آیفون اکتیو و نات اکتیو چه تفاوتی باهم دارند؟ کدام را بخریم؟

  چهارشنبه، 18 آبان 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیفون اکتیو و نات اکتیو چه تفاوتی باهم دارند؟ کدام را بخریم؟
اگر شما می خواهید به ساده ترین روش ممکن ببینید گوشی شما اکتیو هست یا نات اکتیو پیشنهاد میکنم این مطلب را با دقت بیشتری مطالعه نمایید.

این روزها اکتیو یا نات اکتیو بودن گوشی های آیفون به دغدغه خیلی از کاربران تبدیل شده و بسیاری را در انتخاب گزینه مناسب مردد کرده است. با توجه به قیمت بالای iPhone و عدم حضور رسمی این کمپانی در ایران، طبیعی است که کاربران حساسیت بیشتری روی جوانب مختلف محصولات این شرکت داشته باشند و همه ویژگی های آن ها را موشکافی کنند. در این مطلب تلاش می کنیم تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو را تا حد امکان کوتاه توضیح دهیم تا با آگاهی کامل و خیالی آسوده نسبت به خرید این گوشی اقدام کنید.

انواع گوشی آیفون از نظر اکتیو یا نات اکتیو بودن

همان طور که در مقدمه مطلب اشاره شد، در یک دسته بندی کلی می توان گوشی های اپل را از نظر استفاده شدن یا نشدن آنها، به دو گروه اکتیو (فعال) و نات اکتیو یا نان اکتیو (غیرفعال) تقسیم کرد. اما این «مورد استفاده قرار گرفتن» دقیقا به چه معناست؟ وقتی شما محصولی از Apple را تهیه می کنید، به محض روشن کردن دستگاه این شرکت آن را به عنوان اکتیو یا فعال شناسایی و دسته بندی می کند. برای اپل، زمان فعال سازی دستگاه اهمیت دارد و نه میزان استفاده از آن؛ بنابراین اکتیو بودن گوشی های موبایل iPhone الزاما به این معنا نیست که مورد استفاده طولانی مدت قرار گرفته است. حتی یک بار روشن و خاموش شدن آیفون، آن را به یک گوشی اکتیو تبدیل می کند.

چرا گوشی های آیفون اکتیو می شوند؟

اکثر گوشی های آیفون 13 موجود در بازار ایران از نوع اکتیو هستند. دلیل اکتیو بودن آیفون ها را می توان در قوانین فروش این شرکت جست و جو کرد. کشورهای مختلف ملزم به رعایت قوانینی هستند که توسط Apple وضع شده و براساس آن، فروشگاه های رسمی تنها مجاز به ارائه 20 درصد از کالاهای خود به سایر کشورها هستند. از آن جایی که به دلیل تحریم ها، اپل اجازه فروش و پخش سخت افزار و نرم افزار در ایران را ندارد، نیاز داخلی باید از سوی فروشندگان حاضر در کشورهای دیگر تامین شود. راه حل مطمئنی که در این مورد وجود دارد و به کمک آن می توان تعداد زیادی از گوشی های اپل را وارد بازار کرد، خرید و اکتیو کردن آیفون در یک کشور دیگر است. بیشتر آیفون های موجود در بازار ایران به این روش و با نظارت فروشندگان رسمی اپل در کشورهای مجاور، باز، فعال و دوباره بسته بندی شده اند.

روش تشخیص اکتیو یا نات اکتیو بودن آیفون

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد و در نظر داشتن این واقعیت که کم تر از دو ماه از ورود آیفون 13 به بازار گوشی های هوشمند گذشته، احتمالا به این نتیجه رسیده اید که تفاوت چندانی میان iPhone اکتیو و نات اکتیو وجود ندارد. با این حال، اگر جزو کاربران سخت گیر هستید یا ترجیح می دهید خودتان اولین نفری باشید که جعبه گوشی را باز می کنید، راهی ساده برای تشخیص فعال یا غیرفعال بودن آیفون وجود دارد. به این منظور کافی است به بخش Check Coverage وبسایت رسمی اپل وارد شوید.

آیفون Active بخریم یا not Active ؟

اول می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اصلا گوشی اکتیو شده و اکتیوه نشده به چه معناست و چه تفاوتی با هم دارند.

  • گوشی های اکتیو : به گوشی هایی اکتیو می گویند که حداقل یک بار روشن شده است ولی ممکنه اصلا استفاده نشده یا مراحل فعال سازی آن گوشی انجام نشده باشد.
  • گوشی های نات اکتیو: به گوشی هایی NOT ACTIVE می گویند که گوشی اصلا باز نشده و شما با پلمپ شرکت اپل آن را تهیه می کنید. قیمت گوشی های اکتیو نشده بیشتر از گوشی های اکتیو شده است و گاهی این اختلاف قیمت به بیش از 3 میلیون تومان هم می رسد. تا اینجا فهمیدید که گوشی اکتیو و نات اکتیو یعنی چی و چه تفاوتی باهم دارند. حالا ممکن است بپرسید، چرا گوشی های اپل را قبل فروش اکتیو می کنند؟

برای پاسخ به این سوال باید به شما بگویم که دلایل مختفی برای اکتیو کردن گوشی های آیفون وجود دارد که در ادامه ۲ مورد از آنها را توضیح می دهیم.

  1. قوانین فروش شرکت ها: به دلیل قوانینی که توسط شرکت اپل وضع شده، شرکت های رسمی فروش محصولات اپل تنها مجاز به فروش 20 درصد از محصولات خود هستند. به همین دلیل شرکت ها برای فروش محصولات بیشتر، گوشی های اپل را ACTIVE می کنند و سپس آنها را به فروش می رسانند.

  2. بررسی تست باتری: بعضی از شرکت های گارانتی برای اطمینان از سلامت باتری و سایر قسمت های سخت افزاری، گوشی را روشن می کنند. البته این موضوع کمتر در ایران وجود دارد زیرا سلامت ۱۰۰% باتری در هنگام تحویل جزو خدمات شرکت های گارانتی کننده نمی باشد. البته دلایل جزئی دیگری هم وجود دارد مانند شروع گارانتی اپل یا قوانین صادرات و واردات و …

آیفون اصل و تقلبی

حالا که متوجه شدید چرا گوشی های آیفون را اکتیو می کنند، وقتشه به این سوال پاسخ دهیم که آیفون اکتیو بگیریم یا نات اکتیو؟

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم گوشی های آیفون هنگام ورود به بازار، توسط کشور سفارش دهنده اکتیو می شوند بنابراین زیاد هم تفاوتی نمی کند که شما گوشی ACTIVE یا NOT ACTIVE بخرید. اما اگر می خواهید خودتان اولین نفری باشید که جعبه گوشی را باز می کنید، راه ساده ای برای تشخیص اکتیو نبودن گوشی های آیفون وجود دارد که در ادامه به طور کامل آن را توضیح می دهیم.

مراحل بررسی اکتیو بودن آیفون

برای تشخیص اکتیو یا نات اکتیو بودن آیفون یک راه بسیار ساده وجود دارد، شما کافیست وارد وبسایت checkcoverage.apple.com شوید و در قسمت Enter your serial number باید سریال گوشی آیفون خود را وارد نمایید (سریال نامبر و یا IMEI / MEID )

بررسی اکتیو بودن آیفون

اگر گوشی شما تا به حال روشن نشده باشد شما با پیغام Please Activate Your Device مواجه می شوید، به این معنا که گوشی شما نات اکتیو است. اما اگر گوشی شما فعال یا روشن شده باشد شما با سه تا گزینه رو به رو می شوید که این پیام ها برای اطلاع رسانی در مورد زمان باقی مانده از پشتیبانی فنی است.

ریپک بودن آیفون به چه معناست؟

ریپک بودن آیفون به این معناست که گوشی آیفون باز شده و لوازم جانبی گوشی با لوازم فیک تعویض می شود، سپس جعبه بسته بندی می شود و با عنوان گوشی اپل ریپک فروخته می شود. و تنها راه تشخیص گوشی ریپک، شناخت دقیق لوازم جانبی گوشی اپل است.

رفرش بودن آیفون به چه معناست؟

گوشی های Refurbished در بازار به گوشی هایی گفته می شود که به دلیل نقص فنی گوشی، توسط کاربران به شرکت اپل مرجوع می شوند و توسط Apple تعمیر و بازسازی شده و دوباره به فروش می رسند. یکی از راه های تشخیص گوشی رفرش این است که وارد تنظیمات گوشی شوید و گزینه About را انتخاب کنید در اینجا اگر مدل دستگاه با حرف «F» شروع شود به این معناست که گوشی رفرش است اما اگر در ابتدای نام آیفون حرف «M» باشد، به این معناست که گوشی شما رفرش نیست.

در هنگام خرید گوشی به معتبر بودن گارانتی حتما دقت کنید؛ گارانتی های معتبر یک تا سه ماه ضمانت تعویض و ۱۸ ماه گارانتی دارند. و اینکه حتما از فروشگاه های معتبر خرید کنید.حالا اگر قرار باشد که شما گوشی آیفون بخرید اکتیو می خرید یا نات اکتیو؟ حتما نظرات و سوالات تان را در رابطه با گوشی های اکتیو و نات اکتیو در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید. ممنون از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (596 نظر) مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (278 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (270 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش ساده تا سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (264 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (255 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (205 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (176 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (148 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (122 نظر) شعرخوانی زیبای رهبر معظم انقلاب به زبان ترکی با تسلط بسیار بالا/ دلنشین و پرمعنا+ویدیو (116 نظر) رهبر معظم انقلاب تغییر چهره دادند؛ رهبری با لباس مبدل اصلا قابل شناسایی نبودند +فیلم (115 نظر) آلبوم تصاویر آذری جهرمی به مناسبت سالروز تولدش ؛ از استایل دامادی در شب عقد و سفر به حافظیه و تخت جمشید با اهل و عیال تا موتورسواری کنار دریا و دوشیدن شیر گوسفند (101 نظر) خلاقیت پسر بچه اصفهانی در تبدیل دوچرخه کلاسیک دهه شصتی به موتور پرشی با یک تکه حلبی حماسه ساز شد +فیلم/ آقا این به مغز مهندسای ایلان ماسک هم نمیومد (97 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده آرش میر احمدی هنرمند جوان پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (89 نظر) پاسخ دندانشکن جهان پهلوان علیرضا حیدری به حرف های سخیف مهمان برنامه دورهمی مهران مدیری +فیلم/ دوست دارم بچم با بچه های عادی جامعه زندگی کنه (88 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 31 شهریور 1403
فال انبیاء روزانه شنبه 31 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز شنبه 31 شهریور 1403 + فیلم
فال قهوه با نشان روز شنبه 31 شهریور ماه 1403
فال روزانه امروز شنبه 31 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه شنبه 31 شهریور 1403
قاب نوستالژی؛ نگاهی به بازی های بچه های دهه شصتی/ هفت سنگ، لی لی، الک دولک+عکس
ماجرای تلخ و شیرین نوجوان لاغر اندام نوازنده!/ از خرید اولین گیتار در 13 سالگی تا لحظه مرگ این مرد خوش صدا مرتضی پاشایی!+ ویدئو
فراخوان پذیرش دانشجوی بدون آزمون در مقطع ارشد و دکتری
(ویدیو) خاطره‌ی بانمک و فراموش‌نشدنی رضا عطاران از محمدرضا گلزار سر فیلم " توفیق اجباری"/ 🤔😅
دانشگاه تبریز در جمع 3 دانشگاه برتر وزارت علوم
(ویدئو) حمید معصومی نژاد و قهوه خوردنش در ایتالیا خبر ساز شد!/ آموزش آداب خوردن قهوه به سبک حمید معصومی نژاد در رم!😉
(عکس) ست زیبای مریم مومن و گیتی قاسمی، بازیگر جوکر 2 در اکران فیلم "لختگی"
(ویدیو) سکانس خنده دار جوکر با دبیری سوسن پرور/ فقط نرگس محمدی که میگه یبار دیگه میگی ایَ یَ الحالُ😂
(ویدیو) سوال جواب حامد آهنگی از الیکا عبدالرزاقی/ شوهرش امین زندگانی رو قشنگ نابود کرد😂
منتخب روز   
توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید