آیا می دانید حکمت رشد مو و ناخن چیست؟

  چهارشنبه، 09 شهریور 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
آیا می دانید حکمت رشد مو و ناخن چیست؟
همانطور که می دانید هر کارخدا حکمتی دارد. آیا حکمت رشد مو و ناخن، را می دانید؟ در ادامه شما را با حکمت آن آشنا خواهیم کرد.

رشد مو و ناخن چه حکمتی دارد؟

هرفرد سالم در هر دقیقه حدود ۳۰۰۰۰ سلول پوست مرده اش می ریزد .با اینحال سلولهای پوست زنده بطور مداوم در قسمت زیرین اپیدرم تولید شده و جای سلولهای مرده را می گیرند .در زیر اپیدرم لایه ای به نام درم (Dermis) وجود دارد که حاوی عروق خونی ، پایانه های اعصاب و غدد می باشد .در زیر درم ، یک لایه چربی قرار دارد که به عنوان یک عایق ، ضربه گیر و ذخیره کننده انرژی عمل می کند .حتی با وجود اینکه اکثر قسمت های پوست کمتر از ۶ میلیمتر ضخامت دارد ، اما با این حال پوست هنوز یک لایه محافظت کننده قوی می باشد .پوست تشکیل یک سد بسیار موثری را در مقابل ورود میکروب ها و مواد مضر به داخل بدن می دهد ، اما اثر محافظتی آن هنگامی بیشتر است که سطح پوست سالم باقی بماند .زخم های روی پوست ممکن است عفونی شده و اجازه ورود میکروب ها به داخل جریان خون را بدهد . صفحه های محافظ که به آن اصطلاحاً ناخن (nail) گفته می شود در انتهای انگشتان دستها و پاها قرار دارند .ناخن ها عمدتا از کراتین (Keratin) تشکیل شده اند که یک پروتئین قوی می باشد که در پوست و موها نیز وجود دارد .رشد ناخن ها از ماتریکس (matrix) که در زیر یک چین پوستی که به آن کوتیکول (cuticle) می گویند و از لانولا (Lanula) که یک قسمت هلالی شکل در قاعده ناخن ها است صورت می گیرد . باز تأمل کنید در اینکه خداوند با حسن تدبیر و حکمت، مو و ناخن را آفرید.

رشد ناخن

روایاتی از ائمه اطهار درباره حکمت رشد مو و ناخن

در روایتی چنین آمده که شخصی از امام صادق «علیه السلام» چنین سوال کرد:

ای فرزند رسول خدا چرا خداوند موها و ناخن ها را طوری نیافریده که بلند و زیاد نشوند و انسان محتاج کوتاه کردنشان نباشد؟

امام صادق «علیه السلام» فرمود:

خدا در این کار نعمت هایی برای بنده اش قرار داده که او نمی داند تا شکرشان را به جای آورد؛ بدان که با بیرون آمدن موها از منافذ پوست و روییدن ناخن ها از سر انگشتان، دردها و بیماری ها از بدن خارج می شوند.

از این رو به انسان امر شده است که هر هفته نوره بکشد و موهای سر را کوتاه کند و ناخن بگیرد تا موها و ناخن ها زود به زود رشد کنند و دردها و بیماری های بدن را بیرون بریزند، اما اگر این کارها دیر به دیر انجام شوند، درد و بیماری در بدن انسان می مانند و مرض های سخت و ماندگار را سبب می گردد.

همچنین از رویش مو در چند جاى بدن که وجود آن براى انسان مایه رنج و زیان است جلوگیرى شده. اگر مو در دیدگان مى‏ رویید آیا آدمى نابینا نمى‏ شد؟ و اگر در دهانش مى‏ رویید آیا خوردن و آشامیدن انسان دشوار و بدون ‏لذت نمى ‏شد؟ اگر در کف دست رشد مى‏ کرد آیا انسان از لمس درست اشیا و انجام برخى از کارها باز نمى‏ ماند؟ پس نیک بنگر که چگونه در جایى که سود و مصلحتى در کار نیست نروییده. اینها مخصوص انسان نیست، بلکه در چهارپایان و درندگان و دیگر حیوانات تولید مثل‏ کننده نیز چنین است؛ از این رو با اینکه بدن آنها از مو پوشیده است و لیکن این مناطق، دقیقا به خاطر آنچه که ذکر شد، مویى بر آنها نیست.

پيامبر خدا (ص) فرمودند : روييدن مو در بينى مايه ايمنى از جذام است.

- امام صادق (ع) فرمودند : «گشادى گريبان و روييدن مو در بينى مايه ايمنى از جذام است». سپس فرمود: «مگر نشنيده اى سخن شاعر را كه گفته است: پيراهن مرا تنها گشاده گريبان و گشاده آستين مى بينى ؟»

بنابراین نیک بیاندیش که چگونه خداوند از هر گونه خطا و زیان و ناهماهنگی به دور است و همه ی کارهای او حکمت و تقدیر است و همه مصلحت و سود دارند. اگر این مطلب برایتان لذت بخش بود نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان