اجزای سازنده ی کفش ارگونومیک چیست؟

  جمعه، 10 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
اجزای سازنده ی کفش ارگونومیک چیست؟
دقت در انتخاب کفش و توجه به رعایت اصول استاندارد در تولید آن یکی از ضروری ترین نیازها برای حفظ سلامت افراد است.

دقت در انتخاب کفش و توجه به رعایت اصول استاندارد در تولید آن یکی از ضروری ترین نیازها برای حفظ سلامت افراد است.اغلب مردم در انتخاب کفش به زیبایی و رنگ و طرح آن دقت می کنند نه به استاندارد بودن آن. این مساله باعث به خطر افتادن سلامتی افراد در دراز مدت می شود. انتخاب کفش در وهله اول باید بر اساس نوع استفاده ای که از آن می شود، صورت گیرد و کفش استاندارد کفشی است که سه مشخصه بارز داشتهباشد: جنس خوب، پاشنه استاندارد و قالب و پنجه استاندارد.

باید این را به بدانیم که بعد از گذشت مدتی کفش در پا جا می افتد تصور اشتباهی است. پا را باید عنصر ثابت و کفش را عنصر متغیر در نظر گرفت زیرا کفش است که باید به پا منطبق شود در حالی که اکثر افردا برعکس این را انجام می دهند که اشتباه است.

در هنگام خرید کفش باید چند قدمی با آن کفش قدم زد؛ اگر بر روی پا فشار و دردی احساس نکردید اقدام به خرید آن کنید.بعضی از افراد سایز دو پای آنها باهم برابر نیست و یکی از پاهایشان از دیگری بزرگتر است. در چنین شرایطی در هنگام خرید کفش, کفش را به سایز پای بزرگتر انتخاب کنید و در صورت لزوم از کفی های تنگ کننده برای پای کوچک تر استفاده کنید.کفش مورد استفاده باید متناسب با پا ،ضربه گیر ، سبک و راحت باشد.رویه کفش های ارگونومیک باید ترکیبی مناسب از چرم و سایر مواد باشد که بتواند رویه کفش را همواره خشک نگاه دارد و تهویه مناسب جهت عدم تعرق در کفش را ایجاد نماید.

راه پیشنهادی در کمک به تهویه کفش

پا بصورت عادی در طول روز خود به خود تعرق دارد که این موضوع سبب از بین رفتن پوسته های داخلی کفش می شود و از کیفیت کفش می کاهد، پیشنهاد ما به شما این است که حداقل دو دست کفش برای خود داشته باشید و یک روز در میان از هر کدام استفاده کنید.
اگر کفش شما دارای کفی ای می باشد که می توان به راحتی آن را جدا کرد توجه داشته باشید که بهتر است وقتی کفش خود را از پا در میاورید کفی کفش را نیز دربیاورید تا به تهویه هوای مناسب در کفش کمک کنید.

خسارات ناشی از استفاده از کفش نامناسب

در میان خریداران کفش طیف وسیعی از خریداران دیده می شود که در هنگام خرید کفش فقط به ظاهر کفش و زیبایی آن توجه می کنند و این یک تصور غلط می باشد که فکر کنید کفش زیبا راحت نیز می باشد. عدم توجه به کیفیت و راحتی کفش در بلند مدت آثار تخریبی جبران نشدنی ای دارد.

رویه کفش های ارگونومیک:

چرم طبیعی، به علت دارا بودن منافذ طبیعی در بافتش، امکان تبادل هوا میان بیرون و داخل کفش را فراهم آورده و باعث تنفس پا می شود به همین دلیل ساده، بهترین رویه برای کفش همان رویه چرم طبیعی است، رویه مصنوعی به علت تبادل نکردن هوا باعث بوی بد پا و عرق کردن بیش از حد می شود.

زیره کفش های ارگونومیک:

زیره کفش های ارگونومیک موجود در بازار دو نوع است:یکی زیره پلی اورتان (پی یو) و دیگری زیره پلی وینیل کلراید (پی وی سی). زیره های PU سبک تر، راحت تر، قابل انعطاف تر و در برابر سایش مقاوم تر بوده و دوام آنها بیشتر است و بعد از گذشت زمان، اصطکاک آن به صورت جزئی کاهش می آبد و درجه سختی آن نسبت به لاستیک نیتریل کمتر است، به همین دلیل شوک های فشاری را جذب می کند.ظاهر این زیره ها توپر بوده و در حالت خم کردن انعطاف بیشتری داشته و با فشار انگشتان دست، داخل می روند.به هنگام خرید کفش باید به این نکته نیز دقت کرد که کف زیره نباید صاف باشد بلکه باید آج دار باشد تا از لیزخوردن جلوگیری کند.

پنجه کفش های ارگونومیک:

توجه به استانداردهای پنجه کفش ارگونومیک هم در انتخاب آن بسیار مهم است. از نظر قالب بندی، فضای پنجه کفش باید طوری باشد که به انگشت های پا فشار وارد نکند.کفش هایی که پنجه آنها تیز است باعث می شوند انگشت های پا روی هم بیافتند.این کفش ها، انگشتان پا را تحت فشار قرار داده و آنها را بدفرم می کنند. این مساله در خانم ها شایع تر است؛ به طوری که انحراف شست پا در خانم ها ۹ برابر آقایان است و جلوی کفش باید به گونه ای باشد که پنجه های پا از هم باز بشود.

پاشنه کفش های ارگونومیک:

پاشنه به طور معمول از چرم و لاستیک ساخته می شود به طوری که قسمت فوقانی از چرم و کف آن از لاستیک نرم است.برای کفش بانوان و کودکان به طور معمول از لاستیک سفت استفاده می شود، زیرا وزن آنها کمتر است و نیازی به جذب ضربه مانند مردان نیست. باید توجه داشت پاشنه با لاستیک سفت دوام کفش را بیشتر می کند. پاشنهپهن و با ارتفاع کم، ثبات را زیاد می کند و فشار وارد بر پاها را کاهش می دهد ولی افزایش ارتفاع پاشنه باعث کاهش ثبات و افزایش تنش های وارد بر جلوی پا می شود.

تنه کفش های ارگونومیک:

تنه کفش ارگونومیک که در واقع چارچوب روی کفش است و دور پا را در بر می گیرد، به راحتی در برابر فشارهای وارده مقاومت کند و شرایط طبیعی پا را حفظ کند.

كفش های پاشنه دار و خوبی های آن؟!

اصولا وجود پاشنه غیر باریک و با ارتفاع حدود 3 تا 4 سانتی متر برای کفش بسیار مناسب است و از ساییدگی و درد پاشنه پا جلوگیری می کند اما کفش های پاشنه بلندی که امروزه به صورت مد می بینیم خانم ها می پوشند بسیار مضر است و موجب شده زنان 10 برابر بیشتر از مردان از درد پاها یشان شاکی باشند .به خانم ها توصیه می کنیم كه هیچگاه كفش اصلی و کفش پیاده روی و محل کار و ... کفشی نباشد که كه پاشنه ان از 3 تا 3/5 سانتیمتر بلند تر باشد، هرچه پاشنه كفش از این اندازه بلندتر شود ، فشاری که روی كف پا وارد می شود بیشتر شده و این فشار به جلوی پا منتقل می شود و به انگشتان و پنجه پا اسیب می رساند.از جمله عوارض كفش های پاشنه بلندمی توان به موارد زیر اشاره کرد:

انحراف انگشت شست پا یا هالو والگوس می تواند در اثر استفاده از کفش پاشنه بلند ایجاد و یا تشدید شود.

  • میخچه، تاول
  • خمیدگی انگشتان

دردهای مزمن کمر : در این موارد کفش پاشنه بلند بسیار عامل مهمی است هرچند تنها علت نیست و بیماران دارای کمر درد باید برای درمان کمردرد کفش پاشنه بلند را فراموش کنند. درد های مفاصل زانو خصوصا در خانم های جوان که دچار کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک می شوند

  • درد پاشنه پا : به علت حرکت غلط مفصل تالوناویکولار و تالو کالکانئال
  • خستگی های زودرس عضلات پشت پا و گرفتگی عضلات پشت پا

استاندارد صندل یا کفش های جلو باز و صندل ها:

در این کفش ها که در فصل گرما موجب تهویه مناسب هوا می شوند و از این نظر مناسب هستند اما باید از نظر ارگونومیک پا در هنگام حركت باید در انها لق نزند و در یك حالت پایدار و ثابتی بماند. البته توجه کنید که این كفش ها كه پشتشان بازاست در هنگام حركت یك انرژی باید فرد مصرف کند تا کفش از پایش بیرون نیفتد و این مصرف انرژی سبب خستگی بی مورد و زودرس می شوند.گاهی صندل های ظریف دارای یك بند نازك در قسمت عقب و پشت صندل است این . بندهای نازك به علت قطر كم و نازک بودنشان فشار بیشتری روی یك نقطه و نه کل پا متمركز می كنند این حالت موجب آزار و فشار روی تاندون آشیل و تاندون پشت آن می شود و استفاده طولانی مدت از انها بسیار دردناك و آزاردهنده است.استفاده از صندل حداکثر برای پیاده روی 20 دقیقه ای می باشد و برای مدت طولای تر باید از کفش های پشت بسته و مناسب تر استفاده کرد.در اینجا تاکید می کنم در صورتیکه کف پایتان مشکل و درد دارد هر چند استفاده از کفش مناسب برای شما خوب است اما نوع کفش و درمان آن باید توسط یک متخصص طب فیزیکی تعین گردد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (379 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (124 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (112 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (41 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز