آخرین خبرها از مجوز مصرف اضطراری برای دو واکسن ایرانی کرونا

  شنبه، 22 خرداد 1400 ID  کد خبر 154512
آخرین خبرها از مجوز مصرف اضطراری برای دو واکسن ایرانی کرونا
ساعد نیوز:سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای صدور مجوز مصرف اضطراری دو واکسن ایرانی کرونا، توضیح داد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در حاشیه مراسم رونمایی از مستند "شنا با دست های بسته"، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا، درباره زمان دریافت مجوز اضطراری واکسن های ایرانی کرونا، گفت: فاز یک و دو واکسن کووایران برکت در کشور با موفقیت انجام شد. با توجه به اینکه در فاز یک موضوع بی خطری و در فاز دو موضوع ایمنی زایی واکسن بررسی می شود، با گزارش های موجود به نظر می رسد که واکسن ایمن است و ایمنی زایی خوبی هم دارد. بنابراین موضوع در دستور بررسی کمیته های مشورتی در کمیسیون مربوطه در سازمان غذا و دارو است.

وی افزود: در عین حال فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هم در کشور انجام شده و مرحله اول تزریق آن هم در کشور انجام و مرحله دوم آن هم آغاز شده است. طبیعتا با توجه به در نظر داشتن اینکه ما در شرایط جنگ و بحران هستیم و کشورهای دیگر هم این مسیر را طی کردند که بعد از اطمینان از ایمنی زایی واکسن، لزوما منتظر انتشار نتایج فاز سوم نشدند و به صورت مقیاس وسیع استفاده کردند و با توجه به اینکه به هر حال به طور میانگین روزانه ۱۵۰ ایرانی به دلیل کرونا از دست می روند، همه این عوامل قطعا در بررسی های کمیته های مشورتی به عنوان مصالحی که در تصمیم گیری است، مورد ملاحظه قرار گرفته و نهایتا سازمان غذا و دارو اظهار نظر خواهد کرد.

جهانپور ادامه داد: به نظر می رسد از آنجایی که تمام گزارش ها تا امروز مطلوب بوده است، اتفاقاتی در روزهای آتی بیفتد و طبیعتا این واکسن هم اکنون حداقل چند صد هزار دوز آن تولید شده، با مجوز مصرف اضطراری ظرف روزهای آینده با صلاحدید مراجع مربوطه، وارد چرخه واکسیناسیون عمومی خواهد شد. باید توجه کرد که مرجع ملی هم در این زمینه فقط سازمان غذا و دارو است و طبیعتا هر تصمیمی که سازمان غذا و دارو در این زمینه اتخاذ کند، اجرایی خواهد شد.

وی گفت: درباره واکسن پاستور یا واکسن پاستور کووک که در انستیتو پاستور ایران با کمک انستیتو فینلای کوبا تهیه می شود، این واکسن یک گام جلوتر است. زیرا علاوه بر انجام فاز یک و دو، کارازمایی بالینی در کشور کوبا، فاز سوم هم در کشور کوبا انجام شده و حتی شروع استفاده انبوه از این واکسن هم در مقیاس وسیع تر در کوبا و بر روی کادر درمان این کشور آغاز شده است. ده ها هزار دوز از این واکسن در کوبا تزریق شده و در کشور ما هم این واکسن عملا بر روی ۲۴ هزار نفر در مرحله اول فاز سوم انجام شده و مرحله دوم فاز سوم آن هم آغاز شده و حتی از میانه عبور کرده است.

جهانپور در این باره افزود: تا امروز هم گزارش های اولیه در این زمینه چه ازکوبا و چه در کشورمان، قابل قبول بوده است. بنابراین این دو واکسن یعنی واکسن پاستور در قدم اول و واکسن برکت در مرحله تصمیم گیری در زمینه صدور مجوز مصرف اضطراری هستند و هر زمان سازمان غذا و دارو با نظر کمیته های مشورت در این زمینه اظهار نظر کند، طبیعتا وارد چرخه واکسیناسیون عمومی خواهند شد. تولید هر دو هم در ایران آغاز شده، برکت صدها هزار دوز تولید کرده و کشت سلولی واکسن پاستور هم انجام و وارد پروسه تولید انبوه شده است. البته تا زمان صدور مجوز اضطراری، هیچ مصرف یا توزیعی از این واکسن نخواهیم داشت.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (97 نظر) الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (80 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (72 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تعمیر صندوق شکسته ماشین اش حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (33 نظر) (فیلم) طنین انداز شدن آهنگ کُردی شاد در لندکروز میلیاردی هادی چوپان +فیلم/ گرگ پارسی گشت و گذار در ایران را آغاز کرد (26 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: اسمم محسنه یعنی نیکوکار ولی نافرمانم مثل کچلی که مو نداره و اسمشو میذارن زُلف علی +ویدئو😂👌 (25 نظر) نگاهی به ماشین مرسدس بنز هوش پران سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان که همه آرزوشو دارن/آقای بازیگر سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) گریه های جگر سوز نرگس محمدی در مراسم عزای برادرزاده اش +عکس/ روحش شاد و مسیرش غرق در نور (16 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (15 نظر) جشن تولد ساده و خلوت 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال شیک و امروزی/ مبارکا باشه+عکس (13 نظر) پیام احساسی هادی چوپان به بهروز تابانی معروف به ژنتیک ایرانی بعد از قهرمانی در دبی و بُرد جایزه 60 میلیاردی/ گرگ پارسی برای قهرمان تبریزی سنگ تمام گذاشت +عکس (11 نظر) نگاهی به سفر دسته جمعی بازیگران مشهور ایرانی به تبریز+عکس/از الهام حمیدی تا مریم امیر جلالی (11 نظر) نگاهی به خانه ابدی باشکوه اولین هنرمند دفن شده در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران/ چه شعر زیبایی روی مقبره‌اش حک شده+عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد با تِم پاییزی بهاره رهنما ؛ خلاقیت اُوستا قناد در طراحی کیک واقعا ستودنیست (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اولین جزئیات از ترور اسماعیل هنیه در تهران
کشف 9000 کیلوگرم گوشت فاسد از کارخانه بسته‌بندی در غرب تهران
کشف شگفت انگیز قدیمی‌ترین «پیام درون بطری»
فرار هوش پران عروس دوجنسه از سر سفره عقد
اسماعیل هنیه خطاب به قالیباف؛ در شما همان روحیه حاج قاسم سلیمانی را می‌بینم + تصویر
مهلت ثبت‌نام در آزمون‌های ارزشیابی و ارتقای رشته داروسازی تمدید شد
اطلاعیۀ دانشگاه تهران مبنی بر جزئیات ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین
چالش سرعت/ آیا می‌توانید "کیسۀ پول" متفاوت را در 3 ثانیه پیدا کنید؟
ویدیو/ استاد عباس کیارستمی: ویژگی فوق‌العادۀ بچه‌ها در ساختن و خراب‌کردن، منبع الهام است
ویدئو/ پترا، شهر اسرارآمیزی که رازهایش شما را مبهوت می‌کند / داستان عبرت‌آموز قوم ثمود و پیامبر صالح (ع) که در میان این خانه‌های باشکوه اتفاق افتاد!
ویدیو/ بیماری هنرمند که هنگام جراحی مغزش به جای بیهوشی 6 ساعت گیتار نواخت
اولین واکنش کاخ سفید به خبر شهادت اسماعیل هنیه
ویدئو/ خلق اثر هنری حیرت‌انگیز با دستان خالی/ نقاشی بی‌نظیر سیاه‌دست با خلاقیتی شگفت‌انگیز
ویدئو / تهران در آینده میزبان المپیک خواهد شد! باور نمی‌کنید، پس ببینید که هوش مصنوعی چه آینده‌‌ی بی‌نظیری را برای المپیک ایران پیش‌بینی کرده است
ویدئو / 10 معمای شگفت‌انگیز طبیعت که دانشمندان را به چالش کشیده و هنوز پاسخی برای آن‌ها ندارند!
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند