دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

علائم تب مالت و راههای درمان آن 

دوشنبه، 05 فروردین 1398
ساعد نیوز : تب مالت نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می شود. به طور نادری باکتری عامل تب مالت می تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده انتقال یابد.

تب مالت چیست ؟

تب مالت یک بیماری مسری عفونی است که به‌دلیل دارا بودن طیف وسیعی از علائم، به بیماری هزار چهره معروف است. این بیماری، یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به حساب می‌آید. تب مالت، در موارد نادر می‌تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیواناتِ آلوده پخش شود. پیشگیری از تب مالت کار آسانی است اما درمانش می‌تواند چند ماه طول بکشد.

علائم تب مالت 

  • تب
  • لرز
  • تعریق
  • ضعف
  • خستگی
  • درد کمر، مفاصل و عضلات
  • سردرد

علل تب مالت 

تب مالت از سه طریق از حیوان به انسان انتقال پیدا می‌کند:

1. محصولات لبنی غیر پاستوریزه: باکتری بروسلا در شیر حیوانات آلوده از طریق لبنیات غیر پاستوریزه به انسان منتقل می‌شود. این باکتری می‌تواند از طریق گوشت خام یا نیم پز حیوانات آلوده نیز منتقل شود.

2. استنشاق: بروسلا به راحتی در هوا پراکنده می‌شود و کشاورزان، تکنسین‌های آزمایشگاه و کارگران کشتارگاه‌ها بیشتر از سایر افراد در خطر استنشاق و آلودگی به آن قرار دارند.

3. تماس مستقیم: باکتری بروسلا در خون، مایع منی یا جفت حیوانات آلوده می‌تواند از طریق زخم وارد جریان خون انسان شود. بنابراین بهتر است از تماس مستقیم با حیوانات پرهیز کنید.

راههای درمان پزشکی تب مالت 

درمان با هدف تسکین علائم، پیشگیری از عود بیماری و عوارض انجام می گیرد. احتمالاً لازم است بیمار برای حداقل 6 هفته آنتی بیوتیک دریافت نماید و علائم پس از چند ماه از بین می رود. البته ممکن است این بیماری پس از مدتی برگشته و مزمن شود.درمان معمولا شامل استفاده از آنتی بیوتیک هایی نظیر تتراسایکلین و استفاده از دارو های کورتیزونی برای کاهش پاسخ التهابی در موارد شدید و همچنین استفاده از داروهای ضد درد برای تسکین دردهای عضلانی است که البته انجام همه این موارد می بایست تحت نضارت پزشک معالج صورت پذیرد.

راههای پیشگیری تب مالت

  • از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه خودداری نمایید. هنوز بهترین راه پیشگیری از این بیماری پرهیز از مصرف شیر، پنیر و بستنی غیرپاستوریزه است. اگر به کشورهای خارجی سفر کرده اید از مصرف لبنیات پرهیز نمایید.
  • گوشت ها را به طور کامل طبخ نمایید. تمام گوشت ها را تا زمانی حرارت دهید تا دمای درونی آن به 165-145 درجه فارنهایت (74-63 درجه سانتی گراد) برسد. در زمانی که بیرون غذا میل می کنید گوشت هایی را سفارش دهید که بخوبی پخته شده باشد. بعید است که گوشت حیوانات اهلی در آمریکا آلوده به باکتری بروسلا باشد اما طبخ صحیح سبب می شود باکتری های مضر مثل سالمونلا و اشریشیاکلی از بین برود. در زمانی که به کشورهای خارجی سفر می کنید از خرید گوشت از بقالی ها پرهیز نموده و گوشت هایی را سفارش دهید که بخوبی پخته شده باشد.
  • دستکش بپوشید. اگر دامپزشک، کشاورز، شکارچی یا کارگر کشتارگاه هستید باید در زمان کار با حیوانات مرده یا بیمار و یا بافت حیوانات و همچنین در زمان کمک به تولد نوزاد حیوانات از دستکش های پلاستیکی استفاده نمایید.
  • به نکات ایمنی در مکان های پرخطر دقت نمایید. اگر در آزمایشگاه هستید در شرایط ایمنی مناسب با نمونه ها کار کنید. تمام کارگرانی که با آلودگی مواجهه داشته اند را فوراً درمان نمایید. کشتارگاه ها نیز باید از اقدامات پیشگیرانه مثل جداسازی محل کشتار از سایر نواحی و استفاده از لباس محافظ پیروی نمایند.
  •  برنامه های واکسیناسیون برای ریشه کنی تب مالت در گله ها انجام می شود. از آنجایی که واکسن تب مالت، باکتری زنده استفاده شده است می تواند سبب ایجاد بیماری در افراد شود. اگر شخصی به طور اتفاقی در زمان واکسیناسیون حیوانات با سوزن واکسن آلوده شود باید فوراً تحت درمان قرار گیرد.

سخن پایانی 

یشگیری از این بیماری با واکسیناسیون دام های آلوده و ریشه کن کردن بیماری در دام ها صورت می گیرد، ولی در هر صورت با توجه به این که این بیماری در دام های ایران به وفور وجود دارد، بهترین راه پیشگیری، اجتناب از مصرف شیر نجوشیده یا غیر پاستوریزه، پنیر محلی و بخصوص بستنی های غیرپاستوریزه و متفرقه است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
گام به گام مراحل چاپ کتاب