ساعدنیوز
ساعدنیوز

ایده ضبط ویدئویی خواب کی عملی میشود؟

  چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1397 ID  کد خبر 6250
ایده ضبط ویدئویی خواب کی عملی میشود؟
ساعد نیوز: «آنتونیو زادرا» رئیس دانشکده روانشناسی در دانشگاه مونترال بر این باور است ماهیت رویاها به گونه‌ای تعریف شده است که انسان آنها را فراموش کند. او می‌گوید: «این مسئله اهمیت زیادی دارد

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از موبنا: 

مطالعه محققان ژاپنی سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شد و انواع مختلف فناوری‌های یادگیری ماشینی در آن مورد استفاده قرار گرفت و داده‌های نهایی الگوهای فعال مغزی بر اساس تجربیات بصری در طول خواب و بیداری را ارایه کرد.

 دانشمندان بر اساس مطالعات دقیق خود دریافته‌اند بیشتر ما در هنگام شب بین ۴ تا ۶ رویا می‌بینیم و البته در ۹۰ درصد موارد ۱۰ دقیقه پس از آنکه هر کدام از این رویاها تمام می‌شود آنها را فراموش می‌کنیم.

محققان بر این باورند که خواب دیدن در هنگام شب برای انسان ضروری است و حتی اگر فرد نتواند هیچ کدام از آنها را به خاطر بیاورد، این اتفاق برای سلامت او لازم به نظر می‌رسد. با این وجود برای محققان هم وجود دارند که رویاهای شبانه را چندان مهم نمی‌دانند. «دیرد لیت بارِت» از پروفسورهای حوزه روانشناسی در دانشگاه پزشکی هاروارد بر این باور است که هنوز هیچ اتفاق نظری در مورد عملکرد رویاها بین محققان وجود ندارد و مطالعات گسترده در این زمینه انجام می‌شود. با این وجود تئوری‌های فراوانی مطرح شده است که برخی از آنها بسیار ارزشمند هستند.

«زیگموند فروید» عصب‌شناس مشهور اتریشی که پدر علم روانکاوی نیز معرفی می‌شود نخستین شخصی بود که به صورت علمی در مورد تعبیر خواب نظریه‌های خود را مطرح کرد. فروید در کتابی که سال ۱۹۰۰ میلادی با نام «تعبیر خواب»‌ به چاپ رسانده بود کارکردهای رویاهای شبانه را مورد تحلیل قرار داد. بخش عمده کتاب مذکور به شرح رویاهای شخصی او و اطرافیانش می‌پردازد و از نظر فروید هر خواب شبانه به معنی تحقق یکی از آرزوها و خواسته‌های انسان است. او معتقد بود آرامشی که شخص در هنگام خوابیدن به دست می‌آورد به وی امکان می‌دهد خواسته‌های سرکوب‌ شده خود را بیان کند و البته تعارض‌های میان ارضای خواسته‌ها و تحقق آنها باعث می‌شود فرد با رویاهای ناخوشایند هم مواجه شود.

فروید ادعا کرده بود که رویاهای شبانه به ما امکان می‌دهند بزرگترین خواسته‌هایمان را برآورده کنیم. «رابرت استیکگلد» از اساتید روانپزشکی و مدیر مرکز خواب و علوم شناختی در دانشگاه پزشکی هاروارد معتقد است که رویاها این فرصت را برای ما ایجاد می‌کنند تا «در چارچوب آزمایش تجربی آگاهانه بتوانیم رویدادها و عواقب آن را تصور کنیم».

دکتر «جان آلان هابسون» یکی دیگر از اساتید دانشگاه هاروارد به همراه «رابرت مک‌کارلی» فرضیه فعال‌سازی سنتزهای مغزی را در این مطرح کرده است و بر اساس آن می‌گوید ما در واقع هیچ رویایی نمی‌بینیم. در عوض هر آنچه که از آن به عنوان خواب شبانه یا رویا یاد می‌کنیم عملکرد مغز ما محسوب می‌شود که سعی می‌کند پس از بیدار شدن تعدادی از امواج الکتریکی که در هنگام خواب REM در ساقه مغز ایجاد شده است را شناسایی کند.

دیگر دانشمندان معتقدند رویاها فرآیندی برای شبیه‌سازی موقعیت‌ها و تهدیدها هستند و از آنجایی که یک قطب مغز انسان برای تشخیص تهدیدها در دنیای واقعی توسعه یافته است، رویاها به این بخش از مغز کمک می‌کنند.

«موران سرف» از اساتید دانشکده مدریت دانشگاه نورث‌وسترن بر این باور است که برخی افراد می‌گویند رویاها روشی برای جابه‌جایی خاطرات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است، یا به عنوان روشی برای افزایش افکار سرکوب شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از دانشمندان معتقدند فرآیندهایی در مغز انسان وجود دارد تا اطلاعات خاص را از بین ببرد تا ما از این طریق بتوانیم روی اطلاعات مهم تمرکز بیشتر داشته باشیم. در این میان گروه دیگر از دانشمندان می‌گویند رویاها به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم احساسات خود را تحریک کنیم.

به هر حال رویاها هرچه باشند و هر کارکردی که داشته باشند، انسان در هنگام مواجه شدن با آنچه که مغز می‌سازد و در هنگام خواب به نمایش می‌گذارد شگفت زده می‌شود. بسیاری از مردم مجلاتی که هر روز در مورد خواب و رویا منتشر می‌شود را خریداری می‌کنند، کتاب‌های مربوط به تعبیر خواب را در اختیار دارند، یا سعی می‌کنند به کمک روش‌های نوین رویاهای خود را شفاف‌سازی کنند و آنها را بهتر ببینند. پیشرفت‌های فناورانه نیز در این زمینه قابل ملاحظه بوده است و بسیاری از این مفاهیم برای ما جذاب‌تر شده است تا انسان برای نخستین بار در تاریخ بتواند خواب‌ها و رویاهای شبانه خود را مانند تصاویر ویدیویی ضبط کند.

دانشمندان هم اکنون در حال کار کردن روی این ایده هستند. پروفسور سِرف در این خصوص می‌گوید: «این نخستین بار در تاریخ است که چنین ایده‌ای پرورش داده می‌شود. ما در این زمینه شگفت زده شده‌ایم و می‌خواهیم خواب انسان را در قالب تصاویر ویدیویی ذخیره کنیم … و بالاخره یک روز این کار را انجام خواهیم داد».

ثبت خواب‌های شبانه

«ما خواب می‌بینیم که آنها را فراموش کنیم» این جمله‌ای بود که «فرانسیس کریک» یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان در این زمینه با دست‌خط خود نوشت. ولی اگر ما این خواب‌ها را فراموش نکردیم چه باید بکنیم؟ اگر در رویای خود برنده قرعه‌کشی بزرگ شوید، با خواننده مورد علاقه‌تان دیدار کنید یا بر فراز کوه‌های آلپ پرواز کنید چه خواهد شد؟ دانشمندان در سراسر جهان در حال کار کردن روی فناوری‌های جدیدی هستند تا به کمک آن بتوانند محتوا، تصاویر، حرکت‌ها، صحبت‌ها و هرآنچه که در خواب ما اتفاق می‌افتد را رمزگشایی کنند.

«دانیل اولدیس» یکی از محققان مستقل در حوزه رویا و نویسنده کتاب مشهور «مانیفست رویای روحانی» در دانشگاه تگزاس همکاری‌های گسترده‌ای را با «دیوید اشنایر» آغاز کرده است تا تمامی حرکات و صحبت‌هایی که در رویاهی شبانه ما صورت می‌گیرد را ثبت کند. اشنایر مدیریت آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی در آمریکا را برعهده دارد و در این مرکز از یک دستگاه الکترومایوگرام (EMG) استفاده می‌کند تا فرکانس های عصبی ارسال شده به هر یک از عضلات بدن در هنگام خواب را اندازه بگیرد.

اگرچه شما در هنگام خواب در حال حرکت نیستید، ولی تمامی حرکات شما برای دانشمندان اهمیت دارد. اولدیس در این خصوص می‌گوید: «ضربان‌های عصبی در هنگام خواب به صورت متوالی به عضلات ما ارسال می‌شوند». الکترودهای نصب شده روی بازوها، پاها و چانه به محققان کمک می‌کنند این فرکانس‌های عصبی در هنگام خواب به دقت اندازه‌گیری شوند. این محققان سعی دارند از این طریق فرکانس‌های مربوط به حرکات اولیه از جمله راه رفتن، برداشتن اشیا، دست دادن و … را شناسایی کنند و ارتباط میان الکترودها و تصاویری که هر شخص در هنگام خواب می‌بیند را کشف کنند.

اولدیس و آزمایشگاه او تلاش می‌کند به جز حرکات بدن، صحبت‌هایی که در رویاهای شبانه رد و بدل می‌شود را هم تفسیر کند. برای رسیدن به این هدف در ناحیه صورت،‌ لب‌ها، چانه و … برای هر فرد از پنج تا شش الکترود استفاده شده است تا امواج ارسال شده به آنها محاسبه شود.

در هر مطالعه دو دانشجوی داوطلب حضور دارند تا تحقیقات در هنگامی که به خواب می‌روند روی آنها انجام شود. اولدیس در این خصوص گفت: «پیش از آنکه افراد داوطلب به خواب بروند، صداهای خاص از پیش تعیین شده را به زبان انگلیسی ادا می‌کنند تا الگوهای عضلانی صورت آنها ثبت شود. با این شرایط زمانی که آنها رویا می‌بینند و حین رویا صحبت می‌کنند، این الگوها می‌توانند معنی شوند».

او می‌گوید یکی از بزرگترین مشکلات موجود این است که بتوان تشخیص داد هر یک از شرکت‌کنندگان در تحقیق آنچه که در خواب می‌گویند را بتوان با صحبت‌های آنها در بیداری تطبیق دارد و از روی آنها معنا و مفهوم به دست آورد.

در حالی که اولدیس روی حرکات و صحبت‌های انسان تحقیق می‌کند تا از این طریق بتواند رویاهای شبانه ما را در قالب پیام‌های با مفهوم ذخیره کند، پروفسور «یوکیاسو کامیتانی» در دانشگاه کیوتو ژاپن به صورت متفاوت این قضیه را پیش می‌برد و قصد دارد عکس‌ها را رمزگشایی کند.

کامیتانی به تازگی نتایج حاصل از مطالعات خود را از طریق تصویربرداری رزونانسی مغناطیسی عملکردی با قابلیت تحلیل فعالیت مغز و جریان خون منتشر کرد. او بر اساس تصاویری که هر یک از افراد در یک چرخه خواب مشاهده کردند و آنها را توضیح دادند، فضای خواب آنها را بازسازی کرد و تصاویر واقعی در مورد آن را به نمایش گذاشت.

او بر اساس یافته‌های خود گفت: «رویکرد ما به گونه‌ای تعریف شده است که می‌تواند گسترش یابد تا انواع مختلف حالت‌های ذهنی از جمله توهمات و رویاها بازسازی شوند تا در نتیجه یک پنجره جدید رو به محتویات داخلی مغز انسان باز شود».

مطالعات کامیتانی سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شد و انواع مختلف فناوری‌های یادگیری ماشینی در آن مورد استفاده قرار گرفت و داده‌های نهایی الگوهای فعال مغزی بر اساس تجربیات بصری در طول خواب و بیداری را ارایه کرد. او به همراه همکاران خود نظریه جدیدی را در مورد محتوای رویاها بر اساس الگوهای فعالیت مغز انسان مطرح کرد.

پروفسور زادرا در این خصوص می‌گوید: «تا زمانی که بتوانیم رویاهای شبانه را در غالب تصاویر ویدیویی ذخیره کنیم … می‌بایست زمانی که یک فرد بیدار است فعالیت مغزی او را مورد تحلیل قرار دهیم. نحوه فکر کردن و تصویرسازی ذهنی به ما کمک می‌کند تا به خواب‌های شبانه نزدیک‌تر شویم و از این طریق تصویر واقعی رویاها را به دست آوریم». مطالعه کامیتانی نخستین گام در این زمینه محسوب می‌شود و راه را برای دیگر دانشمندان باز کرده است تا بتوانند در آینده نه چندان دور این آرزو را محقق کنند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (275 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (44 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (40 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (39 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (32 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (21 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (21 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (20 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس (تصاویر) عجیبت ترین زن جهان با دو لگن و چهار پا که 5 فرزند بدنیا آورد/ نمونه نادری از یک انسان با دو بدن
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده