دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

علائم خروسک در کودکان و درمان آن 

یکشنبه، 27 مرداد 1398
خروسک یک عفونت ویروسی شایع است که در کودکان درحال رشد دیده می شود و از طریق هوا منتقل می شود .

خروسک در کودکان چیست؟

خروسک، بیماری است که راه های هوایی فوقانی را در کودک شما تحریک می کند و باعث ورم کردن آنها می شود؛ بیماری که چون باعث می شود کودک سرفه هایی شبیه صدای خروس داشته باشد، این لقب به آن داده شده است. با تنگ و باریک شدن راه های هوایی که در زیر طناب های صوتی کودک قرار گرفته اند، نفس کشیدن برای کودک تان دشوار می شود. تنفس او پر سروصدا خواهد شد و سرفه هایی خواهد کرد که بسیار شبیه صدای فوک یا پارس سگ است. صدای او نیز زمخت و گوش خراش می شود، به خصوص وقتی گریه می کند. خروسک در پاییز و اوایل زمستان شایع تر است و پسرها بیشتر از دخترها به آن مبتلا می شوند. کودکان ۳ ماهه تا ۵ ساله، بیشتر از بقیه درمعرض خطر ابتلا به خروسک قرار دارند. این بیماری، مسری است، به خصوص در چند روز اول یا تا زمانی که کودک تان تب دارد.

علائم خروسک در کودکان

خروسک معمولا با علائمی شبیه سرماخوردگی شروع می شود. کودک شما ممکن است گرفتگی یا آبریزش بینی و تب داشته باشد. اما بعد از مدت کوتاهی، علائم کودک تان تغییر می کنند. اینها علائمی هستند که نشان می دهند کودک تان ممکن است خروسک داشته باشد:

  • سرفه هایی با صدای شبیه پارس سگ (ممکن است در شب ها بدتر شود)؛
  • صدای خشن یا گوش خراش؛
  • تنفس دشوار و پرسروصدا؛
  • تب (در برخی موارد)؛
  • راش (بثورات جلدی)؛
  • قرمزی چشم؛
  • تورم غدد لنفاوی.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

تقریباً 5 درصد کودکانی که در بخش اورژانس برای خروسک ویزیت می شوند، نیاز به بستری شدن دارند. اگر کودک شما دارای این علائم است،، باید به دنبال توجه پزشکی فوری باشید:

  • صداهای تنفس پر سر و صدا و بلند به هنگام تنفس.
  • سختی در بلع
  • مضطرب، تنش داشتن، خسته و بی حال به نظر می رسد.
  • تنفس با سرعتی بیش از حد معمول
  • تلاش کردن برای تنفس
  • وجود رنگ آبی یا خاکستری رنگی اطراف بینی، دهان و یا ناخن

علل و عوامل خروسک در کودکان

خروسک معمولاً ناشی از عفونت ویروسی است که اغلب ویروس پارانفولانزا است. کودک شما ممکن است مبتلا به ویروس تنفسی با قطرات تنفسی عفونی یا آلودگی موجود در هوا باشد. ذرات ویروس در این قطرات نیز ممکن است بر روی اسباب بازی ها و سطوح دیگر زنده بمانند. اگر کودک شما یک سطح آلوده را لمس می کند و سپس چشم ها، بینی یا دهانش را لمس کند، عفونت ممکن است ادامه پیدا کند.

تشخیص خروسک

بعد از بررسی علایم کودک، پزشک در ارتباط با تماس کودک با شخصی که دارای علایمی نظیر سرماخوردگی یا سرفه بوده است، سوال خواهد کرد. به علاوه او وضعیت واکسیناسیون کودک را نیز در خواست خواهد کرد. معمولا پزشک بر اساس تاریخچه کودک، علایم و معاینات بالینی می تواند خروسک را تشخیص دهد. اگر علایم بسیار شدید یا غیر طبیعی باشند، عکسبرداری و یا سایر روش های آزمایشگاهی به منظور بررسی وجود سایر بیماری های ریه یا حلق نیز درخواست خواهد شد.

درمان خروسک کودکان

با توجه به این که خروسک(کروپ) یک عفونت ویروسی است و درمان آن نگهدارنده و محافظتی تا پایان دوره ی بیماری است، بیشتر بیماران را می توان به صورت سرپایی یا با چند ساعت تحت نظر بودن آن ها در اورژانس درمان کرد. پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب کورتونی یا استروئیدی تجویز کند که به کاهش تورم حنجره کمک می کنند و باعث می شوند کودک راحت تر نفس بکشد. اصول درمان سرپایی خروسک شامل استراحت، مصرف مایعات و بخور است.

نکته : نوع باکتریایی این بیماری با آنتی بیوتیک قابل درمان بوده و شرایط بهتری برای بیمار مهیا می شود.

پیش گیری از خروسک در کودکان

برای جلوگیری از خروسک، همان گام هایی را بردارید که برای جلوگیری از سرماخوردگی و انفلانزا استفاده می کنید. شستشوی مکرر دستها مهم ترین نکته است. همچنین کودک خود را از هر کسی که بیمار است، دور نگه دارید و کودک خود را به سرفه یا عطسه روی آرنجش تشویق کنید.

برای دفع عفونت های جدی تر، واکسن او را فراموش نکنید. واکسن دیفتری و هموفیلوس آنفولانزا از برخی از نادرترین و خطرناک ترین عفونت های مجاری هوایی محافظت می کنند. هنوز یک واکسنی وجود ندارد که در مقابل ویروس ها محافظت می کند.

عوارض خروسک

  • عفونت گوش ذات الریه
  • بستن شدن راه هوا كه منجر به مرگ مي شود.

سخن پایانی

آنتی بیوتیک ها در درمان خروسک (که یک بیماری ویروسی است) جایگاهی ندارند و نباید خودسرانه مصرف شوند. کنترل تب و درد بدن کودک با مصرف استامینوفن می تواند باعث بهبودی حال عمومی کودک و کاهش احتمال عوارض تب شود. به هیچ عنوان به کودک خود آسپرین ندهید. تشخیص بیماری خروسک، بالینی است و گرفتن عکس و آزمایش تنها برای کمک به تشخیص به کار می روند. پس برای انجام این اقدامات غیر ضروری، پزشک را مجبور نکنید!


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(ویدئو) ممانعت از ورود آناهیتا همتی به کلاس چون شهریۀ دانشگاهشو پرداخت نکرده بود
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
علی دایی در کنار همسر دوم و دختر کوچک و نازنینش +عکس
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه