اجزای مبدل گشتاور در گیربکس اتوماتیک

  شنبه، 26 مهر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
اجزای مبدل گشتاور در گیربکس اتوماتیک
مبدل گشتاور جایگزین کل مجموعه‌ی دیسک و صفحه و همچنین بلبرینگ کلاچ و دوشاخه کلاچ می‌شود. این قطعه با جریان هیدرولیک در دور پایین از خاموش شدن موتور جلوگیری می‌کند و با گاز دادن به موتور، گشتاور را به گیربکس و چرخ‌ها می‌رساند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، کلاچ در گیربکس های دستی مسئول حرکت و توقف است؛ در واقع پیشرانه باید بدون تکیه بر گیربکس به عملکرد خود ادامه و در مواقع مورد نیاز، پل ارتباطی بین آن ها برقرار شود. مبدل گشتاور جایگزین کلاچ در گیربکس های اتوماتیک است. مبدل گشتاور را می توان یک کوپلینگ هیدرولیک (مدل های هیدرواستاتیک و مکانیکی هم وجود دارد) تعریف کرد که مرز بین پیشرانه و گیربکس را مشخص می کند. زمانی که پیشرانه با سرعت و دور موتور کم فعالیت می کند، مانند هنگام توقف کامل در ترافیک یا چراغ قرمز، گشتاور ورودی به مبدل گشتاور کم است و بنابراین برای متوقف نگه داشتن خودرو با کمی فشار بر پدال ترمز، این کار انجام می شود. به محض اینکه پدال گاز فشرده می شود، با بالا رفتن دور موتور گشتاور بیشتری به مبدل گشتاور وارد شده تا انتقال قدرت به محورها و چرخ ها افزایش پیدا کند.

مبدل گشتاور در گیربکس اتوماتیک چیست؟

مبدل گشتاور یک مجموعه ی انتقال نیرو است که گشتاور، توان و دور موتور را از طریق فلایویل از موتور خودرو دریافت می کند و به شفت ورودی گیربکس منتقل می کند. این قطعه ظاهری شبیه به یک پیراشکی دارد و توسط ۳ یا چهار پیچ بر روی فلایویل خودرو نصب می شود. از روغن هیدرولیک به منظور انتقال گشتاور به شفت ورودی گیربکس استفاده می کند، به همین دلیل به این قطعه کوپلینگ هیدرولیک نیز گفته می شود. منظور از کوپلینگ نوعی اتصال است که تلاش می کند دو شفت هم محور را هم سرعت نگاه دارد.

مبدل گشتاور جایگزین کل مجموعه ی دیسک و صفحه و همچنین بلبرینگ کلاچ و دوشاخه کلاچ می شود. این قطعه با جریان هیدرولیک در دور پایین از خاموش شدن موتور جلوگیری می کند و با گاز دادن به موتور، گشتاور را به گیربکس و چرخ ها می رساند.

قطعات داخلی مبدل گشتاور

به طور کلی مبدل گشتاور در ساده ترین نوع آن از چهار جزء اصلی تشکیل شده.

– ایمپلر، که نام دیگر آن پمپ است : این قطعه همان پوسته ی دونات شکل بیرونی است. ایمپلر توسط سه یا چهار پیچ به صورت ثابت بر روی فلایویل نصب می شود. با استفاده از جوش، این قطعه را به پوسته ی مبدل گشتاور متصل می کنند.

– توربین : این قطعه گشتاور را از روغن دریافت می کند و به شفت گیربکس منتقل می کند. ظاهر این قطعه نیز مانند ایمپلر دونات شکل است اما در داخل مجموعه ی مبدل گشتاور قرار دارد و از بیرون قابل مشاهده نیست. در مرکز آن یک هزارخاری برای اتصال به شفت گیربکس وجود دارد و پره های آن تفاوت اندک اما بسیار هائز اهمیت نسبت به ایمپلر دارد.

– استاتور : این قطعه یک پروانه ی فلزی در مرکز مبدل گشتاور است که توسط یک کلاچ یک طرفه با پوسته ی بیرونی مبدل گشتاور در ارتباط است. استاتور در جهت موافق با مبدل گشتاور آزادانه حرکت می کند و حتی میتواند با سرعت بیشتر از مبدل نیز در همان جهت چرخش کند ، اما در جهت معکوس قفل می شود و اجازه ی حرکت ندارد.

– روغن هیدرولیک : روغن هیدرولیک در واقع همان سیال ویسکوز (سیال منتقل کننده نیرو) است که دوران ایمپلر که به فلایویل متصل است را به توربین که به گیربکس متصل است ، منتقل می کند.

در مبدل های گشتاور جدید قطعات دیگری نیز وجود دارد ، مانند صفحه ی گریز از مرکز ، کلاچ قفل کننده ، گشتاور گیر کلاچ ، کلاچ استاتور و … .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان