش حقوق بشر در اروپا اتفاق افتاده است؟

اقتصاد را تبدیل به دعوای سیاسی نکنیم

مشاور عالی فرمانده سپاه گفت: دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. اما اینکه الان اولویت ما محاکمه قبلی‌ها است؟ جامعه را به سمت حل مسائل ببریم و پیشرفت کشور را دنبال کنیم یا حتی موضوع اقتصاد و پیشرفت را تبدیل به دعوا سیاسی کنیم؟

وی ادامه داد: اگر این دولت موفق شد و نشان بدهد که روندها را تغییر داده، پایان 4 سال نشان دهد که پیشرفت در کشور اتفاق می‌افتد، آن موقع مطالبه گری صورت می‌گیرد. مطالبه گری بخشی نیست؛ مطالبه عمومی است با برخورد کسی که ترک فعل کرده است. مفاسد را نمی‌گویم.

طائب در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان برای استفاده از دوربین برای مقابله با بدحجابی گفت: دوربین برای فساد امنیتی است و برنامه دراز مدت دارد.

وی درخصوص اینکه دغدغه مسئولان، موضوع حجاب است، گفت: چه کسی چنین حرفی زده است؟ ا اگر دغدغه این بود، استیضاح نباید شکل بگیرد مگر مسئولان فرهنگی، عزل و نصب‌ها نباید اتفاق می‌افتاد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (684 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (200 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (132 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (123 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (101 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (59 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (33 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (23 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (23 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (19 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (18 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (17 نظر) شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ (15 نظر) نگاهی به مراسم عروسی لاکچری و مفصل دختر بزرگ اردوغان در استانبول+عکس/ چه لباس عروس خوشگلی، چه داماد خوش‌تیپی (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
لباس عروس ساده و شیک ریما رامین فر، همای سریال پایتخت در اولین عکس لورفته از عروسی اش با امیر جعفری/ خدا به نقی صبر بده😂 کیف ها و برچسب پرطرفدار بچه های دهه هفتاد و هشتاد در مدرسه/ محاله یدونه از اینا نخریده باشی+عکس خواستگاری عاشقانه محمدرضا گلزار از کتایون ریاحی و جواب منفی او؛ چین و چروک‌هامو ببین،‌ تو به جای پسر منی...+ویدیو/ چشم آیسان خانوم روشن انسانیت مثال زدنی شاطر ایرانی برای افراد بی بضاعت/ انسانم آرزوست +عکس میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس دستگرمی خلاقانه دانش آموزان ایرانی در ساخت موشک بالستیک قاره پیما با چندتا تیکه حلبی/ نتانیاهو از پسِ بچه های دهه نودی بر میای؟😎 ابتکار خلاقانه و هوشمندانه یک کارگر در گرفتن انگشتر از مقام معظم رهبری+ویدیو پانته آ بهرام بعد از 11 سال پسرش را دید+ فیلم ناهار خوشمزه سحر دولتشاهی و حامد بهداد در یک رستوران اصیل ایرانی+عکس خرید کردن بامزه همراه با غش و ضعف هایِ فراوان نعیمه نظام دوست در هایپرمارکت+ویدیو/ خوش به حال مهموناش چیا که نخرید شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد نگاهی به کیک تولد شکلاتی و خوشمزه گلاره عباسی بازیگر نقش بَدِ سریال شهرزاد/مبارکا باشه +عکس دسته گل شیک و عاشقانه بهرام رادان برای همسرش/ این قدر خوشگل و نازه دلتون براش ضعف میره +عکس نگاهی به ماشین های لاکچری و خارجی رامبد جوان، مجریِ پُرانرژی خندوانه+عکس/ ماشین سومی چه رنگ خاصی داره پیاده روی عاشقانه و پدرانه حامد سلطانی همراه با دختر خوشگل و پسر ناز از دست رفته‌اش+عکس حضور محسن کیایی مجری برنامه صداتو در رستوران شیک علی دایی / ذوق و خوشحالی آقای بازیگر از حضور در رستوران شهریار+ عکس 12 امشب، آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور 1403 رونمایی از سبک جدید مهریه توسط زوج خلاق تهرانی با دادن تمام اختیارات به عروس خانوم +عکس/ یه خدا قوت جانانه به آقای داماد رونمایی بهاره رهنما از اکسسوری عجیب ولی شیک صورتش/ خیلی شبیه عینکه ولی شیشه نداره!+عکس رونمایی از استایل خاص و شیک پسر و عروس جوان اردوغان در مراسم ازدواجشان+عکس چیدمان میز پریچهر قنبری همسر سابق شهاب حسینی با ظرف میوه مجسمه سرامیکی/ زیبا و باکلاس+ عکس آبگرفتگی معابر شهری به دلیل باران های پیوسته در کرمان+ویدئو عکسی که پرتمان می‌کند به دهه شصت: وصله‌های سر زانوی شلوار با لوگوی آدیداس / چیزی که بچه‌های امروزی هیچ درکی ازش ندارن ... این تست هوش سخت را هر کسی نمی تواند حل کند/ تو میتونی اولین نفر باشی!😉 شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو 7 گل آپارتمانی شیک مخصوص اتاق خواب خلاقیت هوشمندانه یک طبیعت گرد در ساخت شیر آب با بطری نوشابه و نی/ مغزشو باید طلا گرفت+ فیلم امام جماعت شدن در مراسم عروسیِ پسر به سبک محمود احمدی نژاد+عکس/ مراسمی بدون تجملات و با کمترین تعداد مهمان شباهت باورنکردنی مونا فرجاد، کتی سریال ساختمان پزشکان به مادر مرحومش/ چقدر جوون و کم سن و سال😢+عکس (عکس) گریم لاتی و خشن سلمان نون خ در کنار رحمت سریال پایتخت / کاظم نوربخش و هومن حاجی عبداللهی به لب خط رسیدند! اولین تصویر از افتتاحیه کافه رستوران شیک و لاکچری وریا غفوری در شهرک غرب تهران +عکس (فیلم) بقایای حیرت انگیز کشتی تایتانیک زیر اقیانوس / روایت چراغ‌های روشن مرموز در آن توسط فرد حاضر در داخل زیر دریایی ... تفریح لاکچری وحید طالب لو ستاره فوتبال در ویلای استخردار رو به دریا/ خوش بگذره +عکس نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات ماهچهره خلیلی در خانه رفیق صمیمی‌اش نعیمه نظام دوست+ویدیو/ روحش شاد عاشقانه های مادرانه مینا مختاری، همسر بهرام رادان با نوزادش/چه با نمکه این کوچولو😍+عکس پشت صحنه باحال و خنده دار سکانس های بامزه سریال ساختمان پزشکان/ صدبارم ببینی بازم کمه+ویدیو نگاهی به کیک ‌های تولد منحصربفرد و گرانقیمت علی دایی در جشن های تولدش+عکس/ از کیک 3 طبقه تا طرح زمین فوتبال چیدمان میز عصرونه رنگی و خوشمزه دنیز، دختر علی دایی با کیک توت فرنگی، رولت و کروسان در رستوران شیک پدرش/ لاکچری باشی...😏😍 عکسی تاریخی از قدیمی ترین نانوای ایرانی و مغازه جالبش/ نان سنگک از کجا آمد و طراح تنور پخت آن که بود؟ تئاترتعاملی چیست و چه ارتباطی با اتاق فرار دارد؟
تیتر امروز   
ناهار خوشمزه سحر دولتشاهی و حامد بهداد در یک رستوران اصیل ایرانی+عکس شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد 12 امشب، آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور 1403 خواجه‌ای که زنان حرمسرای ناصرالدین شاه به اجازه‌اش نیاز داشتند / حالا خوبه خواجه بوده، اگر شاه بود چیکار می‌کرد!!! سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟ ماجرای کتک خوردن محمدرضا پهلوی در مدرسه از یک دانش آموز آمریکایی! در مورد بیماری خطرناک ترانه علیدوستی چه میدانید/ احتمال مرگ بازیگر سریال شهرزاد چقدر است؟ تقسیم وظایف در جلسه مهم به شیوه رهبر معظم انقلاب: من چای درست کردن را خوب بلدم و چای میدهم! (فیلم) زنگ زدن حامد آهنگی به همسر بهمن هاشمی وسط برنامه/فقط ببینید اسم همسرش رو چی سیو کرده😂 خطرات و عوارض جبران ناپذیر کاندوم های خاردار (فیلم) آرزوی تلخ و غم انگیز مرحوم رضا داوود نژاد در برنامه خندوانه که هیچوقت به واقعیت نپیوست!😔🖤 شوخی مهران مدیری با نعیمه نظام دوست: هر مجلس ختمی که هست میره ،PHD مراسم ختم داره!/میگه مجلس ختمی نیست که نعیمه نره! عکس زیرخاکی از مسعود روشن‌پژوه/ مجری محبوب دهه شصتی ها/خاطراتت با این عکس زنده میشه حملات حزب‌الله به شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل عمیق‌تر شد حرکات جالب شهاب حسینی با نقی و ارسطو در یک برنامه جنجالی!/محسن تنابنده و احمد مهرانفر هم چقد پایه بودن 🤣+ویدیو
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس