علائم شکستگی پا در پرندگان و روش های درمان

  چهارشنبه، 10 فروردین 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
 علائم شکستگی پا در پرندگان و روش های درمان
پرندگان نیز مانند انسان ها می توانند دچار شکستگی استخوان ، ضرب دیدگی یا ترک برداشتن استخوان و یا در رفتگی مفاصل شوند. با ما همراه باشید تا علائم شکستگی پای پرنده و نحوه درمان آن را بررسی کنیم.

پرندگان به دلایل مختلف از جمله سقوط از ارتفاع یا گیر کردن در میله های قفس می توانند دچار شکستگی پا شوند. داشتن اطلاعات کافی می تواند به صاحبان پرندگان کمک کند که در زمان بروز حادثه، اقدامات اولیه را برای کمک به پرنده خود انجام دهند. اگر شما هم در خانه پرنده نگه می دارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا در صورت بروز حادثه برای پرنده، راه های کمک کردن به او را بدانید.

آناتومی و نقش پای پرندگان

پرندگان اهلی و وحشی دارای استخوان های ریزی هستند که مستعد پیچ ​​خوردگی و شکستگی است. آناتومی یک پرنده روی یک سیستم اسکلتی پیچیده بنا شده است که امکان برخاستن، بالا رفتن، پرواز و فرود ایمن را برایش فراهم می کند. در حالی که بالها به عنوان نقطه قوت پرنده در نظر گرفته می شوند، پاهای پرنده نیز به همان اندازه مهم هستند. استخوان پای یک پرنده سنگین ترین استخوان او است. این استخوان به مرکز ثقل پرنده نزدیک است و به پرواز او کمک می کند. پاهای یک پرنده باید به اندازه کافی مقاوم باشند تا بعد از پرواز، وزن خود را برای فرود تحمل کنند. همچنین پاهای پرنده به او اجازه می دهد تا در حالت طبیعی یا در قفس به صورت متعادل حرکت کنند.

همانگونه که انسانها به دستان خود وابسته اند، پرندگان نیز به پاهای خود وابسته هستند. این پاهای نازک و ظریف پرنده هستند که غذا را جستجو می کنند. پرندگان بوسیله پاهای خود مصالح لازم را برای ساختن لانه و مراقبت از فرزندان خود جمع آوری می کنند. اگرچه پاهایشان از نظر ظاهری صاف به نظر می رسد، اما به سه قسمت تقسیم می شود. این سه قسمت عبارتند از: استخوان ران ، ساق پا و پایین پا. شایع ترین شکستگی ها مربوط به استخوان ساق پا و پایین پا است.

به همین دلیل شکستگی پا در پرنده باعث نگرانی زیادی می شود. اگرچه آنها از آنچه فکر می کنیم قوی تر هستند، اما پاهای آنها آنقدر کوچک است که به راحتی از ضربه، زمین خوردن و حملات حیوانات شکسته می شود. پای پرندگان معمولاً پس از سقوط از درخت یا هنگام حمله حیواناتی مانند گربه می شکند.

انواع شکستگی پای پرنده

شکستگی پای پرنده دو نوع کلی شکستگی بدون خون ریزی شکستگی با خون ریزی تقسیم می شود.

شکستگی بدون خون ریزی

به هر دلیل ممکن است پای پرنده شما بشکند. اگر این شکستگی بدون خون ریزی باشد کار شما برای درمان آن ساده تر خواهد بود.شما در این شرایط باید به یک نفر بگویید که پرنده را برعکس محکم بگیرد.شما پای پرنده را با استفاده از روغن گوسفند و یا زرده تخم مرغ چرب کنید. سپس کمی پنبه بردارید و آن را به صورت رشته ای سرتاسر پای آسیب دیده پرنده قرار دهید.بعدازآن یک نی را بردارید و آن را به اندازه پای پرنده بچینید. حال دیواره نی را با استفاده از برش عمودی بازکنید و آن را پهن کنید.پس ازاین کار نی را روی پنبه ها قرار دهید. به صورتی که پای پرنده در نی قرار بگیرند.پس از انجام این کارها برای این که پای پرنده تکان نخورد و محکم باشد با آتل از ثابت بودن پا اطمینان حاصل کنید.

شکستگی با خون ریزی

در این شرایط کار شما سخت تر است. شکستگی با خون ریزی علاوه بر پادرد پرنده باعث سوزش های پرنده نیز می شود.توصیه ما برای این بخش این است که اگر در رابطه با پرنده اطلاعات ندارید این کار را انجام ندهید و به دام پزشک مراجعه کنید.اما گر می خواهید خودتان این کار را انجام دهید دقت کنید. بعد از ثابت کردن پای پرنده باید محل زخم را با استفاده از بتا دین شست وشو دهید. پس ازآن دو قطره از داروی تزریقی ترانکرون را روی زخم پرنده بریزید.حال شما باید با استفاده از پماد پستانی گاوی زرد و یا نارنجی پای پرنده را کامل بپوشانید. بعدازآن دولایه دستمال کاغذی را به صورت نواری روی پای آسیب دیده پرنده قرار دهید.بعد از انجام این کارها مراحلی را که در قسمت قبل برای شما توضیح دادیم را انجام دهید.

شکستگی پا در پرندگان

تشخیص شکستگی از کوفتگی

شما قبل از هر کاری باید بفهمید که آیا پای پرنده شکسته است و یا فقط دچار کوفتگی شده است. در اولین مرحله باید پرنده را برعکس بگیرید به طوری که پاهای او رو به بالا باشند.در این مرحله باید پرنده را تکان دهید. اگر پای پرنده حالت آویزان داشت یعنی شکسته است. با تشخیص این موضوع درمان پادرد پرنده برای شما آسان تر خواهد بود. اگر پا ثابت بود به معنی این است که فقط دچار کوفتگی شده است.

علائم شکستگی پا در پرندگان

  • شکستگی و خم شدگی آشکار در ساق پا
  • ایستاده روی یک پا
  • تلاش برای حفظ تعادل
  • استرس

در زمان شکست پای پرنده چیکار کنیم؟

به محض این که متوجه شکسته شدن پای پرنده ، در رفتگی و یا ضرب دیدگی شدید، ضروری است که او را هرچه سریع تر نزد دامپزشک ببرید. نه تنها پرنده درد میکشد ، بلکه هر چه زودتر استخوان بررسی شود ، پرنده شانس بیشتری برای بهبودی و بازگشت به عملکرد طبیعی دارد. چنانچه دسترسی سریع به دامپزشک امکان پذیر نبود، مراقبت های اولیه را انجام دهید و در اولین فرصت او را به نزد دامپزشک ببرید.

مراقبت های اولیه شکستگی استخوان پرنده

  • پرنده را به قفس انتقال دهید.
  • روشن کردن چراغ داخل قفس کمک می کند تا پرنده گرم شده و مانع بروز شوک شود.
  • در مورد خونریزی از یک گازاستریل استفاده کنید و برای کاهش سرعت از دست رفتن خون موضع را کمی فشار دهید.
  • پماد آنتی بیوتیک را می توان در اطراف پا یا بال زد و نیز روی آن از یک بانداژ شل استفاده کرد.
  • میتوانید برای مهار کردن پرنده از یک حوله استفاده کنید. اگر خونریزی کمی کاهش داشته باشد، گاز را در اطراف ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
  • جهت کاهش حرکت استخوان آسیب دیده می توانید با یک تکه چوب بسیار سبک موضع را آتل بندی کنید.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (28 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان