ساعدنیوز
ساعدنیوز

وکالت در طلاق چیست؟ آیا اعطای حق طلاق قابل فسخ است؟

  سه شنبه، 27 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
وکالت در طلاق چیست؟ آیا اعطای حق طلاق قابل فسخ است؟
عبارت وکالت طلاق یا همان وکالت زن در طلاق یا در اصطلاح عامیانه تر حق طلاق برای زن ، بدین معناست که زن از شوهر خود وکالت می گیرد که در انتخاب وکیل با حدود اختیارات درج شده در وکالتنامه می تواند به دادگاه مراجعه نماید و طلاق را جاری کند. همراه ساعد نیوز باشید تا با احکام آن بیشتر آشنا شوید.

حق طلاق طبق ماده 1133 قانون مدنی بر عهده زوج می باشد و زن هیچ گونه حقی در خصوص طلاق گرفتن را ندارد. مگر اینکه شرایط زندگی از جمله، عدم پرداخت نفقه زن از طرف مرد، عسر و حرج و در مضیقه بودن زن در زندگی مشترک با مرد این حق را به او بدهد که با وجود اینکه قانون حق طلاق را به مرد داده است وی بتواند از مرد طلاق بگیرد.

تفاوت حق طلاق با وکالت در طلاق

معنی لفظی کلمه طلاق گشودن گره و باز کردن قید و بند است. در دین مبین اسلام، ازدواج امری است بسیار مقدس و عاملی برای پاک دامن زیستن و طلاق از نگاه اسلام مغبون ترین امور حلال است. با این حال گاهی راه حلی جز جدایی نیست. در حقوق ایران حق طلاق مختص مرد است و بدون نیاز به رضایت زن انجام می گیرد. همانطور که گفته شد حق طلاق زن با مرد است و زن نمی تواند این حق را از مرد بگیرد. بنابراین حق طلاق عنوان عامیانه ای است که در بین مردم رواج پیدا کرده است و گرنه از نظر قانونی حق طلاق برای زن وجود ندارد. بلکه کاربرد درست تر برای این واژه وکالت در طلاق است.

پوستر حق طلاق

شرایط وکالت در طلاق برای زن

زن می تواند حق طلاق را در قبال بخشش تمام یا بخشی از مهریه از مرد بگیرد. به این صورت که هنگام عقد، زن و مرد به این توافق می رسند که در صورت بخشش مهریه مرد هم باید وکالت در طلاق را به زن بدهد و مرد نمی تواند بعد از تنظیم این شرط ضمن عقد از آن تمرد ورزد. حالت دومی که زن می تواند حق طلاق را از مرد بگیرد می تواند این باشد که مرد خود شخصاً بعد یا قبل از ازدواج، وکالت در طلاق را بدون هیچ قید و شرطی و با اختیار کامل و صحت و سلامت تام به زن بدهد.

کدام ماده از قانون مدنی اجازه حق طلاق یا وکالت در طلاق را به زن داده است؟

ماده 1119 قانون مدنی، در خصوص وکالت در طلاق بیان نموده است: «طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد، در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر وکالت در طلاق را به طرف دیگر محول نماید. به عنوان مثال اینکه شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر اخذ نماید یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق کند یا بر علیه حیات زن سوء قصد نماید و یا اینکه رفتاری نماید که زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل باشد. زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه سازد.»

زن در چه شرایطی می تواند بدون داشتن وکالت در طلاق از همسر خود جدا شود؟

در صورتی که مرد به مدت شش ماه حق نفقه زوجه و فرزندان او را ندهد زن می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق خود را تسلیم دادگاه نماید. اگر مرد در طول زندگی مشترک به صورت مکرر با زن خود بد رفتاری نماید به گونه ای که بد رفتاری و بدخلقی وی موجب سلب آرامش از زوجه شود. زن یا وکیل او می تواند با اثبات این شرایط، طلاق او را از مرد بگیرد. سومین دلیل که زن می تواند بدون داشتن وکالت در طلاق، حق طلاق از مرد را داشته باشد. بیماری خطرناک و صعب العلاج مرد می باشد بدین منظور که اگر مرد بیماری خطرناکی داشته باشد که سلامت زن را به خطر بیاندازد یا اینکه مرد نتواند امرار و معاش زوجه را پرداخت نماید. زن می تواند درخواست طلاق خود را تقدیم دادگاه خانواده نماید. مجنون یا دیوانه بودن مرد و اشتغال وی به کاری که سبب بی آبروی یا بی اعتباری زوجه و خانواده او باشد می تواند از دلایل دیگر طلاق از طرف زن باشد. اگر مرد به مدت شش ماه بدون عذر موجه زندگی خانوادگی و خانه و کاشانه مشترک خود را ترک کند زن می تواند بعد از گذشت این دوران درخواست طلاق خود را تنظیم کرده و تسلیم دادگاه نماید.

چگونه حق طلاق را باطل کنیم؟

در خصوص این که زوج چگونه می تواند حق طلاق یا همان وکالت در طلاقی را که به زن یا هر شخص دیگری که داده است ابطال کند باید گفته شود که ابطال حق طلاق بستگی به نوع وکالت و شروط قید شده در آن می باشد چنانچه عدم عزل و از بین رفتن وکالت در طلاق در ضمن عقد منعقد شده باشد سبب می شود که حق طلاق توسط هیچ یک از طرفین باطل نشود. بنابراین زوج در جواب اینکه چگونه می تواند حق طلاق را باطل کند باید به شرایط ضمن عقد یا بعد از عقد توجه کند.

آیا زوجه می تواند وکالت در طلاق را بعد از ازدواج از آن خود نماید؟

زمان برای وکالت در طلاق، برای زن چندان پر اهمیت نبوده است و مهم شروط توافقی مربوط به وکالت در طلاق به زن می باشد. بدین صورت که اگر ضمن عقد نکاح چنین شروطی گذاشته شود این شرایط به عنوان شروط ضمن عقد شناخته می شوند و برای طرفین و دادگاه و حتی اشخاص ثالث معتبر و لازم الاجراست. اما وجود این موضوع مانع از آن نمی شود که زوجین بعدا طی یک سند رسمی جداگانه ای با توافق همدیگر شرط وکالت در طلاق را به عنوان شروط خارج از عقد تنظیم نمایند.

اگر مرد وکالت در طلاق را به زن نداده باشد و قصد طلاق زوجه را بنا به دلایلی خاص داشته باشد می تواند زوجه را طلاق دهد و زن حتی در صورت عدم رضایت باید از مرد طلاق بگیرد حال اگر زوجه در هنگام طلاق در دفتر خانه های رسمی یا دادگاه بدون علت خاصی حضور پیدا نکند صیغه طلاق بدون حضور او جاری می شود و این موضوع به اطلاع زوجه می رسد.

وکالت بلاعزل در طلاق

در کل وکالت بلاعزل عبارت است از یک سند رسمی یا محضری که از طریق دفتر خانه های رسمی توسط موکل به وکیل داده می شود و در طی این وکالت نامه و اختیاراتی که موکل به وکیل داده است وکیل در انجام تعهدات خود مختار می باشد. بنابراین وکالت بلاعزل در طلاق وکالتی است که توسط یکی از زوجین در یکی از دفتر خانه های رسمی به ثبت رسیده می شود در طی این نوع وکالت نامه وکیل در خصوص طلاق بائن، طلاق رجعی، حق حضانت فرزند و نحوه پرداخت مهریه طبق شروط ثبت شده در وکالت نامه عمل کرده و این اختیار را دارد که بدون حضور دیگری مبادرت به طلاق از طریق محاکم قضایی نماید.

وکالت در طلاق و پرداخت نفقه

نفقه دینی است بر گردن مرد که نسبت به سایر دیون ارجحیت دارد. این حق به گونه ای است که زن می تواند بعد از فوت شوهر در صورت نگرفتن نفقه از اموال به جای مانده از مرد از وراث او دریافت کند. بنابراین با وجود وکالت در طلاق به زوجه، مرد همچنان موظف به پرداخت نفقه می باشد و عدم پرداخت آن علاوه بر اینکه حق طلاق را به زن می دهد بلکه طبق قانون مجازات اسلامی، ضمانت اجرایی برای آن نیز موجود می باشد.

راههای اعتراض به رای طلاق

حکم صادره از دادگاه در صورت عدم وجود طلاق توافقی، توسط هر یک از طرفین قابل اعتراض می باشد به این صورت که زوج یا زوجه می تواند در صورت عدم رضایت در طلاق، از طریق واخواهی، فرجام خواهی، یا درخواست دادگاه تجدید نظر اعتراض خود را تقدیم دادگاه نماید. و اما تعاریف این روش های اعتراض عبارت است از:

واخواهی، منظور از واخواهی این است که خوانده در هیچ یک از جلسات دادگاه خانواده حضور نداشته باشد و رای طلاق بدون حضور و در غیاب او صورت گرفته باشد.

درخواست تشکیل دادگاه تجدید نظر، یکی دیگر از روش های اعتراض به رای یا حکم طلاق می باشد. در این روش خوانده یا وکیل او می تواند بعد از صدور رای در دادگاه بدوی، تقاضای تشکیل دادگاه تجدید نظر و دوباره بازخوانی پرونده را داشته باشد.

سومین روشی که برای اعتراض به حکم طلاق وجود دارد روش فرجام خواهی در طلاق است. در این روش خوانده با دادن اعتراض خود به دیوان عال کشور نسبت به رعایت مسائل شکلی و تشریفات دادرسی در دادگاه خانواده اعتراض می کند.

چگونه حق طلاق را با وجود وکیل ابطال کنیم؟

ذکر این نکته که دعاوی خانوادگی (از جمله طلاق، حضانت فرزند، پرداخت نفقه، وکالت در طلاق) از حساسیت و دشواری بالایی برخوردار می باشد همواره در بین عموم مردم و وکلا وجود داشته است. فلذا اینکه برای ابطال حق طلاق چه راه و روش های قانونی وجود دارد نکته ای است که تنها وکلا به دلیل تجربه و تسلطی که در دعاوی خانوادگی دارند از آن آگاه هستند. بنابراین محول کردن پرونده طلاق به یک وکیل متخصص اقدام معقولی است که از جانب زوجین می تواند صورت بگیرد.

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (68 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (31 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای جشن تولدش/ خونه نگو کاخ بگو😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق با کندن دیوار حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...