دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

علم و فناوری / فناوری ارتباطات /

آیا تلگرام در حال تبدیل شدن به گزینه جدیدی برای دارک وب است؟ 

شنبه، 08 خرداد 1400
کد خبر: 152761
ساعد نیوز: گروهی از محققان امنیتی پس از بررسی‌ پلتفرم تلگرام می‌گویند اطلاعات میلیون‌ها کاربر در گروه‌ها و کانال‌های این پیام رسان با هزاران عضو در حال انتشار است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از دیجیاتو، محققان سرویس «vpnMentor» تلگرام را به عنوان بهشتی برای مجرمان سایبری معرفی کرده اند. قابلیت های رمزنگاری پیشرفته پیام ها و مکالمات در تلگرام موجب شده تا مشارکت کنندگان در فعالیت های غیرقانونی به راحت بتوانند در آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بیشتر گفته ها میان چنین کاربرانی به مسائلی مانند خرید و فروش اطلاعات دیگر کاربران یا افشای اطلاعات در سطح وسیع، اجرای کلاهبرداری های آنلاین و در برخی موارد حمله به هدفی خاص است.

چندی پیش نیز تحقیق صورت گرفته توسط موسسه «NortonLifeLock» نشان داد که شواهد بسیاری پیرامون استفاده از تلگرام به عنوان محلی برای خرید فروش موارد غیر مجاز مانند واکسن کرونا، اطلاعات شخصی افراد، نرم افزارهای پایرت شده و هویت جعلی تبدیل شده است. اما همچنان استفاده از تلگرام به عنوان بستری برای افشای اطلاعات غیرقانونی در رتبه اول قرار دارد.

آگهی فروش انواع برندهای واکسن کرونا در یک گروه تلگرامی
تیم امنیتی موسسه ی vpnMentor توانستند در تعدادی از گروه ها و کانال های مرتبط با فعالیت های مخرب عضو شوند. افشای اطلاعات به صورت عادی و روزمره در کانال هایی با بیش از ۱۰ هزار عضو، آن ها را شوکه کرده است. حتی کاربران روش های مورد استفاده برای دستیابی به اطلاعات را هم با یکدیگر به اشتراک می گذارند و پیرامون مسائل فنی بحث می کند.

نباید فراموش کنیم که قابلیت های امنیتی تلگرام می توانند در مسیر درستی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

مسئله ی اصلی اینجاست که چنین فعالیت هایی در گذشته محدود به دارک وب بود و مجرمان به فعالیت در پلتفرم هایی با دسترسی آسان برای کاربران عادی، علاقه ای نشان نمی دادند. اما تلگرام با ارائه برخی قابلیت های متمرکز روی حفظ حریم شخصی و هویت کاربران، توانسته است چنین افرادی را به سوی خود جلب کند. همچنین ورود و استفاده از تلگرام بسیار آسان تر است و در مقابل حملات DDoS نیز مصون است.

البته نباید فراموش کنیم که قابلیت های امنیتی تلگرام می توانند در مسیر درستی نیز مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال، خبرنگارانی که قصد مخفی کردن هویت خود را دارند یا با تهدید روبه رو هستند می توانند به راحتی و بدون دغدغه از افشای هویت در تلگرام فعالیت کنند. همچنین افزایش سطح حفاظت از حریم شخصی کاربران می تواند از شکل گیری داده های کلان برای ارزیابی فعالیت های آن ها و استفاده ی تجاری بدون رضایت افراد جلوگیری کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل اکسپت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)