هرآنچه که باید درباره بازنشستگی زنان بدانید

  چهارشنبه، 20 دی 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
هرآنچه که باید درباره بازنشستگی زنان بدانید
در عصر حاضر، اکثر زنان و بانوان همانند مردان، مشغول به کار بوده و نیاز است که حمایت های لازم از آن ها به طور مساوی صورت پذیرد. بازنشستگی از جمله موضوعاتی است که در طی آن، فرد به دلایل مختلف از کار کناره گیری نموده و به وی حقوق بازنشستگی تعلق می گیرد. در این ثسمت از موضوعات حقوقی قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم. همراه ساعدنیوز باشید.

برخورداری بانوان و زنان شاغل از مزایای دوران بازنشستگی، بر اساس قانون آن صورت می‌گیرد. از طرف دیگر، تعلق امتیازات بازنشستگی نظیر دریافت حقوق به متقاضی آن، مستلزم رعایت شرایطی می‌باشد که این امر، بر اساس میزان سابقه کاری فرد رخ می‌دهد.

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پرداختن به این موضوع که قانون بازنشستگی زنان چیست و سن آن چه قدر می باشد؛ به شرایط بازنشستگی زنان با 10، 15، 20 و 25 سال سابقه بپردازیم. سپس در خصوص محاسبه حقوق بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه صحبت خواهیم کرد.

مطابق با قانون بیمه تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری، شرایط بازنشستگی برای زنان با 10، 15، 20، 25 سال سابقه، با توجه به سن، نوع بیمه و سابقه پرداخت حق بیمه متفاوت می‌باشد و این امر سبب شده است که در میزان مستمری که این افراد می‌توانند از سازمان مربوطه دریافت کنند، نیز تغییراتی ایجاد شود.

قانون بازنشستگی زنان


بیمه زنان شاغل می تواند به دو طریق یعنی از طریق سازمان تامین اجتماعی یا سازمان بازنشستگی کشوری صورت گیرد. در هر صورت، بیمه شدگان در هر دو سازمان، می توانند با رعایت شرایطی به هنگام بازنشستگی، از مزایا و امتیازات آن، بر طبق قانون بهره مند شوند.

در رابطه با قانون بازنشستگی زنان می توان بیان داشت که تاکنون قانون خاصی که به طور ویژه، به بحث بازنشستگی زنان اختصاص داده شده باشد، تصویب نگردیده و متقاضیان به منظور مطالعه در این مورد، می بایست با توجه به نوع بیمه خود؛ به قوانین مرتبط مراجعه نمایند.

به منظور اطلاع از شرایط و ضوابط بازنشستگی در بیمه تامین اجتماعی، بیمه شدگان می‌بایست به قانون بیمه تامین اجتماعی مصوب سال 1354 مراجعه نمایند. مطابق با بند 15 ماده 2 این قانون، بازنشستگی عبارت است از عدم اشتغال بیمه شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون.

کلیه اشخاصی که تحت استخدام دولت می باشند، می‌بایست به منظور اطلاع از مقررات بازنشستگی به قوانین مرتبط با این موضوع، نظیر قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون استخدام کشوری، مقررات مربوط به صندوق بازنشستگی و... مراجعه نمایند. در قوانین مذکور، کلیه شرایط بازنشستگی زنان و مردان، از جمله سن لازم برای بازنشستگی بیان گردیده است.

بررسی موضوع بازنشستگی زنان

سن بازنشستگی زنان


در قسمت گذشته، به توضیح قانون بازنشستگی زنان پرداخته و بیان نمودیم که بیمه شدگان، می بایست با توجه به نوع بیمه خود، به قانون بیمه تامین اجتماعی یا قوانین مرتبط به کارمندان دولتی نظیر قانون مدیریت کشوری یا استخدام کشوری مراجعه نمایند. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به توضیح سن بازنشستگی زنان بپردازیم.

فصل هفتم قانون بیمه تامین اجتماعی به بیان مقررات بازنشستگی (اعم از زنان و مردان) مثل سن بازنشستگی تامین اجتماعی پرداخته است. براساس ماده 76 این قانون، بانوان و زنان در صورتی که حائز شرایط و ضوابط زیر باشند، حق استفاده از مستمری بازنشستگی را خواهند داشت:

  • حداقل ده سال حق بیمه مقرر را قبل از تاریخ تقاضای بازنشستگی پرداخته باشند.

  • سن زن به پنجاه و پنج سال تمام رسیده باشد.

همچنین، مطابق با تبصره یک اصلاحی این ماده، زنانی که 30 سال تمام کار کرده و در هر مورد، حق بیمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته باشند؛ در صورتی که سن آنان 45 سال تمام باشد؛ می ‌توانند تقاضای مستمری بازنشستگی نمایند. بنابراین، با توجه به شرایط بانوان، سن بازنشستگی آنان نیز متفاوت می باشد. توجه به این نکته ضروری است که سن مذکور در قسمت فوق، در برخی موارد دارای استثنائاتی نیز می باشد که از جمله آن می توان به اشتغال به مشاغل مخل سلامت اشاره نمود.

افرادی که حداقل بیست سال متوالی و بیست و پنج سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌ آور (‌مخل سلامت) اشتغال داشته باشند و در هر مورد‌ حق بیمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته باشند می‌ توانند تقاضای مستمری بازنشستگی نمایند. هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و‌ زیان‌ آور یک و نیم سال محاسبه خواهد شد.

بیمه ‌شدگان تامین اجتماعی که دارای 35 سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه باشند، می‌ توانند بدون در نظر گرفتن شرط سنی مقرر در قانون تقاضای بازنشستگی‌ نمایند. زنان کارگر با داشتن 20 سال سابقه کار و 42 سال سن به شرط پرداخت حق بیمه با 20 روز حقوق می ‌توانند بازنشسته شوند.

در رابطه با زنانی که به استخدام دولت در آمده اند، شرایط اندکی متفاوت می باشد. مطابق با ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386، دستگاه اجرائی با داشتن یکی از شرایط زیر می تواند کارمند زن و مرد خود را بازنشسته نماید:

الف) حداقل سی سال سابقه خدمت برای مشاغل غیرتخصصی و سی و پنج سال برای مشاغل تخصصی با تحصیلات دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر با درخواست کارمند برای سنوات بالاتر از 30 سال. مطابق با تبصره این ماده، ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردارند؛ نیز با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول حکم این ماده می‌ باشند و می‌ توانند تا سی و پنج سال خدمت نمایند.

ب) حداقل شصت سال سن و حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت با بیست و پنج روز حقوق.

در این قانون نیز همانند قانون بیمه تامین اجتماعی، برای زنانی که به مشاغل سخت اشتغال دارند، استثنائاتی در نظر گرفته شده است. مطابق با تبصره این ماده، سابقه مذکور در بند (الف) و همچنین شرط سنی مزبور در بند «ب» برای متصدیان مشاغل سخت و زیان آور و جانبازان و معلولان تا پنج سال کمتر می‌ باشد و شرط سنی برای زنان منظور نمی‌ گردد و آن ها می توانند بدون شرط سنی حقوق بازنشستگی دریافت نمایند.

دستگاه‌ های اجرائی مکلفند کارمندانی که دارای سی سال سابقه خدمت برای مشاغل غیرتخصصی و شصت سال سن و همچنین کارمندانی که دارای سی و پنج سال سابقه خدمت برای مشاغل تخصصی وشصت و پنج سال سن می‌ باشند را راسا و بدون تقاضای کارمندان بازنشسته نمایند.

بر اساس تبصره سه این ماده، دستگاه‌ های اجرائی موظفند کارمندان زنی که دارای شصت و پنج سال سن و حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت می‌ باشند را بازنشسته کنند. سقف سنی برای متصدیان مشاغل تخصصی هفتاد سال است. کارمندان تخصصی فوق الذکر که سابقه خدمت آن ها کمتر از بیست و پنج سال است، در صورتی که بیش از بیست سال سابقه خدمت داشته باشند می توانند تا رسیدن به بیست و پنج سال سابقه، ادامه خدمت دهند و در غیر این صورت بازخرید می‌ شوند.

شرایط بازنشستگی زنان با 10، 15، 20 و 25 سال سابقه


همانطور که بیان شد؛ شرایط بازنشستگی زنان و بانوان بستگی به سن و سابقه کاری آنان داشته، به همین دلیل؛ اگر شخص می خواهد از زمان بازنشستگی خود آگاه شود، لازم است که به این دو مورد توجه داشته باشد. به جهت آشنایی علاقمندان، این قسمت از مقاله به بیان شرایط بازنشستگی زنان با 10، 15، 20 و 25 سال سابقه اختصاص داده شده است.

شرایط بازنشستگی زنان دارای بیمه تامین اجتماعی و ده سال سابقه به این صورت است که کارمند زن می بایست حداقل ده سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته یا در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه وی، از این میزان کمتر است، ما به التفاوت را به نرخ روز پرداخت نماید. همچنین بانوان متقاضی بازنشستگی به ده سال سابقه، باید به سن 55 سال رسیده باشند. (تقاضای بازنشستگی کمتر از سن مذکور، در موارد استثنایی و با تصویب کمیسیون موضوع ماده 91 قانون بیمه تامین اجتماعی و با رعایت شرایطی، امکان پذیر می باشد.)

علاوه بر شرایط مذکور، داوطلب زن متقاضی بازنشستگی باید قادر به پرداخت هزینه خریدسابقه بیمه تامین اجتماعی، در خصوص مابه التفاوت سابقه تا ده سال، باشد که بر اساس قانون مذکور، شامل "حق بیمه اعم از حق کارگر و کارفرما...، به نرخ سال جاری" می‌باشد.

شرایط بازنشستگی زنان با ده سال سابقه در سایر صندوق ها (به جز بیمه تامین اجتماعی)، مطابق با قانون نقل و انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه ای اشخاص، تقریبا معادل شرایط بیمه تامین اجتماعی می باشد. یعنی زن باید، به سن 55 سال رسیده باشد و این که وی باید بتواند ما به التفاوت اختلاف تا 10 سال سابقه بیمه را پرداخت نماید.

مطابق با ماده 76 قانون بیمه تامین اجتماعی، یکی از مهم ترین شرایط بازنشستگی زنان با 15 سال سابقه، داشتن سن 55 سال تمام است. زنانی که سن آن ها به 55 سال رسیده و 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی دارند، می توانند با مستمری 15 روز بازنشسته شوند. براساس تبصره 4 ماده 76 قانون بیمه تامین اجتماعی، زنان کارگر با داشتن 20 سال سابقه کار و 42 سال سن به شرط پرداخت حق بیمه، با 20 روز حقوق می ‌توانند بازنشسته شوند.

در مورد زنانی که به سن 55 سال رسیده و بیست سال سابقه پرداختن حق بیمه دارند، مقررات ماده 111 قانون بیمه تامین اجتماعی حاکم است و مستمری این افراد از حداقل مزد کارگر عادی کمتر تعیین نخواهد شد. زنانی که به طور بیست سال متوالی در مشاغل سخت مشغول به کار بوده اند، بدون توجه شرط سنی می توانند تقاضای بازنشستگی نمایند.

زنان با 25 سابقه نیز می توانند با داشتن سن 42 تا 55 سال و پرداخت حق بیمه برای این 25 سال، می توانند درخواست بازنشستگی داده و حقوق 25 روز خود را دریافت کنند، البته اگر شغل این افراد، جزو مشاغل سخت محسوب شود و 25 سال متناوب در آن مشغول خدمت بوده اند، می توانند طبق بند ب ماده 76 قانون تامین اجتماعی، با رعایت شرایطی تقاضای بازنشستگی نموده و مستمری آن را دریافت نمایند.

محاسبه حقوق بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه


در بخش های پیشین مقاله، توضیحات جامع و کاملی در خصوص قانون و سن بازنشستگی زنان و نیز شرایط بازنشستگی زنان ارائه گردید و بیان شد که زنان با بیست سال سابقه می توانند به شریط رعایت مفاد قانون بیمه تامین اجتماعی، تقاضای بازنشستگی نموده و مستمری آن را دریافت نمایند. در این میان ممکن است که این سوال در ذهن برخی افراد مطرح شود که محاسبه حقوق بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه به چه نحوی است؟

پیش از این بیان نمودیم که مطابق با قانون بیمه تامین اجتماعی، افراد با بیست سال سابقه می توانند تقاضای بازنشستگی نمایند. با این حال، با توجه به سن بازنشسته و نیز سخت بودن یا نبودن شغل وی، میزان و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی متفاوت می باشد. مطابق با تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی، اگر سن بازنشسته به 42 سال رسیده باشد و بیست سال سابقه داشته باشد، به شریط پرداخت حق بیمه به ازاء بیست سال، می تواند 20 روز حقوق بازنشسته شود.

اما اگر سن متقاضی به 55 سال رسیده باشد و بیست سال سابقه داشته باشد، مشمول ماده 111 قانون تامین اجتماعی شده و مستمری او از حداقل مزد کارگر عادی کمتر تعیین نخواهد شد و وی می بایست حداقل مزد کارگر عادی را به عنوان مستمری دریافت نماید. افرادی که بیست سال متوالی سابقه کار در مشاغل سخت و زیان آور داشته اند، می توانند بدون شرط سنی، از مستمری کامل بازنشستگی بهره مند شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (88 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (50 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان