ساعدنیوز
ساعدنیوز

هر چیزی که باید درباره تابعیت مضاعف بدانید!

  سه شنبه، 05 دی 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
هر چیزی که باید درباره تابعیت مضاعف بدانید!
تابعیت مضاعف بدین معناست که فردی بصورت قانونی و با رعایت شرایط و ضوابط تابعیت کشور دیگری را اخذ میکند که دارای سیستم خاک و سرماگذاری با شرایطی نظیر ازدواج تولد فرزندتابع کشور دیگری باشد درادامه برای بهتر فهمیدن موضوع با ساعدنیوز همراه باشید.

تابعیت، یکی از مهم ترین مباحثی است که در حقوق هر کشوری، از جمله حقوق ایران، به آن پرداخته شده و در حقوق مدنی کشور ما، تاثیر بسیاری بر قواعد و ضوابط حاکم بر احوال شخصیه و حقوق ارثیه و تکالیفی که فرد در قبال دولت متبوع خود دارد، خواهد داشت، به ویژه زمانی که فردی، از تابعیت مضاعف یا دوگانه، بهره مند باشد.

Multiple citizenship یا تابعیت دوگانه که در اغلب کشورهای جهان، بحث آن، مطرح بوده و بسیاری از افراد خواهان آن هستند، شرایط دریافت و روش های دریافت مخصوص به خود، همچنین، مزایا و معایب بخصوصی دارد که هر فرد خواهان این امر، باید از آنها، آگاه باشد.

تابعیت مضاعف، به این معنا است که فردی، به صورت قانونی، با رعایت شرایط دریافت تابعیت دوگانه و استفاده از روش هایی نظیر ازدواج و تولد فرزند در کشورهای دارای سیستم خاک یا سرمایه گذاری، شهروند دو کشور باشد، از حقوق شهروندی، در هر دو کشور، برخوردار بوده و بتواند، هم زمان، از پاسپورت هر دو کشور، بهره مند گردد.

تابعیت مضاعف چیست؟


در پاسخ به این پرسش که تابعیت مضاعف چیست؟ لازم به توضیح است که در عالم حقوق داخلی و بین الملل، دو مفهوم تابعیت و ملیت، مطرح هستند؛ ملیت، به واسطه تولد شخص یا والدین او، در یک کشور خاص، به وی اختصاص می یابد، تا آخر عمر، همراه فرد بوده و قابل تغییر نیست.

اما مفهوم تابعیت، به رابطه معنوی، سیاسی و حقوقی ای اطلاق می گردد که سبب ارتباط شخص، به دولتی معین و مشخص شده و به سبب این ارتباط، حقوق و تکالیفی برای فرد و حقوق و تکالیفی برای دولت متبوع، ایجاد می گردد.

از لحاظ قانون داخلی اغلب کشورها و در قواعد حقوق بین الملل، امکان ترک تابعیت و اخذ تابعیت کشوری دیگر، همچنین، امکان حفظ تابعیت و درخواست تابعیت مضاعف یا دوگانه Multiple citizenship، به روش های مختلف، نظیر عقد نکاح و باقی مواردی که در تیتر بعدی خواهیم گفت، وجود دارد.

Multiple citizenship یا تابعیت دوگانه که در اغلب کشورهای جهان، بحث آن، مطرح بوده و بسیاری از افراد خواهان آن هستند، به این معنا است که فردی، هم زمان و به صورت قانونی، شهروند دو کشور باشد، از حقوق شهروندی، در هر دو کشور، برخوردار بوده و بتواند، هم زمان، پاسپورت هر دو کشور را داشته باشد که این امر، مزایا و معایب و روش ها شرایط دریافت مخصوص به خود، را دارد .

هرآنچه که باید درباره شرایط اخذ تابعیت مضاعف بدانید.

شرایط و روش های دریافت تابعیت مضاعف


شرایط و روش های دریافت تابعیت مضاعف، پرسش اغلب افرادی است که تمایل دارند، پاسپورت کشور دیگری را نیز داشته و به این واسطه، بسته به کشوری که پاسپورت آن را اخذ می کنند، از مزایا و حقوق شهروندی در آن کشور، بهره مند گردند. روش های دریافت و شرایط تابعیت دوگانه در هر کشور، قواعد مخصوص به خود را دارد.

برخی کشورها، به هیچ وجه به تابعیت مضاعف، اعتقادی نداشته و یا در خصوص آن، محدودیت و قواعد بخصوصی دارند و بعضی کشورها، آن را صرفا به اشخاص شهروند کشورهای خاص یا صرفا به اشخاصی با موقعیت های خاص، نظیر بازیگران یا سیاستمداران مشهور، اعطا می نمایند و نه به یک شخص عادی.

روش های و شرایط تابعیت دوگانه به طور کلی عبارتند از:

  • اقامت دائم و پذیرش تابعیت، توسط کشوری که فرد، در آن، اقامت دائم گرفته است: با این توضیح که در برخی کشورها، در صورتی که فردی، حق اقامت دائم در آن کشور را داشته باشد، پس از طی مدت زمانی مورد نظر آن کشور، به عنوان مثال، 4 سال در کانادا، می تواند واجد شرایط دریافت تابعیت دوگانه گردد و با طی کردن مراحلی، تابعیت مضاعف، اخذ کند.

  • ازدواج: نظیر اینکه یک زن خارجی معتقد به تابعیت مضاعف با یک مرد خارجی از کشور دیگر که در قانون خود، به تابعیت مضاعف اعتقاد دارد، ازدواج نمایند و قواعد ازدواج با اتباع بیگانه، رعایت گردد.

  • تولد فرزند در خاک یک کشور: مقصود، تبعیت از سیستم تابعیت خاک است. به عنوان مثال، فرض کنیم که سیستم تابعیت آلبانی، سیستم خون و سیستم تابعیت ایالات متحده، سیستم خاک است، حال، چنانچه شخصی که پدر وی، متولد آلبانی است، در ایالات متحده و خارج از آلبانی به دنیا بیاید، دارای تابعیت مضاعف و دوگانه آلبانی (اروپایی)، آمریکایی خواهد بود.

  • خرید ملک: خرید یک ملک، با حداقل ارزشی که کشور هدف برای اخذ تابعیت، تعیین می کند، از دیگر راه های اخذ و دریافت تابعیت دوگانه است.

  • سرمایه گذاری: با این توضیح که فرد، به میزان و مبلغی که کشور هدف برای اخذ تابعیت، تعیین می کند، در آن کشور، سرمایه گذاری کرده و بدین ترتیب، موفق به اخذ تابعیت آن کشور، به عنوان تابعیت مضاعف می گردد. این امر، بیشتر به دلیل رونق اقتصادی دولت ها، توسط اشخاص خارجی، صورت می پذیرد.

مزایا و معایب تابعیت دوگانه


پس از توضیح چیستی، روش ها و شرایط تابعیت دوگانه، با توجه به اینکه داشتن پاسپورت و تابعیت دوگانه کشوری دیگر، توامان، از مزایا و معایب ویژه ای بر خوردار است، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص مزایا و معایب تابعیت دوگانه، توضیح دهیم.

البته، در خصوص مزایا و معایب تابعیت مضاعف، باید این امر را در نظر داشت که در زیر، به طور اجمالی و صرف نظر از کشورها به طور خاص، به این مزایا و معایب، اشاره خواهد شد و باید مد نظر قرار داد که در هر کشور، بسته به قوانین آن، فرد ممکن است با مزایا و معایب متفاوتی مواجه گردد که اطلاع از آن ها، با کمک گرفتن از یک وکیل مهاجرت یا متخصص این امر، میسر می باشد.مزایا و معایب تابعیت دوگانه، عبارتند از:

مزایا :

  • استفاده از امکانات و خدمات آموزشی بیشتر، همانند شهروندان آن کشور، به صورت رایگان (در صورتی که شهروندان نیز برای آن خدمات، هزینه نپردازند)

  • بهره مندی از امکانات پزشکی و بهداشتی هر دو کشوری که فرد، تابعیت آن ها را دارد، همانند سایر شهروندان با همان هزینه و بسته به نوع بیمه فرد

  • مشمول قواعد مالکیت هر دو کشور بودن

  • اخذ پاسپورت کشور دوم و بهره مندی از مزایایی نظیر سفر به نقاطی که با پاسپورت تابعیت اولیه، نیاز به اخذ ویزا داشت

  • امکان بهره مندی از خدمات شغلی و استخدام، بدون اینکه برای این امر، نیاز به دریافت ویزای کاری باشد.

معایب:

  • در صورت تعارض قوانین کشورهایی که فرد، تابعیت آن ها را دارد، مواردی نظیر احوال شخصیه و حقوق ارثیه، افراد دارای تابعیت دوگانه، دچار مشکل خواهند شد.

  • در مبحث مالیات، فرد باید، در هر دو کشور اقدام به پرداخت مالیات نماید.

  • در مواردی که خدمت سربازی، در هر دو کشور، الزامی و اجباری باشد، این امر، فرد را با مشقت و سختی انجام این کار، برای دو مرتبه، مواجه خواهد کرد.

  • عدم امکان اشتغال فرد، به برخی از مشاغل امنیتی و سیاسی.

  • در نظر داشتن قوانین هر دو کشور، در تمامی اعمال و رفتارهایی که از فرد، سر می زند.

  • تابعیت فرزندان مادر ایرانی و دریافت شناسنامه ایرانی با این دلیل، قواعد و ضوابط مخصوص به خود را دارد.

شرایط اخذ تابعیت دوم و مضاعف

تابعیت مضاعف در حقوق ایران و حقوق بین الملل


در بررسی وضعیت و شرایط دریافت تابعیت مضاعف در حقوق ایران و حقوق بین الملل، باید به این نکته توجه داشت که از منظر حقوق بین الملل، ایجاد تابعیت مضاعف، به علت خلا قانونی بین المللی و عدم وجود وحدت رویه کشورهای مختلف در این باره و همچنین، وجود نداشتن یک سازمانی بین المللی، برای سر و سامان دادن به مسئله تابعیت مضاعف، شکل گرفته است.

همین امر، سبب شده که در عالم حقوق بین الملل، نظریاتی نظیر نظریه عدم مسئولیت، اعمال اولین تابعیت، ترجیح تابعیت، تابعیت موثر یا فعال و... شکل بگیرد و در نهایت، در حال حاضر، آنچه از رویه قضایی بین المللی استنباط می شود این امر است که؛

حل و فصل دعاوی مربوط به تابعیت مضاعف، در اکثر موارد به دیوان های داوری سپرده می شود و در اغلب پرونده ها، راه حلی که دیوان های داوری انتخاب کرده اند، اینگونه بوده که از میان تئوری ها، بیشتر تئوری تابعیت موثر یا فعال و در برخی موارد، عدم مسئولیت، در مقام حل و فصل اختلافات، مورد استناد قرار گرفته است.

تئوری عدم مسئولیت، معتقد است که داشتن تابعیت مضاعف، می تواند سبب محرومیت فرد، از حمایت های سیاسی و حکومتی شود، چرا که با توجه به ماده 4 کنوانسیون 1930 ژنو،"هیچ دولتی نمی تواند به نفع یکی از اتباعاش در مقابل دولت دیگری که وی نیز آن شخص را تبعه خود می داند، مبادرت به حمایت سیاسی کند؛ به عبارت دیگر، هیچ کس را نمی توان در مقابل دولت متبوع او حمایت کرد."

نکته مهم و قابل توجه اینکه، در حقوق ایران، بر اساس اصل 41 قانون اساسی که مقرر می دارد"تابعیت کشور ایران، حق مسلم هر فرد ایرانی و دولت نمی‌ تواند از هیچ ایرانی سلب تابعیت کند، مگر به درخواست خود او یا در صورتی که به تابعیت کشور دیگری درآید." تابعیت مضاعف، پذیرفته شده نیست.

در واقع، کشور ایران، در خصوص اتباع خود، به تابعیت مضاعف، اعتقادی ندارد و در صورتی که شخص، تابعیت کشوری دیگر را اخذ نماید، تابعیت ایرانی را از دست خواهد داد، هر چند در عمل، بسیاری از افراد، به تابعیت کشورهای دیگر درآمده ولیکن، تابعیت ایرانی خود را از دست نداده اند. مستفاد از ماده 988 قانون مدنی، هیئت وزرا، باید خروج از تابعیت افراد متقاضی این امر را اجازه دهد.

ماده 976 قانون مدنی، در خصوص اشخاص و به طور غیر مستقیم روش هایی که به واسطه آن ها، فردی را تبعه ایران می داند، تعیین تکلیف می نماید. مستفاد از این ماده، هر شخصی که پدر او ایرانی باشد، صرف نظر اینکه در خارج یا در داخل ایران متولد شده باشد؛ هر شخصی که در ایران متولد، اما، والدین او نامعلوم هستند؛ هر شخصی که در ایران، از والدینی که یکی از آن ها ایرانی است، متولد شده باشد.

هر شخصی که پدر وی، دارای تابعیت خارجی بوده، لکن خود او، در ایران متولد شده باشد و بلافاصله بعد از اینکه به سن 18 سال رسید، حداقل یک سال تمام دیگر در ایران اقامت کند؛ هر زنی که شوهری ایرانی اختیار نماید و هر شخص ساکن ایرانی که تابعیت خارجی وی، مسلم نباشد، تبعه ایران خواهد بود.

سخن آخر

تابعیت مضاعف یکی از مسائل مهم وحقوق بین الملل و حقوق مدنی در ایران است که بسیار در اولویت قرار دارد. دلیل انتخاب تابعیت دوم یا تابعیت مضاعف از سوی افراد شرایط اقتصادی، ازدواج در کشور دیگر و یا تولد فرزند و مهم ترین و اصلی ترین عامل سرمایه گذاری در کشور دیگر است.اخذ تابعیت مضاعف و تابعیت دوم باید از شرایط قانونی انجام شود در غیر اینصورت تابعیت دوم مورد تایید نخواهد بود. برای اخذ تابعیت دوم یا مضاعف باید از طریق وکیل مهاجرت و یا متخصص در این زمینه کمک بگیریدتا بتوانید کار خود را به انجام برسانید. امیدواریم این مطلب برای کسانی که قصد اخذ تابعیت مضاعف و تابعیت دوم را دارند، مفید و موثر واقع شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (76 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (35 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...