ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه آنچه که باید درباره سلب تابعیت بدانید

  چهارشنبه، 20 دی 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
همه آنچه که باید درباره سلب تابعیت بدانید
اولین مسئله ای که برای هر دولتی مطرح است اشخاصی را که در محدوده سرزمین آن ها زندگی می نمایند و یا وابستگی خاصی، به آن کشور دارند را، از افراد دیگر کشورها جدا سازد.این امر به شکل اعطای تابعیت به یک فرد یا سلب تابعیت بصورت غیرارادی یا ارادی مطرح است.برای آشنایی بیشار در این باره با ساعدنیوز همراه باشید.

در پاسخ به این پرسش که سلب تابعیت چیست، می توان بیان نمود که سلب تابعیت، به معنی از بین رفتن رابطه سیاسی و معنوی یک تبعه با دولت متبوع خود می باشد. رسیدن به سن 25 سال تمام، از جمله شرایط ترک تابعیت ارادی است که آثار و عواقب حقوقی را برای فرد ایجاد می‌نماید.

سلب تابعیت چیست


در پاسخ به این پرسش که سلب تابعیت چیست و ماهیت آن چه می باشد؛ در ابتدا، لازم است که مقدمه ای در رابطه با مفهوم تابعیت و ماهیت آن بیان شود. با این که در مواد مختلف قانون مدنی و قانون تابعیت مصوب سال 1308، موارد اخذ تابعیت بیان گردیده، اما هیچ تعریفی از این که تابعیت چیست و چه ماهیتی دارد، ارائه نشده است.

با این حال، می توان تابعیت را رابطه سیاسی و معنوی تعریف نمود که شخصی را به دولت معینی مرتبط می سازد. منظور از برقراری رابطه سیاسی آن است که یک دولت به دلیل، قدرت و حاکمیت خود، شخصی را متعلق به خود می داند و معنوی بودن رابطه تابعیت نیز به این معنی است که تابعیت، وابسته به مکان نیست و هر شخص، در هر نقطه ای از جهان که زندگی نماید، همیشه ارتباطش را با کشورش حفظ می‌کند.

به شخصی که دارای تابعیت کشور معینی است، تبعه گفته می‌شود. یکی از اصول مهم و پذیرفته شده جهانی، در رابطه با مفهوم تابعیت، اصل لزوم داشتن تابعیت می‌باشد. بنابر این اصل، هر فردی باید تابعیت داشته باشد. با وجود این اصل، مواردی وجود دارد که دولت اقدام به سلب تابعیت از افراد تبعه خود می‌نماید یا افراد به طور ارادی از تابعیت کشور خود، صرف نظر می‌کنند. یکی از سوالات متداولی که در این میان مطرح می‌شود این است که سلب تابعیت چیست و به چه منظوری استفاده می‌شود.

در یک تعریف کلی؛ می‌توان بیان نمود که سلب تابعیت یا ترک تابعیت، به معنی از بین رفتن رابطه تابعیت، بین یک فرد و یک دولت می‌باشد. این امر به این معنی است که دولت مزبور به اعمال حمایت های خود، به ویژه حمایت دیپلماتیک، به فرد، خاتمه داده و از طرفی، شخص نیز نه از حقوق اتباع یک کشور بهره مند می‌گردد و نه موظف به انجام تکالیف خود در قبال دولت مزبور می‌باشد.

بررسی موضوع سلب تابعیت


شرایط و موارد سلب تابعیت


در قسمت گذشته، پیرامون تعریف و ماهیت سلب تابعیت توضیح داده و بیان نمودیم که سلب تابعیت، به معنی از بین رفتن رابطه تابعیت بین یک فرد و دولت می باشد که آثار حقوقی را از خود به جای می گذارد. در این قسمت از مقاله، قصد داریم به بیان شرایط و موارد سلب تابعیت پرداخته و ضوابط آن را در حقوق مدنی بیان نماییم.

ماده 981 قانون مدنی پیش از سال 70، در این خصوص بیان می دارد: «اگر در ظرف مدت پنج سال از تاریخ صدور سند تابعیت، معلوم شود شخصی که به تبعیت ایران قبول شده، فراری از خدمت نظام بوده و هم چنین هر گاه قبل از انقضای مدتی که مطابق قوانین ایران نسبت به جرم یا مجازات مرور زمان حاصل می شود، معلوم گردد شخصی که به تبعیت قبول شده، محکوم به جنحه مهم یا جنایت عمومی است هیات وزراء حکم خروج او را از تابعیت ایران صادر خواهد کرد.»

به موجب قانون فوق، افرادی که علیه امنیت ایران اقدام می‌کردند، تابعیت ایرانی شان به عنوان مجازات از آن ها سلب می گردید. با این حال، این ماده به موجب قانون اصلاحی سال 1370 حذف گردید و در حال حاضر، چنین مجازاتی برای افراد، در قانون ایران وجود ندارد. امروزه، سلب تابعیت یا ترک تابعیت، در قانون مجازات اسلامی ایران اختیاری بوده و به دو طریق انجام می پذیرد که شامل از دست دادن تابعیت، به موجب ازدواج با اتباع بیگانه یا سلب تابعیت به موجب اراده خود شخص، می گردد.

به موجب ماده 987 قانون مدنی، زن ایرانی که با تبعه خارجه ازدواج می نماید به تابعیت ایرانی خود باقی خواهد ماند، مگر اینکه مطابق قانون مملکت زوج، تابعیت شوهر به واسطه وقوع عقد ازدواج، به زوجه تحمیل شود. بنابر این، زمانی که زن ایرانی با مرد تبعه خارجی ازدواج نموده و مطابق قانون کشور زوج، تابعیت شوهر به همسر وی، تحمیل گردد، زن از تابعیت ایرانی خود خارج شده و از او سلب تابعیت می‌گردد.

در نتیجه، شرایط سلب تابعیت بر اثر ازدواج آن بوده که زن حتما دارای تابعیت ایرانی باشد، همسر وی، از اتباع خارجی کشورهای دیگر بوده و این که، قانون مملکت زوج، تابعیت شوهر را به همسر وی، تحمیل نماید. هرگاه قانون تابعیت مملکت زوج، زن را بین حفظ تابعیت اصلی و تابعیت زوج مخیر بگذارد؛ در این مورد زن ایرانی که بخواهد تابعیت مملکت زوج را دارا شود و علل موجهی هم داشته باشد، با تقدیم تقاضانامه کتبی به وزارت امور خارجه ممکن است با تقاضای او موافقت گردد.

دومین مورد از موارد سلب تابعیت، درخواست تبعه، برای ترک تابعیت ایران و قبول تابعیت کشور خارجی می باشد. با وجود اجازه ترک تابعیت به خواست و اراده فرد، ماده 988 قانون مدنی، چهار شرط را در این خصوص مقرر داشته است.

مطابق با این ماده، اتباع ایران نمی‌توانند تبعیت خود را ترک کنند، مگر به شرایط ذیل:

  • به سن 25 سال تمام رسیده باشند.

  • هیئت وزراء خروج از تابعیت آنان را اجازه دهد.

  • قبلا تعهد نمایند که در ظرف یک سال از تاریخ ترک تابعیت حقوق خود را بر اموال غیرمنقول که در ایران دارا می‌ باشند و یا ممکن است‌ به صورت ارث دارا شوند، ولو قوانین ایران اجازه تملک آن را به اتباع خارجه بدهد، به نحوی به اتباع ایرانی منتقل کنند. زوجه و اطفال کسی که بر طبق‌ این ماده ترک تابعیت می‌ نمایند، اعم از این که اطفال مزبور صغیر یا کبیر باشند؛ از تبعیت ایرانی خارج نمی گردند، مگر این که اجازه هیئت وزراء شامل آن‌ها‌ هم باشد.

  • خدمت تحت‌ السلاح خود را انجام داده باشند. (منظور همان خدمت نظام وظیفه می باشد.)

از مواد فوق، چنین نتیجه گیری می شود که هر چند، قانون گذار اجازه ترک تابعیت یا سلب تابعیت را به افراد واگذار نموده است، اما شرایطی را نیز در این خصوص در نظر گرفته است که می بایست، توسط افراد مورد رعایت واقع شود.

آثار و عواقب سلب تابعیت


همانطور که در قسمت گذشته، به آن اشاره شد، فرد از دو طریق (ازدواج زن با مرد خارجی و همچنین، درخواست ترک تابعیت) می تواند تابعیت ایرانی را از خود سلب نماید. در این میان ممکن است که عده ای از افراد تمایل به سلب تابعیت داشته و از آثار و عواقب آن اطلاع نداشته باشند، به همین دلیل این قسمت از مقاله، به بیان آثار و عواقب سلب تابعیت اختصاص داده شده است.

آثار و عواقب ترک تابعیت را می توان نسبت به خود شخص حقیقی و خانواده او، مورد بررسی قرار داد. آثار و عواقب سلب تابعیت نسبت به خود شخص آن است که این فرد، به طور قانونی تابعیت ایران را ترک نموده و دیگر ایرانی محسوب نمی شود، بنابراین، از کلیه حقوق و مزایایی که برای ایرانیان مقرر شده است، محروم خواهد شد.

همچنین بنابر ماده 988 قانون مدنی، کسانی که تقاضای ترک تابعیت یا سلب تابعیت ایرانی می نمایند، باید ظرف مدت سه ماه از تاریخ صدور سند ترک تابعیت از ایران خارج شوند. چنانچه ظرف مدت مزبور خارج نشوند، مقامات صالحه امر به اخراج آن ها و فروش اموالشان صادر خواهند نمود و تمدید مهلت مقرره فوق حداکثر تا یک سال، موکول به موافقت وزارت امور خارجه می باشد.

آثار و عواقب سلب تابعیت نسبت به خانواده او به این صورت است که اولاد صغیر و کبیر اتباع ایرانی، که ترک تابعیت نموده اند، کماکان ایرانی خواهند ماند، مگر این که هیات وزیران اجازه ترک تابعیت را نیز به آنان بدهد. آثار ترک تابعیت نسبت به زوجه نیز همانند اولاد می باشد.

همچنین، به موجب تبصره دو ماده 987 قانون مدنی، زن های ایرانی که بر اثر ازدواج تابعیت خارجی را تحصیل می کنند، حق داشتن اموال غیرمنقول را در صورتی که موجب سلطه اقتصادی خارجی گردد، ندارند، تشخیص این امر با کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های امور خارجه و کشور و اطلاعات است.

همچنین به موجب تبصره ب ماده 988 قانون مدنی، هیات وزیران می‌تواند ضمن تصویب ترک تابعیت زن ایرانی بی شوهر، ترک تابعیت فرزندان او را نیز که فاقد پدر و جد پدری هستند و کمتر از 18 سال تمام دارند و یا به جهات دیگری محجورند، اجازه دهد. فرزندان زن مذکور نیز که به سن 25 سال تمام نرسیده اند، می توانند به تبعیت از درخواست مادر، تقاضای ترک تابعیت نمایند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (70 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (63 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (29 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (17 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/استاد ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...