آشنایی با کوه البروس در روسیه

  یکشنبه، 06 آذر 1401   زمان مطالعه 14 دقیقه
آشنایی با کوه البروس در روسیه
کوه البروس بین چندین کشور قرا دارد و قله‌های آن با شمال فلات ایران و رشته کوه قفقاز همسایه است. می‌توان گفت که نام البروس با نام البرز از یک ریشه هستند. ارتفاع این کوه ۵۶۰۰ متر است و گردشگران زیادی در آن به تفریحات زمستانه مشغول می‌شوند و حسابی خوش می‌گذرانند.

کوه البروس، بلندترین قله در قاره اروپا و روسیه می باشد که در رشته کوه قفقاز و به طور دقیق تر در قفقاز بزرگ قرار گرفته است.نام این قله، با نام قلهٔ البرز هم ریشه است و هر دو شکلی از یک واژهٔ ایرانی هستند.این کوه شامل دو قله غربی(اصلی) با ارتفاع ۵٬۶۴۲ متر و قله شرقی با ارتفاع ۵۶۲۱ متر است.

کوه البروس بین جمهوری های کاراچی-چرکسیا و کاباردینو-بالکاریا واقع شده است. قله کوه دو برابر است ، قله غربی 5642 متر ارتفاع دارد و قله شرقی 5621 متر است.

البروس یک آتشفشان منقرض شده است. این کوه دو قله دارد که یکی از آنها کمی بالاتر است. دانشمندان بر این باورند که در تاریخ کوه دو فوران قابل توجه وجود داشته است و بر اساس تحقیقات ، سنگ های البروس حدود 2 یا 3 میلیون سال قدمت دارند. تجزیه و تحلیل خاکستر آتشفشانی نشان داد که اولین فوران در حدود 45 هزار سال پیش ، و انفجار دوم - در حدود 40 هزار سال پیش اتفاق افتاده است.

با وجود این واقعیت که کوه بسیار بلند است ، صعود از آن نسبتاً آسان است ، اما به مدارک استثنایی احتیاج ندارد ، به عنوان مثال ، برای اورست ، و تعداد کمی از افراد سعی در انجام آن دارند. دامنه های کوه تا 4 هزار متر متوسط ​​ملایم هستند ، اما پس از آن یک افزایش جدی آغاز می شود. شیب تند دامنه ها می تواند به 35 درجه برسد! صعودها به دو قله شرقی و غربی انجام می شود.

تاریخ البرس

زیبایی خیره کننده مناظر کوهستانی ، و همچنین خود کوه - برای مدت طولانی ، همه اینها به این دلیل بود که مردم از سراسر جهان به منطقه البروس آمدند. تاریخ کوهنوردان البروس به نام شایسته ترین کوهنوردان از قرن نوزدهم افتخار می کند. در این میان هم دوستداران کوهستان داخلی و هم خارجی وجود دارد.اوج محبوبیت البروس در دهه 60 بود ، زمانی که کوهنوردی به ویژه در اتحاد جماهیر شوروی شوروی محبوب بود. در تنگه Beksan حتی یک جاده آسفالت شد و چندین پایگاه کوهنوردی و گردشگری در مجاورت کوه ساخته شد.

امروزه این مکان به عنوان یک پیست اسکی نیز محبوب است. مردم از دامنه های البروس و چگت فرود می آیند - این کوهی است که در نزدیکی آن واقع شده است ، همچنین به سیستم قفقاز بزرگ تعلق دارد.در قلمرو منطقه البروس ، یک پارک طبیعی ملی وجود دارد که با هدف حفظ طبیعت کاباردینو-بالکاریا ایجاد شده است. همه شرایط در قلمرو پارک ایجاد شده است تا افراد بتوانند استراحت منظم و راحتی داشته باشند.

بالا رفتن از کوه البروس در روسیه

به طور طبیعی ، در همان روزهایی که کوهستان نقطه استفاده از علائم ورزشی تنها کوهنوردان بود و به هیچ وجه اسکی بازان و اسنوبردها تلاش نمی کردند البروس را فتح کنند. کباردیان K. خاشیروف ، راهنمای سفر علمی علمی روسیه ، اولین کسی بود که در سال 1829 به قله شرقی رسید و ورزشکاران انگلیسی به سرپرستی F. Grove و راهنمای کاباردی A. A. Sottaev که اتفاقاً در اولین صعود اعزامی روسیه شرکت کردند ، اولین کسانی بودند که به قله غربی رسیدند.

در طی سالهای قدرت اتحاد جماهیر شوروی ، کوهنوردی در منطقه البروس بسیار مشهور شد ، آنها به "کوهنوردی" عظیم تبدیل شدند که بزرگترین آنها در سال 1967 شامل کمتر از 2400 کوهنورد بود.

در ارتفاع 4600-4700 متر ، صخره های پاستوخوف ، توپوگرافی نظامی روسی ، که برای اولین بار قله های شرقی و غربی کوه البروس را فتح کرد ، واقع شده اند. در بالای این صخره ها در زمستان یک میدان یخی قرار دارد. از ارتفاع 5000 متر ، "قفسه مورب" ، همانطور که کوهنوردان آن را صدا می کنند ، شروع می شود ، یک هواپیمای نسبتاً ملایم به سمت بالا. به طور سنتی ، مسیر صعود به هر یک از قله های البروس از زین خود عبور می کند. از آنجا تا هر دو قله حدود 300 متر باقی مانده است.

زیرساخت های ضلع شمالی توده کوه هنوز ضعیف توسعه یافته است ، فقط چند کلبه برای کوهنوردان وجود دارد که هم توسط گردشگران و هم کارمندان EMERCOM مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان یک قاعده ، صعود به قله شرقی از سمت شمال ساخته می شود ، این مسیر از میان صخره های Lenza (از 4600 تا 5200 متر) عبور می کند.در طی سالهای قدرت اتحاد جماهیر شوروی ، کوهنوردی در منطقه البروس بسیار محبوب شد ، آنها به "کوهنوردان" عظیم تبدیل شدند که بزرگترین آنها در سال 1967 شامل 2400 کوهنورد بود.

 کوه البروس در روسیه

اسکی در سراشیبی کوه البروس در روسیه

در کشور ما ، منطقه البروس همیشه یکی از مراکز محبوب اسکی و گردشگری بوده و هست. دیدنی ترین شیب منطقه Elbrus Mount Cheget است که به صندلی های کابل و بالابرهای آویز کابل مجهز است. آهنگ های موجود در اینجا دارای درجات مختلفی از دشواری هستند ، هر کسی ، از مسی تا مبتدیان ، قابلیت های خود را در Cheget پیدا کند. Cheget همچنین از سرگرمی های نسبتاً جذابی برای گردشگران برخوردار است. در این شیب کافه و رستوران وجود دارد ، نقاط کرایه تجهیزات وجود دارد. از بالای کوه منظره ای شگفت انگیز از دو سر البروس ارائه می دهد.

 کوه البروس در روسیه

کلبه ها در کوه البروس در روسیه

در مورد خود البروس ، بنابراین ، با وجود تمام شدت و نفوذ ناپذیری بیرونی که به نظر نمی رسد حضور یک شخص باشد ، یک زیرساخت خاص گردشگری نیز وجود دارد. عمدتاً در دامنه های جنوبی رشته کوه متمرکز شده است ، جایی که آویز-صندلی در آن قرار دارد ، ارتفاع آن 3750 متر است. در اینجا با پناهگاه بوچکا که در آن بیش از ده تریلر مسکونی عایق بندی شده با شش صندلی و یک آشپزخانه قرار دارد ، ملاقات خواهید کرد. این مکان به عنوان سکوی پرتاب کننده برای ورزشکاران مدرن که از کوه البروس کوهنوردی می کنند ، قرار دارد. یک پناهگاه جدید ، مدرن تر ، لیپروس وجود دارد ، که در سال 2013 افتتاح شد. 48 نفر را در خود جای می دهد و در ارتفاعی 3912 متر واقع شده است. بالاترین هتل کوهستانی در البروس پناهگاه یازده است ، ساختمان اصلی آن در دهه 90 میلادی به آتش کشیده شده است ، اما در هم اکنون بنا بر اساس دیگ بخار هتل سابق ، ساختمان جدیدی بازسازی شده است. علاوه بر این ، این پناهگاه دارای چندین تریلر 12 نفره و یک آشپزخانه است. عصرها کار تولید دیزل ژنراتور با تأمین برق اتومبیل ها ساماندهی می شود.

زین البروز ، به عنوان نقطه شروع برای همه کوهنوردان ، صرف نظر از کدام یک از قله هایی که می خواستند به آن برسند ، مدت طولانی به پناهگاه خود احتیاج داشتند ، از آنجا که هر چه کوهنوردان صعود می کنند ، رسیدن به هر سانتی متر از راه برای آنها دشوارتر است. بنابراین یک پناهگاه در ارتفاع 5300 متر واقعاً ضروری است. از سال 2007 ، کار در حال ساخت آن است. این پناهگاه یک نیم کره با قطر 6.7 متر خواهد بود که بر روی پایه نصب شده است. تا سال 2009 ، طراحی گنبد کامل شد و کار ساخت و ساز آغاز شد. با این حال ، در دوره برنامه ریزی شده - 2010 - پناهگاه نمی تواند باز شود ؛ در حال حاضر کار در حال انجام است.

نحوه رسیدن به آنجا: با هواپیما به Kislovodsk ، Nalchik یا Cherkessk ، سپس با اتوبوس ، تاکسی یا ماشین اجاره ای.

کوه البروس نه تنها کوهنوردان بلکه مسافران عادی را مجذوب خود می کند. از سال به سال ، گردشگران برای دیدن عظمت و قدرت قله به پای کوه می آیند. معدود افراد بی تفاوت و ناامید مانده اند. این کوه ، پوشیده از اسرار و افسانه ها ، صعودهای باورنکردنی از گذشته و حال ، آن را حتی جذاب تر و محبوب تر می کند.

گردشگاه ها در کوه البروس در روسیه

همانطور که برای خود البروس، پس از آن، با تمام شدت و غیر قابل دسترس بودن آن، به نظر می رسید حضور یک فرد، همچنین یک زیرساخت توریستی خاص وجود دارد. این تمرکز عمدتا در دامنه های جنوبی دامنه کوه تمرکز دارد، جایی که یک آونگ-جذابیت وجود دارد ماشین کابل، ارتفاع آن 3750 متر است. در اینجا شما پناهگاه "بشکه" را خواهید دید، که در آن بیش از ده قطار مسکونی عایق شده شش تخت و یک آشپزخانه وجود دارد. این محل به عنوان یک پلت فرم شروع برای ورزشکاران مدرن به حال افزایش به Elbrus عمل می کند. جدید، مدرن، پناهگاه "لیپروش" وجود دارد که در سال 2013 باز است. این 48 نفر را در اختیار دارد و در ارتفاع 3912 متر قرار دارد. بیشترین ارتفاع هتل Elbrusya - "پناهگاه یازده"، ساختمان اصلی آن سوزانده شده است دهه 90 قرن بیستم، اما در حال حاضر بر اساس اتاق دیگ بخار، یک ساختمان جدید بازسازی شده است. علاوه بر این، پناهگاه چندین قطار 12 نفره و آشپزخانه دارد. در شبها، عملیات یک ژنراتور دیزل با تامین برق به تریلر سازماندهی شده است.

Sedlovna Elbrus، مانند نقطه شروع برای همه کوهنوردان، هر آنچه که آنها تلاش کرده اند به دست آورده اند، به مدت طولانی نیاز به پناهگاه خود داشته باشند، چرا که بالاتر از شرکت کنندگان صعود افزایش می یابد، سخت تر به آنها هر سانتی متر از مسیر داده می شود . بنابراین، پناهگاه در ارتفاع 5300 متر واقعا ضروری است. از سال 2007، کار در ساخت آن در حال انجام است. پناهگاه 6.7 M Semicherele با قطر نصب شده بر پایه خواهد بود. تا سال 2009 توسط طرح های گنبد ساخته شد، کار ساخت و ساز آغاز شد. با این حال، در دوره برنامه ریزی شده - 2010 - پناهگاه نمی تواند مورد بحث قرار گیرد، در حال حاضر کار ادامه دارد.

چگونه به آنجا برسیم: با هواپیما به Kislovodsk، Nalchik یا Cherkesska، سپس توسط اتوبوس، تاکسی و یا ماشین اجاره.

دو قله، آتشفشان های مخروطی به شکل مخروطی، جدا شده توسط زین، ارتفاع آن 5300 متر است. رأس های البروس دو آتشفشان مستقل تشکیل شده در یک آتشفشانی باستانی است. ارتفاع مخروط جوان، واقع در شرق، 5621 متر است. این آتشفشان یک شکل مخروطی کلاسیک را با یک دهانه به خوبی نشان داد. ارتفاع حداکثر نقطه Elbrus - اوج غربی - به 5642 متر می رسد. این آتشفشان کافی است تاریخ باستانآنچه در وضعیت بالای آن نمایش داده شد - آن را به طور جزئی توسط یک گسل عمودی تخریب شده است.

Elbrus - یک مخروط Saddoid از آتشفشان، برای آخرین بار در 50 گرم ظاهر شد. e این حدود 225 هزار، پس از آن 110-70 هزار و کمتر از 30 هزار سال پیش بود. کوه در حدود یک میلیون سال پیش تشکیل شده است شامل لایه های متناوب گدازه گدازه، خاکستر و توف.
دامنه های Elbrus برای اکثر قسمت ها دارای یک شخصیت ملایم هستند، اما از ارتفاع 4000 متر شروع می شود، زاویه متوسط \u200b\u200bگرایش به 35 درجه می رسد. دامنه های شمالی و غربی با مناطق بسته شده با ارتفاع 700 متر پوشیده شده اند. شرقی و جنوبی - ملایم تر و صاف تر.

گل در شیب جنوبی Elbrus

در ارتفاع بیش از 3500 متر، آتشفشان پوشش دهنده سنگ، سنگ ها و یخچال ها را پوشش می دهد. تعداد دومی حدود 70 قطعه و آنها است مساحت کل برابر با 134.5 کیلومتر مربع. معروف ترین یخچالهای Elbrus: Terskop، بزرگ و کوچک Azaau. جریان جریان از آنها، اتصال، ایجاد سه رودخانه اصلی منطقه - Baksan، Kuban و Malka. آزاد از سطح یخچال ها با دریا پوشیده شده است. کلاه بزرگ از یخ و برف در تمام طول سال، شکل تصویر آتشفشان قزاقستان را حفظ می کند. این به خاطر این کلاه برفی Elbrus به نام Malaya antarctica است.

اولین اشاره شده از آتشفشان دو سرویس را می توان در "کتاب پیروزی" یافت، نوشته شده توسط مورخ فارسی و شاعر، شرف آدای دین یزدی. این در مورد فاتور آسیای مرکزی Tamerlane می گوید که در طول دوره مبارزات نظامی خود را به سمت بالا از Elbrus برای اجرای نماز صعود کرد.

مردم قفقاز و خاورمیانه تعداد زیادی از آهنگ ها و افسانه ها را در مورد Elbrus گذاشتند. یکی از افسانه ها در مورد این واقعیت است که پیش از این کوه یک سوخته بود. پرنده سحر و جادو Simurg، از دست دادن اسب، که ساکنان دره های کوه های کوه، شادی و رفاه ساکن است. این idyll برای یک قرن طولانی ادامه یافت، در حالی که تمایل به داشتن مالکیت پدربزرگ پرندگان منجر به اموال خود از دو مرد حریص نشد. مبارزه بی رحمانه آنها توسط بالاترین نیروها متوقف شد: رعد و برق خیره کننده آسمان را قطع کرد، رعد و برق وحشتناک از بین رفت و البروس به نصف کاهش یافت و موجب تردید جریان های آتشین شد. پس از چنین مبارزه ای وحشتناک، پرنده سحر آمیز Simurg به شدت زیرزمینی، غم و اندوه ناسازگاری و حرص و طمع مردم را از بین برد.
با توجه به مطالعات دانشمندان، الیروس به مدت طولانی خود را به یاد نیاورد، اما با وجود این، درجه فعالیتی فعلی متخصصان را به آتشفشان های منقرض نمی دهد، در حال حاضر او "خواب" است. آتشفشان واقعا فعالیت های خارجی و داخلی بسیار فعال را هدایت می کند. در عمق خود، هنوز توده های گرم وجود دارد، گرمایش محلی "narzans داغ" - منابع اشباع شده با نمک های معدنی و دی اکسید کربن، درجه حرارت آن به 52 درجه سانتی گراد و 60 درجه سانتیگراد می رسد. در روده های آتشفشان زندگی بسیاری از زندگی را آغاز می کند منابع معروف استراحتگاه های درمانی Kislovodsk، Pyatigorsk و کل آب معدنی قفقاز.
آب و هوا بر روی Elbrus با شدت مربوط به آن با مناطق قطب شمال مشخص می شود. متوسط \u200b\u200bدما در ماه گرمتر سال بالاتر از انتخابات -1.4 درجه سانتیگراد افزایش نمی یابد. بارش در اینجا بسیار زیاد است، اما آنها عمدتا به شکل برف نشان داده می شوند.
قله های زیبای قفقاز در اطراف غول دوگانه مرتب شده اند: Nastra-Tau، Ushba، Donguz-Obun.
برای اولین بار، یک فرد موفق به دریافت اوج آتشفشانی شرقی (پایین تر) در 22 ژوئیه 1829 بود. این هادی از اکسپدیشن علمی روسیه، کاباردین توسط ملیت، کیلار خشیوف ساخته شده است. بالاترین اوج Elbrus (Western) توسط تیم کوهنوردان تحت رهبری فلورانس گروو در سال 1874 فتح شد. اولین کسی که به هر دو رأس رسیده بود، شکارچی Balkar و چوپان Achia Sathtaev بود. برای مدت زمان طولانی خود، او 9 بار اربس را فتح کرد: او اولین صعود را در سن چهل سالگی مرتکب شد و آخرین آن - در سال 1909، زمانی که او 121 ساله بود.

 کوه البروس در روسیه

مشخصات جغرافیایی کوه البروس در روسیه

Elbrus در نقشه روسیه ، بین دو جمهوری مشخص شده است - کراچی-چرکس و. نزدیکترین شهر در پای کوه تیرنوز شهر البروس است.قله دارای دو قله مرتفع ، ارتفاع قله شرقی 5621 متر و ارتفاع قله غربی 5642 متر است. فاصله بین آنها 1500 متر است. به طور متوسط \u200b\u200b، استحکام شیب ها 35 درجه است. آکادمیک V.K. ویشنوفسکی اولین کسی بود که ارتفاع البروس را تعیین کرد و 5421 متر ارتفاع داشت.

23 یخچال از دامنه کوه پایین می آید. مساحت یخچالهای طبیعی 134 کیلومتر مربع است. حداکثر طول یخچالهای طبیعی در حدود 7-9 کیلومتر است. مساحت کل آنها طی 100-150 سال گذشته 19٪ کاهش یافته است. یخچال که در دره کوبان جریان دارد ، 33٪ کاهش یافته است. یخچال های طبیعی البروس بخورند سه رودخانه بزرگ قفقاز و استاوپول:

  • کوبان؛
  • ملکو؛
  • باكسان

تاکنون مرزهای دقیقی بین آسیا و اروپا مشخص نشده است ، بنابراین این کوه اغلب به بالاترین قله کوه اروپا گفته می شود و با کوههای "هفت قله" برابر است. stratovolcano دو قله بر اساس آتشفشانی باستانی تشکیل شده است. اعتقاد بر این است که این دو قله آتشفشان کاملاً مستقل هستند و به یکدیگر وابسته نیستند. هر دو قله شکل مشخص و دهانه مشخص دارند.پیدا کردن کوه روی نقشه دشوار نخواهد بود ، زیرا امروز طیف گسترده ای از نقشه ها و مسیرهای عمومی با توضیحات دقیق وجود دارد.

 کوه البروس در روسیه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
ویدیو/ خلاقیت محشر یک هنرمند در ساخت خانۀ ویلایی لوکس با چوب بستنی و صمغ درخت برای سنجاب درختی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان